Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2012, 00:15   #921
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Nils View Post
Det er ikke verdig en Arbeiderparti regjering.
Selv en arbeiderpartiregjering må av og til ta innover seg realiteter. Når det er sagt, handler dette først og fremst om arbeidsplasser. Det ville ikke være verdig en arbeiderpartiregjering å bidra til å utradere slike i store antall.
slankebrusmannen is offline  
Old 15-11-2012, 06:25   #922
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Den danske avisen Politiken siterer en "central kilde i SAS" på at selskapet er konkurs før året er omme dersom de ansatte ikke aksepterer sparepakken. Det finnes ikke penger i kassen til å drive uten kredittfasiliteten.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10063145
http://politiken.dk/erhverv/ECE18134...t-gaa-konkurs/

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 15-11-2012, 06:41   #923
branserud
ScanFlyer Blue

Pengene renner ut i tak med alle skriverier. Om ikke SAS kommer med gode nyheter snart vil man fortsette tape mye penger. For hver dag som går blir det bare verre. For nesten hver stor avis skriver om det.
Jeg tror desto mere skriverier om dårlig åkonomi detso større sjangs er det at kreditorer begynner å krever cash eler garantier.
Det står i
"SAS er langt nærmere en konkurs enn det man hittil har fått inntrykk av. Sier de ansatte nei til den omfattende spareplanen, er konkursen kun få uker unna, skriver den danske avisen Politiken"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8397095
"Hvis de ansatte i SAS sier nei til den omfattende spareplanen er konkursen bare få uker unna, skriver den danske avisen Politiken."
"http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2508518.ece
En sentral kilde i flyselskapet sier til Politiken at SAS ikke har nok penger i kassen til å klare seg ut året. "

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/11...obonus-konton/

"Trycket ökar nu på SAS lojalitetsprogram Eurobonus, i takt med att osäkerheten om flygbolagets framtid ökar.
Enligt mycket tillförlitliga uppgifter till di.se är nu poänguttaget i Eurobonus högre än vanligt."

Klar over at man referer til samme avis men poenget er at det blir flere og flere som leser det og blir urolige i forhold til å kjøpe billetter..

Regjeringen har også hvert klare på at det ikke finns alternativer.

http://www.standby.dk/krystalklar-op...ra-regeringen/
"5 DAGE IGEN: ”Hvis det her ikke lykkes, har de ansatte ikke noget SAS,” sagde finansminister Bjarne Corydon i aftes i TV-konfrontation med Clement Kjærsgaard. – Fagforeningerne afviser ikke kriseplanen, skriver svensk avis."

En SAS konkurs vil trolig være best men bare for at disse en del av spare tiltakene føles som ren sosial dumping og gjør at kollektiv avtaler blir null verdt. (O`leary sitter vel bare og ler)
Det er tragisk at man er der man er. Både passasjerer og ansatte.
Ja det er pest eller kolera ikke bare for SAS ansatte men for hele fly industrien.
Liker jeg det som skjer? Nei
Blir jeg berørt av en evt SAS konkurs? Ja

Last edited by branserud; 15-11-2012 at 07:00.
branserud is offline  
Old 15-11-2012, 06:53   #924
Wahoo
ScanFlyer Molded

Kan lønne seg og høre på en gammel ringrev av og til

For å se litt fremover, hvis det blir ett "ja", tror jeg det er sannsynlig at en kjøper kommer på banen
og det er positivt. Ved ett "ja" vil det primært være strukturelle/organisatoriske problemer igjen i SAS
og en merger med f.eks LH hadde løst mange av disse problemene. For alt vi vet kan jo dette være
en del av planen allerede...

W
Wahoo is offline  
Old 15-11-2012, 07:58   #925
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Mange SAS-ansatte på lønnsbunnen. Tipper dette får ringvirkninger for lønnsnivået ellers i luftfarten i Norge, med små tillegg hos DY de neste årene.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2508515.ece
Quote:
Ifølge Klassekampen som har hentet inn en oversikt over SAS-ansattes lønn, har en nyansatt flyvert i SAS en månedslønn på 22.600 kroner, inkludert alle tillegg. I Norwegian begynner flyvertene på 24.200 kroner. Det tar 17 år for en flyvert i SAS å komme opp på samme lønn som kollegene i Norwegian.

Kabinpersonalet i SAS må dessuten tåle 42-timers standard arbeidsuker, ingen skifttillegg og døgnkontinuerlig skiftarbeid. Dessuten har de arbeidshelg tre av fire helger i måneden.
Tydelig at flybransjen er for de spesielt interesserte, for dette var stusselig.
Old 15-11-2012, 08:10   #926
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Regner med at det er lønn etter skatt de snakker om her og da er det jo individuelt hva man trekker fra. Og hvor mange timers arbeid er det snakk om her? Om man tar snittet finner man vel ikke hva man får for en full stilling. Legg også merke til at det er skrevet tvetydig slik at man tror de skal komme opp på 24.200 etter 17 år....

Dette stemmer heller ikke med hun som sa at 15% kutt ville bety å gå ned 100.000 i lønn.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 15-11-2012 at 08:14.
robertaas is offline  
Old 15-11-2012, 08:14   #927
Nils
Newcomer

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Regner med at det er lønn etter skatt de snakker om her og da er det jo individuelt hva man trekker fra. Og hvor mange timers arbeid er det snakk om her? Om man tar snittet finner man vel ikke hva man får for en full stilling.

Dette stemmer heller ikke med hun som sa at 15% kutt ville bety å gå ned 100.000 i lønn.
Dette er før skatt...
Nils is offline  
Old 15-11-2012, 08:17   #928
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

22600 for 42 timers uke tilsvarer vel 120 kr timen.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 15-11-2012, 08:18   #929
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Det står i
"SAS er langt nærmere en konkurs enn det man hittil har fått inntrykk av. Sier de ansatte nei til den omfattende spareplanen, er konkursen kun få uker unna, skriver den danske avisen Politiken"
SAS har ikke tjent penger siden 2008, så det er åpenbart at SAS snart ikke kan fly med tap lenger. Uansett har jo diverse "eksperter" uttalt i årevis at SAS snart er konkurs, så jeg synes det er vanskelig å forholde meg til alle rykter og påstander som er ute nå. Norwegian hadde vel fire millioner på i kassa da det stod på som verst rundt 2004, men de klarte seg

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Kommunikasjonskultur er kanskje årsaken til en del av bråket .. ?

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2507948.ece
Det har du nok rett i. Vi har sett liknende situasjoner i mange store virksomheter som har problemer. Det blir nok helt sikkert enighet til slutt mellom fagforeningene og SAS-ledelsen, men om det faktisk vil redde SAS, er et annet spørsmål. Det som imidlertid er sikkert er at SAS vil miste mange gode og lojale medarbeidere. Men det er kanskje et generasjonsskifte (les rimeligere arbeidskraft) som må til for at SAS skal klare seg?
Old 15-11-2012, 08:54   #930
Nils
Newcomer

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Do tell.

Indtil videre har vi bare set klynk. Hvad er det konkret der foreslås i dette "helt urimelige diktat"? Lad os få facts på bordet, så vi kan sammenligne med verden udenfor SAS - om det vitterligt er så "urimeligt" som det gøres til?
Arbeidsuken øker til 47,5 timer. Ved forsinkelser 60 timer.

Arbeidsplanene blir ikke faste, kan endres konstant.Dvs. du kan ikke være sikker på hvilke dager du har fri i en måned.

Ingen begrensninger på antall standbydager i måneden.

En standby periode kan økes til nesten et døgn.

Kortere oppmøtetid ved standby. For noen vil det si at de ikke kan være hjemme når de venter på telefon.

Før hadde en et sett med fridager som en kunne selv bestemme når en ville ta ut. Dvs du kunne garantere deg fri på f.eks barns bursdager. Borte nå.

Sommerferie perioden utvides til å begynne i mai. Færre uker kan taes ut i skolens sommerferie. Ingen bestemmelse over når du har ferie.

Kun en garantert frihelg i måneden. Den varer fra 20.00 på fredag til 0600 på mandag morgen. Helg og hellidagsjobbing gir ikke ekstra betalt....

Høyere pensjonsalder

Kortere hvileperioder. Nå kan du risikere å få 3 dager med tur/retur Las Palmas etter hverandre.

Var det jeg kom på nå, tror det egentlig er mere også
Nils is offline  
Old 15-11-2012, 08:57   #931
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Pengene renner ut i tak med alle skriverier. Om ikke SAS kommer med gode nyheter snart vil man fortsette tape mye penger. For hver dag som går blir det bare verre. For nesten hver stor avis skriver om det.
Jeg tror desto mere skriverier om dårlig åkonomi detso større sjangs er det at kreditorer begynner å krever cash eler garantier.

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/11...obonus-konton/

"Trycket ökar nu på SAS lojalitetsprogram Eurobonus, i takt med att osäkerheten om flygbolagets framtid ökar.
Enligt mycket tillförlitliga uppgifter till di.se är nu poänguttaget i Eurobonus högre än vanligt."
Og man får følgende feilmelding hvis man forsøker å gå inn på www.sasurobonusshop.com

Quote:
We apologize but this service is currently not available due to higher than anticipated volumes (HTTP 503). Our services will be resumed as soon as possible. We are sorry for any inconveniences caused. Please retry later.
Stor pågang av folk som skal kvitte seg med poeng?

Last edited by jcnorway; 15-11-2012 at 09:28.
jcnorway is offline  
Old 15-11-2012, 09:05   #932
Wahoo
ScanFlyer Molded

At de ny-ansatte har dårlige vilkår har såvidt jeg har forstått vært en bevisst strategi fra fagforeningene
og ledelsen etter problemene startet. Man ville heller at de "gamle" skulle beholde
sine vilkår på bekostning av de nye og dermed på sikt senke kostnadene.

Correct me if I'm wrong.

W
Wahoo is offline  
Old 15-11-2012, 09:08   #933
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Stor pågang av folk som skal kvitte seg med poeng?
Hadde jeg ikke hatt planer førstkommende helg så hadde jeg svidd av mine 70.000 på en eller annen crazy helgetur. Begynner å bli redd for at de poengene forsvinner i et eller annet dragsug.
Fly med oss is offline  
Old 15-11-2012, 09:17   #934
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:

Arbeidsplanene blir ikke faste, kan endres konstant.Dvs. du kan ikke være sikker på hvilke dager du har fri i en måned.

Kortere oppmøtetid ved standby. For noen vil det si at de ikke kan være hjemme når de venter på telefon.

Før hadde en et sett med fridager som en kunne selv bestemme når en ville ta ut. Dvs du kunne garantere deg fri på f.eks barns bursdager. Borte nå.

Sommerferie perioden utvides til å begynne i mai. Færre uker kan taes ut i skolens sommerferie. Ingen bestemmelse over når du har ferie.

Kun en garantert frihelg i måneden. Den varer fra 20.00 på fredag til 0600 på mandag morgen. Helg og hellidagsjobbing gir ikke ekstra betalt....

Høyere pensjonsalder

Kortere hvileperioder. Nå kan du risikere å få 3 dager med tur/retur Las Palmas etter hverandre.

Spændende.
Hvad er årligt max arbejdstid? er en sådan defineret?
Går ud fra at, reglerne om hvileperioder og arbejdstid er indenfor lovgivningens begrænsninger.
JELSC is offline  
Old 15-11-2012, 09:29   #935
Nils
Newcomer

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Spændende.
Hvad er årligt max arbejdstid? er en sådan defineret?
Går ud fra at, reglerne om hvileperioder og arbejdstid er indenfor lovgivningens begrænsninger.
Dette kan jeg ikke så mye om, men det var vel snakk om noe fritak fra arbeidsmiljø loven her. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer...
Edit:
Men litt kan du lese om det her http://tversover.com/2012/11/13/sas-...n-flyvertinne/
Og her : http://www.kabin.no/images/Iforum_nr_5_2012.pdf

Last edited by Nils; 15-11-2012 at 09:32.
Nils is offline  
Old 15-11-2012, 09:37   #936
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Dette kan jeg ikke så mye om, men det var vel snakk om noe fritak fra arbeidsmiljø loven her. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer...
Edit: Men litt kan du lese om det her http://tversover.com/2012/11/13/sas-...n-flyvertinne/
så er det jo lidt svært at forholde sig til.

I DK regner man normalt med ca 1920 løntimer på et kalenderår det svarer til 37 timer/uge.
Med 5 ugers ferie og ca 10 helligdage giver det ca 1680 arbejdstimer på et kalenderår. eller ca 45 arbejdsuger.

I den sammenhæng svarer 60 arbejdstimer/uge til ca 28 arbejdsuger - dvs en masse friuger. Men dette er selvfølgelig kun interessant hvis der er en sådan max årlig arbejdstid, er der ikke det, er 60timer/uge i 45 uger naturligvis mange timer - omvendt er der vel ikke forsinkelser hver uge i "Europas mest præsise selskab" :-)
JELSC is offline  
Old 15-11-2012, 10:12   #937
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:

Høyere pensjonsalder

---
Noe av dette er alvorlig, andre ting tror jeg man skal plassere i "småtingsavdelingen".

At SAS schedulerer de ansatte på 3 turer til LPA samme uke er vel ok, så lenge det er innen regelverket. Det samme gjelder med strengere Stand By-dekning, det at rosterne kan forandres, at man ikke kan få fri til barns bursdag etc etc...Var jeg SAS-ansatt nå ville jeg ikke bråke om dette. Man må velge sine kamper!!

Men det kan bli hardt å jobbe 60 timers uke (tidligere 47). Dette er max i henhold til JAR Subpart Q. Lønnsnedgangen er videre mer enn de 15 % som SAS-ledelsen har signalisert til media. Med kutt av dietter og lønnsfrys (5 år er nevnt), kuttes f.eks pilotene med mellom 20 og 25% i lønn, samt et voldsomt kutt i pensjonene.

SAS-pilotene vil etter disse kuttene ende bak lavprisselskapene DY (de fastansatte) og FR, og langt bak selskaper som Thomas Cook Scandinavia og Widerøe. (de var allerede bak..)

Men uansett hvor mye SAS kutter, tror jeg det blir vanskelig å hevde seg mot lavprisselskapene med en enhetsflåte, med en stor del av de ansatte på kontrakter uten sosiale rettigheter, og med en aggressiv prising av billettene (dog kreative, med alskens tillegg...)

Det er synd på de SAS ansatte som er stolte av jobben sin, og gjør så godt de kan...Men markedet har forandret seg, og SAS har som selskap sovet i timen sin...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 15-11-2012, 10:17   #938
Nils
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---
Noe av dette er alvorlig, andre ting tror jeg man skal plassere i "småtingsavdelingen".

At SAS schedulerer de ansatte på 3 turer til LPA samme uke er vel ok, så lenge det er innen regelverket. Det samme gjelder med strengere Stand By-dekning, det at rosterne kan forandres, at man ikke kan få fri til barns bursdag etc etc...Var jeg SAS-ansatt nå ville jeg ikke bråke om dette. Man må velge sine kamper!!
Forsåvidt enig, men det var en liste over alt jeg har hørt.

For mange tror jeg summen av disse "godene" er viktigere en den rene lønnskutten. Det blir en helt annen jobb. Jeg tror dette kommer til å føre til flere sykemeldinger, og at mange slutter. SAS har i det siste hatt store problemer med å få nok personale på flyvningene sine.

Kommer denne avtalen tror jeg SAS må regne med store forstyrrelser i flyvningene sine i januar/februar.
Nils is offline  
Old 15-11-2012, 10:21   #939
L-1011
ScanFlyer Molded

Även CAU är mer positiv idag när de ska möta Gustafson & Co.
Kanske har det gått upp ett ljus nu att även CAU medlemmmarna kan vara arbetslösa inom 7 dagar om CAU vidhåller sin kompromisslösa inställning?

Det är bara bra om de som inte vill fortsätta slutar inom de kommande 6 månaderna. Det finns massor av unga arbetslösa som gärna börjar arbeta i SAS.

http://www.business.dk/transport/for...-og-fagforbund

Last edited by L-1011; 15-11-2012 at 10:23.
L-1011 is offline  
Old 15-11-2012, 11:37   #940
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

Quote:

Nå sier jo subpartQ at man maks får ha 2 flygninger med "extension" per 7 dager. Og det er jo LPA.
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules