Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-04-2013, 19:17   #1
LN-BEF
ScanFlyer Blue

LN-BEF's Avatar

Widerøe Wideroe avlyser 235 flyvninger i Finnmark så langt i år

Fra fd.no:

Quote:
– Jeg synes det er uholdbart. Hvis de sliter med så mye tekniske feil på sitt materiell så må de få gjort noe med det. Man må nesten må reise flere dager i forveien for å være sikker på at man kommer fram dit man skal, sier Bente Haug, gruppeleder i Aps fylkestingsgruppe og samferdselspolitiker i Finnmark.

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2013, 20:12   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: 235 avlyste flyvninger

Totalt 2432 flyvninger hvor 71 av de ble innstilt pga. tekniske årsaker. Det har også vært tøft vær, og Finmark er et tøft sted for flymaskinene pluss mange korte hopp. Alt dette sliter på materiellet, så jeg tviler på at man kan gjøre så veldig mye. WF kan sikkert utøke antall individer, men da tror jeg nok kostnadene blir så store at da vil en annen aktør vinne kontrakten - og vi er tilbake til start.
Old 08-04-2013, 00:02   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: 235 avlyste flyvninger

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
WF kan sikkert utøke antall individer, men da tror jeg nok kostnadene blir så store at da vil en annen aktør vinne kontrakten - og vi er tilbake til start.
Uten å ta den diskusjonen lenger så betviler jeg veldig sterkt at det er mange andre aktuelle kandidater til å overta, men jeg vil anta at dersom WF ikke leverer i henhold til kontrakt hva angår gjennomføring av FOT-trafikkprogrammet så straffes de med bøter. Noe annet ville vært underlig. Hvis Staten/oppdragsgiver mener at dette ikke er holdbart så får man skru opp bøtesatsene i neste runde med anbud - da kan det fort bli lønnsomt for WF å ha ekstra flyindivider i back-up (men da vil jeg også anta at selve anbudsstørrelsen øker).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2013, 14:08   #4
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Widerøe Fantastisk skyldskyfling av Widerøe!

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...8/#post_271578

Quote:
Widerøe må snart være stormester i skyldskyfling. Årets hittil beste: Finnmark Dagblad (FD) kunne tirsdag 26 mars fortelle om ”40 minutter ble til 19 timer” . Og Widerøe ”kan bare beklage”.
En av de bedre jeg har lest om følgene av Widerøes mangel på backupfly.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2013, 16:56   #5
Lowandslow
ScanFlyer Blue

Default Re: Fantastisk skyldskyfling av Widerøe!

Ikke spesielt gladf i Widerøe du?
Er vel flere sider av saken når det gjelder disse historiene vil jeg tro
En passasjer med store medisinske utfordringer burde vel strengt tatt bli sendt med ambulansefly kanskje?
Er vel heller ikke sånn at et flyselskap kan ha ubegrenset med crew og fly i backup heller?
Er vel bedre at man kansellerer og får folk frem på alternativt vis enn å dra avgårde med et fly som ikke er 100%?
Men ja, skjønner frustrasjonen. Men er det virkelig så mange kanselleringer? Virker jo ikke sånn om man skal stole på regularitetsstatistikken.
Noen som sitter på noen tall?
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2013, 17:23   #6
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Når sofa ceo's og forståsegpåerer, som har 0 peil på "logistikkflyten", i ett flyselskap med mer enn 2 fly. Så kan enn vel ikke forvente seg annet enn lavmålskritikk...

D.N.R.
Oslop is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2013, 17:26   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Skal dytte i ham noen lykkepiller neste fredag, jeg ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2013, 17:53   #8
ENFL
Newcomer

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...8/#post_271578

En av de bedre jeg har lest om følgene av Widerøes mangel på backupfly.
Tja,en forklaring kan vel kanskje være at dem har tatt seg vann over hodet hva angår ruter kontra antall individer..
ENFL is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2013, 18:13   #9
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Ja, hvorfor kan de ikke bare leie en fly og bare betale leia og bare skyfle det bortover i Finnmark!! Skal jo ikke mer til enn å bare ha en fly på hver flyplass + bakkemannskap på hver flyplass??? Eller så kan de bare fly med tekniske feil!! Jeg bryr meg ikke!

(Selvfølgelig ironisk ment)

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2013, 18:13   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

En tøff vinter kombinert med litt mer teknisk enn ønskelig har gitt oss visse utfordringer. Vi har stort sett reservefly tilgjengelig, men det er ikke alltid tilgjengelig der det trengs. Et par Q400'er til er også på vei inn og vil gi litt mer luft i tidtabellen. -300 på Florø vil også gi oss litt mer fleksibilitet i -100/200 flåten.

Fokuset er hardt på å få opp punktligheten til gamle høyder.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 07:08   #11
branserud
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
En tøff vinter kombinert med litt mer teknisk enn ønskelig har gitt oss visse utfordringer. Vi har stort sett reservefly tilgjengelig, men det er ikke alltid tilgjengelig der det trengs. Et par Q400'er til er også på vei inn og vil gi litt mer luft i tidtabellen. -300 på Florø vil også gi oss litt mer fleksibilitet i -100/200 flåten.

Fokuset er hardt på å få opp punktligheten til gamle høyder.
Er helt klart at det har vært en hard periode for Widerøe med 235 kanseleringer. Bemannings problemer henger sikkert litt sammen med været men talene er svært høye i vest Finnmark sett over 90 dager.
http://www.dagsavisen.no/nyemeninger.../thread271801/
Quote:
tallene for Vest-Finnmark, slik de ble presentert i Finnmark Dagblad (FD) 6. april 2013: 235 kanselleringer hittil i år. Hvis man regner med at ”til nå” er ut mars måned, dvs 90 dager, betyr det 2,6 kansellering per dag. Bare i Vest-Finnmark! (Hvordan ser det ut, hvis vi tar med hele konsesjonsområdet Øst-Finnmark og Nord-Troms også?) Og her har vi få muligheter for alternativ transport.

-------------------

Selvsagt ser det penere ut når man kan si at av kansellerte avganger til Lakselv så skyldes 41,7 % været, 37,5% tekniske feil og 16,7 % skyldes mannskap. I stedet for å måtte innrømme at 54,2% (over halvparten av alle kanselleringene) skyldes forhold som Widerøe har /skulle ha hatt kontroll over?
branserud is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules