Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-02-2008, 12:19   #21
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Prissammenligning Ryanair-Norwegian

Og det er heller ikke helt umulig å få billige billetter til LCY selv om man reiser med strømmen. Mener jeg billetten min med morgenflyet CPH-LCY 6/3 kostet ca 750kr (men nå betalte jeg med en voucher så i prinsippet kostet den 15min med venting på CPH. 1t venting på neste fly i fjor påske og brukte 1/4 av voucheren som jeg fikk for det)

Skal selv prøve ut LCY for første gang om noen uker og håper det går greit da jeg også for første gang i mitt liv skal fly på separate billetter. Henholdsvis CPH-LCY og LCY-EDI.....men når jeg betalte netto 550kr så er det verdt sjansen/forsøket

Last edited by Someone; 10-02-2008 at 12:29.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 12:31   #22
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Stansted Express har også et stopp før endestasjonen, -KGL....
I know - nesten fem minutter og nesten alltid med sjåførskifte på vei til STN. Hvis man sitter i første delen på First får man vite alt man skal og ikke skal gjennom den tynne veggen inn til førerkabinen. Ikke direkte betryggende å bli påtrengt informasjon om alle feilene med togsettet da det ble gitt en brief ved overlevering.
Old 10-02-2008, 13:07   #23
Maltwhisky
ScanFlyer Blue

Maltwhisky's Avatar

Er man opptatt av økonomi til/fra STN så er vel bussen til Stelios (EasyBus) alternativet - priser fra £4 t/r.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 13:44   #24
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

1 time og 40 minutter for å kjøre de 60 km til Victoria Station - gjennomsnittshastighet på 36 km/h! Sier mye om kaoset på veiene rundt London. Prisen for bussreisen er et like stort bingospill som flyreiser, så det å betale £10-15 for en tur/returbillett blir mer vanlig enn de £4 som Arve sier.
Old 10-02-2008, 14:11   #25
BU662
critical mind

BU662's Avatar

KGL, du har pa en vist vis rett, mens du skriver utifra perspektiven av en pris-fokussert fritidsreisende som vil ha for fa penger full service. Litt paradoxon, mens...

Samtidlig finnes det seg en stor annen gruppe som har betalings-vilje og setter litt andre kravene:

Forettningsreisende betaler ikke biletter selv. De bryr seg ikke om STN eller LGW ekspressen koster mye eller ikke. Eller om LHR ekspressen har ökt prisene nok en gang. De har mer en total-time fokussering.
Reiser du >100 dager per ar, setter du stor pris a vaere hjemme (i natta)sa mye som det er mulig. Har du en fru og barna hjemme, blir dette enda viktigere. Ellers er noen galt med fruen...

Tenk deg dette,

du har en möte i London fra 10-18 local tid.

Alternativ A: Flyr med SAS OSL-LCY
Dette betyr reise bort en dag tidligere og kommer hjem en dag senere.

Alternativ B: Flyr med SAS OSL-LHR eller DY OSL-STN/LGW-OSL
Dette betyr a sta opp en dag tidlig, flyr til London, möte, flyr bak til OSL og blir hjemme samme dagen/natten. Du kan alrede spise frokost sammen med familie.

Forövrig, for den prisfokussert fritidsreisende kan det ogsa vaere en tenkegang se litt pa priser for overnatting i London omradet. Vil du ikke söve under en bro, blir det ofte dyrere a betale a overnatting enn en retur bilett til STN/LGW/LHR ekspress.
Old 10-02-2008, 14:55   #26
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

BU662, møtene i London er som regel kortvarig med oppmøtetidspunkt kl 12 med forhandling om et banklån på £751 millioner. Avslaget mottas kl. 12:57. Med andre ord tidlig morgen OSL-LCY og sen LCY-OSL passer glimrende!
Old 10-02-2008, 15:05   #27
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Tja, da ma du bare overbevise SAS sine rute-planleggere. Mens det vet de jo ogsa og de se pa tallene og kan estimere hvor mye dette ville svekke LHR avgangene.
For tida flyr de jo rett omvendt som dette du trenger.

Mens med snart 11+ wetleasede Avros/BAe's er mye mulig for SAS.
Old 10-02-2008, 15:49   #28
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg er helt enig i at man må se på totaliteten i reisekostnaden for å vurdere hvor gunstig ulike alternativer er.

Har man møte i City kl. 10.00 så er vel eneste mulighet, om man vil reise ned samme dag, å stille på første avgang med DY til STN med ankomst STN kl. 07.55. Da er det toget rett til Liverpool St Stn, og i City-land direkte. Tidligste ankomst med SK til LHR er 09.25 og du skal være mye heldig om du er i City til kl. 10.00. Alternativet er til LCY med ankomst 09.40. Da kan du nok kanskje klare å (nesten) være i City til 10.00.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 16:13   #29
RolfL
ScanFlyer Molded

Quote:
Jeg er helt enig i at man må se på totaliteten i reisekostnaden for å vurdere hvor gunstig ulike alternativer er.
Precis. Den här debatten om prisjämförelser mellan Ryanair (och/eller andra LCC) och SAS (och/eller andra network carriers) har ju varit uppe här på forumet ett otal gånger. Jag, tydligen i motsats till en del andra här på forumet, är helt övertygad om att den enskilde själv kan avgöra och är fullt kapabel att, utifrån egna parametrar, exempelvis tid/pengar/slutlig destination/avreseplats m.m. avgöra vad som är bäst. Att SAS vid enskilda tillfällen kan vara det billigaste alternativet är väl ingen som motsäger. Men att "SK ofte er det billigste alternativet" betvivlar jag starkt. Jag har under de senaste veckorna haft två utrikes flygresor och jag har jämfört olika bolag som varit aktuella just för mig på de resorna, SAS har varit med bland de bolagen. I första fallet, en Atlantresa, var det pris jag betalade ganska precis 1000 SEK lägre för det bolag jag använde jämfört, exempelvis, vad SAS erbjöd som specialpris på julkalendern, resa nr. 2 var priset 35% av vad SAS kunde erbjuda. På fyra kommande bokade resor är jämförelsen följande för de dagar jag ska resa: Frankfurt Ryanair 440 SEK, LH 1216 SEK, SK 1299 SEK , Nice LF 835 SEK, NB 2348 SEK, LH 2650 SEK, SK 2823 SEK , Nice (nr. 2) LF 835 SEK, SK 1681 SEK, NB 2298 SEK, LH 2650 SEK , Nice (nr. 3) LF 686 SEK, NB 1898 SEK, SK 2423 SEK, LH 2663 SEK , på samtliga resor är skatter/avgifter och liknande inkluderade.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 16:33   #30
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Men nå flyr du fra Sverige, RolfL. De sammenligningene jeg har gjort der faktisk SK ofte er det billigste alternativet (og jeg er ikke en die-hard SAS fan, snarere tvert i mot i følge noen) er fra Norge. Det kan ha noe med saken å gjøre. Et annet element er at jeg ikke har gått på de typiske turistdestinasjonene og heller ikke gruelig langt fram i tid. Det har vært en horisont på mellom to og fire uker.

Mitt poeng er og vil alltid være at det er dør-til-dør prisen (inklusive tida det tar siden jeg har begrenset med fridager i året) som er avgjørende for mine valg.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 16:51   #31
RolfL
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Mitt poeng er og vil alltid være at det er dør-til-dør prisen (inklusive tida det tar siden jeg har begrenset med fridager i året) som er avgjørende for mine valg.
Exakt, dörr till dörr är av avgjörande betydelse, det är det jag också försöker poängtera. Därför tycker jag det är konstigt att många, inte bara här på forumet, talar i en nedsättande ton om exempelvis LCC som flyger till "icke huvudflygplatser". Av egen erfarenhet, både som aktiv inom branschen och nu "bara" som passagerare vet jag att det på många platser kan vara betydligt smidigare att använda en "icke huvudflygplats" om man, exempelvis, ska in till citycenter (vilket naturligtvis inte alltid är syftet med resan).

Vad beträffar att flyga från Norge eller från Sverige trodde jag att förhållandena var någorlunda likartade. Exemplen jag tog är, som du ser, från Sverige.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 20:40   #32
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Precis. Den här debatten om prisjämförelser mellan Ryanair (och/eller andra LCC) och SAS (och/eller andra network carriers) har ju varit uppe här på forumet ett otal gånger. Jag, tydligen i motsats till en del andra här på forumet, är helt övertygad om att den enskilde själv kan avgöra och är fullt kapabel att, utifrån egna parametrar, exempelvis tid/pengar/slutlig destination/avreseplats m.m. avgöra vad som är bäst. Att SAS vid enskilda tillfällen kan vara det billigaste alternativet är väl ingen som motsäger. Men att "SK ofte er det billigste alternativet" betvivlar jag starkt.
Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Exakt, dörr till dörr är av avgörande betydelse, det är det jag också försöker poängtera. Därför tycker jag det är konstigt att många, inte bara här på forumet, talar i en nedsättande ton om exempelvis LCC som flyger till "icke huvudflygplatser". Av egen erfarenhet, både som aktiv inom branschen och nu "bara" som passagerare vet jag att det på många platser kan vara betydligt smidigare att använda en "icke huvudflygplats" om man, exempelvis, ska in till citycenter (vilket naturligtvis inte alltid är syftet med resan).
Hear, hear, hear...
Speciellt på London från Sverige är det svårt att slå Ryanair. Med tre avgångar om dagen från Skavsta finns det ofta extremt billiga biljetter att köpa. I slutet av november var jag och dottern på en en-dags resa till London. Ut 06.30 åter på Skavsta 22.00. Biljetterna kostade totalt 360 kr (för två personer). För att fullända ekonomiresan tog vi Easybus in, total kostnad (12 GBP tur och retur). Allt fungerade utmärkt, vi var i London City fån 10.00 till 15.00 och hann med allt vi skulle.
Old 10-02-2008, 23:44   #33
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Da er vi stort sett alle enige, penger er ikke alt ... eller har jeg misforstått?

Kanskje jeg er litt gal/merkelig/nostalgisk/gammeldags, men jeg synes flyreisen i seg selv er nesten halve turen. Hver gang jeg setter meg i setet er det med forhåpning om en interessant flytur, høre på et hyggelig og pratsomt menneske som sitter på nabosetet, se dedikerte og humørfullte besetningsmedlemmer i kabinenen som liker sin jobb, se ut av vinduet på jorden som flyter forbi, gjenkjenne bygninger under innflygning til en flyplass, gjette hvilke SID og STAR som flys, ha sitt eget veddemål om eksakt tid for touch down rett etter push back på en flytur man har flydd mangfoldige ganger før, lete gjennom flyselskapets magasin for å finne feil i de mer flytekniske sidene, slå av en prat med purseren om de gode gamle dager i forbindelse med et toalettbesøk, ...

Med andre ord er jeg en nostalgiker som gremmes av hvordan mitt elskede SAS har blitt forandret etter årtusenskiftet til noe som jeg slett ikke liker. Prisene har absolutt gått ned på enkelte strekninger, men så er det andre strekninger der konkurransen er fraværende og hvor de stakkars passasjerer melkes. Så er dette med service, og dette er en bransje hvor ordet service skulle vært et honnørord. Men neida, servicen har svunnet hen og tørket helt inn - i dag snakkes det i antall og tall, ikke "vær så god" og "hyggelig å ha deg ombord".

