Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-02-2013, 21:41   #1
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Det går å overføre pax også i Altéa, men det er nok mere tungvint enn i det gamle systemet.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2013, 23:07   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Betyr det at man nå må booke billett på 4-5 avganger for å kunne bruke en fleksibel billett som det den er ment som? I så fall er det jo veldig lite hensiktsmessig for SAS.
Forskjellen er at du må planlegge ut fra en halv time før flyavgang. Internett-, manuell og automat-innsjekk gir deg muligheten til å endre avgang før det tidspunktet.

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Det går å overføre pax også i Altéa, men det er nok mere tungvint enn i det gamle systemet.
Regnestykket er enkelt, vi har i snitt ca 10-15 min til rådighet for boarding og opptil 180 pax - det er god tid når alle er klare (fra 3-20 sek per passasjer). I PACS tok det ca 15-30 sek å overføre en passasjer, da er det ikke noe spesielt problem å ta med 20-40 pax fra andre fly. I Altéa dobler og tripler du den tiden uten problemer.

Det har ikke kommet klart fra SAS sentralt hva man ønsker, men det de har sagt er at innsjekk/endringer etter deadlines er ikke en del av produktet eller servicen man tilbyr.

Så om dette er noe mange ønsker så må man ta det opp med SAS, for jeg tviler på at det blir noe man har planlagt å gjøre enklere. Da vil det bli et regnestykke i forhold til prisen Amadeus krever, kundene ønsker og er villig til å betale for, og i forhold til hva konkurrentene tilbyr.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2013, 23:12   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Forskjellen er at du må planlegge ut fra en halv time før flyavgang. Internett-, manuell og automat-innsjekk gir deg muligheten til å endre avgang før det tidspunktet.
Igjen, hvis dette blir hverdagen fremover, så slutter folk å kjøpe fleksible billetter, og da sliter SAS kraftig etter hvert. Det bør derfor ikke bli slik du skriver her spesielt lenge.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2013, 23:26   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,519
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Igjen, hvis dette blir hverdagen fremover, så slutter folk å kjøpe fleksible billetter, og da sliter SAS kraftig etter hvert. Det bør derfor ikke bli slik du skriver her spesielt lenge.
Etterhvert vil du bli istand til å gjøre dette selv, på app eller web ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2013, 23:33   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Etterhvert vil du bli istand til å gjøre dette selv, på app eller web ...
Ikke hvis muligheten stenges 30min før avgang. Tidligere kunne man booke tur med sitt TPI 2 min før avgang. Nå er det 60min som gjelder. Med andre ord må man booke med et senere fly, og så endre i gaten. Denne muligheten fungerer jo da muligens ikke lenger, noe som ikke er holdbart.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2013, 23:55   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Igjen, hvis dette blir hverdagen fremover, så slutter folk å kjøpe fleksible billetter, og da sliter SAS kraftig etter hvert. Det bør derfor ikke bli slik du skriver her spesielt lenge.
Fleksible billetter har fortsatt en stor verdi, selv om man må planlegge 30 min lengre fram i tid. De aller fleste kan i dag gjøre dette før man komme til flyplassen, og tar man OSL så er det gratis internett på flytoget/flybussen - men også via 3G så er det ikke store kostnadene. Toget bruker 19-22 min og du må nesten beregne ihvertfall 10 min til å gå fra toget til flyet uansett.

Kjøper du en ufleksibel billett så må du planlegge flere dager i forveien, ellers så koster det nesten like mye som en fleksibel.

Amadeus sier dette er bare SAS som har dette, så det tyder på at det ikke skjer hos andre flyselskaper som har implementert Altéa og de selger også fleksible billetter. Kostnaden for SAS blir dermed stor, og det er lite sikkert at tapet blir større. Men at en del blir skuffet og umiddelbart synes billettene ikke er like gode kan jeg fint se.

Jeg ser også for meg at i nær/eller ikke så nær framtid så blir boarding hel-automatisk, evt. med personell uten spesiell kompetanse til å gjøre slikt og da vil du uansett ikke få gjort denne endringen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:13   #7
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Fleksible billetter har fortsatt en stor verdi, selv om man må planlegge 30 min lengre fram i tid.
Nå har jeg forsøkt ombooking et par ganger og jeg opplever at det er en del kaos for tiden. Ombooking pr. telefon eller servicesenter har flere ganger resultert i en lang telefonsamtale til booking fra gate, og frustrasjons-nivået er ofte ganske høyt.

Ombooking i gate tillates av og til for Pandion men er helt avhengig av humør hos personell, og betyr som oftest flere minutter med trykking og banning (og jevnlige løgner om systemet).

Generelt har service-nivået (og humøret) gått merkbart ned siden 'oppgraderingen', og etter hva jeg ser kommer dette til å bety vesentlig slitasje på medarbeiderene og kundene inntil enten kundene endrer oppførsel eller systemet er forbedret. Jeg har hatt gleden av et par medarbeidere som burde fått sparken etter sin oppførsel ovenfor kunder grunnet systemproblemer, og håper IT også ser dette.

Utover dette er ny innsjekk-løsning vesentlig bedre (med unntak av buggete innsjekk fra OSL), og jeg håper dette er et eksempel på hvordan SAS sine websider kan forbedres.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:26   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,519
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Nå har jeg forsøkt ombooking et par ganger og jeg opplever at det er en del kaos for tiden.
Det minner meg litt om forrige gang SAS la om .. og jeg tror nok ting vil gå seg til denne gangen ogå, som det gjorde da. For de som ikke har vært med på slikt før er det litt skummelt, men etterhvert som man blir vant til systemet samt at man får gjort nødvendige modifikasjoner, vil man antagelig lure på hvordan man klarte seg uten. Det at noen stasjoner har Altea og noen det gamle hjelper jo heller ikke, da ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:33   #9
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Generelt har service-nivået (og humøret) gått merkbart ned siden 'oppgraderingen', og etter hva jeg ser kommer dette til å bety vesentlig slitasje på medarbeiderene og kundene inntil enten kundene endrer oppførsel eller systemet er forbedret. Jeg har hatt gleden av et par medarbeidere som burde fått sparken etter sin oppførsel ovenfor kunder grunnet systemproblemer, og håper IT også ser dette.
Merkelig vist dette nye systemet ikke skulle fungere i SK mens det fungerer i hele resten av verden

Nei, gi det litt tid til alt er kjørt inn osv, så skal dere se at alt blir så meget bedre. F.eks så åpner jo dette nye systemet for seatblocking ved siden av dere som har riktig farge på eurobonuskortet.

Så får vi passasjerer ha litt tålmodighet frem til alle stasjoner er over på det nye systemet og rutiner er litt mer innarbeidet
Dash is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:44   #10
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
For de som ikke har vært med på slikt før er det litt skummelt, men etterhvert som man blir vant til systemet samt at man får gjort nødvendige modifikasjoner, vil man antagelig lure på hvordan man klarte seg uten. Det at noen stasjoner har Altea og noen det gamle hjelper jo heller ikke, da ...
Joda, det har du nok helt rett i.. Og jeg har hørt flere medarbeidere skryte av hvor mye bedre OSL har vært i migreringen sammenlignet med SVG.
Samtidig er jeg noe sjokkert over hvor lang tid noen operasjoner tar. Mulig at det kan forbedres, men flere minutter for ombooking er helt klart lengre enn de 20 sekundene det tok tidligere.


Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Skjønner ikke hvorfor det skulle være vanskeligere enn tidligere å booke om på telefon.
Mistenker at det er backoffice som goofer her.. Når jeg ringer inn er som oftest medarbeideren ferdig før jeg har fullført setningen (til forskjell fra tidligere hvor vedkommende måtte punche litt mer). Dette pleier å bety mail til backoffice for fiksing, og med litt manglende info eller litt lang behandlingstid blir det problemer ved gate.


Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Merkelig vist dette nye systemet ikke skulle fungere i SK mens det fungerer i hele resten av verden (...) Så får vi passasjerer ha litt tålmodighet frem til alle stasjoner er over på det nye systemet og rutiner er litt mer innarbeidet
Men vi krever samtidig mer enn noen andre kunder i verden... Jeg ser på ombooking ved gate som en ekstrem fordel, og dette er tydeligvis ikke noe som er normalt i resten av verden. Skal ikke se bort fra at dette kompliserer bildet noe.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:44   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,519
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Merkelig vist dette nye systemet ikke skulle fungere i SK mens det fungerer i hele resten av verden
Altea checkin er et reltivt nytt system, og det var over tre år forsinket sa Qantas i 2008 tok det i bruk som første selskap. Og hvis dere tror SAS har problemer nå, skulle dere bare se da QF gikk live ...

Senest i fjor hadde QF en gedigen outage som skapte kaos i hele rutesystemet ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS går for Amadeus Altea CK Flyforum 22 03-04-2009 10:37
Midwest Express sier nei til airTran (del III) CK Flyforum 2 16-04-2007 08:18
Bilder del III Savipix Flyforum 6 21-08-2006 08:32
Scanair.no på Paris Air Show - del III CK Flyforum 0 27-06-2005 03:44
Slutt for Pam Am (Del III) snart CK Flyforum 1 27-09-2004 07:54


All times are GMT +2. The time now is 20:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.