Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2014, 09:32   #201
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hvilke rettigheter har man egentlig i USA hvis flyet blir kansellert?

Samboeren min fortalte meg at en 19-årig datter til en kollega reiste alene til USA i går. Hun reiste med SAS OSL-EWR med connection til United EWR-RDU. United flighten ble kansellert pga værforhold på RDU og hun ble booket om til en flight kl. 10 neste morgen (altså i dag). Hun fikk ikke hotell eller noe og var svært fortvilet, hun gjorde visst ikke annet enn å gråte og foreldrene hjemme i Norge var også svært fortvilet.

Dekker ikke flyselskapet overnatting og evt. måltider i USA ved kansellering? Reiseforsikringen vil vel uansett dekke overnatting i et slikt tilfelle.
Eriksan is offline  
Old 18-11-2014, 09:59   #202
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

I USA så er det ikke de samme rettighetene som i Europa, selv om en del ønsker å gjøre noe med det. Du har stort sett kun Condition of Carriage å støtte deg til. Du finner ut mer her:
http://www.dot.gov/airconsumer
og for ditt tilfelle
http://www.dot.gov/airconsumer/air-t...FlightCanceled
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 18-11-2014, 10:59   #203
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hvis forsinkelsen skyldes vær, så mener jeg at flyselskapene er noenlunde fritatt for det meste av ansvar, og ikke skylder noe utover å booke om til neste tilgjengelige flight.

I fjor havnet jeg i en litt vanskelig situasjon på EWR, etter å ha blitt forsinket fra LAX med UA og dermed misset SK fra EWR til OSL. Forsinkelsen fra LAX skyldes at en eller annen passasjer hadde lagt viktige medisiner i innsjekket bagasje, noe vedkommende (heldigvis?) kom på etter at flyet hadde ventet 45 minutter på taxebane. Dermed bar det tilbake til gate, og 1,5 times forsinkelse var et faktum. Det hadde seg imidlertid slik at det raste et skikkelig uvær ved Newark, som forsinket absolutt alt den ettermiddagen. Slik sett passet det sikkert fint at UA var forsinkte fra LAX uansett.

Dette skapte imidlertid visse problemer, ettersom verken UA (!) eller SAS uten videre var villige til å kjøpe min forklaring om at flyet ble forsinket av mannen med medisinene og ikke uværet. Ikke bare dét: UA og SAS var også uenige om hvem som hadde ansvaret for å booke meg om, ettersom UAs fly var forsinket (men UA skyldte på været) mens reisen var bestilt gjennom SAS. Jeg måtte regelrett krangle i to timer før en mer serviceinnstilt UA-ansatt var villig til å lytte, og straks sørget både for hotell, matkuponger og ombooking til neste kvelds UA-fly til OSL.

Til dags dato er jeg usikker på hvilke rettigheter jeg rent faktisk hadde, men så lenge forsinkelsen ikke skyldes vær og vind, så mener jeg at man selv i USA har visse rettigheter. Hvis ikke, så ble jeg for en gangs skyld offer for goodwill
Sundet81 is offline  
Old 18-11-2014, 11:48   #204
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Takk for svar begge to. Søkte litt på united.com og fant mere info her: http://www.united.com/CMS/en-US/trav...ellations.aspx

Under "Amenities for meals and overnight stays" ser man forskjellen på om forsinkelsen/kanselleringen er within eller not within United's control.

Liten update fra situasjonen jeg skrev om over. Datteren på 19 år fikk ikke bo på hotell overhodet, for det var visst 20 års grense på det. Så hun har ikke sovet noe i natt og mat måtte hun kjøpe selv.
Eriksan is offline  
Old 19-11-2014, 16:39   #205
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Liten update fra situasjonen jeg skrev om over. Datteren på 19 år fikk ikke bo på hotell overhodet, for det var visst 20 års grense på det. Så hun har ikke sovet noe i natt og mat måtte hun kjøpe selv.
Synd med slike ting, men viktig å sjekke hva reiseforsikring og slik dekker. Og skal man sende unge/lite reisevante folk avgårde kan det være greit å gi dem noen tips om hva de må gjøre om det drar seg til.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 25-11-2014, 16:31   #206
kosvines
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by kosvines
Jeg ble 3 og en halv time forsinket i slutten av forrige måned fra Heathrow til Phoenix.

Kom over en nettside som mente jeg muligens hadde krav på £250 for dette. Er det noe som kan være en mulighet, eller er det ganske håpløst når det gjelder tekniske problemer?
Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Du må over 4 timer ihft. EU-forordningen generelt sett, og da har du rett på refreshments og telefonsamtale ihht standarden.

Men: "Finally, court cases (see below) have established that a passenger experiencing a loss of time equivalent to three hours or more at the final destination is entitled to compensation as though his flight had been cancelled."

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Regula...61/2004#Delays

Jeg vil tro at du vil slite med å argumentere for 250GBP på en 3-timers forsinkelse på en så lang flight, særlig når det er innenfor EU-minima. Antagelig må du ta det gjennom rettsystemet el.l. Om du hadde sittet 10-12 timer på hjemmehuben hadde det nok vært noe annet.
En liten oppdatering på denne. Jeg sendte inn en klage til British Airways på denne for halvannen måned siden. Her er hva de skrev angående forsinkelsen:

"In your email you have also mentioned about your claim under EU legislation. I would like to inform you that passengers delayed in arriving by three hours or more are entitled to compensation unless the delay was caused by “extraordinary circumstances”. I can confirm that you are entitled to compensation for the delay of your flight BA0289 on 22 August 2014. The distance of your disrupted journey, as calculated in accordance with EU legislation, was over 3500km.

As you arrived at your destination within four hours of the scheduled arrival time, you are entitled to 300.00 EUR in compensation, which is 50% of the full amount."



Så det var litt å få ut av dette allikevel, selv om jeg ikke har hørt noe om 50% kompensasjon i henhold til EU-regler før nå.
kosvines is offline  
Old 25-11-2014, 17:00   #207
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by kosvines View Post
Så det var litt å få ut av dette allikevel, selv om jeg ikke har hørt noe om 50% kompensasjon i henhold til EU-regler før nå.
Det står i forordningens artikkel 7.2.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 30-11-2014, 19:01   #208
krage
Newcomer
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 33
Ryanair Dom mot Ryanair, hva nå?

For en tid siden var jeg ute å fløy med Ryanair til Gdansk, det ble tåke og de kunne ikke fly meg hjem, og ga generelt lite informasjon, men de skaffet meg et hotellrom. Flyet skulle opprinnelig gå søndag, og jeg ble av en ganske trøtt og sliten dame på flyplassen fortalt at det kanskje kunne være ledig på et nytt fly på torsdag, eller jeg kunne gå på Internett å se om jeg fant et annet fly mot Oslo.

Vel om morgenen mandag, hadde jeg enda ikke hørt noe, så jeg kjøpte en billett med SAS til Oslo. Krevde så penger av Ryanair, som kom med litt vage og standardiserte avslag.

Etter litt frem og tilbake, ble jeg lei og fortalte dem at jeg i tråd med den norske tvisteloven og Luganokonvensjonen, ville bringe saken inn for forliksrådet i Norge.

Dette gjorde jeg også, når de ikke svarte. Forliksrådet sikret så forkynnelse av klagen til Irland, og ba de svare på mitt krav. Noe Ryanair har latt være, med posten i går, fikk jeg derfor dom i tråd med min påstand.

Så kort fortalt, jeg har nå dom på at Ryanair skylder meg noen kroner, og at de skal betale meg dette innen 14 dager fra dommens forkynnelse, alternativt kan de innen fire uker anke domen til tingretten.

Så da blir spørsmålet, hva tror dere skjer her?
Får jeg penger av dem? eller anker de dommen?

Og om de ikke anker dommen, og ikke betaler -noen tips om hvordan jeg skal kreve penger av dem? De bør jo ikke kunne "se bort fra" en rettskraftig dom...
krage is offline  
Old 30-11-2014, 21:47   #209
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Det er bare en veiledende dom. Den er ikke rettskraftig. Ryanair kan si at de ikke er enig i dommen, og nekte å utbetale. (Noe de gjør i 2 av 3 tilfeller). Så må du vurdere om du vil ta Ryanair til retten.(Kan bli veldig dyrt vist du taper).
Dash is offline  
Old 30-11-2014, 23:45   #210
krage
Newcomer
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 33
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Det er bare en veiledende dom. Den er ikke rettskraftig. Ryanair kan si at de ikke er enig i dommen, og nekte å utbetale. (Noe de gjør i 2 av 3 tilfeller). Så må du vurdere om du vil ta Ryanair til retten.(Kan bli veldig dyrt vist du taper).
Feil, forliksrådet er en norsk domstol (laveste i sivile saker), må ikke forveksles med klagenemnd. De må derfor ta saken til tingretten, dersom de er uenige. Dommen vil bli rettskraftig dersom de ikke anker den.
krage is offline  
Old 01-12-2014, 00:01   #211
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by krage View Post
Feil, forliksrådet er en norsk domstol (laveste i sivile saker), må ikke forveksles med klagenemnd. De må derfor ta saken til tingretten, dersom de er uenige. Dommen vil bli rettskraftig dersom de ikke anker den.
Beklager. Trodde du var i flyklagenemda.
Dash is offline  
Old 01-12-2014, 00:37   #212
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,907
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Om de ikke betaler kan du vel juridisk sett begjære dem konkurs?
(Jeg er ingen ekspert på denne typen juss)
__________________

Last edited by WF789; 01-12-2014 at 00:41.
WF789 is online now  
Old 22-12-2014, 01:45   #213
eirikub
Newcomer
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 36
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Apropos dette med 'ekstraordinære omstendigheter', så synest eg dette verkar å dekkje litt vel mykje når ein ser nærare på det. EU-forordninga listar jo opp døme som vêr og streik. I tillegg ser eg at Flyklagenemnda også gjev flyselskapa medhald i mange tilfelle som handlar om teknisk feil og kviletidsreglar for mannskap.

Ja, ein har rett på kompensasjon i visse tilfelle, men ein kan jo spørje seg kva for situasjonar som står att når ein har utelukka så mange ...
eirikub is offline  
Old 22-12-2014, 21:05   #214
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by eirikub View Post
Ja, ein har rett på kompensasjon i visse tilfelle, men ein kan jo spørje seg kva for situasjonar som står att når ein har utelukka så mange ...
Utgangspunktet du kan se det i fra er hvor selskapet kan påvirke det, regelen skal gjøre det ulønnsomt med hva man kan kalle kommersielle kanselleringer (f.eks. lavt belegg) og å sørge for at man planlegger med rimelig nok materiell og ressurser til å gjennomføre programmet man har lagt opp til.

Ekstraordinært betyr ekstraordinært, dvs. når ting skjer utenom hva som er ordinær drift.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 23-12-2014, 12:21   #215
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Kom over denne som beskriver separate billetter mellom AA-flighter og AA-OneWorld, ser ut som de tar vare på deg om det blir kluss.
Quote:
If a customer is holding separate tickets on AA or another oneworld carrier, customers holding separate tickets where travel is on oneworld airlines should be treated as through ticketed passengers. In the event of a disruption on the originating ticket, the carrier responsible for the disruption will be required to reroute the customer to their final destination. The ticket stock of the second ticket must be of a oneworld carrier, eligible under the Endorsement Waiver Agreement.
Det står gså eksplisitt på den siden at for andre carriers tar de ikke noe ansvar.
https://www.aa.com/i18n/agency/Booki...tkt_policy.jsp

Så er fårgan om hva "Endorsement Waiver Agreement" er...
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 23-12-2014 at 12:25.
Discus is offline  
Old 24-12-2014, 15:38   #216
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Så er fårgan om hva "Endorsement Waiver Agreement" er...
Endorsement Waiver Agreement, er kort og godt at at mottakende flyselskap aksepterer å bruke billetten som den er.

Endorsement forklares slik: Du har en billett med selskap A, men ønsker å reise med selskap B. Hvis B har interline-agreement med A så kan de akseptere den på sitt fly mot at A "endorser" den.
Men selskapene har da en "Waiver Agreement" så kan de akseptere den uten at selskap A trenger å gjøre noe. I e-ticket-alderen betyr det i praksis at selskap A gir "kontrollen" til selskap B.

Dette gjelder stort sett de fleste billetter når det er uregelmessigheter, men som vanlig kunde så kan det også gjøres ved frivillige endringer. Men det forutsetter at man har billetter uten restriksjoner (du kan se restriksjoner ved at billetten er annotert med f.eks. "Valid XX Only", "Non-Endo" el.).

Når det gjelder separate billetter med SAS, så har SAS->SAS forbindelser i praksis de samme rettighetene til nytt fly og care som om man kjøpte gjennomgående så lenge man har beregnet akseptabel tid i mellom.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 03-01-2015, 08:51   #217
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Foreldrene mine fikk straffeovernatting i ist begge veier da de fløy osl ist dxb ist osl. På vei ut skyldtes det at vannet frøs under turnaround på osl. På vei hjem var det sent innkommende fly til dxb pga tåke.

Stemmer det st de har rett på 600 Euro for osl-ist-dxb da forsinkelsen skyldes klønete opptreden fra tk samt at reisen går ut fra EØS?

Returen er ikke dekket pga været samt at reisen er med et ikke EØS selskap?

Bruker en standardskjema eller henvender en seg bare til vanlig costumor support? Bør en nevne at forsinkelsen skyldtes frossent vann?
Chriscross is offline  
Old 08-01-2015, 15:24   #218
Espen_An
Newcomer
 
Join Date: May 2014
Location: AES/TRD
Posts: 33
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Fikk gleden av å oppleve en i overkant av 6 timers forsinkelse på en flygning mellom AES og TRD på onsdag. Ser at forbrukerrådet da skriver at man har krav på en kompensasjon på 250 euro.

Er dette tilfelle? Og gjennom hvilken kanal skal man i såfall sende et slikt krav til SAS?

Takker på forhånd for svar.
__________________


Since june 2012
Espen_An is offline  
Old 08-01-2015, 16:30   #219
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Espen_An View Post
Er dette tilfelle? Og gjennom hvilken kanal skal man i såfall sende et slikt krav til SAS?
Alle krav må/bør i første omgang tas med selskapet
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 26-01-2015, 20:55   #220
Panopaul
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Location: Oslo
Posts: 13
Default Klage til Swiss

Jeg har flere ganger etter hjemkomst fra USA-tur, der vi ble forsinket med nærmere 24 timer til New York, men får bare feilmelding når jeg forsøker å sende klageskjema med vedlegg gjennom Swiss sine hjemmesider (som jeg ble oppfordret til å bruke da jeg tok kontakt med flyselskapet i businesskranken på flyplassen i Zurich, der vi mellomlandet). Vi er begge StarAlliance Gold-medlemmer (EBD og EBG), fløy på business, ble ombooket til en annen flight dagen etter (inkl hotell ved flyplassen), men jeg mener likevel at vi har rett på ytterligere kompensasjon fra selskapet etter å ha mistet et helt døgn av ferien vår. Er dog litt usikker på om Swiss, som jo er sveitsisk selskap, følger EUs retningslinjer her. Noen som har erfaring med Swiss på dette området og vet hvordan man bør gå frem?

Last edited by Panopaul; 26-01-2015 at 20:59.
Panopaul is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 251 17-05-2025 23:59
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 13:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 01:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 09:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 12:27


All times are GMT +2. The time now is 21:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.