Så kommer man bort i noen hyggelige opplevelser under flyturer de siste årene, og selskapene jeg har vært ombord hos da har slettes ikke vært SAS. Det som har irritert meg er at de fleste av disse opplevelsene har vært med såkalte low cost carriers og selskapenes navn har vært Air Berlin, Germanwings, easyJet og Norwegian. Er det friskheten, annerledesheten, vennligheten eller rett og slett at det vises utenpå skjorten at man elsker denne jobben som gjør disse selskapene så interessante? Ja delvis, men også et klassisk selskap har fått en stjerne av meg og det er gode gamle British Airways. Her behandles man en slik korrekthet som det kanskje er bare mulig i et ærverdig britisk flyselskap. Under cateringstreiken i 2006 fikk utlevert en pose med mat, drikke og frukt under ombordstigning og de i kabinen kunne ikke gjøre deg godt nok for oss, selv om det eneste de kunne bidra med var bare en kopp te og haugevis av smil og nydelige kommentarer.

Også i denne tråden har vi havnet på den økonomiske avveien og hvor viktig vår tid er. Jeg prøvde å bringe inn litt dette temaet med følelser i min beskrivelse av London, men dessverre var det bare en av dere, BU662, som delvis kom inn på dette med følelser ved å fly med denne kommentaren: "mens du skriver utifra perspektiven av en pris-fokussert fritidsreisende som vil ha for fa penger full service. Litt paradoxon, men". Ja, det er et logisk paradoks at vi mennesker med med våre følelser finner oss i å bli behandlet som kveg som skal flyttes fra A til B. At enkelte av oss benytter begrepet cattle class om turistklassen viser at vi har innsett at det er slik vi behandles som Ola-normal-passasjer. Men er det virkelig de fysiske tingene som det å sitte trangt de par timene på flyturen som avgjør at vi har fått denne følelsen. Ville være uærlig hvis jeg sa nei til dette, men det er et stort men - det er ikke det viktigste. Det som er viktigst for meg at når man fra kommer til en flyplass og ønsker å sjekke inn til man er på vei ut terminaldøren på bestemmelsesstedet skal man behandles som et fullverdig menneske av kjøtt og blod. Det er prisverdig at SAS i sin reklame for et års tid siden hadde slagordet "gjeninnføre service", men har vi sett noe til det? Jeg ser og føler ikke noe endring i dette servicenivået - en kopp kaffe har jeg fått i ny og ne, men fremdeles er det de samme breke steinansiktene uten språk som serverer. Jeg regner nå med at noen her vil hate meg for å ha sagt dette, men det måtte bare sies. Det jeg vil frem til er at det er så lite som skal til for å få en slik forbedring, et smil, en søt kommentar, litt tomprat, litt lun humor, et ja, en åpen hånd og litt te eller kaffe som smaker som det skal.

Der, nå var det sagt på en søndag av alle ting. Da får dere bringe det videre med følelse.
Old 11-02-2008, 02:55   #34
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Utrolig bra sagt, gir meg følelsen av at det var i "gamledager" man skulle flydd.

Det er slike ting som gir deg lysten til å reise med det samme selskapet igjen.

Grønt "kort" fra meg
Old 11-02-2008, 11:20   #35
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
At toget er tregt skal jeg være enig i, men det er vel det samme for det meste av tognettet i UK (bortsett fra hovedlinjen på østkysten, samt en noe oppgradert linje f.eks. til/fra Manchester).
Stanstedekspressen er treig, ja. Men jeg har også tatt Virgin Trains fra B'ham til London og toglinjen var en drøm sammenlignet med det antikverte tognettet vi har i Norge.

STN er upersonlig, men sammenlignet med Terminal 4 på LHR og all busskjøringen rundt på LHR - STN any time!
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2008, 13:31   #36
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

LN-KGL summerer veldig godt opp hvorfor jeg stort sett sover når jeg flyr innen Europa. Det er fint lite annet å gjøre.

1) Vinduene er for lave til å se ut av om man er over 130cm høy. Dessuten er det stort sett overskyet eller mørkt på denne årstiden.

2) Det er så trangt at man må puste på omgang med sidemannen.

3) Servering? Hva er dét? Med mindre man kommer fra Barcelona og heter Spanair da. Da slenger de maten i bordet med et surt grynt og blir enda surere om du ikke har spist den...

4) Østfoldbanen har den fordelen at du kan hoppe av på en mellomstasjon.

5) Flyreisen er blitt en smertefull opplevelse mellom to flyplasser. Jeg vet egentlig om man trenger baren på avgangsflyplassen eller ved ankomst. Resultatet er ofte at begge brukes. Jeg har sett folk langt nede i sin første øl kl 0630 på OSL...

Old 12-02-2008, 15:25   #37
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Herregud, na tar det helt av igjen.

Jeg tok en kik pa SAS sine billettbestemmelser / Conditions of Carriage. Det finnes seg ikke en eneste ord om hvilked service-nivea de tilbyr. De lover a bringe deg fra A til B med koffert og det heile i sikkert behold. Ikke en ord om hvor mye plass du har til naboen eller vinduhöyde.

KOG, hvilked pris betaler du da du reiser?`

Det finnes en god del selskaper som har riktige business class med romslig plass, mens det koster. Man kan jo ikke ga ut og sultre "ingen plass, ingen service" om man reiser pa den billigste billett.

Det er jo dette jeg mente:
Disse folk, som betaler minst, klager mest at de ikke falt alt tam-tam og alt gratis omboard. Mens, ikke si at det ikke finnes den riktige tilbyd. Det finnes. Folked er jo bare ikke villige a betale for service. Ellers vil KOG og KGL har chartred seg selv en fly. Da har de plass, da fa de servering. Ingen nabo som forstyrrer.

For alle, som forsatt reiser "vannlig" i Economy:
De "gode gamle tider" er over. Mange dinosaur selskaper som UA og SK kjemper for a overleve. De föler pusten av sine low-cost konkurrenter i nakken. Servering vil over kort eller langt forsvinne fra "gratis" seksjonen. Rett og slett fordi flesteparten er ikke villige a betale en eneste öre ekstra for dette.
Old 12-02-2008, 15:55   #38
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Herregud, na tar det helt av igjen.
Ser sånn ut! Fint at du leser SAS' bestemmelser, men les også LN-KGLs innlegg (og gjerne mitt i samme slengen). Det står ingenting om at SAS er så meget bedre enn noe annet, men en beskrivelse av hvordan det er å fly med alle disse trange 737ene.

Old 12-02-2008, 16:14   #39
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Hvem tvinger deg eller KGL a fly med SAS?

Om du misliker det sa mye, velg en selskap som tilbyr deg plass til overs. Jeg er bare lei av denne klage-stemming. Det lyder slik at noen star med en revolver foran deg og tvinger deg til denne ulempe.

You get what you pay for.
(Selv omboard SAS. Velger du Business har du fri midsete, mat og drikke fritt. Bare med vindu-höyden kan man ikke gjöre noe). Sa ut med pengene om du vil ha det!
Old 12-02-2008, 16:15   #40
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
For alle, som forsatt reiser "vannlig" i Economy:
De "gode gamle tider" er over. Mange dinosaur selskaper som UA og SK kjemper for a overleve. De föler pusten av sine low-cost konkurrenter i nakken. Servering vil over kort eller langt forsvinne fra "gratis" seksjonen. Rett og slett fordi flesteparten er ikke villige a betale en eneste öre ekstra for dette.
Tja, det er vel en stund siden sist et selskap tok bort gratis servering nå. Så om utviklingen går den veien er jeg ikke sikker. Derimot har jo OS relativt nylig innført servering igjen til alle, noe som later til å bli tatt meget godt imot. På mine siste turer med SK har erfaringen vært at folk blir mer og mer opptatt av servicen ombord og at mange synes det er skuffende at selv en flaske vann koster 20 kr (selv med dyre billetter).

Kjenner noen som skal til LPA med SK på en av de nærmeste dagene. De betaler 6700 kr for billetten t/r, men så vidt jeg kan se er ikke det tilstrekkelig til at det blir economy flex noen av veiene. Det nekter de å tro med den prisen...
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules