![]() |
|
![]() |
#921 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Selv en arbeiderpartiregjering må av og til ta innover seg realiteter. Når det er sagt, handler dette først og fremst om arbeidsplasser. Det ville ikke være verdig en arbeiderpartiregjering å bidra til å utradere slike i store antall.
|
![]() |
![]() |
#922 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Den danske avisen Politiken siterer en "central kilde i SAS" på at selskapet er konkurs før året er omme dersom de ansatte ikke aksepterer sparepakken. Det finnes ikke penger i kassen til å drive uten kredittfasiliteten.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10063145 http://politiken.dk/erhverv/ECE18134...t-gaa-konkurs/ Vidar |
![]() |
![]() |
#923 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Pengene renner ut i tak med alle skriverier. Om ikke SAS kommer med gode nyheter snart vil man fortsette tape mye penger. For hver dag som går blir det bare verre. For nesten hver stor avis skriver om det.
Jeg tror desto mere skriverier om dårlig åkonomi detso større sjangs er det at kreditorer begynner å krever cash eler garantier. Det står i http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10063145 "SAS er langt nærmere en konkurs enn det man hittil har fått inntrykk av. Sier de ansatte nei til den omfattende spareplanen, er konkursen kun få uker unna, skriver den danske avisen Politiken" http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8397095 "Hvis de ansatte i SAS sier nei til den omfattende spareplanen er konkursen bare få uker unna, skriver den danske avisen Politiken." "http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2508518.ece En sentral kilde i flyselskapet sier til Politiken at SAS ikke har nok penger i kassen til å klare seg ut året. " http://www.di.se/#!/artiklar/2012/11...obonus-konton/ "Trycket ökar nu på SAS lojalitetsprogram Eurobonus, i takt med att osäkerheten om flygbolagets framtid ökar. Enligt mycket tillförlitliga uppgifter till di.se är nu poänguttaget i Eurobonus högre än vanligt." Klar over at man referer til samme avis men poenget er at det blir flere og flere som leser det og blir urolige i forhold til å kjøpe billetter.. Regjeringen har også hvert klare på at det ikke finns alternativer. http://www.standby.dk/krystalklar-op...ra-regeringen/ "5 DAGE IGEN: ”Hvis det her ikke lykkes, har de ansatte ikke noget SAS,” sagde finansminister Bjarne Corydon i aftes i TV-konfrontation med Clement Kjærsgaard. – Fagforeningerne afviser ikke kriseplanen, skriver svensk avis." En SAS konkurs vil trolig være best men bare for at disse en del av spare tiltakene føles som ren sosial dumping og gjør at kollektiv avtaler blir null verdt. (O`leary sitter vel bare og ler) Det er tragisk at man er der man er. Både passasjerer og ansatte. Ja det er pest eller kolera ikke bare for SAS ansatte men for hele fly industrien. Liker jeg det som skjer? Nei Blir jeg berørt av en evt SAS konkurs? Ja Last edited by branserud; 15-11-2012 at 07:00. |
![]() |
![]() |
#924 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kan lønne seg og høre på en gammel ringrev av og til
![]() For å se litt fremover, hvis det blir ett "ja", tror jeg det er sannsynlig at en kjøper kommer på banen og det er positivt. Ved ett "ja" vil det primært være strukturelle/organisatoriske problemer igjen i SAS og en merger med f.eks LH hadde løst mange av disse problemene. For alt vi vet kan jo dette være en del av planen allerede... W |
![]() |
![]() |
#925 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Mange SAS-ansatte på lønnsbunnen. Tipper dette får ringvirkninger for lønnsnivået ellers i luftfarten i Norge, med små tillegg hos DY de neste årene.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2508515.ece Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#926 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Regner med at det er lønn etter skatt de snakker om her og da er det jo individuelt hva man trekker fra. Og hvor mange timers arbeid er det snakk om her? Om man tar snittet finner man vel ikke hva man får for en full stilling. Legg også merke til at det er skrevet tvetydig slik at man tror de skal komme opp på 24.200 etter 17 år....
Dette stemmer heller ikke med hun som sa at 15% kutt ville bety å gå ned 100.000 i lønn.
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 15-11-2012 at 08:14. |
![]() |
![]() |
#927 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#928 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
22600 for 42 timers uke tilsvarer vel 120 kr timen.
#929 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#930 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Arbeidsplanene blir ikke faste, kan endres konstant.Dvs. du kan ikke være sikker på hvilke dager du har fri i en måned. Ingen begrensninger på antall standbydager i måneden. En standby periode kan økes til nesten et døgn. Kortere oppmøtetid ved standby. For noen vil det si at de ikke kan være hjemme når de venter på telefon. Før hadde en et sett med fridager som en kunne selv bestemme når en ville ta ut. Dvs du kunne garantere deg fri på f.eks barns bursdager. Borte nå. Sommerferie perioden utvides til å begynne i mai. Færre uker kan taes ut i skolens sommerferie. Ingen bestemmelse over når du har ferie. Kun en garantert frihelg i måneden. Den varer fra 20.00 på fredag til 0600 på mandag morgen. Helg og hellidagsjobbing gir ikke ekstra betalt.... Høyere pensjonsalder Kortere hvileperioder. Nå kan du risikere å få 3 dager med tur/retur Las Palmas etter hverandre. Var det jeg kom på nå, tror det egentlig er mere også |
|
![]() |
![]() |
#931 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Quote:
Upcoming flights: None Last edited by jcnorway; 15-11-2012 at 09:28. |
||
![]() |
![]() |
#932 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
At de ny-ansatte har dårlige vilkår har såvidt jeg har forstått vært en bevisst strategi fra fagforeningene
og ledelsen etter problemene startet. Man ville heller at de "gamle" skulle beholde sine vilkår på bekostning av de nye og dermed på sikt senke kostnadene. Correct me if I'm wrong. W |
![]() |
![]() |
#933 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
#934 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Hvad er årligt max arbejdstid? er en sådan defineret? Går ud fra at, reglerne om hvileperioder og arbejdstid er indenfor lovgivningens begrænsninger. |
|
![]() |
![]() |
#935 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Edit: Men litt kan du lese om det her http://tversover.com/2012/11/13/sas-...n-flyvertinne/ Og her : http://www.kabin.no/images/Iforum_nr_5_2012.pdf Last edited by Nils; 15-11-2012 at 09:32. |
|
![]() |
![]() |
#936 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I DK regner man normalt med ca 1920 løntimer på et kalenderår det svarer til 37 timer/uge. Med 5 ugers ferie og ca 10 helligdage giver det ca 1680 arbejdstimer på et kalenderår. eller ca 45 arbejdsuger. I den sammenhæng svarer 60 arbejdstimer/uge til ca 28 arbejdsuger - dvs en masse friuger. Men dette er selvfølgelig kun interessant hvis der er en sådan max årlig arbejdstid, er der ikke det, er 60timer/uge i 45 uger naturligvis mange timer - omvendt er der vel ikke forsinkelser hver uge i "Europas mest præsise selskab" :-) |
|
![]() |
![]() |
#937 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Noe av dette er alvorlig, andre ting tror jeg man skal plassere i "småtingsavdelingen". At SAS schedulerer de ansatte på 3 turer til LPA samme uke er vel ok, så lenge det er innen regelverket. Det samme gjelder med strengere Stand By-dekning, det at rosterne kan forandres, at man ikke kan få fri til barns bursdag etc etc...Var jeg SAS-ansatt nå ville jeg ikke bråke om dette. Man må velge sine kamper!! Men det kan bli hardt å jobbe 60 timers uke (tidligere 47). Dette er max i henhold til JAR Subpart Q. Lønnsnedgangen er videre mer enn de 15 % som SAS-ledelsen har signalisert til media. Med kutt av dietter og lønnsfrys (5 år er nevnt), kuttes f.eks pilotene med mellom 20 og 25% i lønn, samt et voldsomt kutt i pensjonene. SAS-pilotene vil etter disse kuttene ende bak lavprisselskapene DY (de fastansatte) og FR, og langt bak selskaper som Thomas Cook Scandinavia og Widerøe. (de var allerede bak..) Men uansett hvor mye SAS kutter, tror jeg det blir vanskelig å hevde seg mot lavprisselskapene med en enhetsflåte, med en stor del av de ansatte på kontrakter uten sosiale rettigheter, og med en aggressiv prising av billettene (dog kreative, med alskens tillegg...) Det er synd på de SAS ansatte som er stolte av jobben sin, og gjør så godt de kan...Men markedet har forandret seg, og SAS har som selskap sovet i timen sin... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#938 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
For mange tror jeg summen av disse "godene" er viktigere en den rene lønnskutten. Det blir en helt annen jobb. Jeg tror dette kommer til å føre til flere sykemeldinger, og at mange slutter. SAS har i det siste hatt store problemer med å få nok personale på flyvningene sine. Kommer denne avtalen tror jeg SAS må regne med store forstyrrelser i flyvningene sine i januar/februar. |
|
![]() |
![]() |
#939 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Även CAU är mer positiv idag när de ska möta Gustafson & Co.
Kanske har det gått upp ett ljus nu att även CAU medlemmmarna kan vara arbetslösa inom 7 dagar om CAU vidhåller sin kompromisslösa inställning? Det är bara bra om de som inte vill fortsätta slutar inom de kommande 6 månaderna. Det finns massor av unga arbetslösa som gärna börjar arbeta i SAS. http://www.business.dk/transport/for...-og-fagforbund Last edited by L-1011; 15-11-2012 at 10:23. |
![]() |
![]() |
#940 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |