![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,538
|
![]()
Du må ha litt kunnskap for å få en slik 'ønsket' konklusjon, så personlig heller jeg mer mot at de bare har tatt tilfeldige dager uten anelse om hvem som flyr hvor og når. Den forskjellen at DY er dyrere når man må bytte fly er jo også 'mot norrmalt' ...
Uansett --- Søk på andre dager hadde sikkert vridd prisbildet noe, men at DY ville 'dominert' undersøkelsen, tror jeg alle som er interessert, har fått med seg ikke ville skje. Prisene er lave, men det finnes ofte andre som er lavere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]() Quote:
Produktene er forskjellige og det å defaulte med ekstra valgfrie ekstratjenester i en prissammenligning tegner ikke det faktiske bildet. Om jeg bodde i Oslo og sjekket priser for en langweekend i NY, ville jeg valgt bort mat, gratis innsjekket bagasje og setereservasjon 10 av 10 ganger om jeg hadde spart noen hundrelapper på det. Norwegian handler i langt større grad om valgfrihet enn hva SAS, United osv. gjør. - man kan velge å ikke betale for andres innsjekkete bagasje - man kan velge å ikke betale for mat man hverken har behov eller glede av - man kan velge å ikke betale for spriten sidemannen drikker - man kan velge å ikke betale for at andre passasjerer skal ha loungetilgang, ekstra bagasje, fasttrack osv. - man kan velge å kjøpe billett bare en vei med selskapet uten at prisen mangedobles - man kan velge å spare noen kroner men samtidig øke risikoen for midtsete Hva som er det beste alterntativet vil stort sett alltid være individuelt, avhenge av hvor man reiser, når man reiser, hvorfor man reiser og hvor lenge man skal være borte. Men generelt, mener jeg valgfrihet er bra. Derfor anser jeg DY som et kjærkomment alternativ til de tradisjonelle og ikke nødvendigvis veldig spennende aktørene. Som alle fremstår som ganske like. Valgfriheten er Norwegians fremste salgsargument i mine øyne. Tar man den bort i en prissammenligning, vil resultatet lyve. At Norwegian er billigst, alltid, for alle, er det ingen grunn til å tro. Men det er heller ikke usannsynlig at prisene til henholdsvis SAS og United ville sett noe annerledes ut om det ikke var for den nye konkurransen. Prisene til og fra NY er fortsatt lave, mens priser til og fra enkelte andre steder i USA virker å være rekordhøye. Vi flyr folk herfra (SFO) til Europa flere ganger i uka med en strikt kostkontroll. Billigste alternativ skal benyttes. Alltid. Likevel har det være mulig å få lurt inn ønsket allianse, unngått ekstra transfers eller fått gunstigere avgangstidspunkt om prisen var under $1200. En fleksibilitet jeg har satt pris på. Men nå for tiden er typisk billigste alternativ gjerne priset ca. $1700. Hvilket er 50% mer enn hva jeg har betalt for noen av mine 8-9 tilsvarende billetter de siste 5 årene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Realiteten er at ett vanlig menneske spiser rundt 3 ganger om dagen, og drikker enda oftere. Du faar derfor en kostnad paa drikke og mat paa en slik lang dag uansett hvordan du vrir og vender paa det. Langdistanse er ett helt annet dyr enn Europahopp. Realiteten er ogsaa at de aller fleste ikke drar paa langweekend til USA, de blir lengre naar de foerst drar. Og skal du unngaa dyr hotellklesvask eller taakelys/bremsespor, tar man med seg bagasje, selv om det koster mer bob. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]() Quote:
Nå har jeg riktignok ikke flydd SAS langhaul, og jeg forstår at jeg må ha gått glipp av en kulinarisk opplevelse slik denne gratismaten vektlegges. Den må åpenbart gå utenpå serveringen til Lufthansa, United, KLM og Iberia, hvis servering i economy krever noe velvilje for å kunne karakteriseres som menneskeføde. Når kvaliteten er lavere enn en random $1.99 tv-dinner sliter jeg med å forstå denne haussingen av "gratis" mat. Greit nok, jeg er både vanskelig og kresen i matveien - men når jeg alltid ender opp med å bare pirke i hva som blir servert, klarer jeg ikke å glede meg over at den er gratis. Skal jeg fly langt, ønsker jeg å kunne velge hva jeg vil spise. Utover "chicken or pasta?". Og for et bedre utvalg skorter det ikke på betalingviljen min. Finner jeg ikke noe som frister, vil jeg ha muligheten til å velge bort det å spise. Uten å måtte betale for mat som går i søpla. Det er mye mulig at det er et eller annet jeg ikke forstår, men i min verden virker det logisk at matutvalget ombord i fly automatisk blir mye bedre i det øyeblikk det er noe flyselskapene kan tjene penger på, og ikke er en kostnadspost på budsjettet. Hva som i dag serveres underbygger den teorien. La meg betale for mat jeg vil ha - ikke tving meg til å betale for mat jeg ikke ønsker. Tidligere idag så jeg på businessclass.se følgende omtale fra en som har flydd SAS og opplevd uttestingen av SAS nye Cafe-konsept: "gummikyckling och torrt bröd". Å la sine reisende få det inkl. er hvordan SAS tror de skal selge dyre Plus-billetter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Det blir liksom litt feil å ta en prissammenligning lenge ETTER at billettene på flyet ble lagt ut for salg, og fly som dermed er solgt i mer eller mindre grad. Naturlignok vil man kunne forvente å finne billigere billetter om en mindre andel av flyet er solgt. Likeledes, det vil være tilsvarende vanskelig å finne billige Norwegian billetter hvis flyet mer eller mindre er utsolgt allerede! Artikkelen det linkes til sier meg dermed at det tilsynelatende virker som at DY har bedre bookingbelegg enn de andre for øyeblikket. Startprisene hos Norwegian er betydelig lavere enn jeg har hatt mulighet til å reise til USA tidligere om jeg ser bort fra ansattereiser på ID i SK. T/R for to personer til JFK - alt inkludert på economy for ca 5400,- har ikke jeg funnet noen andre steder. At ikke alle billettene selges for den samme lave prisen antar jeg at alle på denne siden skjønner at ikke er drivverdig. Prissammenligningen sier meg like gjerne at DY er tilnærmet fulle, mens SK og UA har en større andel seter (bookingklasser) åpne. Wild guess siden jeg ikke sitter på noen faktiske bookingtall for noen av selskapene, men man må se litt bak prisen for å skjønne seg på hvorfor en flybillett er dyrere enn den andre. ![]() ![]() Last edited by 73H; 04-06-2013 at 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]() Quote:
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
Etter å ha jobbet ganske tett med pris analyser (US West Coast - Europe) i forbindelse med planleggningen av Air France sin CDG-SEA rute (min kone var ansvarlig for den Amerikanske delen av denne ruten og alt forarbeidet) senere var hun Account manager for Virgin Atlantic i SFO - er jeg litt informert om prisene - og som storbruker er jeg bevisst på at jeg ikke betaler 1 cent for at andre passasjerer bruker Fast Track, Lounge eller Ekstra Baggasje - faktisk så betaler disse er stor del av min billett hver eneste gang jeg reiser. Dette er formelen: - Total Kostnad O/W A330 FRA-SEA eller SEA-FRA - Fortjeneste (Ruter må være inntektsbringende) - Totalt antall tilgjengelig seter for salg x Gjennomsnitts Belegg - rundt 88% for Lufthansa`s Seattle rute. Så jo flere F og C Lufthansa selger jo billigere kan de tilby meg mine billetter med sete 27D. Pristigningen har faktisk i prosent vært betydelig høyere enn det du har opplevd i SFO markedet - i 2010 når min personlige galskap startet kostet SEA - OSL USD 596.00 - 635.00 - nå ligger den samme på USD 1055 - 1150 - men selve Fare* har kun steget med litt under 10% (*Fare før avgifter). Men det sporet litt av.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]() Quote:
![]() Ekstra bagasje, fasttrack, lounge osv. er vel ikke utelukkende for de i C eller F. At de får noe ekstra er en selvfølge. Jeg flyr selv LH491 i C om ikke mange dagene. En vei og videre til TRD for den nette pris av $650. Prisene jeg snakker om er ikke nødvendigvis til Norge og er de det, er det snakk om open-jaw. Forøvrig ser jeg at min siste roundtrip til OSL fra SEA kostet $851 og var ticketed 4 dager før avreise. Det var i januar 2010. Riktignok med IcelandAir, men de skal jo nå om dagen ha nesten like mye for en vei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
![]() ![]() Om de prisene du nevner er Nonstop (f.eks. SFO-LON) så er jo det et premium marked med gode inntekter - ja selv når bankene gikk under 2007-2009 var salgstallene og resultatene for Virgin Atlantic i SFO svært gode (hjalp å ha Google og Apple som kunder)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2012
Location: Stockholm
Posts: 87
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
|
![]()
De flyr fredag-mandag, det blir jo samme antall fridager, og du får tre døgn der borte.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2012
Location: Stockholm
Posts: 87
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Service ombord på SAS longhaul | Ståle | Reiseforum | 88 | 28-12-2024 02:57 |
SAS - LongHaul priser i Business | peterfox | Reiseforum | 1 | 04-08-2014 07:22 |
AirBerlin - service og komfort? (splittet) | Bizflyer | Reiseforum | 7 | 10-03-2012 17:25 |
Komfort/service - Air China 777-300? | ostis | Reiseforum | 4 | 19-01-2012 12:32 |