Quote:
Originally Posted by ILS2
For Ola Dunk er flygelederne en bortskjemt og på grensen til overbetalt arbeidsgruppe. Dersom dette vedvarer, vil konkurranseutsetting av flygeledertjenestene i Norge stå på agendaen når det blir borgerlig regjering fra september 2013, så får tiden vise om det vil bedre situasjonen.
|
Jeg anser i utgangspunktet ikke en evt privatisering som noen trussel. Selv om Ola Dunk muligens synes vi er overbetalte er det altså ganske vanlig at norske flygeledere reiser ut nettopp pga bedre betingelser andre steder. Om man ser på relativ kjøpekraft pr lønningspose er Norge på den nedre enden av skalaen i Europa for denne yrkesgruppen. Endel svensker greier man kanskje å rekruttere.. Forøvrig har ikke engang USA privatisert denne yrkesgruppen, så jeg håper implikasjonene blir vurdert svært nøye.
Jeg er selvsagt helt enig i at full stans i trafikken er veldig uheldig, men opinionen har vi tapt for mange tiår siden uansett.. Vi er en bitteliten gruppe, med relativt god lønn og egen fagforening. Vi er 100% prisgitt at mediene er geniunt interessert i å fremme hele bildet, hvilket de sjelden er.
Angående lørdag er det er sendt ut anmodning om at overflights bør reroutes utenom luftrommet. Prognosen uten overflights er nærmere 1 time delay i snitt, så det jeg skrev tidligere er worst case scenario og neppe veldig realistisk. (Gitt at man er 2 stk, ikke 1.)