![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
På de fleste større norske flyplasser utenom OSL begynner gjerne gatenumrene på 20 og oppover. Jeg lurer på hvorfor det? Er det fordi de ønsker at flyplassen skal se større ut enn det den faktisk er? PÅ OSL begynner vel faktisk nummereringa på 2 eller noe såvidt jeg husker og der gjenspeiler vel faktisk nummeringa på gatene antall gater. Men som sagt er det noen som vet hvorfor det er slik? Selv TOS begynner vel på noe og 20.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lurker
|
![]()
Godt spørsmål, dette har jeg lurt på selv. Hva gjelder TOS så er "Oslo-gatene" i nyterminalen nummerert med 20-23 (24-25 for widerøe (uten bro), mens widerøe/utland i den gamle terminalen har 16-19 om jeg ikke husker helt feil. Kanskje det har noe med at datasystemene foretrekker et tosifret tall?
![]() På kortbanenettet er det ofte ikke gatenummer, men mener at jeg har sett gate 1 og 2 på SKN. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Lurer på om de under 20 er fjernpark?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Da terminalen på Sola ble åpnet i '87 hadde den gates 11-19, med en ekstra på siden, kalt 20.
Året etter åpnet Flesland sin, og da var der 21-31. Det ble da sagt at dette var med hensikt, for å unngå forvirring. Så om Kjevik da hadde opp til 10 og Vigra fra 32 og oppover, se det vet jeg ikke.... Men uansett har det mulige prinsippet blitt forlatt etter som terminalen på Sola har blitt bygget ut i begge ender slik at man nå har 7-24, hvor 24 kun er parkering. Flesland har jo også fått en del nye, hovedsakelig fjernparkering, opp til 20 og over 32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Spørs om de ikke begynner i "midten" er for å kunne utvide i begge retninger uten å måtte skilte om alt. Nå starter ENZV på 4. De i kjelleren på nye utenriks, ikke bro, har 4,5,6 mens de i etasjen over, broer, har 7,8,9. Ellers brukes vel A/B på noen gater som er kombo, dvs, både utland og innland, jfr. 14/15/16 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
AES har utgang nummer 1-4 for innland og nummer 21-22 for utland
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Gardermoen ble planlagt med dagens terminal som A, og en evt. "utvidelse" skulle bli å lage en identisk terminal B, på nordsiden av plassen, for å fortsatt kunne ha taxende trafikk mellom terminalene uten at det ga noe større hindring. Sånn var den opprinnelige planen tilbake i gamle dager
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
avsluttet
|
![]()
Morten:
Fremtidsplanene var slik som du beskrev; Men iom at flere gate skulle bli bygget, ble det i enighet med alle instanser&operatører på OSL--- Ny terminal B på nordsiden, med taxebaner imellom - krever en ordentlig pax&staff transport mellom terminal A & B (tunnell, t-forbinnelse osv, evt toll/pass +++...) krever mer ressurser enn dagens løsning; lage en direkte i terminal A - en nord-pir: Ved en slik løsning er det gangavstand innunder tak og samme terminal (og ingen store toll/pass-løsninger) bestemt i samsvar med de fleste operatører (servering, internal/external- og handling-service) på OSL, for å unngå motorisk transport av ansatte og pax. Dette svaret fikk vi vel ved en annen tråd som omhandler dette? Har også sjekket dette med OSL. Derfor er "fremtids-Terminal B" blitt "bypassed". Men hva som egentlig blir den totale gevinsten i dette, vet nok så og si - ingen. Noen sier at grunnmuren og grunnsteinene til dette "Terminal B" allerede ble bygd samtidig med det store "OSL - Gardermoen 1998"-prosjektet. Noen ville ment at en evt "Terminal B" skulle brukes til spesifikke operasjoner: - Lowfare - Non-schengen - airline-specific operations (groundhandling agent eller airline only). - domestic (eller schengen etter schengen-avtale), eller international ... Hvem, Hva, Hvor ? Noen som har et bedre svar? Last edited by Wishmaster; 13-01-2015 at 03:06. Reason: Økonomi |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
På Torp begynner nummerering fra 1 på innland. Vi reiste fra gate nummer 2 har like før nyttår husker jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norske flyplasser | Sveinmk | General Aviation og sjøfly | 10 | 03-04-2013 13:05 |
Banemerking på norske flyplasser | Vede | Flyforum | 2 | 31-05-2010 10:44 |
Største flyet på norske flyplasser | Mantis | Flyforum | 41 | 16-10-2009 08:50 |
Sikkerhet på norske flyplasser | anders320 | Flyforum | 3 | 15-06-2008 22:56 |
Webcam på norske flyplasser | Green1 | Flyforum | 3 | 21-12-2005 12:39 |