Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-12-2012, 15:34   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
Default

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Oi - skal si det er flere flygeledere enn piloter igjen på dette forumet... Omtrent som å stikke hånden inn i et vepsebol dette - og de som skriker høyest om effektivisering i flyselskapene er merkverdig tause når det er snakk om ATC.
.
Hehe .. vi har vel alle vært der .. husker da stuerne skulle ta over følgeansvaret under pushback. Mye bråk. Likedan da turnaroundsjekkene ble fjernet/erstattet med walkaround. Skulle tro flyene ville falle ned i horver.

Like it or not, men tiden da man kunne skryte av å ha sikkerhetskrav strengere enn myndighetsforskriftene er stort sett forbi. Ingen som kan ta seg råd til det.

Og slk blir det i ATC også. Automatisering og fjernkontroll vil overta mer og mer.

And life will go on.....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2012, 22:20   #2
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hehe .. vi har vel alle vært der .. husker da stuerne skulle ta over følgeansvaret under pushback. Mye bråk. Likedan da turnaroundsjekkene ble fjernet/erstattet med walkaround. Skulle tro flyene ville falle ned i horver.

Like it or not, men tiden da man kunne skryte av å ha sikkerhetskrav strengere enn myndighetsforskriftene er stort sett forbi. Ingen som kan ta seg råd til det.

Og slk blir det i ATC også. Automatisering og fjernkontroll vil overta mer og mer.

And life will go on.....
Så ble mitt fravær fra ATC diskusjonen litt innkortet...

Jo - det var eks 3 mekanikere ansatt på skift i KRS for å håndtere 3 daglige Fokker 27 avganger til CPH (det var før BU), og når det var snakk om at pilotene selv skulle sjekke flyet på dets 25 mins stop så ble det ropt om alvorlig angrep på flysikkerheten fra alle kanter - inkludert piloter og våre foreninger. Nå hadde en slik luksus vært helt utenkelig!

Tidene forandrer seg, og selv om vi selvfølgelig skal være forsiktige med å strekke strikken for langt, så må vi innse at effektivisering og rasjonalisering er noe som skjer enten vi som arbeider i bransjen er med på det eller ikke. Vi kan velge å si nei til alt, eller tenke nytt, og få innflytelse på hvordan fremtiden vår endres.

Jeg har liten detaljkunnskap om hvordan lufttrafikk tjenesten kan gjøres bedre, men de fleste er vel enige om at det ikke fungerer slik det skal i dag, og så håper jeg at partene der i fellesskap finner frem til løsninger som gjør at de som betaler lønnen til både vi som arbeider i flyselskapene og ATC ikke enda en gang blir skadelidende.

Godt nytt år til Atlanta - selv om MOW som vanlig ligger litt etter oss andre...! :-)
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2013, 17:29   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Godt nytt år til Atlanta - selv om MOW som vanlig ligger litt etter oss andre...! :-)
Jo takk i like måte. Vi kom oss velberget over her også.

Ser ut som at våre venner tårnfuglene ikke helt har skjønt at de står overfor det samme som vi allerede delvis er igjennom ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2013, 18:19   #4
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jo takk i like måte. Vi kom oss velberget over her også.

Ser ut som at våre venner tårnfuglene ikke helt har skjønt at de står overfor det samme som vi allerede delvis er igjennom ..
De fleste vet nok at det vil skje forandringer i ATC akkurat som det har gjort for alle andre i bransjen. Problemet er bare at de forslagene som nå diskuteres er ekstremt lite produktive på kort sikt. Det er temmelig få quick fixer til disse problemene med bemanningen. Hvorfor er de ikke allerede gjennomført om de er så gode?

På lang sikt vil feks Remote Towers gjøre sitt, få her inne klager på det. Språkkravet kan fjernes i morgen uten at det løser noen problemer før om flere år. Sier det igjen, om vi mot formodning får 50stk fra utlandet som plutselig vil jobbe for Avinor i morgen har vi uansett ikke kapasitet til å lære de opp. "Ingen" av de vil til Alta, Kvernberget eller andre som har kapasitet til opplæring, "alle" vil til Gardermoen og Røyken som allerede utdanner så mange som overhodet klarer. Sånn har det vært i mange år allerede.

Ser heller ikke det med at "vi ikke vil" eller setter oss på bakbeina. Så og si samtlige på utsatte enheter vil ha flere inn i systemet. Det er i ATC yrket, som alle andre steder, få som ønsker å jobbe annen hver helg eller når barna har fri.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2013, 22:31   #5
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
De fleste vet nok at det vil skje forandringer i ATC akkurat som det har gjort for alle andre i bransjen. Problemet er bare at de forslagene som nå diskuteres er ekstremt lite produktive på kort sikt. Det er temmelig få quick fixer til disse problemene med bemanningen. Hvorfor er de ikke allerede gjennomført om de er så gode?

På lang sikt vil feks Remote Towers gjøre sitt, få her inne klager på det. Språkkravet kan fjernes i morgen uten at det løser noen problemer før om flere år. Sier det igjen, om vi mot formodning får 50stk fra utlandet som plutselig vil jobbe for Avinor i morgen har vi uansett ikke kapasitet til å lære de opp. "Ingen" av de vil til Alta, Kvernberget eller andre som har kapasitet til opplæring, "alle" vil til Gardermoen og Røyken som allerede utdanner så mange som overhodet klarer. Sånn har det vært i mange år allerede.

Ser heller ikke det med at "vi ikke vil" eller setter oss på bakbeina. Så og si samtlige på utsatte enheter vil ha flere inn i systemet. Det er i ATC yrket, som alle andre steder, få som ønsker å jobbe annen hver helg eller når barna har fri.

Forklar gjerne hvordan Remote tower vil gjøre sitt?! Du må likevel ha folk som styre dette tårnet. Og vedkommende kan ikke kjøre flere tårn samtidig. Selvsagt er det mulig, men da må også flyselskapene forvente mer holding, og mindre fleksibilitet. Så jeg vet ikke helt. Vinninga går vel opp i spinninga?

OT: Jeg lurer på hva vi nordmenn skal gjøre, når alle arbeidsoppgaver er automatisert/outsourcet. NAV på hele gjengen?
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2013, 22:37   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post

OT: Jeg lurer på hva vi nordmenn skal gjøre, når alle arbeidsoppgaver er automatisert/outsourcet. NAV på hele gjengen?
Nei. Det vil dukke opp en mengde gode supplier-jobber som vil tjene gode penger på support, vedlikehold og videreutvikling. Litt som har skjedd med flybransjen ... ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2013, 23:41   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
De fleste vet nok at det vil skje forandringer i ATC akkurat som det har gjort for alle andre i bransjen. Problemet er bare at de forslagene som nå diskuteres er ekstremt lite produktive på kort sikt. Det er temmelig få quick fixer til disse problemene med bemanningen. Hvorfor er de ikke allerede gjennomført om de er så gode?

På lang sikt vil feks Remote Towers gjøre sitt, få her inne klager på det. Språkkravet kan fjernes i morgen uten at det løser noen problemer før om flere år. Sier det igjen, om vi mot formodning får 50stk fra utlandet som plutselig vil jobbe for Avinor i morgen har vi uansett ikke kapasitet til å lære de opp. "Ingen" av de vil til Alta, Kvernberget eller andre som har kapasitet til opplæring, "alle" vil til Gardermoen og Røyken som allerede utdanner så mange som overhodet klarer. Sånn har det vært i mange år allerede.

Ser heller ikke det med at "vi ikke vil" eller setter oss på bakbeina. Så og si samtlige på utsatte enheter vil ha flere inn i systemet. Det er i ATC yrket, som alle andre steder, få som ønsker å jobbe annen hver helg eller når barna har fri.
Jeg må si at dette forslaget med å bare få inn flere folk (med de utfordringene det medfører) for å avhjelpe situasjonen, skjønner jeg virkelig blir litt skutt ned. Dessverre er dette noe man tror hjelper, men som ikke gjør. det. Jeg jobber selv i det offentlige og ser hvordan man bare tenker at det å få inn flere folk vil løse problemet. Jeg føler veldig at Avinor bommer her og at trusler jo overhodet ikke er noe som hjelper i denne situasjonen.

Mens det som i virkeligheten skjer er erfarne personer må drive opplæring og dermed blir mindre "produktive" isolert sett. I tillegg kan jeg bare tenke meg utfordringene når det gjelder språk etc i et slikt yrke hvor feil kan bety forskjellen på liv og død.

Men jeg må si at det flygelederne drev med i sommer var å skyte seg selv i foten så til de grader. Jeg sa det da og sier det gjerne igjen. Det var en motbydelig (unnskyld språkbruken) da man gikk rett inn og rammet trafikken på en av de største reisedagene i fellesferien. Man visste at man da ville ramme feriereisende som kanskje reiser med fly en eller to ganger i året og som skulle til destinasjoner der frekvensen kanskje er en gang i uken, slik at et kansellert fly betyr kansellert ferie. At man i tillegg påstod at dette var helt tilfeldige hull i vaktlistene som ingen kunne se komme, var sjofelt vil jeg si.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2013, 07:11   #8
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg må si at dette forslaget med å bare få inn flere folk (med de utfordringene det medfører) for å avhjelpe situasjonen, skjønner jeg virkelig blir litt skutt ned. Dessverre er dette noe man tror hjelper, men som ikke gjør. det. Jeg jobber selv i det offentlige og ser hvordan man bare tenker at det å få inn flere folk vil løse problemet. Jeg føler veldig at Avinor bommer her og at trusler jo overhodet ikke er noe som hjelper i denne situasjonen.

Mens det som i virkeligheten skjer er erfarne personer må drive opplæring og dermed blir mindre "produktive" isolert sett. I tillegg kan jeg bare tenke meg utfordringene når det gjelder språk etc i et slikt yrke hvor feil kan bety forskjellen på liv og død.

Men jeg må si at det flygelederne drev med i sommer var å skyte seg selv i foten så til de grader. Jeg sa det da og sier det gjerne igjen. Det var en motbydelig (unnskyld språkbruken) da man gikk rett inn og rammet trafikken på en av de største reisedagene i fellesferien. Man visste at man da ville ramme feriereisende som kanskje reiser med fly en eller to ganger i året og som skulle til destinasjoner der frekvensen kanskje er en gang i uken, slik at et kansellert fly betyr kansellert ferie. At man i tillegg påstod at dette var helt tilfeldige hull i vaktlistene som ingen kunne se komme, var sjofelt vil jeg si.
Jeg må få arrestere deg på det siste utsagnet her.

Det var lenge kjent at det ville bli problemer sommeren 2012, og ledelsen i Avinor sendte på et tidlig tidspunkt ut informasjon til flyselskapene om at de forventet problemer i perioden. Dette fordi det var ca.300(!!!) udekkede vakter i en 12-ukers sommerferieperiode hvorav ca. halvparten av arbeidsstokken var ute i ferie. Dvs. at man hadde ca. 40 personer som skulle dekke opp 300-vakter. Dette gikk selvfølgelig ikke, og til tross for at flygeledere jobbet svært store mengder overtid i perioden... Og det skal sies at det føles VELDIG urettferdig å da få SKYLDEN for andres inkompetanse, når man selv og kollegaer har stilt opp 100% hele tiden.
thnp is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2013, 15:16   #9
Fornax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg må si at dette forslaget med å bare få inn flere folk (med de utfordringene det medfører) for å avhjelpe situasjonen, skjønner jeg virkelig blir litt skutt ned. Dessverre er dette noe man tror hjelper, men som ikke gjør. det. Jeg jobber selv i det offentlige og ser hvordan man bare tenker at det å få inn flere folk vil løse problemet. Jeg føler veldig at Avinor bommer her og at trusler jo overhodet ikke er noe som hjelper i denne situasjonen.

Mens det som i virkeligheten skjer er erfarne personer må drive opplæring og dermed blir mindre "produktive" isolert sett. I tillegg kan jeg bare tenke meg utfordringene når det gjelder språk etc i et slikt yrke hvor feil kan bety forskjellen på liv og død.

Men jeg må si at det flygelederne drev med i sommer var å skyte seg selv i foten så til de grader. Jeg sa det da og sier det gjerne igjen. Det var en motbydelig (unnskyld språkbruken) da man gikk rett inn og rammet trafikken på en av de største reisedagene i fellesferien. Man visste at man da ville ramme feriereisende som kanskje reiser med fly en eller to ganger i året og som skulle til destinasjoner der frekvensen kanskje er en gang i uken, slik at et kansellert fly betyr kansellert ferie. At man i tillegg påstod at dette var helt tilfeldige hull i vaktlistene som ingen kunne se komme, var sjofelt vil jeg si.
Slikt svada som dette her har jeg lyst til å melde til moderator.
Har du ikke fulgt med i det hele tatt, og bare slenger rundt deg med dritt og galle? Det er faktisk arbeidsgiver ("sjefene") som setter opp vaktlistene. Hvis du som arbeidstaker går alle dine vakter, går ekstra vakter som ikke er dine for å dekke opp på fridagen din, har et sykefravær på 0,4% osv, så føles det ekstremt urettferdig å høre på den uvitende drittslengingen din.

Kan du nevne en eneste ting FLL gjorde i sommer som var en aksjon som skulle lamme trafikken?
Fornax is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2013, 16:16   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Fornax View Post
Slikt svada som dette her har jeg lyst til å melde til moderator.
Har du ikke fulgt med i det hele tatt, og bare slenger rundt deg med dritt og galle? Det er faktisk arbeidsgiver ("sjefene") som setter opp vaktlistene. Hvis du som arbeidstaker går alle dine vakter, går ekstra vakter som ikke er dine for å dekke opp på fridagen din, har et sykefravær på 0,4% osv, så føles det ekstremt urettferdig å høre på den uvitende drittslengingen din.

Kan du nevne en eneste ting FLL gjorde i sommer som var en aksjon som skulle lamme trafikken?
Jeg har virkelig ikke ment å slenge rundt meg med "dritt eller galle". Jeg mener jeg ikke har gjort, og beklager dersom det er misforstått. Jeg har virkelig sympati med det ansvaret og presset en flygeleder har og må ha. Jeg hadde ikke taklet det. At man i tillegg skal settes til å ha ansvar for opplæring, må sies å ikke være noen løsning i seg selv og Avinor later til å ha gjort veldig mye dumt og ha en god del av skylden.

Men hva med en liten smule ydmykhet? Det som skjedde i sommer ødela virkelig veldig mye for mange midt i fellesferien. Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det var en ekstremt alvorlig situasjon som oppstod i sommer. Dommen fra Arbeidsretten er også interessant. Jeg må si den er ganske knusende.

http://www.arbeidsretten.no/index.ph...id=dom&pid=143
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 18:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.