Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 22-08-2012, 08:47   #681
Cloudius
ScanFlyer Silver

Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8289450

Quote:
Norwegian leier inn piloter fra selskap på Isle of Man, baserer dem formelt i Spania og lar de fly i Skandinavia. Skattemessig fraskriver både bemanningsselskapet og Norwegian seg ansvaret.
Quote:
Skatteetaten har slått fast både til piloter og til NRK, at at det skal betales inntektsskatt og arbeidsgiveravgift til Norge for arbeidet som utføres selv om flygerne er ansatt på denne måten.
Blir spennende å se hvordan dette håndteres videre.
Cloudius is offline  
Old 22-08-2012, 08:49   #682
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Hvis du tenker deg om litt så er ikke dette bare teori

Hvis vi antar at tallene til kpt Krok er riktige - VAR DETTE DET REELLE FORHOLDET mellom pilotlønn
og resten av samfunnet for 10+ år siden. Med andre ord, for 10+ år siden tjente altså piloter over dobbelt så mye i snitt
som nummer 2 på listen til SSB over best betalte yrker..!!! (forutsatt at alle andre har hatt omtrent lik utvikling siste 10 år)

Det flaue her er at kpt Krok suttrer over at han har måttet ned i lønn fra over dobbelt lønn av hva
noen andre grupper i samfunnet hadde for 10+ år siden - og at det er han selv og hans fagforeningen hans som har ødelagt
både for han selv og selskapet han jobber i. Det også han og fagforeningenes skyld at unge nyansatte piloter
idag tjener langt - langt under det han selv har, da fagforeningene har gjort hestehandler med selskapene
da nedskjæringene begynte for å beskytte vilkårene til de eldste pilotene på bekostning av de unge.

W

, tror du at luftfarten kun består av flygere??????
Er ikke bare de, men er samtlige grupper innen luftfarten som har gått ned i lønn.
Min fagforening er Handel og Kontor, er de og så griske? Representerer jo tross alt lønnsadelen ( oss som jobber med fly ), for det er vel igrunnen slik du ser oss, grådige sutrekopper som aldri får nok.
krølle is offline  
Old 22-08-2012, 09:43   #683
L-1011
ScanFlyer Molded

Norska skatteverket verkar ju ha sin uppfattning klar angående kontraktpiloter som i praktiken jobbar i Norge & bor i Norge, är formellt anställda via bemanningsföretag i Spanien och får lön via skatteparadis. Norwegian delar inte skatteverket uppfattning.
Jag hoppas hela frågan hamnar i norsk domstol för slutgiltigt avgörande.

L-1011 is offline  
Old 22-08-2012, 10:16   #684
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Jag hoppas hela frågan hamnar i norsk domstol för slutgiltigt avgörande.

Det er vel større sjanse for at dette blir anket helt inn til EØS med spørsmål om dette er brudd på den frie flyten av arbeidskraft, altså brudd på en av de fire frihetene i EØS området.

Ikke minst fordi finansdepartementet uttaler at Norge har en prinsipiell holdning til dette. Se tidligere posting i tråd om "Null skatt på Ryanairs piloter" #55 hvor det står "Etter en uttalelse fra Finansdepartementet er det Norges prinsipielle syn ved internasjonalt arbeidsutleie, at det er innleieren/brukeren av arbeidstakeren sine tjenester, og ikke utleieren som regnes som arbeidsgiver. Dette vil si at skattemessig så er det Norwegian og ikke Parc Aviation Services Limited som regnes som din arbeidsgiver.

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 22-08-2012, 13:24   #685
Piper
ScanFlyer Gold

Quote:
Wasland sier at han ikke har hørt om piloter som bevisst lar være å betale sin skatt.

– Flygerne ønsker å betale sin skatt, de vil være lovlydige borgere, men får problemer fordi de ikke vet hvor de skal betale skatt og hvor mye skatt de skal betale .
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8289379
Hvis det er så enkelt som noen skriver i denne tråden, dvs bare å ringe skattekontoret, så skjønner jeg ikke hvorfor medlemmene til Norsk flygerforbund ikke betaler sin skatt?

Eller er det noen som har en litt skjult agenda og ønsker å få Norwegian med flere til å framstå på en måte som kansje ikke er riktig?

Last edited by Piper; 22-08-2012 at 13:25. Reason: Bedre ordflyt
Piper is offline  
Old 22-08-2012, 13:51   #686
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Hvis det er så enkelt som noen skriver i denne tråden, dvs bare å ringe skattekontoret, så skjønner jeg ikke hvorfor medlemmene til Norsk flygerforbund ikke betaler sin skatt?

Eller er det noen som har en litt skjult agenda og ønsker å få Norwegian med flere til å framstå på en måte som kansje ikke er riktig?
Nå er ikke jeg jurist, men det skal ikke være nevneverdig komplisert å finne ut av hvor man skal skatte, men med alle slike forhold kan det være mer eller mindre handlingsrom innenfor lovverket (altså, rom for tolkning).

Det som må avklares er hvorvidt det er å regne som næringsinntekt eller arbeidsinntekt. Er det næringsinntekt er det visstnok et sett med regler som slår inn, og er det arbeidsinntekt er det et annet sett. Er det å regne som arbeidsinntekt, så er vel hovedprinsippet at det er bosted som avgjør hvor man skal skatte. Hvis man melder utflytting fra Norge så er det begrensninger på hvor mange dager man kan oppholde seg i Norge. Hvis man så flytter ut, men fortsatt er for skattemessig bosatt i Norge så har vi skatteavtaler med en rekke land som styrer forholdet.

Det står mye om dette på Skatteetatens hjemmesider, men det enkleste er nok å snakke direkte med dem og redegjøre for egen situasjon. NAV Utland er også flinke til fortelle de som spør om forhold knyttet til trygdedekningen.

Litt her: http://www.skatteetaten.no/no/Rettle...#kapitteltekst

Er man bosatt i Norge, så er vel et rimelig utgangspunkt at man skal skatte til Norge, og man gjør neppe noe galt om man betaler sin skatt til Norge (men kanskje finnes det muligheter til å redusere skattebyrden som man ikke utnytter).

Last edited by TOS; 22-08-2012 at 14:09.
TOS is offline  
Old 22-08-2012, 14:09   #687
Cloudius
ScanFlyer Silver

Jeg synes det er vel så interessant å se om dette utløser arbeidsgiverforpliktelser som arb.giv.avgift o.l for DY.

Mulighetene til å unngå dette er vel en av grunnene til valg av strukturen i selskapet.
Cloudius is offline  
Old 22-08-2012, 14:17   #688
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Jeg synes det er vel så interessant å se om dette utløser arbeidsgiverforpliktelser som arb.giv.avgift o.l for DY.

Mulighetene til å unngå dette er vel en av grunnene til valg av strukturen i selskapet.
Jeg antar at skattemyndighetene ser nærmere på dette i gjennomgangen sin av sektoren.

Ifølge Skatteetaten gjelder følgende: "Det skal som hovedregel ikke svares arbeidsgiveravgift når mottakeren av godtgjørelsen har utført arbeidet eller oppdraget som ledd i egen virksomhet, jf. ftrl. § 23-2 (2). Dette gjelder selv om ytelsen er innberetningspliktig."

Det betyr vel, om jeg forstår det riktig, at det må avgjøres om dette er snakk om næringsvirksomhet eller et mer ordinært arbeidstaker-arbeidsgiverforhold.
TOS is offline  
Old 22-08-2012, 14:22   #689
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det betyr vel, om jeg forstår det riktig, at det må avgjøres om dette er snakk om næringsvirksomhet eller et mer ordinært arbeidstaker-arbeidsgiverforhold.
Ja, slik forstår jeg det også, og det det er vel der striden står.

Bli spennende å se.
Cloudius is offline  
Old 22-08-2012, 14:32   #690
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Jeg antar at skattemyndighetene ser nærmere på dette i gjennomgangen sin av sektoren.

Ifølge Skatteetaten gjelder følgende: "Det skal som hovedregel ikke svares arbeidsgiveravgift når mottakeren av godtgjørelsen har utført arbeidet eller oppdraget som ledd i egen virksomhet, jf. ftrl. § 23-2 (2). Dette gjelder selv om ytelsen er innberetningspliktig."

Om det blir næringsvirksomhet kan man da åpne for at Pilotene kan tjene mere enn 1 Million uten å bli flaue - i og med at man da er sin egen Arbeidsgiver (teoretisk vel og merke !!)
Old 22-08-2012, 14:35   #691
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Om det blir næringsvirksomhet kan man da åpne for at Pilotene kan tjene mere enn 1 Million uten å bli flaue - i og med at man da er sin egen Arbeidsgiver (teoretisk vel og merke !!)
De kan vel saktens tjene så mye de måtte klare så lenge de har oppdragsgivere som er villige til å betale for deres innsats, men jeg tror ikke man får så mye sympati hvis man klager på lønnsutviklingen hvis man fortsatt tjener nesten 2x gjennomsnittet i Norge (selv om det ikke er vanskelig å forstå at utviklingen ikke er en utvikling man liker).

Last edited by TOS; 22-08-2012 at 14:43.
TOS is offline  
Old 22-08-2012, 17:36   #692
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
De kan vel saktens tjene så mye de måtte klare så lenge de har oppdragsgivere som er villige til å betale for deres innsats, men jeg tror ikke man får så mye sympati hvis man klager på lønnsutviklingen hvis man fortsatt tjener nesten 2x gjennomsnittet i Norge (selv om det ikke er vanskelig å forstå at utviklingen ikke er en utvikling man liker).
Nå har ikke jeg oppfattet at pilotene, som etter noen`s mening har for høy lønn klager over at de ikke følger samfunnets utviklin, - derimot er vel køen blant de som vil redusere andres lønninger ganske lang og aktiv

At piloter som står i fare for å dramatisk redusert sin inntekt er bekymret - vel det har jeg sympati for (men jeg hører vel til de som har for høy inntekt som arbeidestager - det er det kun arbeidsgiverene som har fortjent
Old 22-08-2012, 18:17   #693
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Sjøfly Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Skyter inn raskt her.. Hvorfor er det hele tiden fokus på at folk tjener for mye og ikke heller for lite. Høyere lønn=høyere kostnader=dyrere billetter, det vet vi alle. Men er prisene for dyre ift. den generelle kjøpekraften i Norge? Jeg vil heller se litt lengre en å kritisere/misunne/what ever pilotenes lønninger. Er det janteloven som slår inn blant folk?

Og om jeg måtte gå ned i lønn, så hadde jeg så klart ikke sittet stille og godtatt det helt uten kamp. Det tror/håper jeg alle andre også tenker.

Men skjønner at "den andre siden" ikke er ening heller. Som 73H sa, hvorfor stå på hver sin tue og pisse på hverandre, en å heller prøve å oppnå en gyllen middelvei?

Det er godt man har representanter fra alle leire, men nivået synker stadig lavere når folk snakker dritt om andre. TTT-tast, tenk, trykk

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline  
Old 22-08-2012, 18:51   #694
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Nå har ikke jeg oppfattet at pilotene, som etter noen`s mening har for høy lønn klager over at de ikke følger samfunnets utviklin, - derimot er vel køen blant de som vil redusere andres lønninger ganske lang og aktiv

At piloter som står i fare for å dramatisk redusert sin inntekt er bekymret - vel det har jeg sympati for (men jeg hører vel til de som har for høy inntekt som arbeidestager - det er det kun arbeidsgiverene som har fortjent
Her tror jeg det er på sin plass med en korrigering (iallefall for egen del):

Når man sier at noen har høy lønn så betyr ikke det at man mener at de har for høy lønn. Jeg har ikke sagt en eneste gang at jeg mener at noen bør få lavere lønn, og det er heller ikke mange innlegg jeg har sett dette presentert. Jeg har derimot sagt og skrevet og ment at det ikke er vanskelig å forstå hvorfor utviklingen er slik den er. Det er imidlertid kun en beskrivelse av hva som skjer/ har skjedd.

Jeg forstår at personer som får sin inntekt redusert er bekymret - men det er jo heller ikke det vi snakker om. Jeg oppfatter helt klart at en del piloter (NB! En del, ikke alle!) forsøker å formidle et syn om at pilotyrket ikke er godt betalt, noe vi har iallefall noen innslag i denne debatten, noe som virker veldig underlig på en utenforstående som sitter og sér på lønnsstatistikk fra SSB og leser en helt annen virkelighet. Ja, de som er ferske i faget tjener nok sannsynligvis betydelig dårligere enn de som har vært med en stund, men det forstår nok vi alle (det forstår også Wahoo, som endel av dere liker å hakke på - sånn blir det vel når man er litt spissformulert). Andre bidrar til å trekke opp gjennomsnittet slik at det blir rundt 930k per år. Noen nevnte f.eks. 2000 duty hours og lav timelønn totalt sett. Regner man dette om til en vanlig årsverk så tilsvarer denne gjennmsnittlige timelønnen en Grei lønn på ca 830k per år.

Det er ikke snakk om jantelov, misunnelse, osv. Det er en avsporing.

Last edited by TOS; 22-08-2012 at 19:04.
TOS is offline  
Old 23-08-2012, 07:54   #695
Wahoo
ScanFlyer Molded

Korrekt TOS, jeg gir blanke i om pilotene tjener 2,3,4 eller 8 ganger snittet i Norge så lenge etterspørselen tilsier dette. Grunnen til at pilotene har hatt ekstremt høy lønn historisk er at de streiket seg til vanvittige avtale i monopoltider med statlige eiere. Idag er det overskudd av piloter.
Derfor reagerer jeg når de samme (gamle) pilotene og fagforeningene suttrer over egen lønn som nå er på ett mer realistisk nivå. Disse samme fagforeningene har altså skapt enorm grobunn for lavpris og samtidig historisk gjort seg selv uspiselige for samtlige eiere av flyselskaper. Så nå lurer de på hvorfor ingen vil ha noe med dem å gjøre å rømmer unna??? De har også skylden for A og B lag i cockpit.

SÅ nei, jeg er hverken bitter eller misunnelig, men jeg er lei
Av ansvarsfraskrivelsen til fagforeningene som har kjørt en hel
Næring i grøfta.

W
Wahoo is offline  
Old 23-08-2012, 12:10   #696
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Korrekt TOS, jeg gir blanke i om pilotene tjener 2,3,4 eller 8 ganger snittet i Norge så lenge etterspørselen tilsier dette. Grunnen til at pilotene har hatt ekstremt høy lønn historisk er at de streiket seg til vanvittige avtale i monopoltider med statlige eiere. Idag er det overskudd av piloter.
Derfor reagerer jeg når de samme (gamle) pilotene og fagforeningene suttrer over egen lønn som nå er på ett mer realistisk nivå. Disse samme fagforeningene har altså skapt enorm grobunn for lavpris og samtidig historisk gjort seg selv uspiselige for samtlige eiere av flyselskaper. Så nå lurer de på hvorfor ingen vil ha noe med dem å gjøre å rømmer unna??? De har også skylden for A og B lag i cockpit.

Næring i grøfta.

W
Jeg synes du skal ta deg litt tid til å sette deg godt inn i hva fagforeningene driver med i dag - hva de historisk har drevet med - her legger du frem påstander som tydlige viser at du ikke vet hva du snakker om.
Old 23-08-2012, 19:39   #697
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:

Næring i grøfta.

W
---
Jeg erkjenner nå at du ikke har dekning for dine påstander, og jeg kjenner ikke din agenda for å komme med dette.
Jeg har selv jobbet 20 år som pilot, og har aldri vært i streik. Ikke kjenner jeg til at piloter noen gang før meg har vært i streik i dette skandinaviske selskapet. Og ikke kjenner jeg til at piloter i de øvrige selskapene har kultur for å streike (selv ikke SAS-pilotene...det er vel snart 10 år siden sist..., eller...

Ikke har jeg statlig eier, men min danske lønn bidrar godt til den norske skattekassen, slik at jeg bidrar også til sosial sikring av deg!

Jeg har aldri vært i monopoltjeneste - og har de største aversjoner mot alt som smaker av monopol.

Nå er jeg så lykkelig at jeg fremdeles kan jobbe i et selskap der man ikke har A- og B-lag, så fagforeningen har ikke gjort seg uspiselig...

Jeg tror du er litt for konsentrert om gamle SAS, men det er altså mange andre selskaper der ute, og noen av de jobber altså fortsatt etter gamle, gode avtaler, der de ansatte kan bli gamle i yrket, med trivsel og sosial sikring - og med en fagforening i ryggen. En forening som enda ikke har sendt medlemmene ut i streik....

Sett deg litt mer inn i faktum før du sprer masse meldinger uten substans i virkeligheten.
Ja - dette er et debattforum med åpning for alle meninger - men jeg tror man diskvalifiserer seg for å bli tatt seriøst, om man bare kjører på autopilot i et spor.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 23-08-2012, 20:03   #698
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
her legger du frem påstander som tydlige viser at du ikke vet hva du snakker om.
Right, den vanlige reaksjonen man får her..
Når det gjelder "ta seg tid" så har jeg fulgt med utviklingen i 30+ år så det får holde.

W
Wahoo is offline  
Old 23-08-2012, 20:11   #699
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Jeg tror du er litt for konsentrert om gamle SAS, men det er altså mange andre selskaper der ute, og noen av de jobber altså fortsatt etter gamle, gode avtaler, der de ansatte kan bli gamle i yrket, med trivsel og sosial sikring - og med en fagforening i ryggen. En forening som enda ikke har sendt medlemmene ut i streik....
Gledelig å høre at det finnes unntak! Hadde vært meget interessant å vite hvilket selskap dette er da visse
andre kan ha ett stort utbytte av å lære av dere. Man har tydligvis klart å finne en mirakelformel for å overleve
med høye "gamle" kostnader/avtaler i dagens marked. Meget vannskelig å tro på med mindre dette selskapet har
helt andre rammevilkår/konkurranse enn andre ala Widerøe.

W

Last edited by Wahoo; 23-08-2012 at 20:14.
Wahoo is offline  
Old 23-08-2012, 23:28   #700
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
(selv ikke SAS-pilotene...det er vel snart 10 år siden sist..., eller...)
Nå er det ofte slik at trussel om streik er et godt nok redskap for å få bedre betingelser. Jeg påberoper meg ingen spesiell kunnskap om når pilotene har streiket, men et kjapt Google-søk forteller meg iallefall at det med jevne mellomrom det siste 10-året har vært snakk om trussel om streik, aksjoner, og streik (det nevnes bl.a. en streik blant danske SAS piloter i 2006, men jeg har ikke dykket ned i dette og husker ikke noen detaljer selv).
TOS is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules