Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-11-2012, 08:10   #1
Utflyttet
Ute på tur

Widerøe Wideroe skal selges

Fra pressemelingen om SAS 12Q3:

Quote:
Divestment of assets corresponding to about SEK 3 billion
The plan also encompasses the divestment and financing of assets to reduce the company's long-term dependence on credit facilities. The divestments and financing are expected to have a positive impact on liquidity of about SEK 3 billion. This includes Widerøe, SAS Ground Handling, as well as properties and other assets.
Da er det bare å kjøre en saklig debatt etter hvert som fakta kommer frem.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 08:17   #2
dash-7
ScanFlyer Blue

Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Fra pressemelingen om SAS 12Q3:

Da er det bare å kjøre en saklig debatt etter hvert som fakta kommer frem.

-A
Dette er nok positivt for Widerøe. Får bare håpe at de ansatte får en god pris. Eller at Lufthansa eller Norwegian overtar Widerøe.
dash-7 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 08:27   #3
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by dash-7 View Post
Dette er nok positivt for Widerøe. Får bare håpe at de ansatte får en god pris. Eller at Lufthansa eller Norwegian overtar Widerøe.
WHAT???? hvad i alverden skulle LH dog bruge WF til? markedet for passagerer til Frankfurt fra Sandnesjøen er nok relativt begrænset! og en LCC med Dash 8-100??? I want what you're smoking!
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 08:33   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Som JELSC er inne på:

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
WHAT???? hvad i alverden skulle LH dog bruge WF til? markedet for passagerer til Frankfurt fra Sandnesjøen er nok relativt begrænset! og en LCC med Dash 8-100??? I want what you're smoking!
Også jeg sliter å se hvordan WF passer inn i planene til DY eller LH.

Min ukvallifiserte gjettning er enten at de ansatte kjøper, eller et oppkjøpsfond. Eventuelt en kombinasjon
Old 12-11-2012, 08:38   #5
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Min ukvallifiserte gjettning er enten at de ansatte kjøper, eller et oppkjøpsfond. Eventuelt en kombinasjon
Et oppkjøpsfond og på børs som selvstendig selskap innen fem år, høres sannsynlig ut for meg. At de ansatte skal klare å få finansiering nok til å kjøpe ut hele Widerøe, tviler jeg på, og jeg ser ikke noen industrielle eiere som har lyst til å satse på norsk regionalfly.
Old 12-11-2012, 08:43   #6
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Hadde vært litt kult med grønne neser i stedet for røde!
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 08:49   #7
EHBK
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Et oppkjøpsfond og på børs som selvstendig selskap innen fem år, høres sannsynlig ut for meg. At de ansatte skal klare å få finansiering nok til å kjøpe ut hele Widerøe, tviler jeg på, og jeg ser ikke noen industrielle eiere som har lyst til å satse på norsk regionalfly.
Jeg ser en potensiell industriell eier: Per G. Braathen. Jeg vil faktisk bli overrasket om de ikke vurderer å legge inn bud. Braathen har solid ekspertise og en eksisterende organisasjon i ryggen, og jeg vil tro det er potensiale for synergieffekter ift Malmö Aviation/Sverigeflyg/Golden Air i Sverige. Han har valgt å satse på svenske regionalfly, så er vel ikke helt utenkelig med en satsing på norske regionalfly. Og ikke minst så har Braganza en solid økonomi og tilgjengelig cash...
EHBK is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 08:52   #8
jager34
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Kanskje noen som allerede er i bransjen og mener å kunne drive flyselskap synes WF til 1 milliard er rimelig uansett om de har synergier eller ikke?
Nas kjøper neppe ..
Kjos og Kise derimot vurderer nok flere scenarier i denne forbindelse.
jager34 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 08:53   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by EHBK View Post
Jeg ser en potensiell industriell eier: Per G. Braathen.
Ja, han er nok potensiell eier, som ikke jeg kom på i farta.
Old 12-11-2012, 08:55   #10
dash-7
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by EHBK View Post
Jeg ser en potensiell industriell eier: Per G. Braathen. Jeg vil faktisk bli overrasket om de ikke vurderer å legge inn bud. Braathen har solid ekspertise og en eksisterende organisasjon i ryggen, og jeg vil tro det er potensiale for synergieffekter ift Malmö Aviation/Sverigeflyg/Golden Air i Sverige. Han har valgt å satse på svenske regionalfly, så er vel ikke helt utenkelig med en satsing på norske regionalfly. Og ikke minst så har Braganza en solid økonomi og tilgjengelig cash...

Tror nok vi ser Torghatten trafikkselskap også som en potensiell kjøper her.
Men det er viktig for Widerøe at de for en eier som kan drive flyselskap. Det beste hadde jo vært å ha en som man kan fore med passasjerer på huber rundt om i Norge. De med rød nese er bra, men Widerøe passer nok ikke inn der. Men hvem vet.

Last edited by dash-7; 12-11-2012 at 09:26.
Old 12-11-2012, 08:57   #11
Herlov
ScanFlyer Molded

Det var vel noen som også nevnte FlyBE tidligere? De er vel det største, regionale selskapet i Europa og har vært veldig på hugget de siste årene? Det ville vel vært unaturlig om de ikke var interessert.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 09:08   #12
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Det beste hadde jo vært å ha en som man kan fore med passasjerer på huber rundt om i Norge.
Et salg udelukker da på ingen måde at de kan feede pax indtil SK som de altid har gjort. Det vil endda muligvis være en betingelse fra køber.
Old 12-11-2012, 09:13   #13
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Men det er viktig for Widerøe at de for en eier som kan drive flyselskap. Det beste hadde jo vært å ha en som man kan fore med passasjerer på huber rundt om i Norge. De med rød nese er bra, men Widerøe passer nok ikke inn der. Men hvem vet.
Så lenge kjøper ikke er en direkte konkurent av SAS, så vil kjøperen garantert fortsette sammarbeidet med SAS. En stor del av verdien til WF ligger jo i forholdet til SAS.

Men det betyr ikke at en kjøper på sikt ikke vil prøve å gjøre seg mer uavhenging av SAS. Dette for å redusere risikoen for at WF skal bli dratt med i et eventuelt dragsug.
storg is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 09:20   #14
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Tror nok vi ser Trollhatten trafikklag også som en potensiell kjøper her.
Om det er Torghatten Trafikkselskap du mener, så er de absolutt en potensiell kjøper.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 09:51   #15
dash-7
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Om det er Torghatten Trafikkselskap du mener, så er de absolutt en potensiell kjøper.
Yep, vi får se hva som kommer senere i dag.
http://e24.no/boers-og-finans/widero...heter/20298553
Old 12-11-2012, 10:06   #16
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Widerøe Re: Wideroe skal selges

Hvor mye statsstøtte pg evt annen støtte får Widerøe pr år?Er dette nok til at det å kjøpe WF innebærer vesentlig mindre risiko enn ved andre flyselskap?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 10:21   #17
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hvor mye statsstøtte pg evt annen støtte får Widerøe pr år?Er dette nok til at det å kjøpe WF innebærer vesentlig mindre risiko enn ved andre flyselskap?
Hvorvidt dette faktisk påvirker risikoen positivt eller negativt kan vi vel diskutere til vi blir grønne. På kort-sikt(frem til neste anbud) så reduserer det jo risikoen, men ved neste anbud så kan jo risikoen gå i taket. Fordi det kan bli færre anbud, dårligere betalt og økt konkuranse. Man vet ikke hva som skjer da....

Selv om jeg tror WF fortsatt vil ha gode sjanser ved neste anbud. SD virker jo ikke som den proffeste motparten for tiden.
storg is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 11:50   #18
dc9-21
ScanFlyer Blue

Ser at regjeringen åpner for at utenlandske selskap kan kjøpe WF, dette øker vel muligheten for at SK kan sitte igjen med litt mer om det blir en liten kamp om og få kjøpt selskapet. Men alt ender jo med hvordan man vurderer selskapets muligheter for fortsatt å sitte med tilnærmet monopol på kortbanenettet, jeg vil tro det er andre selskaper der ute med lavere drifts utgifter en det WF opererer med. Dette er uansett spennede tider
dc9-21 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2012, 11:52   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc9-21 View Post
Ser at regjeringen åpner for at utenlandske selskap kan kjøpe WF, dette øker vel muligheten for at SK kan sitte igjen med litt mer om det blir en liten kamp om og få kjøpt selskapet.
Åpner for? De kan ikke nekte et selskap fra EØS området å kjøpe det. Dessuten er WF formelt sett eiet av en svensk selskap i dag
Old 12-11-2012, 11:59   #20
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

WF sier selv at WF fortsatt vil være "gift" med SAS selv om det kommer inn nye eiere. SAS vil nok fortsatt være avhengig av feeden for å fortsatt fly til distrikene. Skulle WF begynne å feede DY tror jeg SAS ville lagt ned mange avganger nordpå.
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules