![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]()
Man må formode at SAS ikke handler i arrogance, men har overvejet markedet nøje. På CPH-AAL kommer konkurrencen efter QI's konkurs nu udelukkende fra DY, og loadfactor er steget betragteligt siden konkursen.
Prisstigningen på de nævnte 20% gælder kun for de billigste billetter. http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=63483 Er det et fornuftigt træk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
SAS blir satt ut av spill uansett, enten fordi prisene er for høye og passasjerene flykter, eller fordi prisene er for lave og selskapet ikke klarer å tjene penger. Så det er vel litt pest eller kolera her? Det grenser vel til håpløst å konkurrere direkte med et selskap med halvparten så høy CASK, iallefall på lengre sikt. Lurer på hvordan dette skal ende...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Fornuftig av SAS.
Andre aktører vil følge med å prise opp i takt med SAS. SAS har hatt tilgang på likvide midler og brukt disse til aggressiv prising langt under LCC nivå på mange ruteområder. Spørs bare om de handlet tidsnok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Men jeg forstår virkeligt ikke hvorfor SAS øger mindsteprisen. Nu får de en "dårlig" sag i medierne og hos kunderne og får endnu en gang skyld for at være dyre, mens konkurrenten kan "prale" med at være billige (selvom de langt fra altid er billigst) Lad dog mindsteprisen være den samme eller brug samme trick som LCC's og sæt den yderligere ned og så sørg for at sælge færre af dem og flere dyrere billetter. Dermed kan man lave den samme prisøgning uden at gå offentligt ud med at priserne sættes op. Endnu engang skyder SAS PR-afdeling sig selv i foden og laver samme fejl som så mange gange før. Jeg frygter at de aldrig lærer det ![]()
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]() Quote:
Noen ganger er det ubehagelig og gjøre de riktige grepene, så også her. Gratulerer til SAS ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Sales-Rule #1: Discounting habit will not lead to increased profits. SK har stigende kostnader, de har en vanskeligere marked og mindre etterspörelse pga av EURO-krisen. Dette kan man lese direkte ut av de siste traffik-rapporter. Gir du disse som forsatt flyr mindre priser, sa har du höyere kostnader som du fordeler pa en mindre antall hoder og som selv betaler mindre. Ingen klok strategi. Og folk blir vant til en illusjon at SK kan leve av slike lave priser og oppnar lönnsomheten. En dödelig illusjon. Man kanskje induserer litt mer traffik, men ogsa den neste store taps-bombe i regnskap. Utfordringen for SK er ikke a senke sine priser, men heller a lansere nye smarte og ettertraktede produkter som folk vil ha, som folk er villige a betale for og som er konkurranse-dyktige pga av overlegen prodcut offering mot de LCC'er. A forsöke a sla de LCC'er over pris er direkte dödsbringende for SK.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]() Quote:
Det er ikke mulig og fortsette wannabe lowcost racet som SAS har kjørt med skattebetalernes penger. Tør de gamble på at de tre stater igjen kaster gode penger etter dårlige? Det blir i så fall Trond Giskes store ministerfall og hans svenske kollega likeså. SAS har kunnskapen og erfaringen som skal til for å levere unike produkt. Konkurransen ikke minst fra Norwegian har skjerpet eggen i selskapet, noe man kan se daglig. Men å selge billetter til halvparten av egen kostpris går ikke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Ser også at innenriks i Norge har økt. OSL-BGO har vært 599-, på fleste avganger men nå er minstepris 669-,
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights; mange! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]()
Svært fonuftig grep av SAS.
Det er jo uforståelig at SK konkurrerer på pris mot selskaper med vesentlig lavere CASK. Et fornuftig grep som over noe tid gir håp om sorte tall til et selskap som sårt trenger en opptur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]()
SAS må maksimere profitt ved anledning, og ved redusert konkurranse skal selvsagt snittpris opp. Samtidig synes jeg det er snodig at minimumspris økes, da de samtidig understreker at SAS ikke vil øke alle priser ved redusert konkurranse.
Som nevnt tidligere burde de heller redusere kapasiteten i laveste klasse, og dermed prise opp snittkunden. Alt annen er et urovekkende bevis for hva som skjer når andre trekker seg ut, samtidig som retorikken til SAS er at prisene forblir lave uten konkurranse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Primera air øger flåden med 1 B738 | Jan | Flyforum | 0 | 11-01-2014 09:32 |
SAS øger til WAW | jefi99 | Flyforum | 6 | 22-08-2012 00:05 |
Cimber øger med 1xB737 | Jan | Flyforum | 1 | 02-01-2011 13:30 |
SAS øger trafik fra DK | FlyHi | Flyforum | 13 | 07-11-2008 11:26 |
SAS øger på AAR-CPH | Jan | Flyforum | 5 | 05-03-2008 20:30 |