![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
Først en liten disclaimer, at siden dette er en retro rapport basert på bryllupsreisen som ble foretatt høsten 2012, så er ikke alle detaljer like klare lenegr eller alt like relevant å beskrive: som f.eks kabiner som ikke er i bruk lenger.
Men først det som jeg har statistikk og fakta på: Hvor, hva og med hvem det ble fløyet. I slutten av januar 2012, fikk vi satt bryllupsdato, som var 20 oktober samme år, og så snart den var satt ble min første CT brukt til å booke OSL-ARN-ORD-CPH-OSL med SAS i business like etter bryllupet. I tillegg ble det booket en separat billett med American i economy, som endte opp med ORD-MIA-UVF-MIA-UVF, selv om returen ikke var bestilt akkurat sånn For å begynne med flightene som ble gjennomfør: 23.10.2012: OSL-ARN SK833 737-800 LN-RRF SAS Plus sete 1A 23.10.2012: ARN-ORD SK945 A330-300 LN-RKH SAS Business sete 3A 24.10.2012: ORD-MIA AA1270 737-800 N802NN AA economy sete 11F 24.10.2012: MIA-UVF AA1093 757-200 N199AN AA economy sete 18A 01.11.2012: UVF-MIA AA1774 757-200 N640A AA economy sete 10F 02.11.2012: MIA-ORD AA1207 757-200 N678AN AA economy sete 20C 04.11.2012: ORD-CPH SK944 A340-300 OY-KBD SAS Business sete 3A 05.11.2012: CPH-OSL SK1458 737-800 LN-RPO SAS Plus sete 2F ![]() Last edited by Someone; 11-04-2019 at 19:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
SK844 hadde avgang 07 om morgenen, og selv om vi begge er A-mennesker, så ble ønsket om en mest mulig behagelig start på reisen det slik at vi etter et måltid på Delicatessen ble kjørt opp til OSL av modern og tok inn på Radisson Blu for natten. Morgenen etter ble koffertene slept over til terminalen og sjekket inn frem til ORD.
LN-RRF var -800 maskinen som skulle ta oss første hoppet til ARN. Den gang i de heller dårlige Air Europa interiøret som den kom med, men på rad 1 var plassen brukbar. Ellers var det en helt standard intra-skandinavisk flight i plus såvidt jeg husker. Og datidens standard frokost ble servert Om flyet var på tid eller ikke husker jeg heller ikke, men vi rakk uansett flyet videre. Og husker jeg rett så shoppet kona med seg nye solbriller på OSL før avreise |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
SK945 gikk denne dagen med LN-RKH, og hadde på den tiden den gamle business classen til SAS. Men for en dagflight spilte det ikke så stor rolle. Dessuten husker jeg at crewet var veldig bra på denne flighten.
Vi hadde 3A og B for flighten og mener det var relativt mye skyer på veien med fikk et glimps av Besseggen før serveringen begynt. Først en eller annen fiskebasert forrett, og jeg valgte fisk til hovedrett også. Normalt sett har det vært relativt bra i business hos SAS. Spiste også tydeligvis ost og is til dessert, og forsynte meg sikkert av drikketralla ved flere anledninger |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
Underveis kom det også en hilsen fra bakken, som en av crewet kom gående med. Sikkert ikke alle som har fått det i luften
Drakk tydeligvis både øl og espresso for å nøytralisere magen mellom Champagnen. Den gangen hadde vel SAS en vintage av Henriot Mer mat før landing, og mener husker immigration gikk greit. En natt ble tilbrakt på Hilton sitt flyplasshotell, som i hvertfall i 2012 minnet mest om noe fra 1992. Som Hilton hoteller i USA gjerne gjør |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,810
|
![]() Quote:
Jeg er ikke riktig skrudd sammen, men jeg er vel en av de få som liker den gamle SAS C bedre (Se bort i fra at det var nedslitt og at sengene ikke gikk helt flatt). Jeg synes den lyse fine følelsen når man kom inn, det stor fine badet og ikke minst - to setere MED vindusplass var herlig. Jeg synes også man fikk en mye bedre følelse av benplassen.. Men meg om det.. Jeg liker også Julio Iglesias, Rioja og lyse skinnseter ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
Etter en natt i Chicago var det på tide å komme oss til mer tropiske strøk, og da må man med AA gjerne via MIA. AA1270 hadde den nominelt brutale avgangstiden 05:30, men vi surfet på jetlagen slik at det var som å ta en flight midt på dagen for oss, og reell avgangstid da var helt grei. N802NN, en 737-800 levert sommeren 2009 og dermed var 3-og-et-kvart år tok oss de første 1932km sørøstover. Ellers husker jeg ikke så mye fra flighten, uten at det sjeldent er positivt minneferdig med en standard amerikansk innenriks
I MIA hadde vi en times transfer, og kunne etterhvert finne frem til AA1093 som skulle ta oss de 2424 kilometerne mellom Miama og St. Lucia Hewanorra International, aka UVF på IATAsk. American stilte opp med N199AN her, en 11 år gammel 757-200 laget i 2001, men som på tross av at den var relativt ny for 757 å være, bar godt preg av at denne hadde hatt mange turer til og fra Karibien. Ellers var det en skikkelig honeymoon flight og det store flertallet på tur var par uten barn Bilder fra MIA og fra innflyvingen til UVF hvor man ser The Pitons, som de to markante toppene kalt og som øyas lokale øl også er oppkalt etter. Skikkelig karibisk tørsteslukker som nok går bedre ned hos SudCaravelle enn en "tømmerhugger" på Grünerløkka ![]() Last edited by Someone; 11-04-2019 at 10:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
På St. Lucia hadde vi booket oss inn på Sandals Granda St. Lucian som er 1 av 3 Sandals resorts på øya, og denne lå i Rodney Bay nord på øya. Så ble en god kjøretur i en noe "karibisk" minibuss sammen med andre reisende, da UVF ligger på sørspissen. Sandals har en ankomst lounge på flyplassen så man kunne sitte der å slappe av mens man ventet på at alt var klart. Husk at dette er i Karibien så selv om dette gikk ganske effektivt så er ikke det et sted man reiser hvis man har dårlig tid
![]() Ved ankomst ble vi tildelt en høyst middels musserende og kunne begynne nyte oppholdet. Et par bilder fra ankomst og hotellet |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
Av utflukter mens vi var på øye var det f.eks en tur på et av de andre Sandals resortene for litt avveksling og prøve andre spisesteder, og en tur til en romdestilleri kombinert med lunsj i Marigot Bay
Øya man skimter i bakgrunnen på bilde #2 her er forresten Martinique. På flyplassloungen hadde de forresten et utvalg av øyas lokale rom far destilleriet vi var på, inkludert en liten rakker med 80% som jeg måtte smake på |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
ikke overraskende gikk det i late dager, men for å ha et lite prosjekt tok jeg dykkerlappen mens vi var der. Kona hadde det fra før, slik at det ble endel dykketurer, som var inkludert i prisen.
Resorten hadde flere basseng områder, men vi holdt oss stort sett borte fra hovedbassenget med baren (men fikk jo drinker servert uansett hvor vi var) og hadde nærmest fast plass et en av de mindre bassengene med bare noen få stol par rundt, slik at vi nærmest hadde en semi-privat pool |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
For de som ikke husker så var vi i Karibien samtidig på orkanen Sandy, som riktignok ble mest kjent da den traff New York. Men mot slutten av orkensesongen som dette var i har de en tendens til å gå lenger øst i Karibia. Så det eneste vi merket til denne var 3 regnskurer den første dagen, og 1 den andre.
Siste kom den dagen vi hadde bestilt beach dinner, men vi hadde egentlig akkurat spist ferdig desserten og da tok jeg bånnski og løp inn. Fordelen med å være tidlig ute, og da var det verre for de som nettopp hadde begynt på forretten. Selv om det var all inklusive kunne man også kjøpe seg opp i standard, både på drikkevarer og endel middager. F.eks den på stranden kostet et lite mellomlegg ekstra. Maten var stort sett bra, unntatt dessertene. Men forrettene og hovedrettene leverte, så var nesten samtlige desserten som plukket rett ut av kjøledisken på Rema 1000. Men ellers var serveringen bra. Og apropos servering, det var jo mest amerikanere der, og lettlurte som de er så fjonget et av (de inkluderte) spisestedene seg med såkalt "white glove service". Seriøst, det var jo bare at kelneren hadde tatt på seg hvite hansker. Jeg har vært på endel michelin restauranter og har tilgode å se en hvit hanske ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Herlig rapport!
Suverent at du husker så mye fra sju år tilbake. Tusen takk ![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
Etter noen veldig behagelige dager i Karibia var det tid for å sette nesen nordvestover og mot Chicago. Opprinnelig hadde vi booket billetter fra den andre flyplassen på øya, og som lå langt nærmere hotellet: George F. L. Charles Airport , aka SLU på IATAsk. AA hele veien, en ATR fra SLU til SJU, også SJU-MIA-ORD (tror ikke det var direkte SJU-ORD). Uansett, noen måneder før avreise la AA like så godt ned SLU-SJU, og vel resten av hubben på Sankta Johann. Ny routing ble da samme veien vi hadde ut til UVF. I det minste hadde vi tilgang til lounge på UVF da jeg da hadde sølv hos BA, og selv om loungen var noe sliten så var det faktisk med betjent bar
AA1774, UVF-MIA, skulle denne dagen flys av N640A, en gammel og sliten 1991 modell av en 757 maskin. Husker ikke årsaken til forsinkelsen eller veldig mye fra flighten, men forsinket ble vi, og de 2,5 timene med transfer vi hadde på MIA ble sakte med sikkert spist opp. Da vi landet hadde jeg et lite håp om å fortsatt rekke flyet videre til ORD, men med en gang vi kom inn i immigration forsvant det håpet. Vi traff tydeligvis rett på en av AA sine bølger sør fra, så halve Sør- og Mellom-Amerika stod i køen foran oss. Siste flight til ORD hadde da enten gått eller så var det ihvertfall ikke plass videre. Så hotell voucher på det jeg mener huske var et Doubletree by Hilton og matkuponger som akkurat ikke rakk til en øl og burger ble delt ut. Neste morgen ble det da AA1207 MIA-ORD. N678AN, nok en 757-200, denne ganger fra 1998 tok oss videre til Chicago, da et halvt døgn forsinket. HUsker jeg rett var bortimot samtlige flighter vi tok tilnærmet fulle |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
I Chicago bodde vi på Sofitel Magnificent Mile, et hotell jeg kan definitivt anbefale i Chicago. Ellers gikk tiden med til sightseeing, shopping og inntak av god mat, inkludert store biffer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
Etter noen fine dager i Chicago var det SK944 og OY-KBD som skulle ta oss hjem. Sete 3A på veien tilbake over Atlanteren også. Selv om jeg ikke har noe i mot ORD, så vinner T5 aldri noen terminal of the year pris, men litt eksotisk var det å se denne kvelden.
Husker ikke så mange detaljer fra turen annet enn at crewet var litt bedre på veien over, og nattflighter aldri er å foretrekke. Alltid mye bedre å sitte på dagen å nippe til glasset. Basert på bildene valgte jeg fisk her også, og vi traff land ved Stavanger. CPH-OSL og SK1458 ble betjent av LN-RPO, og husker egentlig ikke noe spesielt fra den flighten, men jeg var sikkert trøtt Dett var dett, alle var enige om at det var en fin tur, alt har en ende unntatt pølsa som har to etc etc etc |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
|
![]()
Så ung og lovende du var!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
|
![]()
Hehe herlig. Takk for at du deler
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Takk for herlig rapport
![]() Joda St. Lucia er en praktfull plass som kan anbefales. Husker godt sommer 1973 da jeg rotet meg dit. Spennende flygninger for en nerd. JFK-BGI 707-227 nofan med BWIA, så HS 748 fra LIAT BGI-SLU. SLU er kortbaneflyplassen på øya. Inn fra havet men noe høy ås i andre enden. På den tiden en bensinstasjon ved enden av rullebanen på 1.898m ! Noen dager i Barbados på veien hjem. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Retro Trip Rapport - Del 1 (av 3 ?) | dc-8-63 | TripReports | 48 | 26-02-2016 13:24 |
Virgin med mud landing på St. Lucia | krølle | Småprat | 0 | 28-12-2013 11:41 |
OSL Lufthansa retro 18.06.2012 | ENGM 911 | Spotteralerts | 0 | 18-06-2012 05:34 |
Stavanger - København - Chicago - Omaha - Chicago - London | Flybird | TripReports | 17 | 28-09-2010 21:14 |
Live rapport vs. rapport når man kommer hjem fra reisen? | Twin Otter | TripReports | 2 | 26-06-2010 08:10 |