![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hvis DAT virkelig var interessert i å få utstyret installert og regnet det inn i sitt anbud, så burde de vel gjort mer enn bare å sende en e-post til Field som de får svar på 2 måneder senere, og deretter ikke følger opp igjen før i januar 2013? Hvorfor har de ikke gått inn i en mer konkret dialg med Field for å danne seg et bilde av kostnader, installasjonstid osv? Da ville de kanskje hatt en bedre sak i retten også hvis det da hadde vist seg at noen stakk kjepper i hjulene, slik noen her inne mener. Hvis DAT virkelig var interessert i både SCAT og kompassystemer, så er det overraskende at de faktisk ikke har jobbet mer proaktivt i etterkant av Lofoten-anbudet. På meg virker det som om de ikke har vært interessert å ta disse kostnadene, og i stedet har satset på å få en kjennelse fra retten om at anbudet og kravene er ugyldige. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Hvordan DAT har håndtert dette får man bare fragmenter av i dommen, så det blir vanskelig å svare på deres vegne. Hva angår kompassystemer så har jeg ikke satt meg inn i dette, og kan derfor ikke svare. Det virker heller ikke som det er viktig i dommen.
![]() |
![]() |
#23 | ||||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Vi har tre avgjørelsesformer i domstolene, hhv. beslutning, kjennelse og dom. Avgjørelser fattet ved beslutning krever i utgangspunktet ingen begrunnelse, det gjør imidlertid de to siste. Eks.: en begjæring om tvangssalg av fast eiendom avgjøres av tingretten ved beslutning dersom det ikke har kommet innsigelser fra saksøkte. Denne avgjørelsen er ofte svært kort og viser stort sett for leseren at lovens vilkår er til stede. Dersom det har kommet innsigelser fra saksøkte, treffes avgjørelsen ved kjennelse, som igjen utløser et krav til begrunnelse. Her må også innsigelsene fra saksøkte også tas opp. Avgjørelsesformen kjennelse benyttes ved midlertidig forføyning. Det er imidlertid sakstypen midlertidig forføyning som gjør at sakens rettslige spørsmål ikke endelig er avgjort; ikke at avgjørelsen treffes ved avgjørelsesformen kjenelse; jf. din ordlyd som trekker i retning av at dom er det eneste endelige. En rekke rettslige spørsmål avgjøres endelig ved avgjørelsesformen kjennelse, og dersom de påankes forblir de kjennelser oppover i rettssystemet; det er oftere sakstypen som bestemmer om det er snakk om en endelig avgjørelse på spørsmålet. Som eksempel på endelige avgjørelser som treffes ved kjennelse kan nevnes konkursbegjæringer, de fleste saker om tvangsfullbyrdelse (eks. fravikelse av fast eiendom og tvangsfullbyrdelse av samvær med barn), samt en rekke prosessuelle spørsmål - dersom partene er uenige - etter tvisteloven, og mange fler. Quote:
Quote:
Det var dagens avsporing, nå tilbake til arbeidet; skrive dom.
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire Last edited by LNv22; 17-01-2013 at 09:59. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvor mange mail mener du jeg burde sendt?
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
I forhold til kompassystemet så kan det virke som om man mener at siden det eksisterende systemet er godkjent for operasjoner i nord av godkjenningsinstansen for DATs AOC så burde det være godt nok, men dette har jeg ikke sett så nøye på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så når en aktør som er i posisjon for å legge inn anbud spør spesifikt om påkrevd utstyr som kun er tilgjengelig via Field Aviation så er det opp til Field å vurdere om de vil besvare henvendelsen? Ja, klart, men da kan man knappest bebreides for ikke å ha fått innhentet opplysninger om pris, tilgjengelighet, leveringstid osv.
Last edited by TOS; 17-01-2013 at 10:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det at Staten bruker en annen enn Regjeringsadvokaten som prosessfullmektig har neppe noe med andre begrensninger enn kapasitet. All annen kompetanse hyrer de inn etter behov.
Det er relativt vanlig at de og andre aktører gjør det.
![]() |
#30 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Men dette blir jo bare bambus uansett, for saken er allerede avgjort i retten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Men det interessante er jo saksomkostningene i denne saken. Regjeringsadvokaten har en kutyme hvoretter de, selv om de merkelig nok ikke forholder seg til offentlig salærsats, "underfakturerer" egne saker. Har selv stått med 130.000-140.000 i saksomkostninger mens statens prosessfulmektig kom med i underkant av 25.000 kroner hvorav under 20.000 i salær. Denne "instruksen" gjelder tilsynelatende ikke for de oppdrag som settes ut. Som statens motpart må man med andre ord inderlig håpe at oppdraget holdes inhouse. Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så har man fått videreformidlet innsyn i en kommunikasjon mellom Field Aviation og LT (skjønner ikke helt hva LT har med å utrede tilgjengelighet av utstyr, men kanskje er de bedt av SD å se på saken). Det som er nokså slående er spesielt en formulering i e-posten, som jeg ikke kan skjønne annet enn at det støtter DATs syn på at GLS-1250 boksen kun er tilgjengelig om de vinner anbudet:
"...Wideroe has contacted Field Aviation to ask if a lease arrangement could be set up and managed by a third party such that if a new operator was successful with a tender for operations in Northern Norway, GLS-1250 units could be made available to this operator in a lease arrangement for the contract periode." (min utheving) Den siste delen av denne setningen kan vanskelig tolkes på noe annet vis enn at dette utstyret kun er tilgjengelig for en aktør som vinner anbudet, og tolkningen i kjennelsen virker noe spesiell etter å ha lest dette. I tillegg er det noe med tidshorisonten her. DAT sendte e-post 21. juli, og fikk ikke svar før 5. september fra Field Aviation. Den e-posten jeg nevner, som jeg fikk tilgang til, er datert 2. august. Kanskje er det ferieavvikling som forklarer en måneds "forsinkelse" i svaret til DAT. Last edited by TOS; 18-01-2013 at 19:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Kan du ikke legge ut hele brevet slik at det blir enklere å se helheten? Uansett, sier ikke dommen at SCAT-1 er et gyldig krav uansett om det bare er WF som har muligheten til å fly SCAT-1? (orker ikke slå det opp på nytt selv...lat) Om DAT kunne skaffe utstyret eller ikke, og om WF satte premisser eller ikke, blir i så fall en lite nyttig diskusjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 18-01-2013 at 20:10. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Så da forstår jeg det slik at dommen er feil? Rart DAT ikke velger å anke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Om den er feil vet jeg ikke, men i forhold til tilgjengeligheten for boksene så kan man vanskelig forstå noe annet enn at dette vil være tilgjengelig for de som eventuelt vinner et anbud. Hvis så er tilfellet så kan ikke jeg forstå annet enn at manglende tid til å installere dette er å de facto gi anbudet til WF. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For å vise hva en midlertidig forføyning/avgjørelse er for noe, la meg ta et eksempel fra noe mer jordnært enn DATs korstog mot den norske stat:
Lars og Siri er ektefeller gjennom 12 år og har to felles barn. De går fra hverandre. De blir ikke enige om hvor barna skal bo (la oss si 5 og 8 år gamle, alder har noe å si her), ikke gjennom mekling heller. Lars tar advokat og det samme gjør Siri. Man forsøker både å klarlegge fast bosted, herunder delt bosted (begge barna bor like mye hos mor og far) og samvær - men blir fortsatt ikke enige. Lars tar ved advokat ut stevning og ber om rettens avgjørelse på at han skal ha den daglige omsorgen (være "hovedforelder" om du vil) - samvær med Siri fastsettes etter rettens skjønn. Det tar alltid noe tid før saken kommer for retten. På grunn av sakens omstendigheter ber Lars' advokat også om rettens midlertidige avgjørelse på hvor barna skal bo inntil videre. 1. Hvor barna skal bo fast vil bli avgjort ved dom. Dette er rettens endelige avgjørelse (som selvsagt kan ankes). 2. Hvor barna skal bo inntil hovedsaken er avgjort, avgjøres ved kjennelse. Dette er rettens midlertidige avgjørelse (som også kan ankes, for såvidt. Om anke er hensiktsmessig vil blant annet være avhengig av hvor lang tid det tar før hovedsaken avgjøres). Kjennelsen bortfaller idet endelig dom foreligger. Fjern barnerettsaspektene og bytt ut Lars og Siri med DAT og Staten, så skjønner dere forhåpentligvis. * * * * * Jeg ser at enkelte savner noe mer grundighet i den midlertidige avgjørelsen. Selv om det synes som om partene har lagt forholdsvis mye i arbeidet med den midlertidige avgjørelsen i DAT-saken, ligger det naturlig nok i kortene at en midlertidig avgjørelse er mindre opplyst og mindre grundig enn hovedsaken. Derav midlertidig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvor mange innlegg jeg har er vel forøvrig totalt uvesentlig i denne og i andre saker. Last edited by TOS; 18-01-2013 at 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OT: En lei og urettferdig avgjørelse i media | Utflyttet | Flyforum | 7 | 17-10-2007 21:17 |
SAS Components , Avgjørelse utsatt | sail4fun | Flyforum | 7 | 11-07-2006 12:28 |
Avgjørelse om kortbanenettet i dag? | LN-BRK | Flyforum | 9 | 01-11-2005 19:52 |
BA avventer avgjørelse om A380 | Farmer | Flyforum | 0 | 20-05-2005 22:04 |