![]() |
|
![]() |
#681 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8289450
Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#682 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,795
|
![]() Quote:
![]() Er ikke bare de, men er samtlige grupper innen luftfarten som har gått ned i lønn. Min fagforening er Handel og Kontor, er de og så griske? Representerer jo tross alt lønnsadelen ( oss som jobber med fly ), for det er vel igrunnen slik du ser oss, grådige sutrekopper som aldri får nok. |
|
![]() |
![]() |
#683 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Norska skatteverket verkar ju ha sin uppfattning klar angående kontraktpiloter som i praktiken jobbar i Norge & bor i Norge, är formellt anställda via bemanningsföretag i Spanien och får lön via skatteparadis. Norwegian delar inte skatteverket uppfattning.
Jag hoppas hela frågan hamnar i norsk domstol för slutgiltigt avgörande. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8289450 |
![]() |
![]() |
#684 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Ikke minst fordi finansdepartementet uttaler at Norge har en prinsipiell holdning til dette. Se tidligere posting i tråd om "Null skatt på Ryanairs piloter" #55 hvor det står "Etter en uttalelse fra Finansdepartementet er det Norges prinsipielle syn ved internasjonalt arbeidsutleie, at det er innleieren/brukeren av arbeidstakeren sine tjenester, og ikke utleieren som regnes som arbeidsgiver. Dette vil si at skattemessig så er det Norwegian og ikke Parc Aviation Services Limited som regnes som din arbeidsgiver. Vidar |
|
![]() |
![]() |
#685 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,642
|
![]() Quote:
Eller er det noen som har en litt skjult agenda og ønsker å få Norwegian med flere til å framstå på en måte som kansje ikke er riktig? Last edited by Piper; 22-08-2012 at 13:25. Reason: Bedre ordflyt |
|
![]() |
![]() |
#686 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det som må avklares er hvorvidt det er å regne som næringsinntekt eller arbeidsinntekt. Er det næringsinntekt er det visstnok et sett med regler som slår inn, og er det arbeidsinntekt er det et annet sett. Er det å regne som arbeidsinntekt, så er vel hovedprinsippet at det er bosted som avgjør hvor man skal skatte. Hvis man melder utflytting fra Norge så er det begrensninger på hvor mange dager man kan oppholde seg i Norge. Hvis man så flytter ut, men fortsatt er for skattemessig bosatt i Norge så har vi skatteavtaler med en rekke land som styrer forholdet. Det står mye om dette på Skatteetatens hjemmesider, men det enkleste er nok å snakke direkte med dem og redegjøre for egen situasjon. NAV Utland er også flinke til fortelle de som spør om forhold knyttet til trygdedekningen. Litt her: http://www.skatteetaten.no/no/Rettle...#kapitteltekst Er man bosatt i Norge, så er vel et rimelig utgangspunkt at man skal skatte til Norge, og man gjør neppe noe galt om man betaler sin skatt til Norge (men kanskje finnes det muligheter til å redusere skattebyrden som man ikke utnytter). Last edited by TOS; 22-08-2012 at 14:09. |
|
![]() |
![]() |
#687 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Jeg synes det er vel så interessant å se om dette utløser arbeidsgiverforpliktelser som arb.giv.avgift o.l for DY.
Mulighetene til å unngå dette er vel en av grunnene til valg av strukturen i selskapet. |
![]() |
![]() |
#688 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Ifølge Skatteetaten gjelder følgende: "Det skal som hovedregel ikke svares arbeidsgiveravgift når mottakeren av godtgjørelsen har utført arbeidet eller oppdraget som ledd i egen virksomhet, jf. ftrl. § 23-2 (2). Dette gjelder selv om ytelsen er innberetningspliktig." Det betyr vel, om jeg forstår det riktig, at det må avgjøres om dette er snakk om næringsvirksomhet eller et mer ordinært arbeidstaker-arbeidsgiverforhold. |
|
![]() |
![]() |
#689 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() |
![]() |
![]() |
#690 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
#691 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
De kan vel saktens tjene så mye de måtte klare så lenge de har oppdragsgivere som er villige til å betale for deres innsats, men jeg tror ikke man får så mye sympati hvis man klager på lønnsutviklingen hvis man fortsatt tjener nesten 2x gjennomsnittet i Norge (selv om det ikke er vanskelig å forstå at utviklingen ikke er en utvikling man liker).
Last edited by TOS; 22-08-2012 at 14:43. |
![]() |
![]() |
#692 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
|
![]() Quote:
![]() At piloter som står i fare for å dramatisk redusert sin inntekt er bekymret - vel det har jeg sympati for (men jeg hører vel til de som har for høy inntekt som arbeidestager - det er det kun arbeidsgiverene som har fortjent ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
#693 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Skyter inn raskt her.. Hvorfor er det hele tiden fokus på at folk tjener for mye og ikke heller for lite. Høyere lønn=høyere kostnader=dyrere billetter, det vet vi alle. Men er prisene for dyre ift. den generelle kjøpekraften i Norge? Jeg vil heller se litt lengre en å kritisere/misunne/what ever pilotenes lønninger. Er det janteloven som slår inn blant folk?
Og om jeg måtte gå ned i lønn, så hadde jeg så klart ikke sittet stille og godtatt det helt uten kamp. Det tror/håper jeg alle andre også tenker. Men skjønner at "den andre siden" ikke er ening heller. Som 73H sa, hvorfor stå på hver sin tue og pisse på hverandre, en å heller prøve å oppnå en gyllen middelvei? Det er godt man har representanter fra alle leire, men nivået synker stadig lavere når folk snakker dritt om andre. TTT-tast, tenk, trykk ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
#694 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Når man sier at noen har høy lønn så betyr ikke det at man mener at de har for høy lønn. Jeg har ikke sagt en eneste gang at jeg mener at noen bør få lavere lønn, og det er heller ikke mange innlegg jeg har sett dette presentert. Jeg har derimot sagt og skrevet og ment at det ikke er vanskelig å forstå hvorfor utviklingen er slik den er. Det er imidlertid kun en beskrivelse av hva som skjer/ har skjedd. Jeg forstår at personer som får sin inntekt redusert er bekymret - men det er jo heller ikke det vi snakker om. Jeg oppfatter helt klart at en del piloter (NB! En del, ikke alle!) forsøker å formidle et syn om at pilotyrket ikke er godt betalt, noe vi har iallefall noen innslag i denne debatten, noe som virker veldig underlig på en utenforstående som sitter og sér på lønnsstatistikk fra SSB og leser en helt annen virkelighet. Ja, de som er ferske i faget tjener nok sannsynligvis betydelig dårligere enn de som har vært med en stund, men det forstår nok vi alle (det forstår også Wahoo, som endel av dere liker å hakke på - sånn blir det vel når man er litt spissformulert). Andre bidrar til å trekke opp gjennomsnittet slik at det blir rundt 930k per år. Noen nevnte f.eks. 2000 duty hours og lav timelønn totalt sett. Regner man dette om til en vanlig årsverk så tilsvarer denne gjennmsnittlige timelønnen en Grei lønn på ca 830k per år. Det er ikke snakk om jantelov, misunnelse, osv. Det er en avsporing. Last edited by TOS; 22-08-2012 at 19:04. |
|
![]() |
![]() |
#695 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Korrekt TOS, jeg gir blanke i om pilotene tjener 2,3,4 eller 8 ganger snittet i Norge så lenge etterspørselen tilsier dette. Grunnen til at pilotene har hatt ekstremt høy lønn historisk er at de streiket seg til vanvittige avtale i monopoltider med statlige eiere. Idag er det overskudd av piloter.
Derfor reagerer jeg når de samme (gamle) pilotene og fagforeningene suttrer over egen lønn som nå er på ett mer realistisk nivå. Disse samme fagforeningene har altså skapt enorm grobunn for lavpris og samtidig historisk gjort seg selv uspiselige for samtlige eiere av flyselskaper. Så nå lurer de på hvorfor ingen vil ha noe med dem å gjøre å rømmer unna??? De har også skylden for A og B lag i cockpit. SÅ nei, jeg er hverken bitter eller misunnelig, men jeg er lei Av ansvarsfraskrivelsen til fagforeningene som har kjørt en hel Næring i grøfta. W |
![]() |
![]() |
#696 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
#697 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Jeg erkjenner nå at du ikke har dekning for dine påstander, og jeg kjenner ikke din agenda for å komme med dette. Jeg har selv jobbet 20 år som pilot, og har aldri vært i streik. Ikke kjenner jeg til at piloter noen gang før meg har vært i streik i dette skandinaviske selskapet. Og ikke kjenner jeg til at piloter i de øvrige selskapene har kultur for å streike (selv ikke SAS-pilotene...det er vel snart 10 år siden sist..., eller... Ikke har jeg statlig eier, men min danske lønn bidrar godt til den norske skattekassen, slik at jeg bidrar også til sosial sikring av deg! Jeg har aldri vært i monopoltjeneste - og har de største aversjoner mot alt som smaker av monopol. Nå er jeg så lykkelig at jeg fremdeles kan jobbe i et selskap der man ikke har A- og B-lag, så fagforeningen har ikke gjort seg uspiselig... Jeg tror du er litt for konsentrert om gamle SAS, men det er altså mange andre selskaper der ute, og noen av de jobber altså fortsatt etter gamle, gode avtaler, der de ansatte kan bli gamle i yrket, med trivsel og sosial sikring - og med en fagforening i ryggen. En forening som enda ikke har sendt medlemmene ut i streik.... Sett deg litt mer inn i faktum før du sprer masse meldinger uten substans i virkeligheten. Ja - dette er et debattforum med åpning for alle meninger - men jeg tror man diskvalifiserer seg for å bli tatt seriøst, om man bare kjører på autopilot i et spor. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#698 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() |
![]() |
![]() |
#699 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
andre kan ha ett stort utbytte av å lære av dere. Man har tydligvis klart å finne en mirakelformel for å overleve med høye "gamle" kostnader/avtaler i dagens marked. Meget vannskelig å tro på med mindre dette selskapet har helt andre rammevilkår/konkurranse enn andre ala Widerøe. W Last edited by Wahoo; 23-08-2012 at 20:14. |
|
![]() |
![]() |
#700 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |