![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2013
Location: Oslo
Posts: 83
|
![]()
Dette virker jo veldig spennende. Får håpe de klarer å utvikle denne ideen og at den funker.
https://www.nrk.no/telemark/vil-erob...ien-1.13283225 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Uten sammenligning forøvrig, fikk meg til å tenke på avisningsutstyret som skulle bruke infrarød varme for å smelte snøen av flyene...
Var det ikke en pilot på dette utstyret på gamle Gardermoen en gang i tiden?! Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Det er riktig. Et kanadisk selskap som som het Enervision, senere fusjonert og omdåpt til Helical.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
"Var det ikke en pilot på dette utstyret på gamle Gardermoen en gang i tiden?!"
Det ble testet på de-ice plattformen til 19R på OSL vinteren 2006/7. Anlegget ble montert i taket inne i et stort "telt" Det samme prinsippet som på de terrassevarmerne som brukes på utesteder og private balkonger, men selvsagt i mye større skala. Det var dimensjonert for opp til B757-200 størrelse på lengde og vingespenn. Anlegget ble drevet av propangass og smeltet sne og is ila. omtrent samme tid som en vanlig de-ice operasjon tar, kanskje litt raskere. Problemet var at smeltevannet på flyet rant ned og frøs til is igjen i hulrom bl.a. ved ror og flaps, noe som selvsagt ikke er ønskelig. Se også https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=21377 Det var på samme tid et tilsvarende anlegg i drift på JFK som visstnok fungerte ok der, noen som vet mer om hvorfor de fikk det til å funke, men ikke OSL? Det reduserte, eller rettere sagt eliminerte, behovet for glykol, men om det var spesielt mye mer miljøvennlig med propangass og medførende Co2 utslipp vet jeg ikke. Når det gjelder de-ice på gamlemåten er det nok potensiale for innsparing og forenkling, men du skal jaggu ha en ganske fancy datastyring for å overta manuell de-ice totalt. Dog ikke umulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Artikkel om dette i siste utgave av TU.
Spennende prosjekt, som har fått støtte fra EU. ![]() ![]() ![]() Om noen bil ha artikkelen, så gi meg et pip, så skal jeg sende et scan. Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
-Volatiliteten i flyindustrien mangler sidestykke | sukram | Flyforum | 0 | 01-09-2016 12:08 |
Vil du være med på VikingDo? Up close and personal med A350 | Tommy777 | Flyforum | 9 | 15-04-2015 13:05 |
Dagbladet: Pris flybilletter: 5500 Forandre billetter: 10 200 | KristianSk | Småprat | 12 | 29-03-2014 01:18 |
Rivende utvikling i flyindustrien,-eller? | senja | Flyforum | 8 | 24-06-2010 17:44 |