Quote:
Originally Posted by darkcho
De fleste vet nok at det vil skje forandringer i ATC akkurat som det har gjort for alle andre i bransjen. Problemet er bare at de forslagene som nå diskuteres er ekstremt lite produktive på kort sikt. Det er temmelig få quick fixer til disse problemene med bemanningen. Hvorfor er de ikke allerede gjennomført om de er så gode?
På lang sikt vil feks Remote Towers gjøre sitt, få her inne klager på det. Språkkravet kan fjernes i morgen uten at det løser noen problemer før om flere år. Sier det igjen, om vi mot formodning får 50stk fra utlandet som plutselig vil jobbe for Avinor i morgen har vi uansett ikke kapasitet til å lære de opp. "Ingen" av de vil til Alta, Kvernberget eller andre som har kapasitet til opplæring, "alle" vil til Gardermoen og Røyken som allerede utdanner så mange som overhodet klarer. Sånn har det vært i mange år allerede.
Ser heller ikke det med at "vi ikke vil" eller setter oss på bakbeina. Så og si samtlige på utsatte enheter vil ha flere inn i systemet. Det er i ATC yrket, som alle andre steder, få som ønsker å jobbe annen hver helg eller når barna har fri.
|
Forklar gjerne hvordan Remote tower vil gjøre sitt?! Du må likevel ha folk som styre dette tårnet. Og vedkommende kan ikke kjøre flere tårn samtidig. Selvsagt er det mulig, men da må også flyselskapene forvente mer holding, og mindre fleksibilitet. Så jeg vet ikke helt. Vinninga går vel opp i spinninga?
OT: Jeg lurer på hva vi nordmenn skal gjøre, når alle arbeidsoppgaver er automatisert/outsourcet. NAV på hele gjengen?