![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Uten å ta for lett på dette, så har det vel latt seg gjøre i andre land å ansette flygeledere uten lokal språkkunnskap.
X% engelsktalende flygeledere blant norsktalende, kunne vel gjort en fullt ut tilfredsstillende jobb? Gardermoen tower trenger vel ikke flere norsktalende på vakt samtidig? Ved manglende norsk bemanning så kunne kanskje det meste fikses med en notam som sier at i dag er det dessverre ikke Nordmenn på jobb fremfor å begrense all trafikk? Kommunikasjon med HRS, Forsvaret, osv. burde vel heller ikke være noe problem på engelsk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Utenlandske flygeledere kan søke på jobber i Norge. Men de må stille seg i kø til de populære enhetene, på lik linje med alle norske flygeledere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Poenget med å liste opp noen av de som ringer til en flygeleder er bare å vise at man gjør mye mer enn å kun snakke med flyene.. mange av de som ringer er nødvendigvis ikke så stødige i engelsk, spesielt ikke nå det skal gå fort, konsist og korrekt.. En flygeleder har gjerne flere oppgaver som skal gjøres "samtidig" og da er det viktig at man ikke bruker ekstra kapasitet på klønete koordinering. Man frykter naturligvis også misforståelser pga. språkbarrierer. Koordinering mellom flygeledere er ikke noe problem på engelsk, det gjør vi hver dag med våre naboer ( Russere, Island, Finland, Sverige (faktisk brukes ofte engelsk mot Sverige) osv. Men internt i Norge bruker vi naturligvis norsk. Jeg har vært sensor i praktisk prøve for ganske mange radiosertifikat og kun tre av disse har vært begrenset til kun norsk. Så de aller aller fleste snakker engelsk ok. Men norsk er godt å kunne når noe spesielt skjer, så det kan kommuniseres på en effektiv måte uten misforståelser. Mange piloter liker gjerne å ta ting på norsk når det er noe utenom det vanlige.. Poenget mitt er at man må gjennom en lang prosess før det kan være aktuelt med ikke-norsk-talende flygeledere i Norge. Det er kjappere og bedre å utdanne flere nordmenn. Vi har forøvrig flygeledere i Norge fra Sverige, Danmark, Island og Finland i dag som jeg vet om..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 02-08-2012 at 16:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg vet ikke hvor enkelt det er å få "hemmelig" for utlendinger fra øst-Europa, mulig det går greit? Ikke mitt fagfelt.. Quote:
Setningen din om misforståelser skjønner jeg ikke. Quote:
Det vil ta flere år å gjøre disse endringene. Tro meg, jeg har jobbet med LTT-regelverk 50% i ca tre år.. Det er fortere og bedre å utdanne flere. MEN, jeg er enig at det høres enkelt og kult ut å hente inn en haug av flygeledere fra resten av Europa.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 03-08-2012 at 01:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |