Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-01-2013, 17:09   #1
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
SAS Flere SAS ruter operert av Cimber?

http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=72185

Quote:
Nu er programmet klar, og SAS har valgt at indleje Cimber A/S til at varetage hovedparten af produktionen på indenrigsruten til Danmarks næststørste by. Cimber A/S skal således flyve 80 ud af samlet 90 ugentlige afgange på ruten. SAS vil blot selv flyve med et Airbus-fly på den sene aftenafgang fra København til Aarhus, således at flyet natstopper i Aarhus og tager det store morgenryk til hovedstaden.
Nå skal Cimber leie et til ATR fly, og fly ruten CPH-AAR på vegne av SAS. Og dermed har jeg prøvd å lese meg litt opp om ATR maskiner på så seriøse sider som wiki, airliners og pprune Konsensus av det jeg sitter igjen med er at ATR 72-500 er et veldig økonomisk fly sammenlignet med DASH 8 serien:
- ATR 72 bruker mindre drivstoff,
- har mer cargo-plass
- billigere å kjøpe.
-ATR er litt treigere enn Q400, men ikke noe som er veldig utslagsgivende på korte strekker.
- Pluss at den bråker litt mer enn Q serien.

Så da lurer jeg på om vi i fremtiden kommer til å se enda flere ATR i SAS farger operert av Cimber? Der er jo noen ruter fra CPH til f. eks Nord Tyskland som er rimelige korte og som i dag blir operert av CRJ200 (Sluker drivstoff etter hva jeg har skjønt).

Og for å ta et eksempel til. Hva med ATR på ruten KRS-CPH? Widerøe opererer jo den i dag, men nå forsvinner jo WF fra SAS konsernet snart og SAS vil kanskje overta noe av utenlands-produksjonen selv? Pluss at ruten ikke kommer fra eller går til noen WF base. Kunne økt til 4 ganger daglig for å demme opp for KLM, og samtidig for en mer cargo plass som det sårt trengs.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 19:17   #2
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=72185
Så da lurer jeg på om vi i fremtiden kommer til å se enda flere ATR i SAS farger operert av Cimber? Der er jo noen ruter fra CPH til f. eks Nord Tyskland som er rimelige korte og som i dag blir operert av CRJ200 (Sluker drivstoff etter hva jeg har skjønt).

Og for å ta et eksempel til. Hva med ATR på ruten KRS-CPH? Widerøe opererer jo den i dag, men nå forsvinner jo WF fra SAS konsernet snart og SAS vil kanskje overta noe av utenlands-produksjonen selv? Pluss at ruten ikke kommer fra eller går til noen WF base. Kunne økt til 4 ganger daglig for å demme opp for KLM, og samtidig for en mer cargo plass som det sårt trengs.
Enig i at ATR burde bli vurdert i s.o. CRJ200 på en rekke ruter som CPH-HAM, HAJ, WRO, POZ, PLQ og kanskje noen av avgangene på GDN. CR2 har i flg hva SAS tidligere har opplyst samme driftskostnader som en CR9, som tar 38 fler pax; Nesten samme fuel, høyere tech, en mindre CA. Lufthansa er jo også klare på at CR2 er ekstremt uøkonomisk, og har satt flyet på bakken i sine regionals. Det kan etter min mening kun være troen på at pax er motvillige til prop som holder den i luften.

Ang KRS så er vel situasjonen litt annerledes; Det er en WF rute, og hvis WF forsvinner fra SAS så har ihvertfall ikke SAS noen rett til å "ta ruten tilbake". I så fall må de starte opp i konkurranse med WF, og håpe på at WF gir seg...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 20:22   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,362
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

KRS kan fint fortsette med WF som selvstendig selskap og codeshare eller en annen form for samarbeid. Ruten i seg selv er trolig isolert lite lønnsomt da verdien ligger i feeden som den bidrar med
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 20:33   #4
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
KRS kan fint fortsette med WF som selvstendig selskap og codeshare eller en annen form for samarbeid. Ruten i seg selv er trolig isolert lite lønnsomt da verdien ligger i feeden som den bidrar med
Ja, blir spennede å se hvilken strategi Widerøe vil legge seg på. Det blir vel det som avgjør om WF fortsetter på ruten eller ikke. Jeg kan se for meg at Widerøe heller ønsker å konsentrere seg mer om innenriks ruter. Vil tro det er noen ruter som vil være lønnsomme for Widerøe, men som de ikke har startet pga konsernhensyn. Tenker da i første rekke på ruter som i dag er betjent av one-stop ruter av SAS, eller ruter til TRF som vil konkurrere med liknende SAS ruter til OSL. Men det er i grunnen en annen diskusjon. Time will tell
Dash is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 21:04   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,557
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Ingen vits i å spekulere på dette før eierskapet er avklart. SAS har klart uttalt at de ønsker at samarbeidet fortsetter som i dag, og med tanke på økonomien i dagens drift vil neppe de nye eierne gjøre noen særlige endringer i ruteopplegget. Why change a winner?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 21:36   #6
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Man kunne vel også forestille sig et frasolgt WF som en endnu stærkere underleverandør til SAS på fx ruter som Cimber beflyver i dag - på rent markedsøkonomiske vilkår?
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 22:23   #7
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Man kunne vel også forestille sig et frasolgt WF som en endnu stærkere underleverandør til SAS på fx ruter som Cimber beflyver i dag - på rent markedsøkonomiske vilkår?
Ved wetlease betaler SAS for fly, fuel og crew. De to første er rimelig konstante - den siste er ca 3 ganger dyrere i WF enn i QI. Hvordan i all verden skulle WF kunne gjøre dette billigere enn QI...?
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 22:26   #8
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Ja, blir spennede å se hvilken strategi Widerøe vil legge seg på. Det blir vel det som avgjør om WF fortsetter på ruten eller ikke. Jeg kan se for meg at Widerøe heller ønsker å konsentrere seg mer om innenriks ruter. Vil tro det er noen ruter som vil være lønnsomme for Widerøe, men som de ikke har startet pga konsernhensyn. Tenker da i første rekke på ruter som i dag er betjent av one-stop ruter av SAS, eller ruter til TRF som vil konkurrere med liknende SAS ruter til OSL. Men det er i grunnen en annen diskusjon. Time will tell
Interessant tråd. Ser ikke bort fra at Cimber vil dukke opp med ATR hvis WF skulle trekke seg Ser ut som innleie av prop på kortruter blir en sentral del av 4Excellence NG.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ruten i seg selv er trolig isolert lite lønnsomt da verdien ligger i feeden som den bidrar med
Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
SAS har klart uttalt at de ønsker at samarbeidet fortsetter som i dag, og med tanke på økonomien i dagens drift vil neppe de nye eierne gjøre noen særlige endringer i ruteopplegget. Why change a winner?
Hvis ruta er lite lønnsom i seg selv men lønnsom for konsernet totalt vil det vel ikke lønne seg for WF å fly når de ikke er del av konsernet vel? Eller vil de kunne selge codeshare-billetter til SAS med stor nok fortjeneste til at ruta blir lønnsom?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 22:27   #9
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Ved wetlease betaler SAS for fly, fuel og crew. De to første er rimelig konstante - den siste er ca 3 ganger dyrere i WF enn i QI. Hvordan i all verden skulle WF kunne gjøre dette billigere enn QI...?
Hvor ligger nye QI lønnsmessig?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 22:29   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Ved wetlease betaler SAS for fly, fuel og crew. De to første er rimelig konstante - den siste er ca 3 ganger dyrere i WF enn i QI. Hvordan i all verden skulle WF kunne gjøre dette billigere enn QI...?
Hvis WF har ledig kapasitet og tilstrekkelig aktivitet på flyene til å ellers dekke inn kostnadene ved flymaskinene (leasing-/finanskostnadene) så trenger kun WF å dekke inn fuel og crew (de variable kostnadene), og kan derfor kanskje prise seg konkurransedyktig.

Om det derimot er snakk om å utvide kapasiteten i WF for å håndtere dette så ser jeg vel ikke helt hvordan et selskap med betydelig høyere personellkostnader skal klare å konkurrere (om de nå ikke er veldig mye mer effektiv i administrasjonen og dermed har lavere overhead enn QI).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 22:30   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,557
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post

Hvis ruta er lite lønnsom i seg selv men lønnsom for konsernet totalt vil det vel ikke lønne seg for WF å fly når de ikke er del av konsernet vel? Eller vil de kunne selge codeshare-billetter til SAS med stor nok fortjeneste til at ruta blir lønnsom?
SAS og WF er allerede i dag to selvstendige selskaper med individuelle rutesystemer og regnskaper. Det er ingenting som MÅ endres hvis WF skifter eiere i morgen. Allerede inngåtte avtaler gjelder til de blir sagt opp av en av partene.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 22:32   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
SAS og WF er allerede i dag to selvstendige selskaper med individuelle rutesystemer og regnskaper. Det er ingenting som MÅ endres hvis WF skifter eiere i morgen. Allerede inngåtte avtaler gjelder til de blir sagt opp av en av partene.
Hvordan vil normalt sett slike avtaler mellom selskapene se ut? Er det slik at WF får en andel av billettprisen, får de en fast betaling eller en kombinasjon av disse to elementene?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 22:36   #13
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvis WF har ledig kapasitet og tilstrekkelig aktivitet på flyene til å ellers dekke inn kostnadene ved flymaskinene (leasing-/finanskostnadene) så trenger kun WF å dekke inn fuel og crew (de variable kostnadene), og kan derfor kanskje prise seg konkurransedyktig.
Om det derimot er snakk om å utvide kapasiteten i WF for å håndtere dette så ser jeg vel ikke helt hvordan et selskap med betydelig høyere personellkostnader skal klare å konkurrere (om de nå ikke er veldig mye mer effektiv i administrasjonen og dermed har lavere overhead enn QI).
WF er vel pr i dag gangske så utnyttet, finanskostnaden er det vel liten forskjell på, administrasjonen i det nye QI består av han loopende sjefen og et par til, og hvis du ser på hvilke ruter QI opererer for SAS i dag så ville det bety nyetablering i Danmark.

Det nye Cimber er slik jeg har forstått det gearet på å kun fly for SAS, med tilhørende minimale administrasjon, ingen salg, ingen marketing etc etc... Når alle ansatte i tillegg er nyansatt på ltr 0 på en allerede billig lønnsskala så har jeg ingen tro på at noe slikt vil skje.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 22:40   #14
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
SAS og WF er allerede i dag to selvstendige selskaper med individuelle rutesystemer og regnskaper. Det er ingenting som MÅ endres hvis WF skifter eiere i morgen. Allerede inngåtte avtaler gjelder til de blir sagt opp av en av partene.
Jeg tror heller ikke at allerede inngåtte avtaler og codeshare vil bli endret ved et evt salg. Dette er avtaler som begge parter har en gjensidig nytte av uavhengig av eier; WF får flere pax ved å ha avtale om videre befordring med SAS, og SAS får flere pax inn i systemet med å ha en avtale med WF.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 22:40   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
WF er vel pr i dag gangske så utnyttet, finsanskostnaden er det vel liten forskjell på, administrasjonen i det nye QI består av han loopende sjefen og et par til, og hvis du ser på hvilke ruter QI opererer for SAS i dag så ville det bety nyetablering i Danmark.
Hvis WF ikke har ledig kapasitet så er jeg enig. Det er nok riktig at leasing-/finanskostnader er nokså like, men min tanke var basert på at WF hadde finansiert opp flyene med sin andre aktivitet og dermed ikke trengte å dekke dette opp på disse ordningene. Det er imidlertid ikke en løsning på lang sikt.

Quote:
Det nye Cimber er slik jeg har forstått det gearet på å kun fly for SAS, med tilhørende minimale administrasjon, ingen salg, ingen marketing etc etc... Når alle ansatte i tillegg er nyansatt på ltr 0 på en allerede billig lønnsskala så har jeg ingen tro på at noe slikt vil skje.
Dette betyr nok at QI er godt posisjonert til å kapre en del av markedet til WF. Forutsetningen er at de får nok volum, slik at de får ned overhead per flytime.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 22:45   #16
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Og så er det jo dette med Danmark og Dash da...
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2013, 09:33   #17
lobster
Newcomer
 
lobster's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 43
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Vil man opptjene grunnpoeng på QA operert flyvning med SAS?
Og vil man ha tilgang til lounge i CPH med Plus-billett?

Håper noen kan hjelpe meg med dette
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	cimber.jpg
Views:	257
Size:	51.2 KB
ID:	36015  
lobster is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2013, 09:34   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,362
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Quote:
Originally Posted by lobster View Post
Vil man opptjene grunnpoeng på QA operert flyvning med SAS?

Og vil man ha tilgang til lounge i CPH med Plus-billett?



Håper noen kan hjelpe meg med dette

Ja og ja, det er på alle praktiske måter en SAS flight
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2013, 09:35   #19
lobster
Newcomer
 
lobster's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 43
Default Re: Flere SAS ruter operert av Cimber?

Takk for ekstremt raskt svar!
lobster is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Intensjonsavtale mellom SAS og Avinor varsler flere nye IC-ruter fra OSL Blubird Flyforum 51 24-01-2019 09:01
Flere nye SAS ruter i 2013? Dash Småprat 29 07-10-2012 09:00
Cimber åbner 7 nye ruter Bll spotter Flyforum 18 29-01-2010 00:41
SAS EuroBonus-poeng på flere Cimber Sterling-ruter FlightDeck Reiseforum 0 22-11-2009 19:41
SAS' Cimber Air-opererte ruter FlightDeck Flyforum 1 25-01-2008 20:28


All times are GMT +2. The time now is 03:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.