Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-08-2012, 01:42   #421
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Med et et så stort frafall som 30-35% må screeningprosess til Avinor helt klart være for dårlig. Jeg ville i hvert fall ha foretrukket å bli gitt klar beskjed etter f.eks. fase 3 i opptaksprøvene at du ikke egner deg til å være en flygeleder enn halvveis inn i praktisåret få vite at du ikke egner deg til å være en flygeleder/vi ønsker deg ikke.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 01:47   #422
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Samme test blir brukt i mange land. Tro det eller ei, men jeg har sett folk som har lurt seg gjennom testene. Testene klarer heller ikke oppdage en ting som dårlige holdninger.

Suksessraten endrer seg. Den har ikke vært like bra de siste årene, så det skal bli spennende å se hvordan skolebyttet(fra malmø til nord dakota) slår ut.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 02:40   #423
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

At ikke en gang intervjurunden inneholder elementer som screener den sosiale intelligens - nei, her var det mye nedslående på en natt til lørdag.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 06:03   #424
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
At ikke en gang intervjurunden inneholder elementer som screener den sosiale intelligens - nei, her var det mye nedslående på en natt til lørdag.
Den burde i så fall også inneholde elementer som screener kandidatens evne til å takle usakligheter i media og drittkasting fra egen arbeidsgiver...
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 07:35   #425
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
At ikke en gang intervjurunden inneholder elementer som screener den sosiale intelligens - nei, her var det mye nedslående på en natt til lørdag.
For noen år siden år siden fjernet man psykologen som var på intervjuet i selekteringen for å spare penger.. Nå tror jeg de har fått psykolog tilbake, det bør forbedre screeningen noe.

KGL, for å få mindre "hopping" mellom enhetene må man jobbe minst tre år på en enhet man får utsjekk på før man får søke seg videre. Dvs man i praksis kan skifte beite maks hvert fjerde år (opplæringstid+3år). Dette gjelder ikke om man blir beordret en plass, men man har 3 års plikttjeneste etter første utsjekk uansett.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 05-08-2012 at 00:07.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 23:04   #426
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Konklusjonen er at fremdeles benyttes det førstnevnte scenarioet i opplæring. Det å bli flygeleder må være ekstremt lukerativt.
..klippe...
To års utdannelse med minimalt studielån og slik begynnerlønn - I think I have been barking up the wrong tree. Ah ja, så var det de tre årene plikttjeneste da.

Konklusjon: Godt vant for tidlig?
Du er velkommen til å søke. Arbeidsgiveren vår blir veldig glad hvis du i tillegg merker søknaden med "vil jobbe på Andøya til jeg pensjoneres".

Scenarioet du beskriver er jo ikke spesielt for vår arbeidsgiver/yrkesgruppe. Det samme skjer blant piloter - begynner i et lite selskap som flyr Caravan, jobber på seg nok erfaring til å fly ATP for Westair, så flytter til Norwegian f.eks. Det blir jo akkurat det samme, bortsett fra at det er forskjellige arbeidsgivere.

Naturligvis går det med ressurser til å flytte folk internt, som det gjør i enhver bedrift. Som andre har vært innpå - det er jo derfor folk "godtar" å jobbe 3-8 år på en mindre attraktiv enhet, mot at de vet at til slutt får jobb der de ønsker. Hadde jeg blitt forespeilet å måtte jobbe hele min karriere på f.eks. Andøya, så hadde jeg (1) ikke begynt på utdannelsen, eller (2) sluttet straks min pliktperiode var ferdig. Det er heller ikke god butikk.. og jeg skulle vel tro at det heller ikke vil øke antall søknader spesielt mye..

Man beholder ikke folk med å si "gratulerer med jobb i Kirkenes, du kan aldri skifte jobb eller arbeidssted".

Nå er jeg forøvrig en av mange trøndere som jobber rundt i landet, og som venter på jobb på Værnes.. og der er køen formidabel, helt siden Trondheim ACC ble lagt ned :-(
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 23:27   #427
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Du er velkommen til å søke. Arbeidsgiveren vår blir veldig glad hvis du i tillegg merker søknaden med "vil jobbe på Andøya til jeg pensjoneres".
Du er over 21 år for seint ute med å komme den oppfordringen
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2012, 19:50   #428
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default

Way to go for å få dine ansatte til å yte ekstra og si ja til masse overtid ved neste anledning:
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8281810
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2012, 20:34   #429
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Way to go for å få dine ansatte til å yte ekstra og si ja til masse overtid ved neste anledning:
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8281810
Samme dag som DFP sendte ut det interne notatet (leder på Innsiden) der vi fikk kjeft for å ikke stille opp og jobbe overtid, ble det også sendt ut "HMS-veileder" på mail fra samme kilde, hvor det ble understrekt med slagordet "DET ER LOV Å SI NEI!", at overtid er basert på frivillighet hos den enkelte... Jeg mener; ***** ****** ***** ***** !!!
thnp is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2012, 23:04   #430
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Hvor er du Quale, kom tilbake!
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2012, 23:28   #431
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Hvor er Knut Skaar i alt dette? Det eneste jeg har sett av uttalelser fra ham har vært bare "Beklager", "trafikkøkningen har vært større enn vi har tatt høyde for" og "kan ikke love at problemene vil være løst innen neste sommer". Har mannen bein i nesen eller han bare en av de byråkratiske nikkedokker?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2012, 09:46   #432
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Hvor er Knut Skaar i alt dette? Det eneste jeg har sett av uttalelser fra ham har vært bare "Beklager", "trafikkøkningen har vært større enn vi har tatt høyde for" og "kan ikke love at problemene vil være løst innen neste sommer". Har mannen bein i nesen eller han bare en av de byråkratiske nikkedokker?
Knut Skaar har faktisk lovt at dette er i orden til neste sommer, ellers må han finne seg ny jobb. Han er delansvarlig for situasjonen gjennom det faktum at han var med på å stoppe utdanningen av flygeledere for årene 2004/05 fordi Randi Flesland dengang mente det var et overskudd at flygeledere.

Som man sår, høster man senere...
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2012, 09:24   #433
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Mener flygeleder har truet i arbeidskonflikt - stevnet for retten
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10067807
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2012, 18:41   #434
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Iflg. NRK Her&Nå (P1) får Avinor i Røyken besøk av arbeidstilsynet til uka, de skal telle og summere overtidstimer for å sjekke overtidsbruken.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 20:18   #435
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

1 flygeleder høres litt tynt ut. Kan det stemme?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8315079
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 21:06   #436
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by GFL View Post
1 flygeleder høres litt tynt ut. Kan det stemme?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8315079
Jepp. Det stemmer. 10/10 på planlegging!
thnp is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 22:43   #437
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Selskapene kalte inne ekstra mannskaper, jobbet gjennom natten med re-routinger, brant x antall tonn ekstra fjell. Alt fordi guttene og jentene i staten ikke evner å planlegge eller samarbeide.

Skremmende at det ikke får noen konsekvenser.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 23:03   #438
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Men sommerproblemene synes å fortsette utover høsten. I går fredag la mannskapet foran i cockpit klart skylden på forsinket ankomst på LN-TUA til å være relatert til lite mannskap på Røyken. Vi kom oss da forsinket avgårde til Bergen slik at vi rakk SAS-flyet til Manchester.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 23:17   #439
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Men sommerproblemene synes å fortsette utover høsten. I går fredag la mannskapet foran i cockpit klart skylden på forsinket ankomst på LN-TUA til å være relatert til lite mannskap på Røyken. Vi kom oss da forsinket avgårde til Bergen slik at vi rakk SAS-flyet til Manchester.
Som det er sagt x antall ganger tidligere i tråden; det er for få flygeledere både i Røyken og på Gardermoen. Man baserer driften på overtid og velvillighet fra de ansatte for å få kabalen til å gå opp. På Oslo APP er det knapt folk til å dekke 7 mann per skift på ukedagene. Man må være 8 for å få avløsningsskjemaet til å gå opp uten reguleringer. Det vil si at selv om man får dekket opp nummer 8, så er man ekstremt sårbar dersom man får sykefravær kort tid før vakt.

Helgebemanningen er heller ikke patent, det er strengt tatt ikke nok vakter til å holde tritt med trafikken. Fravær der, ingen til å gå overtid, og forsinkelsene forplanter seg.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 23:36   #440
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Med andre kan vi da konstatere at det var en riktig beskrivelse av situasjonen fra cockpit på TUA som kunne ha veltet lasset.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 00:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.