Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-02-2006, 00:08   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK

http://www.liveatc.net/.archive/kjfk...04-06-1900.mp3

Dere får lytte en rundt 15 minutter ut i MP3en, så er det en som får så øra flagrer.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 00:14   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Er ikke mye stakkars spanjol der. Makan til udugelig fyr på radioen. På en flyplass som JFK bør man være i stand til å ta en standard read-back.
All honør til stakkaren i tårnet som løste floken etter en stund.

Det var forresten bare 2 eller 3 på vakt på JFK når dette skjedde, sterkt underbemannet.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 13:27   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Slightly pissed

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 13:39   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

"I'm from Barcelona - I know nothing...." Que...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 15:00   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Quote:
Originally posted by captaink


Det har alltid forundret meg hvordan piloter fra en mengde land inkludert og spesiellt østsone får lov å operere uten engang basic engelskkunnskaper.

Man kan sitte og undre seg en hel dag på jobb og høre på piloter som enten ikke forstår hva som blir sagt eller ikke klarer å gjøre seg forstått. At ATC orker og gidder er en annen sak.
Jeg undrer meg også ofter over det samme, men da gjelder det stort sett nordmenn...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 16:38   #6
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Hørte gjennom det tidligere i dag, og ble en smule overrasket over tonen til fyren i tårnet. Dog, han hadde jo retten på sin side, men han var ikke akkurat beskjeden
Men ja, et piloten i IB-maskinen ikke engang greide å gi en riktig readback er jo ikke veldig lovende for å si det mildt :S
brendas is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 16:44   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

CDG er vel en tikkende bombe siden froskene ikke gidder snakke engelsk på hjemmebane....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 17:01   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


CDG er vel en tikkende bombe siden froskene ikke gidder snakke engelsk på hjemmebane....
Nå er fransk et offisielt ICAO-språk og man kunne snu på det. CDG er en tikkende bombe fordi norske piloter ikke klarer en fornuftig readback på fransk!

Engelsk (eller nesten-engelsk) er ett av fem offisielle ICAO-språk. De andre er fransk, spansk, russisk og kinesisk.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 17:05   #9
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Engelsk (eller nesten-engelsk) er ett av fem offisielle ICAO-språk. De andre er fransk, spansk, russisk og kinesisk.
...og der betyder at alle piloter skal kunne tale og forstå engelsk, fransk, spansk, russisk og kinesisk???
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 17:25   #10
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Quote:
Originally posted by PP


Quote:
Originally posted by LN-KOG

Engelsk (eller nesten-engelsk) er ett av fem offisielle ICAO-språk. De andre er fransk, spansk, russisk og kinesisk.
...og der betyder at alle piloter skal kunne tale og forstå engelsk, fransk, spansk, russisk og kinesisk???
Det betyr bare at vi i den anglofile delen av vesten ikke skal sette oss så høyt på vår hvite ganger å le av andre som faktisk snakker ett av de offisielle luftfartsspråkene. Man kan jo se for seg at alle fly som skal fly over f.eks. Frankrike en dag måtte svare på fransk for å få overflygingstillatelse. Da ville det blitt godt om plassen...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 17:28   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Uansett var problemet at spanjolen ikke pratet engelsk, ikke at ATC ikke pratet spansk.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 17:36   #12
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Enig, den med offisielle ICAO-språk er jeg én av mange som ikke kjøper. Det viser heller svakheten med ICAO, og undergraver egentlig hele organisasjonens betydning. I desember 2001 sa ICAO seg riktignok villig til å undersøke muligheten for å gjøre engelsk til det offisielle språket i luftfarten, men særlig Frankrike, samt franske deler av Canada sa seg svært motvillig. Så vi sitter fortsatt med dagens situasjon.

LN-KOG, det er ikke riktig at man skal lære seg readback på alle mulige språk fordi folk som Lucien Bouchard oppe i Quebec er redd for at det franske språk er truet! Det handler om å fremme sikkerheten, ved å gi alle som opererer i luftrommet Situational Awareness. Noe som er helt essensielt for å få godt trafikkbilde. Viktig å legge til at det ikke bare er i Frankrike man ser dette naturligvis, også mange spansktalende land samt andre steder jeg sikkert ikke vet om

Det rette begrepet for CDG er vel heller at bomben fortsetter å tikke!
I 2000 ble en britisk styrmann drept da vingetuppen på en Air Liberté MD-83 kuttet gjennom cockpiten på flyet deres. I rapporten anbefaler BEA blant annet:

"a systematic use of the English language for air traffic control at Paris Charles de Gaulle, as well as the extension of this measure to other (French) airports with significant international traffic.”

Hadde de britiske pilotene hørt take-off klareringen blitt gitt på engelsk, er sjansen stor for at denne ulykken aldri hadde skjedd. Det er egentlig alt man trenger for å bevise at det de driver med der nede er useriøst og politisk svada.

BEA er den franske havarikommisjonen. Hele rapporten finnes her
http://www.bea-fr.org/docspa/2000/f-...-ed000525a.pdf

Synes også JFK-kontrolleren var unødvendig hylende og skrikende, lite profft på en så stor flyplass. Men det samme gjelder for en IB-pilot som ikke klarer å read back en hold-short klarering. Det er en grunn til at de er så hårsåre på akkurat dét...
OMW is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 19:17   #13
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Det ser ut som noen her inne har misforstått litt...

Dette er de generelle regelene, sitater fra ICAO Annex 10, Volume II, kapittel 5.

Quote:
5.2.1.2.1 The air-ground radiotelephony communications shall be conducted in the language normally used by the station on the ground or in the English language.

Note 1.— The language normally used by the station on the ground may not necessarily be the language of the State in which it is located. A common language may be agreed upon regionally as a requirement for stations on the ground in that region.

Note 2.— The level of language proficiency required for aeronautical radiotelephony communications is specified int he Appendix to Annex 1.

5.2.1.2.2 The English language shall be available, on request from any aircraft station, at all stations on the ground serving designated airports and routes used by international air services.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 19:24   #14
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Hvem har misforstått hva..? Det står jo svart på hvitt at man kan snakke sitt eget språk på radioen, men at fly som snakker på engelsk får svar på engelsk. Det er jo ikke dette jeg refererte til ved CDG-ulykken. Klart britene fikk klareringer på engelsk, men take-off klareringen til Air Liberté ble gitt på fransk, britene forsto ikke dette, entret rullebanen ved en feiltagelse, uten å være klar over at det kom en MD 83 i 140 knop nedover banen mot de. Innen de oppdaget den, var det for sent. Unødvendig tap av liv. ICAO burde få ut fingeren og kreve at det snakkes engelsk til alle på alle internasjonale flyplasser i alle land!
OMW is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 19:43   #15
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Jeg mente ikke at du (men for eksempel LN-KOG) hadde misforstått litt.

Forøvrig er jeg enig i at det på travlere internasjonale flyplasser bør innføres kun ett radiotelefonispråk. Uansett hva enkelte språkmektige pesoner på forumet måtte mene, er nok engelsk det eneste fornuftige alternativet. Men det er neppe så enkelt som å si at ICAO må få ut fingeren. Medlemslandene må nok bli nogenlunde enige først...
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 19:46   #16
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Jeg tror ikke en eneste flygeleder i Norge er imot at all RT skal foregå på engelsk verden rundt. Desverre står feilrettet nasjonal stolthet i veien for det.

Når det gjelder knekten på lydbåndet, så var ikke akkurat flygeleder veldig klar i talen til han karen heller til tider, og var generellt pirkete. Litt lite løsningsorientert ei stund der!
Crew som er dårlig i engelsk er desverre en del av virkeligheten, og man bør innrette sin metodikk deretter. (f.eks, man kjører ikke tight når man har MIL piloter fra tidligere østblokkland i teigen, da lager du ris til egen bak.)

En enkel "hold position" når han var klar over at IB knekten ikke var med på notene hadde holdt, så tatt det fra der.

Når det gjelder tonen, så skal man jo prøve å la være så langt det går, men enkelte ganger så må man kjøre "klartekst"!

.....'noen' hintet mandag kveld til, at diverse sjøkonge-piloter burde anskaffe høreapparat.....noen ganger er lunta bortbrent....
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 20:16   #17
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Kan nevnes at AF prøvde å innføre en English-only-policy på CDG etter denne ulykken. Den franske regjeringen svarte med en uttalelse om at de ville støtte alle flygere og ATCer som fortsatte å snakke fransk på tross av AF sin nye policy. Den tidligere nevnte Bouchard er/var guvernør (Premier) i Quebec. Han sa på et statsbesøk til Frankrike at AF sin idé om å bare snakke engelsk på CDG var skandaløs, og at han personlig ville ta opp saken både med flyselskapet og med kulturministeren selv. "Franskmenn må være på vakt, og innse at språket deres er truet"

Rart det blir krig her i verden?
OMW is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2006, 14:22   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,008
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

http://www.hangar.no/articles/700/1/Alvorlig-ulykke-avverget-i-siste-liten

Og i Birmingham gikk det nesten galt her om dagen da ett fly fra Iran ikke skjonte engelsk og forsokte aa lande paa en "opptatt" rullebane.


.....Yes, we have no bananas!
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2006, 22:51   #19
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Er linken nede nå eller hva skjer?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2006, 23:10   #20
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Tror arkivene dems slettes etter x antall dager.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian får kjeft av Amnesty International Polaris Småprat 27 01-02-2019 16:24
Norwegian får kjeft i siste utgave av Ullern Avis/Akersposten EB Flyforum 20 10-03-2007 08:06
Stakkar EB Flyforum 7 11-10-2005 11:30
Sterling får kjeft av danske forbrukermyndigheter CK Flyforum 5 28-07-2005 11:05
JetBlue får kjeft av rullestolbrukere CK Flyforum 10 01-02-2005 09:33


All times are GMT +2. The time now is 16:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.