Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2005, 23:17   #21
Hurum
ScanFlyer Molded

Default Replying to Topic 'Pepper til SASBraathens i TV2 nyhetene 2100'

Quote:
Originally posted by disp

er tallene antall avganger kansellert? eller det prosent av antall avganger de forskjellige selskapene har? SK har jo 4 ganger flere avganger enn dy
Les:
http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article513304.ece
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 23:18   #22
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Men hvis man kansellerer to halvfulle Bergensflighter for å få avgårde en fullstappet Trønderbird, fordi maskinen til TRD er U/S, er ikke det da en kommersiell kansellering av Bergensflighten?
Old 13-12-2005, 23:23   #23
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

...vel ut i fra det jeg husker i fra erstatningsretten, er aarsaken klart at det er et fly med teknisk feil som er "skyld" i kanselleringen. At en omdisponerer flyene, frikjenner ikke flyet med teknisk feil....Det er klart at man kan ta en rask "FOX-NEWS" aa kun se paa Bergensavgangene, og slik komme frem til at det er en komersiell kansellering....
Old 13-12-2005, 23:26   #24
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Har jo tidligere vært inne på det med fly som kansellerse av "tekniske årsaker" hos SK. Jeg har da flere ganger opplevd at det er plass til alle med neste fly. Er dette tilfeldig - neppe. Men det er kanskje slik at dersom man må rydde opp i rutenettet, sørger man at det er nettopp disse flygningene som kanselleres, eller sendes flyene dit de var ment uansett?
Dersom årsaken er kansellering p.g.a. lite belegg, synes jeg det hadde vært realt nok å si at; OK, her går det et nytt fly om en halv time. Vi har ikke rå til å sende to halvfulle og derfor kansellerer vi det første. Det hadde det virkelig stått respekt av!!!
VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 23:26   #25
Hurum
ScanFlyer Molded

Og TV2 har altså KUN sjekket flyvningene mellom våre 2 største byer i oktober og november, noe dem også presiserte. Vil anta at tallene er bedre for SAS Braathens om en ser på hele rutenettet som helhet.
Old 13-12-2005, 23:30   #26
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Hvis BUSK konsekvent opererer med flere avganger enn de kan forvente å kunne betjene mener jeg nå likevel at man kan kalle det en "kommersiell" kansellering. Men nå er vel ikke det noe uttrykk som har noen bestemt definisjon, er det?
Old 13-12-2005, 23:36   #27
Hurum
ScanFlyer Molded

kjenner ikke til definisjonen, men det gjør sikkert andre her inne som blankt nekter for at SAS gjør dette. Det betyr vel at dem kjenner til definisjonen vil jeg håpe.

Og jeg stilte også tildeligere spørsmål om ikke SAS har for mange avganger i forhold til flåtestørrelse når dem må kansellere så mange fly. Var ikke dette med overføring av AOC planlagt litt i forkant, eller er det noe som har skjedd plutselig? Burde kanskej ha redusert antall avganger om en visst at dette skulle skje, men det virker ikke som SAS hadde planlagt at det skulle skap så store problemer for dem, samt at Meisingseth sa at dem hadde hatt endel vansker internt i organisasjonen. Vet ikke hva hun tenkte på, men kanskje sykefravær?
Old 13-12-2005, 23:46   #28
FBU
ScanFlyer Silver

Jeg regner med hun tenkte på sammenslåingen av Braathens og Sas. Forskjellige AOC, og ulike crew systemer. Noe som forhåpentligvis er i boks snart.
FBU is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 00:03   #29
scandi
ScanFlyer Blue

Tror ikke det er over snart-- integrasjons prosessen. I utgangspunktet var det "stramt" med bemanning. Med flyvelederproblemer, som gjør at crew ikke er der de skal være, med tekniske problemer, med overføring av data i crew systemene (fra 2 til 1) hvor store mengder data "forsvant"...dette har ført til at stramme bemanningen er blitt kritisk, og til tider "ikke" bemanning.

Når det også er forskjellige avtaler i samme kabin, så er også arbeidsklima noen ganger ikke det beste. Med det mener jeg at en ikke har noe personlig mot nye kollegaer, men når noen har 3 dager fri andre 4, noen har kabinsjef...ehh pursertillegg mens andre har purserlønn. Noen har ekstra ferie uke, andre ikke. Noen har begrensing i antall timer kan fly, andre ikke.... osv osv. ... ja da legger en vel ikke opp til at "terskelen" for å være syk synker?

Ja ja skal jo være glad en har jobb etc etc.

scandi is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 08:55   #30
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

En kommersiell kansellering er når utgangspunktet for kanselleringen er av kommersielle hensyn. Det er ganske vagt, men teknisk, atc, lufthavnsfasiliteter, politiske, myndighetspålagte, industrielle, værkanselleringer er klare ikke kommersielle forsinkelser.
I tilfeller hvor det er kommersielle kanselleringer så er lite belegg en aktuell årsak, men det er det få flyselskaper på gardermoen som benytter seg av og ihvertfall ikke SAS. De som gjør det annonserer som oftest en måned før senest.
Alle flyselskaper som flyr til Norge skal ha et teknisk vedlikeholdprogram som er veldokumentert og der kan man også finne ut årsak når et fly er ute av drift av tekniske årsaker, så alle seriøse flyselskaper kan lett bevise slike tilfeller.

Old 14-12-2005, 09:24   #31
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

ok, jeg kan gjerne si det igjen - SAS Braathens kansellerer IKKE avganger PÅ GRUNN AV BELEGGET, men - når én avgang av ulike årsaker MÅ kanselleres (om det er det at det har kommet en skade på flyet, det var ikke ferdig fra teknisk, det manglet crew eller whatever), jobber OCC på spreng for å ta ut det flyet som gir MINST skade for færrest mulig pax. Da blir det nok slik at man velger å heller kansellere en halvfull BGO-flight, enn enn full maskin til KKN eller LPA. For det første omfattes færre kunder av kanselleringen, og på høyfrekvente områder som OSL-BGO/SVG/TRD/STO/CPH er det enklere å få plass til passasjerene på andre fly - som går innen rimelig tid - sånn sett er det værre med f.eks. LIS som bare går fire ganger i uken (og ikke har et alternativ via CPH). Du kan gjerne dra definisjonen av en "kommersiell kansellering" (personlig visste jeg ikke at slikt fantes, her i huset opererer vi ikke med den slags...) så langt at dette faller under den definisjonen, men grunnårsaken er operative hensyn gjør at ett fly ikke kan gå - og da finner man det som gir minst skade for færrest mulig pax.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 09:39   #32
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Apropos kanselleringene av tekniske årsaker, hvordan er kanselleringsraten på 737 sammenliknet med MD-80 (dersom det finnes slik statistikk)?

Årsaken til at jeg spør er at Lindegaard sa i et intervju for 2-3 år siden at "Kvaliteten på MD-80 ligger tårnhøjt over 737".
Old 14-12-2005, 09:59   #33
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by CK

ok, jeg kan gjerne si det igjen - SAS Braathens kansellerer IKKE avganger PÅ GRUNN AV BELEGGET, men - når én avgang av ulike årsaker MÅ kanselleres (om det er det at det har kommet en skade på flyet, det var ikke ferdig fra teknisk, det manglet crew eller whatever), jobber OCC på spreng for å ta ut det flyet som gir MINST skade for færrest mulig pax.
Dette høres jo fornuftig ut! Jeg tror nok at dette kan være en årsak til at utenforstående kan få et inntrykk av at man kansellerer av kommersielle hensyn, hva nå enn det måtte bety (det er vel i og for seg kommersielle hensyn som gjør at man flytter rundt på flyene for å minimere skadevirkningene for passasjerene, men hovedårsaken til kanselleringene er altså slik jeg forstår det teknisk e.l.).

Superhai: Et lite spørsmål til deg: Hva betyr "industrielle kanselleringer"...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 10:06   #34
Jan H
ScanFlyer Blue

Hvert fly i flyflåten flyr flere ruter per dag nå til dags enn de gjorde før, iallefall gjelder det WF. Så hvis et fly får "snag", så vil det gå ut over en eller flere ruter. Samme gjelder crew tror jeg, det er ikke mye "prikker" å gå på av og til. Så blir det mye delayer osv..så går det ut over ruter. Må vell gjøres sånt for å tjene penger i dagens marked, med mye lavprisbiletter...og turnaround tider har også blitt presset ned på flyplassene, f.eks på kortbanene var det 15 minutter før, som nå har gått ned til 13 minutter ca. I BOO var det f.eks 25 minutter før, som nå er blitt 20

Old 14-12-2005, 10:30   #35
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Originally posted by Jan H
turnaround tider har også blitt presset ned på flyplassene, f.eks på kortbanene var det 15 minutter før, som nå har gått ned til 13 minutter ca. I BOO var det f.eks 25 minutter før, som nå er blitt 20

Veit ikke om du har merka det da.. men turnaroundtidene på kortbanenettet er kommet tilbake til 15min
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 10:34   #36
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Men de klarer jo 94% av flygningene fra Bergen da Og det er vel strengt tatt bedre at man kanselerer mellom bergen og oslo, hvor det er godt med flygninger, samt konkurenter(bra for kunden). Men tv2 har vel bare lagd sak om dette fordi de flyr jævlig mye mellom bergen og oslo.

-storg
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 10:55   #37
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

(det er vel i og for seg kommersielle hensyn som gjør at man flytter rundt på flyene for å minimere skadevirkningene for passasjerene
My point exactly!

Ser flere plasser her at folk opererer med utrykket "kommersiell kansellering", så jeg ville prøve å finne ut hva i alle dager man mener med det?
Old 14-12-2005, 11:08   #38
Jan H
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by LCH78

Quote:
Originally posted by Jan H
turnaround tider har også blitt presset ned på flyplassene, f.eks på kortbanene var det 15 minutter før, som nå har gått ned til 13 minutter ca. I BOO var det f.eks 25 minutter før, som nå er blitt 20

Veit ikke om du har merka det da.. men turnaroundtidene på kortbanenettet er kommet tilbake til 15min
Nei har ikke merka det, jobber ikke på kortbane. Men ok, så de fant ut at det gikk ikke eller?
Old 14-12-2005, 11:31   #39
Orion_2005
Newcomer

Hva med å snu hele saken på hodet?

Hva kan man si at er ett riktig antall kanselleringer for ett flyselskap?
Skal ikke her forsøke å legitimere det antall kanselleringer som SASBraathens har, de sier selv at mange av deres kanselleringer skyldes årsaker som de burde få kontroll over. Men hvor mange tekniske kanselleringer bør ett flyselskap ha?

Norwegian har en flyutnyttelse som er høyere enn SASBraathens. Det er den siste tiden hevdet at SASBraathens kansellerer avganger av økonomiske årsaker (sparer penger ved å slå sammen to flighter)
SASBraathens hevder selv med rette at de som aktør vil være døde som flyselskap hvis de virkelig kansellerte avganger grunnet dårlig belegg da kundene nok ville flykte i hopetall. Er det noe kundene fester seg ved så er det negative opplevelser under en reise. Pris, frekvens, nettverk, bonusordninger etc tror jeg er en mindre årsak til at folk etterhvert bytter selskap enn at man har hatt en negativ erfaring i form av f.eks kanselleringer. Selv om de reisende er mindre og mindre selskapslojale, koster det mye å ta tilbake en tapt kunde.

Kan det tenkes at Norwegian på sin side er så klar over dette at de velger å tøye strikken litt lenger før de velger å foreta en teknisk kansellering? Det er liten tvil om at med deres kabinfaktor samt noe dårligere frekvens, så blir kunden i de fleste tilfeller mer skadelidende hvis en kansellering først intreffer. Jfr f.eks TV2 Hjelper Deg for noen uker siden hvor de reisende med en kansellert Norwegian flight fikk ett håpløst alternativt reisetidspunkt.

På Ryan be fair sin hjemmeside står det eksempler på crew i det angitte selskap som føler seg presset til shortcuts for å holde punktlighet og regularitet. Kan vi være sikre på at så ikke etterhvert er tilfellet i norsk luftfart. En kansellering koster som CK skriver masse penger. Det er mao masse penger å spare/tjene på kort sikt hvis man velger å gjennomføre en flyvning man kanskje burde ha kansellert med tanke på sikkerhet.

En annen ting hva gjelder disse turn-around tidene.
Hvis man følger alle pålagte prosedyrer etter boken, hvor lang tid tid trenger cockpit for å snu en 737?
Orion_2005 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 11:31   #40
Hurum
ScanFlyer Molded

men konklusjonen er altså likevel at sjansen for en kansellert avgang med SAS Braathens mellom Oslo-Bergen er 3 ganger høyere enn Norwegian. Det ble vel godt dokumentert av TV2, det råder det vel ingen tvil om. Årsaken er en visst mer uenig om
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules