![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Norwegian's Januar tall 2018
https://www.dn.no/nyheter/2018/02/06...jerer-i-januar Var vel som forventet egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Legger man en CASK av 0,44 (like som Q1 2017) og en Ancillary av 159 (like som Q3 2017) til grunn til regn-stykke, så tapte DY i JAN18 nesten 800 Mio NOK. Dette er voldsomme 40% mere enn i JAN17. Operating Loss i 2017 ble på 1 Mrd NOK. Det kan rett og slett ikke forsette eller bli enda verre. Selskap kan ikke gå på a selge eiendeler i mange måneder til. Noe gar fryktelig galt i selskap dersom ledelsen ikke klarer å se alvoret på dette som skjer. DY har havnet i en "Air-Berlin-situasjon" hvor man taper såpass mye i de første måneder at man ikke klarer å tjene nok i resten av året slik at man går i pluss. Denne store ekspansjon med +35% ASK kjører DY direkte inn i konkurs, dersom ikke noen snart tar grep og snur dette trend.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Dec 2017
Posts: 7
|
![]()
Hybrispåstandene som kom i kjølvannet av de enorme flybestillingene for noen år tilbake kan bli et faktum
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
|
![]() Quote:
Med tanke på at ekspansjonen stort sett har kommet på LH er det vel ikke så rart at RASK er ned. Det resulterer også i at CASK skal gå ned. Er heller ikke feil å antyde at ancillary også er opp da LH har mer ancillery inntekter enn SH. Kjos snakker i tillegg om at de har bedre flåteutnyttelse, enda et parameter som skal trekke CASK ned. En 30% økning i ASK blir nesten slukt av en 29% økning i RPK. Det er faktisk imponerende at man klarer å holde en fyllingsgrad 82% med den ekspansjonen de har hatt. Husk at JAN er den desidert tøffeste måneden. Tror CFOen trygt kan si at prisen er bedre, da man ser at snittprisen i 2017 er på 717kr mot 631kr i 2016, en 13% økning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,320
|
![]()
Tja. Å påpeke at det å ikke tjene penger er vel strengt tatt ikke å svartmale.
Selv om jeg ikke flyr dy så håper jeg de kommer seg åvenpå. Vi trenger begge selskapene samt wf. Helst ett par til. Dog må de baseres på en foretningsmodell som ikke tar utgangspunkt i hat og misnøye med wf, det er jo forsøkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian 2018 tall | Someone | Flyforum | 32 | 07-02-2019 11:46 |
Skandinaviske trafikktall Januar 2018 | RIBRO | Flyforum | 7 | 13-02-2018 18:16 |
Norwegians mars-tall inkl. tap på rundt 350 mill på streiken | Discus | Flyforum | 5 | 10-04-2015 15:44 |
Gode januar tall fra Norwegian | Dag Viking | Flyforum | 18 | 07-02-2012 10:02 |
Norwegians tall for mai | LN-KGL | Flyforum | 20 | 07-06-2007 14:14 |