Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2012, 06:57   #181
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

DAT Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Og som nevnt flere ganger så tilbyr Finnair C fra OSL til BKK for 12 000. AY sine flate senger er også på denne ruten, og med minimal ventetid i HEL (1 time transfer) er jeg iallefall ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Billige tier points og miles på BA-kontoen blir det også.
Som sjebnens ironi er det fryktelig lurt at et selskap som i likhet med feks SAS som er bankorotto(i beste fall unngås med nødskrik) selger unna topproduktet sitt til en slikk og ingenting. Det lukter ikke akkurat butikk el bedre inntjening av å selge unna noe som man gjerne taper penger på evt gå i null. Man kan lure på hva som rører seg, i for meg, et meget business minded produkt til nesten en pris av ikke noe. Aeroflot ok de har tung historikk og tildels beskyttede "dealer" med staten, så at de kan surfe på lave priser og ok produkt er forståelig.

Norwegian LH vil iflg mine spådommer også ta godt tak fra HEL når også Finnair må legge inn årene om ca 2 år. Her får de markedsrettigheter som er gull verdt på Asia som vil gjøre bare selskapet ennå større og markant, jeg vil tippe, også internasjonalt.. Det er morro og se hvordan noen får til business mens andre sendrektige selskaper(bla de nevnte) med for mye stor stas i fortiden går nedenom og hjem. Utilpasningsdyktighet svarer seg lite i dagens og ennå mer fremtidens flymarked. Skribenter som FlyHi etc mener jeg enten er helt innelåst i sin egen boble evt i mildeste form ikke er villig til, i virkelighetens verden, ta innover seg de åpenbare konsekvenser en mer liberal og tildels mindre statlig styrt fly danske seg må tilpasse. Realitycheck ok?

Det er stor stas for meg idag med et norsk selskap som knuser sine konkurenter med såvidt bravor som hittentil beviselig kan sees(sorte kontra blodrøde tall). LH satsingen til Norwegian kan ikke annet en lykkes med tanke på at de møter motstandere i sin egen lekegrind som enten er insolvente el vil straks bli det. Norwegian LH vil fylle sin fly med normale kunder som ikke er nødt til å ha dette som jeg er så fri og kaller fordyrende luksusgoder. Det å fly idag er kun i min verden å anse som en nødvendighet og ikke noe som er så fryktelig stas. At noen forts er villig til å kjøpe svindyre business billetter til sine ansatte fremstår for meg som en gåte. En gåte jeg aldri har fått svar på. Det går helt fint å sitte en 7-8 timer el mer uten å måtte legge seg helt nedpå. Har kjøpt 3 slynger t/r jfk på sommer/sensommer til behagelig pris for å sitte fremst tom. Mye billigere en det avlegs business konseptet nevnte selskap fremdeles skal tviholde på..

Dette blir bra å lykke til på ferden Norwegian selv om noen syns det er som å banne i kirken..
Old 10-11-2012, 07:59   #182
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Som sjebnens ironi er det fryktelig lurt at et selskap som i likhet med feks SAS som er bankorotto(i beste fall unngås med nødskrik) selger unna topproduktet sitt til en slikk og ingenting. Det lukter ikke akkurat butikk el bedre inntjening av å selge unna noe som man gjerne taper penger på evt gå i null. Man kan lure på hva som rører seg, i for meg, et meget business minded produkt til nesten en pris av ikke noe. Aeroflot ok de har tung historikk og tildels beskyttede "dealer" med staten, så at de kan surfe på lave priser og ok produkt er forståelig.

Norwegian LH vil iflg mine spådommer også ta godt tak fra HEL når også Finnair må legge inn årene om ca 2 år. Her får de markedsrettigheter som er gull verdt på Asia som vil gjøre bare selskapet ennå større og markant, jeg vil tippe, også internasjonalt.. Det er morro og se hvordan noen får til business mens andre sendrektige selskaper(bla de nevnte) med for mye stor stas i fortiden går nedenom og hjem. Utilpasningsdyktighet svarer seg lite i dagens og ennå mer fremtidens flymarked. Skribenter som FlyHi etc mener jeg enten er helt innelåst i sin egen boble evt i mildeste form ikke er villig til, i virkelighetens verden, ta innover seg de åpenbare konsekvenser en mer liberal og tildels mindre statlig styrt fly danske seg må tilpasse. Realitycheck ok?

Det er stor stas for meg idag med et norsk selskap som knuser sine konkurenter med såvidt bravor som hittentil beviselig kan sees(sorte kontra blodrøde tall). LH satsingen til Norwegian kan ikke annet en lykkes med tanke på at de møter motstandere i sin egen lekegrind som enten er insolvente el vil straks bli det. Norwegian LH vil fylle sin fly med normale kunder som ikke er nødt til å ha dette som jeg er så fri og kaller fordyrende luksusgoder. Det å fly idag er kun i min verden å anse som en nødvendighet og ikke noe som er så fryktelig stas. At noen forts er villig til å kjøpe svindyre business billetter til sine ansatte fremstår for meg som en gåte. En gåte jeg aldri har fått svar på. Det går helt fint å sitte en 7-8 timer el mer uten å måtte legge seg helt nedpå. Har kjøpt 3 slynger t/r jfk på sommer/sensommer til behagelig pris for å sitte fremst tom. Mye billigere en det avlegs business konseptet nevnte selskap fremdeles skal tviholde på..

Dette blir bra å lykke til på ferden Norwegian selv om noen syns det er som å banne i kirken..
Man ønsker gjerne Norwegian Lykke til , men man må kunne ta to steg tilbake , eller helikopeterview om man vil.
Man tjener neppe penger på hverken 2, 3, eller 8 maskiner, så her går det noen år før man kommer i + selv med thai crew og 787 som i følge Kjos vel produserer fuel ?
At DY har blitt like store som SAS på hjemmebane kan man på minst 2 måter takke den Norske og til dels de skandinaviske stater for.
I Norge så har man jo i tillegge til å utvise svært dårlig eierskap i alle fall siden 2001 også kneblet SAS til ikke kunne bruke hele produktet i Norge.

DY sitt forsøk på verdensherredømme med både langrute og baser utenfor
vuggen i Norge er 2 store risikosatsninger , men det har vel ligger i kortene med de backorders de har av maskiner , eller trodde man at de skulle til 100% fly normenn til sydenlandet ?

Å skulle møte UA og THAI er ikke det samme som et kneblet SAS her hjemme.

De er jo helt klart at majoriteten av de som har orgasme her inne , lovpriser 31" ikke har skulle på jobb i andre enden av en lang flytur.

Bare for litt balanse.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 08:36   #183
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Er det noen som har noen formening om hvordan setekomforten er i det såkalte drømmeflyet? Er de like harde som de andre skinnsetene de har i sine 738 eller like myke og behagelige som QR har i sine 77W?
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 08:53   #184
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Så ingenting kan skje på 5 måneder? Den prisen man betaler idag kan om 5 måneder IKKE inneholde pri-checkin, lounge eller fastrack?
Godt mulig, og det er det jeg synes er rart. De har prissatt og selger et produkt som ikke er ferdig. Men du har ko kjøpt uansett, så for deg er det nok ikke et problem
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 10:50   #185
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Og som nevnt flere ganger så tilbyr Finnair C fra OSL til BKK for 12 000. AY sine flate senger er også på denne ruten, og med minimal ventetid i HEL (1 time transfer) er jeg iallefall ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Billige tier points og miles på BA-kontoen blir det også.
Må ikke glemme at den prisen kun er kampanje da, og varer jo ikke evig. Normal pris hos AY er vel rundt 18000 tror jeg t/r bkk.

Hva angår DY og premium. Nå kan jeg igjen ikke snakke for andre enn meg, men hvis man reiser til BKK en gang i året eller to, så klarer jeg meg fint uten lounge med dusj, champis, snitter og gud veit hva. Så sinnsykt farlig er det da ikke. Det får man da heller ikke hos sas i eco+. Så sant man ikke flasher gullkort og andre ting man kan flashe. Folk som vi ha totalopplevelsen, og som veit hva totalopplevelsen innebærer reiser nok helt sikkert med andre enn DY, og de samme folkene betaler vel sjelden reisene sine selv heller..
Old 10-11-2012, 11:20   #186
Wahoo
ScanFlyer Molded

Man må ikke glemme at en B787 tur vil oppleves mer behagelig pluss at reisetiden blir kortere.
Dette har helt klart en betydlig verdi og må tas med når man skal sammenlikne billettpriser og klasser.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 11:26   #187
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Vil den virkelig oppleves mer behagelig? Hvorfor? Eller er det bare teoretisk at luften vil oppleves bedre og at den ikke er like utsatt for turbulens? Noen som har lest noen reviews fra pax som allerede har flydd maskinen?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 11:33   #188
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Man må ikke glemme at en B787 tur vil oppleves mer behagelig pluss at reisetiden blir kortere.
Dette har helt klart en betydlig verdi og må tas med når man skal sammenlikne billettpriser og klasser.

W
Hvor mye mere behagelig blir det å sitte i DY's 787 enn QR's 777? Nå ser jeg bort i fra reisetid og flybytte.
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Old 10-11-2012, 11:38   #189
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Vil den virkelig oppleves mer behagelig? Hvorfor? Eller er det bare teoretisk at luften vil oppleves bedre og at den ikke er like utsatt for turbulens? Noen som har lest noen reviews fra pax som allerede har flydd maskinen?
Jeg har reist masse LH og kan ikke si jeg har hatt problemer med tørr luft og ubehag. Nå har jeg også reist med 787, riktignok bare en kort tur, men konklusjonen min ble at det tross alt bare var nok en flymaskin. Gøy med noe nytt ja, men hva forventer folk? At Dreamlineren plutselig skal begynne å synge og danse?

For å sitere min egen TR:

Quote:
Jeg har ingen følelse av å ha hatt en åpenbaring, vært vitne til et mirakel eller noe annet.

Last edited by Fly med oss; 10-11-2012 at 11:41.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 12:55   #190
LN-Capt
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
De er jo helt klart at majoriteten av de som har orgasme her inne , lovpriser 31" ikke har skulle på jobb i andre enden av en lang flytur.

Bare for litt balanse.
Det stemmer sikkert, men så har heller ikke Norwegian gått ut og påstått at det er dette segmentet de satser på.

Skjønner ikke helt alle som dømmer dette rett vest fordi produktet ikke kan måle seg med service / tillegstjenester hos enkelte andre store selskap.

Tror det er mer en nok av leisure og forretningsfolk uten gullavtale / business deal på jobben som kommer til å sette pris på de direkte flyvninger Norwegian kommer til å tilby.

Tross alt - det er jo ganske behagelig å slippe å stå som sild i tønne i en transfer buss i Paris, kø i sikkerhetskontrollen i London eller løpe halve FRA rundt for å sette seg på et nytt fly og taxe rundt omkring før man er på vei i riktig retning igjen. ??
LN-Capt is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 12:55   #191
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Er det noen som har noen formening om hvordan setekomforten er i det såkalte drømmeflyet? Er de like harde som de andre skinnsetene de har i sine 738 eller like myke og behagelige som QR har i sine 77W?
Var inne å så på seter på produsentens side. Der hadde de tre ulike økonomiseter. Mulig jeg så feil, men så ut som at DY sine seter var de "billigste" siden ryggen ikke kunne tas bakover. Disse setene var anbefalt for flyvninger inntil fire timer. Om det er disse setene tror jeg det ikke hjelper så mye med bling bling i taket "persienner" på vinduene. Har vel prøvd alt dette "nye fantastiske" på Dreamliner når jeg har flydd 747-8.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 12:57   #192
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

de tilbudene dy kommer med nå er jo destinasjoner man har i dag fra både osl og arn.... intet nytt...
Old 10-11-2012, 12:59   #193
Toffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
de tilbudene dy kommer med nå er jo destinasjoner man har i dag fra både osl og arn.... intet nytt...
Nytt fly, ny lufthavn, nytt prisnivå...
Old 10-11-2012, 13:00   #194
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Hvor mye mere behagelig blir det å sitte i DY's 787 enn QR's 777? Nå ser jeg bort i fra reisetid og flybytte.
Nå har ikke jeg vært i en enda, men følgende skal gjøre turen mer komfortabel;

Kompositt skroget gjør at man kan ha større trykkforskjell ute/inne. I cruise
vil man befinne seg på 6000 fot i kabinen mot rundt 8000 som er vanlig ellers.
Dette medfører mindre sjanse for hodepine, øye-irritasjon, hoste, forkjølelse,
svimmelhet og utslitthet.
Luftfuktigheten blir kontrollert som gir mindre tørr hud og sprukkne lepper.
Filtreringssystemer som gir luften inne bedre kvalitet, spesielt på bakken. Mindre
lukt og forrurensninger.
Lyssystem som gjør overgangen mellom tidssoner bedre. Kabinen oppleves også lysere
og mer romslig. Systemer som kan forrutse og minske effektene av turbulens.
Mindre støy.

Dette sammen med kortere reisetid vil gjøre at man føler seg mer uthvilt når man kommer fram.
Hvor mye kan man selvsagt diskutere og det er sikkert individuelt, men at det har en betydning er åpenbar.

De som mener noe annet jobber antagelig i ett selskap som ikke kommer til å få dette flyet med det første

W
Old 10-11-2012, 13:09   #195
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Toffen View Post
Nytt fly, ny lufthavn, nytt prisnivå...
Om det blir nytt prisnivå hele året gjenstår å se.
Ny flytype ja, men som en sier her inne , same, same .
ny lufthavn, samme destinasjon.
Old 10-11-2012, 14:51   #196
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Var inne å så på seter på produsentens side. Der hadde de tre ulike økonomiseter. Mulig jeg så feil, men så ut som at DY sine seter var de "billigste" siden ryggen ikke kunne tas bakover. Disse setene var anbefalt for flyvninger inntil fire timer. Om det er disse setene tror jeg det ikke hjelper så mye med bling bling i taket "persienner" på vinduene. Har vel prøvd alt dette "nye fantastiske" på Dreamliner når jeg har flydd 747-8.
Quote:
Nå har ikke jeg vært i en enda, men følgende skal gjøre turen mer komfortabel;

Kompositt skroget gjør at man kan ha større trykkforskjell ute/inne. I cruise
vil man befinne seg på 6000 fot i kabinen mot rundt 8000 som er vanlig ellers.
Dette medfører mindre sjanse for hodepine, øye-irritasjon, hoste, forkjølelse,
svimmelhet og utslitthet.
Luftfuktigheten blir kontrollert som gir mindre tørr hud og sprukkne lepper.
Filtreringssystemer som gir luften inne bedre kvalitet, spesielt på bakken. Mindre
lukt og forrurensninger.
Lyssystem som gjør overgangen mellom tidssoner bedre. Kabinen oppleves også lysere
og mer romslig. Systemer som kan forrutse og minske effektene av turbulens.
Mindre støy.

Dette sammen med kortere reisetid vil gjøre at man føler seg mer uthvilt når man kommer fram.
Hvor mye kan man selvsagt diskutere og det er sikkert individuelt, men at det har en betydning er åpenbar.

De som mener noe annet jobber antagelig i ett selskap som ikke kommer til å få dette flyet med det første

W
Nå har jeg aldri opplevd noen av de symptomene du nevner Wahoo og når de antagelig som Chriscross sier har valgt de billigste setene, så har jeg mine tvil om hvor komfortabelt dette såkalte overhypa superflyet til DY vil være. Ja jeg veit at 787 er det siste og mest moderne på markedet, men Kjos har jo hypa dette langt oppe i skyene.
Smaken er som baken, den er delt så trur jeg holder meg til QR inntil vidre.
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Old 10-11-2012, 15:00   #197
AN0510
ScanFlyer Blue

JA, 787 er faktisk bare et fly. At en reise med Dreamlineren skal oppleves som særlig mer behagelig enn en 330 eller 777 tviler jeg faktisk på. Kjos og Boeing prøver å selge et produkt, men jeg tror man skal ta det med en stor klype salt. Jeg tror ting som setekomfort, service og temperatur har langt mer å si enn størrelsen på vinduet eller luftfuktighet, selv om det siste selvsagt betyr litt. Personlig synes jeg A330 er et svært behagelig fly og være passasjer i og har aldri følt manglende velvære i et av disse.
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 16:06   #198
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by AN0510 View Post
JA, 787 er faktisk bare et fly. At en reise med Dreamlineren skal oppleves som særlig mer behagelig enn en 330 eller 777 tviler jeg faktisk på.
For å si det sånn, tok en rundtur i en 100 år gammel trikk i Praha nylig.
Var omtrent like behagelig som å kjøre ratt-kjelke med stålmeier nedover brostein og trapper...
Men det ble servert Champagne og snacks og de spillte trekkspill ombord så turen var ordentlig hyggelig

Moralen er at teknikken og comforten går alltid framover uansett hva dere måtte mene,
mens god service kan veie opp for mye av det. Det beste er selvsagt top moderne
utstyr og god service.

W

Last edited by Wahoo; 10-11-2012 at 16:11.
Old 10-11-2012, 16:12   #199
SBT
ScanFlyer Silver

Har DY rekord med antall seter ombord i B787 ? Det finnes vel bare én versjon av B787 foreløbig, og når jeg sjekker de få 787 som finnes på Seat-Guru, så finner jeg f eks UA med 211 seter, mens DY visstnok har 291 inkl ca 30 business. Riktignok er UA seter mer plasskrevende, men UA var er de som har flest av de jeg fant på Seat-Guru. Lurer på om det blir så mye bedre luftkvalitet ombord i en 787 med en så tettpakket full maskin.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 16:16   #200
darkcho
ScanFlyer Gold

Quote:
For å si det sånn, tok en rundtur i en 100 år gammel trikk i Praha nylig.
Var omtrent like behagelig som å kjøre ratt-kjelke med stålmeier nedover brostein og trapper...
Men det ble servert Champagne og snacks og de spillte trekkspill ombord så turen var ordentlig hyggelig

Moralen er at teknikken og comforten går alltid framover uansett hva dere måtte mene,
mens god service kan veie opp for mye av det. Det beste er selvsagt top moderne
utstyr og god service.

W
Moralen er at du ikke har prøvd det, akkurat som de fleste andre her. I tillegg er moralen slik at de fleste vektlegger forskjellige ting, at det ikke finnes noe fasit på at det er bedre å sitte ombord i en ny 787 kontra en 10år gammel A340. Se bare på antallet som elsker å fly med MD8X kontra 737.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules