![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
http://www.liveatc.net/.archive/kjfk...04-06-1900.mp3
Dere får lytte en rundt 15 minutter ut i MP3en, så er det en som får så øra flagrer.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Er ikke mye stakkars spanjol der. Makan til udugelig fyr på radioen. På en flyplass som JFK bør man være i stand til å ta en standard read-back.
All honør til stakkaren i tårnet som løste floken etter en stund. Det var forresten bare 2 eller 3 på vakt på JFK når dette skjedde, sterkt underbemannet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Slightly pissed
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
"I'm from Barcelona - I know nothing...."
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]()
Hørte gjennom det tidligere i dag, og ble en smule overrasket over tonen til fyren i tårnet. Dog, han hadde jo retten på sin side, men han var ikke akkurat beskjeden
![]() Men ja, et piloten i IB-maskinen ikke engang greide å gi en riktig readback er jo ikke veldig lovende for å si det mildt :S |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
CDG er vel en tikkende bombe siden froskene ikke gidder snakke engelsk på hjemmebane....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Engelsk (eller nesten-engelsk) er ett av fem offisielle ICAO-språk. De andre er fransk, spansk, russisk og kinesisk.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Uansett var problemet at spanjolen ikke pratet engelsk, ikke at ATC ikke pratet spansk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Enig, den med offisielle ICAO-språk er jeg én av mange som ikke kjøper. Det viser heller svakheten med ICAO, og undergraver egentlig hele organisasjonens betydning. I desember 2001 sa ICAO seg riktignok villig til å undersøke muligheten for å gjøre engelsk til det offisielle språket i luftfarten, men særlig Frankrike, samt franske deler av Canada sa seg svært motvillig.
![]() LN-KOG, det er ikke riktig at man skal lære seg readback på alle mulige språk fordi folk som Lucien Bouchard oppe i Quebec er redd for at det franske språk er truet! Det handler om å fremme sikkerheten, ved å gi alle som opererer i luftrommet Situational Awareness. Noe som er helt essensielt for å få godt trafikkbilde. Viktig å legge til at det ikke bare er i Frankrike man ser dette naturligvis, også mange spansktalende land samt andre steder jeg sikkert ikke vet om ![]() Det rette begrepet for CDG er vel heller at bomben fortsetter å tikke! I 2000 ble en britisk styrmann drept da vingetuppen på en Air Liberté MD-83 kuttet gjennom cockpiten på flyet deres. I rapporten anbefaler BEA blant annet: "a systematic use of the English language for air traffic control at Paris Charles de Gaulle, as well as the extension of this measure to other (French) airports with significant international traffic.” Hadde de britiske pilotene hørt take-off klareringen blitt gitt på engelsk, er sjansen stor for at denne ulykken aldri hadde skjedd. Det er egentlig alt man trenger for å bevise at det de driver med der nede er useriøst og politisk svada. BEA er den franske havarikommisjonen. Hele rapporten finnes her http://www.bea-fr.org/docspa/2000/f-...-ed000525a.pdf Synes også JFK-kontrolleren var unødvendig hylende og skrikende, lite profft på en så stor flyplass. Men det samme gjelder for en IB-pilot som ikke klarer å read back en hold-short klarering. Det er en grunn til at de er så hårsåre på akkurat dét... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Det ser ut som noen her inne har misforstått litt...
Dette er de generelle regelene, sitater fra ICAO Annex 10, Volume II, kapittel 5. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Hvem har misforstått hva..? Det står jo svart på hvitt at man kan snakke sitt eget språk på radioen, men at fly som snakker på engelsk får svar på engelsk. Det er jo ikke dette jeg refererte til ved CDG-ulykken. Klart britene fikk klareringer på engelsk, men take-off klareringen til Air Liberté ble gitt på fransk, britene forsto ikke dette, entret rullebanen ved en feiltagelse, uten å være klar over at det kom en MD 83 i 140 knop nedover banen mot de. Innen de oppdaget den, var det for sent. Unødvendig tap av liv. ICAO burde få ut fingeren og kreve at det snakkes engelsk til alle på alle internasjonale flyplasser i alle land!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Jeg mente ikke at du (men for eksempel LN-KOG) hadde misforstått litt.
![]() Forøvrig er jeg enig i at det på travlere internasjonale flyplasser bør innføres kun ett radiotelefonispråk. Uansett hva enkelte språkmektige pesoner på forumet måtte mene, er nok engelsk det eneste fornuftige alternativet. Men det er neppe så enkelt som å si at ICAO må få ut fingeren. Medlemslandene må nok bli nogenlunde enige først... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Jeg tror ikke en eneste flygeleder i Norge er imot at all RT skal foregå på engelsk verden rundt. Desverre står feilrettet nasjonal stolthet i veien for det.
Når det gjelder knekten på lydbåndet, så var ikke akkurat flygeleder veldig klar i talen til han karen heller til tider, og var generellt pirkete. Litt lite løsningsorientert ei stund der! Crew som er dårlig i engelsk er desverre en del av virkeligheten, og man bør innrette sin metodikk deretter. (f.eks, man kjører ikke tight når man har MIL piloter fra tidligere østblokkland i teigen, da lager du ris til egen bak.) En enkel "hold position" når han var klar over at IB knekten ikke var med på notene hadde holdt, så tatt det fra der. Når det gjelder tonen, så skal man jo prøve å la være så langt det går, men enkelte ganger så må man kjøre "klartekst"! .....'noen' hintet mandag kveld til, at diverse sjøkonge-piloter burde anskaffe høreapparat.....noen ganger er lunta bortbrent....
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Kan nevnes at AF prøvde å innføre en English-only-policy på CDG etter denne ulykken. Den franske regjeringen svarte med en uttalelse om at de ville støtte alle flygere og ATCer som fortsatte å snakke fransk på tross av AF sin nye policy. Den tidligere nevnte Bouchard er/var guvernør (Premier) i Quebec. Han sa på et statsbesøk til Frankrike at AF sin idé om å bare snakke engelsk på CDG var skandaløs, og at han personlig ville ta opp saken både med flyselskapet og med kulturministeren selv. "Franskmenn må være på vakt, og innse at språket deres er truet"
![]() Rart det blir krig her i verden? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,008
|
![]()
http://www.hangar.no/articles/700/1/Alvorlig-ulykke-avverget-i-siste-liten
Og i Birmingham gikk det nesten galt her om dagen da ett fly fra Iran ikke skjonte engelsk og forsokte aa lande paa en "opptatt" rullebane. ![]() .....Yes, we have no bananas! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
|
![]()
Er linken nede nå eller hva skjer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Tror arkivene dems slettes etter x antall dager.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian får kjeft av Amnesty International | Polaris | Småprat | 27 | 01-02-2019 16:24 |
Norwegian får kjeft i siste utgave av Ullern Avis/Akersposten | EB | Flyforum | 20 | 10-03-2007 08:06 |
Stakkar | EB | Flyforum | 7 | 11-10-2005 11:30 |
Sterling får kjeft av danske forbrukermyndigheter | CK | Flyforum | 5 | 28-07-2005 11:05 |
JetBlue får kjeft av rullestolbrukere | CK | Flyforum | 10 | 01-02-2005 09:33 |