![]() |
|
![]() |
#41 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Jeg husker såvidt den brannen, husker ikke flyene, det har blitt meg fortalt etterpå.
De som deltok i slukkingsarbeidet har fortalt at det var som å stå i en foss eller vanvittig kraftig regn når flyene "bombet"... Så liten tvil om effekten av fly. Kunne dette ha vært i 1983 eller 1984??
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 110
|
![]()
Ikke helt sikker på årstallet, men det er i nærheten. Catalinaen tok 4000 liter vann og tanken var konstruert for å gi et mest effektivt footprint.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
![]() Last edited by Stone; 05-02-2014 at 00:29. Reason: Lite tall redigert.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
4000 er ikke særlig mye med tanke på at skogbrannhelikopternes Bambi Buckets tar straks under 3000.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Men de som brukes på Bell 412 tar bare 970liter da maks underhengende lastekapasitet er 1500 kg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Ja, det er stor forskjell på dem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Et halvdårlig opptak med mobilkamera av vannslipp, tatt av undertegnede.
http://www.youtube.com/watch?v=hhAOwmbS2Uo
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Ville sagt 2-3 415, spredt ut i landet og ett BE-200 på østlandet.
Tekn data: http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_415 http://en.wikipedia.org/wiki/Beriev_Be-200 Last edited by Radiv; 08-02-2014 at 22:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: World
Posts: 661
|
![]()
Detsamma undrar jag.....Försöker se efter dem hela tiden!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
333 skvadronen på Andøya skulle hatt to stk Beriev 200.
Kunne vært brukt til overvåkning og personelltransport til "daglig" og stilt opp som brannfly ved behov. Tar ikke lange tiden før den kan dekke hele landet.. Men litt problematisk å kjøpe fra russerne kanskje.. kunne samtidig gjort en brannflyavtale med naboland slik at de er med å betaler litt for gildet.. Amfibieflyet tar 12.000kg med vann som den bruker 18 sekunder på å laste via en touch and go.. Så kan flyet også brukes til mye annet spennende..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,482
|
![]()
Melding fra moderatorer:
Diskusjonen om bruk av brannfly i forbindelse med den pågående brannen i Sverige er flyttet til egen tråd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,107
|
![]()
Om Norge trenger brannfly er jo et økonomisk spørsmål. Slike fly er dyre i både innkjøp og drift, og det er ganske mange hus og mål med skog og kratt som kan brenne ned før det vil være en fornuftig investering i egne brannfly
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,651
|
![]()
Aftenposten kjører en sak
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.U-JlReN5N4M Quote:
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
|
![]() Quote:
Kjetil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Og Eikeren, Tyrifjorden og Randsfjorden m.fl. er også store nok så vi har definitvt slike vann Vi har også mange vann som er store nok men som ikke vil funke pga. terreng. Jeg tror f.eks. ikke Maridalsvannet ville vært egnet pga. hinder. (Hvis man også ser bort fra at det er drikkevann). Helikopter er jo mye mer fleksible sånn sett, de trenger ikke store pytten for å kunne løfte vann. Poenget mitt er at i diskusjonen om fly vs helikopter må man jo ikke se seg blind på "det som er kult eller tøft", men også se på lokale forhold om og om det faktisk kan brukes effektivt over alt, ikke bare på noen enkelte områder.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Tror ikke vi skal være engstelige for at vi ikke får tak i vann, rundt Oslo har vi også Oslofjorden(!).. Bare å se på et kart så finner man vann
![]() Fordelen med helikoter er slik jeg ser det: -kan tanke i små vann -regner med at helikoptrene kan brukes til andre ting når det ikke brenner -Pris? Fordelen med fly -mer vann pr last --> bedre effekt -flyr fortere, dvs de kan til en viss grad tåle å dra lenger for å hente vann, samt mulighet for raskere respons i en annen landsdel (Svalbard, og Finnmark om de står sørpå..) -noen av dem kan blande kjemikalier i vannet om det er ønskelig Tror det hele koker ned til hvor mye penger vi ønsker å bruke på brannbekjempelse.. Er man rause vil man kjøpe inn fly, tar man økonomtilnærmingen vil man kanskje regne seg frem til at det ikke lønner seg.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,107
|
![]()
Verdens dyreste skolefly?
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kallesignal på italienske brannfly | Dingoflight | Register- og ATC-Forum | 0 | 05-08-2014 08:49 |
Jumbo Brannfly ! | Tertit54 | Flyforum | 9 | 06-12-2010 20:06 |
Nikon-lader kjøpt i USA - Usikker på om den kan brukes i Norge. | Martin | Bilder & foto | 15 | 26-05-2010 18:42 |
Scanvin # 38 på scaanir.no i 2009 - en innkjøpt i Sverige - en kjøpt inn i Norge. | EB | Flyforum | 0 | 18-09-2009 15:20 |
Hvem har kjøpt Norge? | Concorde | Reiseforum | 0 | 07-06-2008 14:56 |