Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2012, 09:51   #1
aero_sp_96
Newcomer

Default Flymekaniker offshore?

Er det sånn at man er ettertraktet i offshore selv om man er flymekaniker?
Jeg synes det høres merkelig ut, men det kan fint stemme likevel.
aero_sp_96 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 10:32   #2
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Default Re: Flymekaniker offshore?

Det vrimler av ex-flymekanikere både offshore og onshore i oljebransjen. Eksempelvis som turbinteknikere, intrumentering, ROV-operatører og -teknikere for å nevne noe.
Folk bra flybransjen er generelt vant til å jobbe innenfor rigide regelverk og det gjør dem velegnet generelt i oljebransjen. Jeg kjenner også flere eksempler på at man har søkt spesielt etter erfarne flyteknikere for å utvikle vedlikeholdsprogrammer for alskens oljerelatert utstyr.
Flymekanikerutdannelsen (og praksis) er jo ganske allsidig så det gjør oss svært anvendelige både offshore og onshore. Det at de aller fleste oppsagte fra Braathens og Pratt & Whitney fikk nye jobber svært kjapt taler jo sitt tydelige språk.

Last edited by Stone; 20-12-2012 at 10:35.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 16:23   #3
Mørebas
ScanFlyer Blue

Denne bransjen er god på intern kursing / utdanning, så for de med teknisk eller mekanisk bakgrunn er mulighetene mange. Jeg har mange flinke kolleger som både kommer fra fly, skip eller bilbransjen !

Løp og søk er mitt råd, de som kommer hit fra flybransjen har aldri angret et sekund.
Mørebas is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2012, 12:56   #4
Speedbird
ScanFlyer Molded

Jeg har erfaring fra to ulike oljeselskaper som er størst i verden på to ulike områder innenfor oljeservice.
Første firmaet jeg jobbet i var som onshore vedlikeholdstekniker (med en del reising både offshore og ulike steder i verden), - i sommer fikk jeg tilbud fra et annet selskap, men da på rotasjon offshore. Dermed takket jeg ja til det, og byttet arbeidsgiver i høst - og jobber nå som ROV Pilot/Tekniker Trainee (er krav til 100 timer "flyging" på ROVen før man får mulighet til pilot-utsjekk).

Felles for begge firmaene er at det er mange personer med flyteknisk bakgrunn.
Der hvor jeg jobbet onshore som vedlikeholdstekniker, var vi en avdeling med seks teknikere på "tungt vedlikehold", hvorav tre av oss hadde fagbrev som flysystemmekanikere.
I tillegg var det tre til på samme base, - også med fagbrev som flysystemmekanikere.
Der hvor jeg jobber nå var det flere andre på intervjuet med flybakgrunn, og en av intervjuerne kom fra BTS som flytekniker.
På kurset i Stavanger traff jeg på flere både fra STSOSL, flyfaglinjen fra Sola - og på første reis på en båt utenfor Skotland, - hvem andre enn en av klassekameratene fra flyfag var der og hilste meg velkommen?

Oppsummert, så er flymekanikere svært ettertraktet innenfor offshore.
Som Stone nevner over her, så er flymekanikere vant å jobbe innenfor strenge regelverk, fokus på HMS, kvalitet og dokumentasjon i hvert ledd - og har stort sett svært gode holdninger til hvordan arbeid skal utføres trygt, effektivt og med høyt krav til oppetid på systemer.

Sagt på en annen måte, - så er det svært trist å se hvor mye flinke folk som er forsvunnet fra det flytekniske miljøet i Norge. Og skulle flyselskapene trenge de tilbake, så er det ikke lett å matche skiftordinger og lønninger som man får offshore, - avstanden til flybransjen ser jo ut til å bli større dag for dag, - for å kunne tilby Ola Nordmann flybilletter til storbyer i Europa som koster mindre en drosjen til flyplassen.. :-/
Speedbird is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules