![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg fikk en henvendelse fra et reklamebyrå som ønsker å bruke et av mine bilder på airpics.com til en reklamekampanje.Kan man forvente å få noe for slik bruk av bildet,som man gjør hvis en avis bruker bildet.Eller skal man bare være glad for at noen ønsker å bruke det?Jeg har fostått det slik at avisene betaler for bildebruk,men det har aldri vært aktuelt for meg derfor vet jeg ikke så mye om slike ting.Jeg regner med at noen her vet mer?Jeg spør her,for på airpics forumet er det veldig lite trafikk...
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
klart du kan krever penger - de som lager annonsen har nok tatt seg godt betalt for det overfor sin oppdragsgiver.... hehe. Vanlig honorar i avier er vel 1700 eller noe i den dur, så forsøk deg med 1500-1700 og se hva de sier...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Du kan jo selvsagt være glad for at noen bruker bildet ditt...
Du har opphavsretten til åndsverket ditt (bildet) og hvor mye du mener den er verd er opp til deg. Med andre ord er du nødt til å sette din egen pris på dine egne ting. Det finnes en del standardhonorarer rundt omkring som kan være greie å bruke, f.eks. Frilanssatsene. Men å gi det bort til noen som så selger det videre mener jeg er usannsynlig teit. Du må ikke tro at et reklamebyrå gjør noe som helst gratis. De selger sine tjenester og er vant til å kjøpe tjenester. Finn ut størrelse på bilde, opplag i publikasjonen og sett en pris ut fra det. Jeg ville fulgt frilanssatsene og bedt om et sted mellom 1750 og 2800 kroner avhengig av bruken.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Er det kommersiell bruk bør du absolutt få betalt. Det er jo nettopp det fotografer tjener penger på. Et reklamebyrå vil ikke ha problemer med et slikt standpunkt. Prisnivåer har jeg ingen peiling på. Vi skal selv lage en profileringstekst for det firmaet jeg jobber, og der ligger det 2.000-3.000 kr for bruk av fotograf for ett eller to bilder.
På den annen side er det jo lett å rappe bilder fra nettet, men da blir oppløsning etc. altfor dårlig for profesjonelle aktører, så det er ikke aktuell problemstilling. Lykke til! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takker for raske (og gode) svar folkens!Vi får se hva det blir til.
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Du får ta deg en tur til OSL. I WF handling der jobber det en som selger masse bilder, både til reklame og til flyselskapene. Hør med han om hva han tar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Medias forvirrende bruk av bilder | putzmeister | Småprat | 7 | 17-10-2012 00:14 |
Bruk av andres bilder.. | L1011-500 | Bilder & foto | 3 | 07-03-2011 15:52 |
Bruk av bilder i media | Intemezz | Bilder & foto | 2 | 31-12-2010 12:24 |
Bruk av bilder...litt OT | Boeing | Bilder & foto | 3 | 04-02-2009 22:38 |