![]() |
|
![]() |
#121 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Kan du fortelle oss litt i hva det består av? Forøvrig enig med de som gir uttrykk for at du skal ha cred for sånn du står opp for selskapet. Kan fort bli litt mye synsing her inne ja. BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Absolutt. Får slike brølere følger for de ansvarlige?
Quote:
Champagne borte? Trist. En grunn til å være sistemann ombord i stedet for blandt de første. Mer tid i loungen blir resultatet. Dette tiltaket kan ikke sees på som annet enn gjerrig og LCC'ish. Jeg må ærlig innrømme at jeg alltid har drukket champis som predeparture hvis det har vært tilgjengelig, og ellers øl eller vin. Tranebærjuice kommer jeg til å takke pent nei til på neste SAS-flight. Max 6 gratis enheter drikke pluss vann og kaffe i økonomi? Høres tilstrekkelig ut dersom man har et normalt drikkebehov. Skal man gjøre flyturen om til en fest blir det i minste laget. Selvbetjening i galley hadde kanskje vært en metode som ikke hadde ført til negative oppslag, men tilsvarende kostnadsreduksjoner. Som noen andre har sagt, her er det presseavdelingen som har bomma. Bortsett fra champis-fjerningen så fører nyheten til et skuldertrekk fra meg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kjøper ikke helt denne "mer til tid andre oppgaver"-forklaringen. Hvem skal telle antall gratisenheter som hver passasjer drikker? Hvem skal ta betaling for de overskytende? Når et produkt er gratis, aksepterer folk å vente lenger på servering, men når de må betale for det, forventer de rask service. Lukter i mine øyne mer arbeid, ikke mindre. Kanskje SAS-Steward kan forklare logikken her?
Ellers ble endringene langt fra så dramatiske etter at fakta kom på bordet. Nok en gang viser det hjelpeløsheten i SAS' PR-apparat. Fjerning av Champagne er fortsatt et gjerrig lavmål, ettersom det rammer de passasjerene som betaler mest for billetten sin. At en eller annen kundeundersøkelse tilsier at noen passasjerer klarer seg uten Champagne før avgang, betyr ikke at det er greit å fjerne det. Utvalg og eksklusivitet er jo noe av pakken i Business. SAS CR kan se frem til økt e-postkorrespondanse med undertegnede fremover (i tillegg til en e-post HVER gang prioritybagasjen ikke fungerer på SAS-flighter - blir en del e-poster i løpet av et år...). |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Jeg har gjort noe så unikt (for min egen del) at jeg har tenkt før jeg poster en mening. Jeg vet jo at jeg er en hjemmesittende flyselsskaps-CEO uten peiling, og tar imot all tyn jeg måtte få for det. Men:
Economy: Jeg er prinsipielt ikke noen stor motstander av BOB og sånt jeg altså. En del billetter her er svært billig og kvalitet på alt har dermed gått ned de senere år (ikke spesifikt hos SAS). BOB åpner i teorien for at de som ønsker 'mer' eller 'bedre' kan kjøpe til dette. Overraskende vendig for noen som mener de er fullservice, men egentlig ok. Bruker mye BOB på short haul ettersom jeg tross alt flyr SAS 30-40 ganger i året. Economy extra: Utelukkende positivt. Om innsparingen i Economy kan medføre at man kan gjøre et større skille mellom de to klassene så er det positivt. Nå er min forrige erfaring med SAS IC fra 2010, men det trengtes enda større avstand. Hos SK er jo prisforskjellen betydelig, om man ikke kjøper fullpris ECO. En av tingene jeg ofte savnet i ekstra var nok mat til å bli skikkelig mett. Maten var god, men det var for lite. Business: Her synes jeg nok en gang man skyter seg i foten med å fjerne 'signalelementer'. I samme kategori som å erstatte champis med elendig alko-saft på intra-europe (jeg har testet og det er skvip). Jeg leser at dere har hatt spørreundersøkelser på dette og tror selvfølgelig på det. Men jeg fikk en del slike fra SAS når jeg reiste mer med dere og de var i retning av: "Hva betyr mest for deg? Sikkerhet når du er ute og fly eller Fast Track security". Dette er ikke en stor overdrivelse (klagde i sin tid og da fikk jeg ikke fler). Jeg tror det er en dum øvelse. Det er neppe reisekritisk, men det er en ting folk koser seg med og som er et kjennetegn for business class. Det føles litt kleint. For meg virker det også som en ganske stor andel tar champis'en, men det kan hende det er en mye større andel på de selskapene jeg flyr. Jeg har jobbet med salg i både store og små bedrifter. Alltid i upper mid-end segmentet, og vi lærte alltid at om du må spare på kufór, så sparer du ikke på fóret til den kua som melker mest. I finanskrisen gjorde BA en tilsvarende innsparing i First. De fjernet en spesiell sjokoladeeske som alltid stod fremme. Sjokoladeesken pleier nesten alltid å være like full når man lander som når man tar av, men folk følte seg ganske dumme der man hadde betalt relativt stivt for en billett og ble nektet sjokolade pga innsparing. Den er nå tilbake. Det lukter rett og slett tvangsinnføring av jantelov. Dette er ikke noe jeg hisser meg veldig opp over, men som privatreisende er det sammen med andre elementer nok til at man føler seg "dum" og bytter til noen andre neste gang. Unnlatelse av å innføre kredittkortgebyr: Veldig bra. Dog skulle kanskje noen forutsatt at dette var en dårlig ide litt tidligere.
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 03-10-2012 at 23:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Meget veloverveid, Fnate! Helt enig med deg. Du treffer spikeren på hodet!
Kanskje lurt det der med å tenke seg om før man skyter fra hofta! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Da har man altså karet seg gjennom 129 poster om brus til 20 spenn og 15 cl champagne mindre. Og inntrykket oppsumeres veldig godt av Fnate;
Noen endringer virker bedre, noen er ingen stor deal også blir det ørlite mindre kult i C. Kan ikke se at feks eco-produktet er forringet. Mer mat, større drikke ved måltid. Om det ikke skulle holde med seks pils/glass vin/bokser cola, bør man strengt tatt få seg en time hos fastlegen ganske sporenstreks. Har selv mang en gang satt pris på et glass champagne etter boarding, men at det skulle påvirke valget av flyselskap virker absurd.
![]() |
#131 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Det er, såvidt jeg har lagt merke til, ingen som har nevnt rundene i kabinen med vann og juice utenom serveringene. Jeg regner med at disse fortsetter uforandret? Ellers takk til Fnate for å sette skapet på plass og SAS-Steward for umåtelig tålmodighet... Men klypa blir savnet! Last edited by LN-MOW; 04-10-2012 at 01:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Etter å ha summet en del, så er vel Fnate som deler den mest logiske. Med å ta bort litt spruddle vann som preboarding drink virker veldig smålig (blir som sjokolade på BA First). Ellers nesten samme produkt, mer mat, større drikkebokser.
De store nasjonale øl og brennevin produsenter burde(om de ikke er) vært på banen tilbydd litt billigere drikke mot litt reklame. Det er jo tross alt litt nasjonale følelser for Ringes, Hansa, Carlsberg, Tuborg osv. Det handler om merkevare, Norge er f. Eks en merkevare i seg selv. Litt Freia i sete og Voss vann vil sette litt spiss på reisen ifra New York til Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Takk Fnate!!
Veldig bra oppsummert, det er jo helt fantastisk at det som er positivt med denne omleggingen ikke har kommet fram! Mer mat og bedre mat er for meg MYE viktigere enn fri flyt av sukkervann, sålenge man får vann, noe som er viktig, for meg personlig, skal jeg holde fred! :-) Det å ta fra champagnene fra de som betaler mest for billetten er bare tullete i mine øyne, men det er fortsatt krig i verden, så litt perspektiv kan være greit.
![]() |
#136 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ellers er det vel et faktum at det skal lages et nytt konsept som skal spare penger, så da spørs det når omleggingen går fra skjønne ord til realiteter... Å bestille alt man skal ha å drikke ved første runde synes jeg gir litt følelse av småharry hamstring, og det blir fullt nok på brettet i så fall. Og hvis det virkelig var slik at få trenger mer drikke, så virker det i alle fall tullete å kreve betaling for det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
He he for en tråd. Reiser selv endel i C klasse(betalende av egen lomme) også med SAS og det eneste jeg reagerer på i denne saken er om disse som spytter ut slike saker i media fra SAS sin side har noen utdannelse/erfaring i det hele tatt. Jeg bryr meg katta om det er sprudlevann el ikke før flyet tar av da jeg ikke ser på det å fly i 2012 som spesielt ekslusivt, når det viktigste for meg er at jeg får lagt meg nedpå og sovet forholdsvis uforstyrret(og gjerne i noe som tilsvarer en seng).
Men det er klart med såvidt dårlig mediahåndtering så gjør selskapet seg klart for hogg fra dagspressen. Det samme skjer også med DY til tider så slik sett syns jeg de blir behandlet likt. Hvordan man oppfatter det som mottaker kommer vel litt utifra hvilken blokk man tilhører(SK el DY). Jeg står midt imellom og ønsker begge selskap alt vel.
![]() |
#139 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Flott med det som er av forbedringer her, men håper og at Sas tar tilbake Champagne-servering før avgang, må inrømme at det er en ting/touch jeg setter veldig pris på;
å sette seg ned i et godt sete og få servert et glass sprudlende setter meg så absolutt i den ´luxus-stemningen´jeg ønsker å ha hvis jeg flyr biz på IC. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Diners - slutt med gratis lounge adgang | pingo | Reiseforum | 127 | 01-08-2013 21:10 |
Virgin Australia - Deler ut gratis mat og drikke | sirpjalle | Reiseforum | 0 | 06-09-2012 17:18 |
Southwest saksøkt. Passasjer fikk ikke gratis drikke | sirpjalle | Småprat | 1 | 17-11-2011 21:17 |
Slutt med gratis alkohol hos Finnair | LN-AØR | Flyforum | 7 | 28-11-2009 19:03 |
LH vurderer å slutte med "gratis" mat & drikke på short haul | Brandal | Flyforum | 20 | 06-08-2009 20:00 |