![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Like it or not, men tiden da man kunne skryte av å ha sikkerhetskrav strengere enn myndighetsforskriftene er stort sett forbi. Ingen som kan ta seg råd til det. Og slk blir det i ATC også. Automatisering og fjernkontroll vil overta mer og mer. And life will go on..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jo - det var eks 3 mekanikere ansatt på skift i KRS for å håndtere 3 daglige Fokker 27 avganger til CPH (det var før BU), og når det var snakk om at pilotene selv skulle sjekke flyet på dets 25 mins stop så ble det ropt om alvorlig angrep på flysikkerheten fra alle kanter - inkludert piloter og våre foreninger. Nå hadde en slik luksus vært helt utenkelig! Tidene forandrer seg, og selv om vi selvfølgelig skal være forsiktige med å strekke strikken for langt, så må vi innse at effektivisering og rasjonalisering er noe som skjer enten vi som arbeider i bransjen er med på det eller ikke. Vi kan velge å si nei til alt, eller tenke nytt, og få innflytelse på hvordan fremtiden vår endres. Jeg har liten detaljkunnskap om hvordan lufttrafikk tjenesten kan gjøres bedre, men de fleste er vel enige om at det ikke fungerer slik det skal i dag, og så håper jeg at partene der i fellesskap finner frem til løsninger som gjør at de som betaler lønnen til både vi som arbeider i flyselskapene og ATC ikke enda en gang blir skadelidende. Godt nytt år til Atlanta - selv om MOW som vanlig ligger litt etter oss andre...! :-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() Ser ut som at våre venner tårnfuglene ikke helt har skjønt at de står overfor det samme som vi allerede delvis er igjennom .. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
På lang sikt vil feks Remote Towers gjøre sitt, få her inne klager på det. Språkkravet kan fjernes i morgen uten at det løser noen problemer før om flere år. Sier det igjen, om vi mot formodning får 50stk fra utlandet som plutselig vil jobbe for Avinor i morgen har vi uansett ikke kapasitet til å lære de opp. "Ingen" av de vil til Alta, Kvernberget eller andre som har kapasitet til opplæring, "alle" vil til Gardermoen og Røyken som allerede utdanner så mange som overhodet klarer. Sånn har det vært i mange år allerede. Ser heller ikke det med at "vi ikke vil" eller setter oss på bakbeina. Så og si samtlige på utsatte enheter vil ha flere inn i systemet. Det er i ATC yrket, som alle andre steder, få som ønsker å jobbe annen hver helg eller når barna har fri. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Air Traffic Controller
|
![]() Quote:
Forklar gjerne hvordan Remote tower vil gjøre sitt?! Du må likevel ha folk som styre dette tårnet. Og vedkommende kan ikke kjøre flere tårn samtidig. Selvsagt er det mulig, men da må også flyselskapene forvente mer holding, og mindre fleksibilitet. Så jeg vet ikke helt. Vinninga går vel opp i spinninga? OT: Jeg lurer på hva vi nordmenn skal gjøre, når alle arbeidsoppgaver er automatisert/outsourcet. NAV på hele gjengen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
Mens det som i virkeligheten skjer er erfarne personer må drive opplæring og dermed blir mindre "produktive" isolert sett. I tillegg kan jeg bare tenke meg utfordringene når det gjelder språk etc i et slikt yrke hvor feil kan bety forskjellen på liv og død. Men jeg må si at det flygelederne drev med i sommer var å skyte seg selv i foten så til de grader. Jeg sa det da og sier det gjerne igjen. Det var en motbydelig (unnskyld språkbruken) da man gikk rett inn og rammet trafikken på en av de største reisedagene i fellesferien. Man visste at man da ville ramme feriereisende som kanskje reiser med fly en eller to ganger i året og som skulle til destinasjoner der frekvensen kanskje er en gang i uken, slik at et kansellert fly betyr kansellert ferie. At man i tillegg påstod at dette var helt tilfeldige hull i vaktlistene som ingen kunne se komme, var sjofelt vil jeg si. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det var lenge kjent at det ville bli problemer sommeren 2012, og ledelsen i Avinor sendte på et tidlig tidspunkt ut informasjon til flyselskapene om at de forventet problemer i perioden. Dette fordi det var ca.300(!!!) udekkede vakter i en 12-ukers sommerferieperiode hvorav ca. halvparten av arbeidsstokken var ute i ferie. Dvs. at man hadde ca. 40 personer som skulle dekke opp 300-vakter. Dette gikk selvfølgelig ikke, og til tross for at flygeledere jobbet svært store mengder overtid i perioden... Og det skal sies at det føles VELDIG urettferdig å da få SKYLDEN for andres inkompetanse, når man selv og kollegaer har stilt opp 100% hele tiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Har du ikke fulgt med i det hele tatt, og bare slenger rundt deg med dritt og galle? Det er faktisk arbeidsgiver ("sjefene") som setter opp vaktlistene. Hvis du som arbeidstaker går alle dine vakter, går ekstra vakter som ikke er dine for å dekke opp på fridagen din, har et sykefravær på 0,4% osv, så føles det ekstremt urettferdig å høre på den uvitende drittslengingen din. Kan du nevne en eneste ting FLL gjorde i sommer som var en aksjon som skulle lamme trafikken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
Men hva med en liten smule ydmykhet? Det som skjedde i sommer ødela virkelig veldig mye for mange midt i fellesferien. Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det var en ekstremt alvorlig situasjon som oppstod i sommer. Dommen fra Arbeidsretten er også interessant. Jeg må si den er ganske knusende. http://www.arbeidsretten.no/index.ph...id=dom&pid=143 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |