![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
Bacheloroppgave i bedriftsøkonomi: "Verdsettelse av SAS AB":
http://brage.bibsys.no/hibo/bitstrea...1/Andersen.pdf Interessant lesning! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
35 Q400'er ... du verden! Kunne vi snarest få malt opp noen av disse i grønt?
![]() Skummet over .. mange 'forutsetninger' ... men det må vel til i et prosjekt som dette. Konklusjonen så vel forsåvidt grei ut... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
|
![]()
Fra s.104:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det stemmer nok at personell expenses er en viktig kostnadskomponent. Fuel har vel økt litt i betydning, men for et par år siden var vel lønnsutgifter 42% av totale operating costs for SAS. Tallet er betydelig mindre for DY. Jeg har ikke sett på årsrapportene for 2011.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Side 64 cap 7.2.1.2 Egenkapitalrentabilitet
I tabell 7 kan leses (naturlig nok) at egenkapitalen faller i takt med Årsresultatene fram til 2009. Fra 2009 til 2011 øker "merklig nok" egekapitalen selv om underskuddene fortsatt er like tilstedeværende. Dette har forfatterne observert, men beskriver fenomenet med "Det kan vi også se ved at den gjennomsnittlige egenkapitalen har gått ned ganske kraftig i perioden før den er på vei oppover igjen mot dagens dato." De kunne like gjerne ha skrevet "Etterhver som vi satt og drakk øl, minket ølbeholdningen i kjøleskapet, men så etterhvert kjøleskapet ble fyllt opp igjen." Da må man tenke "Hvordan kunne det skje?" Jo, noen har nok fylt opp skapet mens de drakk. Det samme skjedde med SAS. Både i 2009 og 2010 ble det emitert 5 milliarder NOK, 10 milliarder til sammen. Altså eierne spyttet penger inn i selskapet. Det virker som forfatterne ikke har fått med seg denne pengeinnsprøiningen. Det kan forklare at de fant SAS sin økonomiske situasjon forvirrende og uoversikttlig. Regnestykket går nemlig ikke opp når man regner aksjekapital som inntekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 613
|
![]()
Som økonomistudent ved et relativt prestisjetungt lærested i utlandet er jeg overrasket over at dette er endelig utgave av oppgaven.
En del ganske betydelige mangler og feil ved denne rapporten, men til flyprat fungerer den vel bra til inspirasjon ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg har ikke lest oppgaven, men generelt kan man vel si at dette er en bacheloroppgave (hvis krav normalt sett ikke er all verden). Det andre er at det vel ikke sies noe om karakteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
|
![]() Quote:
![]() Jeg har selv vært sensor ved flere tekniske oppgaver, det er aldri problemer å finne feil ved andres arbeider. Utfordringen er å gjøre en balansert vurdering der man tar hensyn til både det som er bra og det som ikke er bra. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
Forøvrig er jeg fortsatt ikke sikker på om obligatoriske bacheloroppgaver er veien å gå i høyere utdanning, selvom det vel nå er det på tilnærmet alle norske studier. Å lede noen inn i troen på at man som tredjeårsstudent kan "fill a research gap" er i beste fall optimistisk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,034
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 613
|
![]() Quote:
Oppsiktsvekkende at du har vært i utlandet så lenge og at jantelovens regler fortsatt er tilstede. Spar meg for den sarkastiske og nedlatende tonen din. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Nei, etter å ha skrevet begge deler (med skremmende gode resultater..!) sitter jeg igjen med en følelse av at jeg hadde hatt mer utbytte av flere valgfag, selvom det også handler om at jeg personlig ikke har hatt noe ønske om å gå inn i akademia (selvom professoren min pusher min "future ph.d." og mener det er veien å gå...).
Klart å fordype seg i et selvvalgt emne kan være grei læring (selvom jeg tror tilsvarende læringsutbytte kan oppnås på annet vis), men å kalle det forskning slik man gjør mange steder -- og kanskje slik vi tar i mot ovenstående oppgave her -- blir feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2011
Posts: 149
|
![]()
Jøss, folk snakker jo om økonomi her som om det skulle vore ein vitenskap
![]()
__________________
Upcoming flights: KRS - CPH - DBV - CPH - KRS (WF/SK) June/July http://my.flightmemory.com/ghostern |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,953
|
![]()
Eiendeler
- gjeld - fremtidige forventede underskudd i mange år til + et par emisjoner (til Kjos store forferdelse) + en Cola og bussbillett inn til krystallen, "på kjøpet" = Verdi i flg Fnates forunderlige, men prestisjetunge, lærested bak jukkapalmen
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2011
Posts: 149
|
![]()
Hehe, du har nok rett i det ja
![]()
__________________
Upcoming flights: KRS - CPH - DBV - CPH - KRS (WF/SK) June/July http://my.flightmemory.com/ghostern |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |