Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2012, 13:02   #121
Pluto
Newcomer

Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Disse småtårnene i Sverige har de samme flygelederne som før,men ny arbeidsgiver.. ser ikke helt hvordan det løser ting..
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 13:32   #122
sidstar
Newcomer

Konkurranseutsette er jo greit det. Men spørsmålet er hvor du finner overflødige flygeledere som mest sansynlig er villig til og gå ned i lønn i et virkelig privat selskap....og som i tillegg snakker Norsk??
Eneste løsning er bemanning god nok så også sykdom, permisjoner (som fødselspermisjon), admin uttak og feriebemanning er sikret. Og da holder det ikke med reduserte aspirantkull og de 13!! Flygelederne som mangler.

Frem til det får Avinor og NFF sette seg ned og se på tiltak som kan holde "hodet over vannet" til bemanningen er drastisk styrket om 5-10år.
sidstar is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 15:50   #123
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Sa i mitt innlegg at det koster penger. Atc ligger på anbud en del steder i sverige og uk. Britiske NATS har kontrakt i Birmingham. Kan leses mere på http://www.nats.co.uk/nats-services/...nats-services/
Feks kan man kontraktere for bemanning av enkelte tårn og flytte på bemanningen. Vet at ingenting er gjort over natta og ikke er gratis men hvis bemanning er så stort problem må det väre lov speide lenger ut i horisonten for å löse problemer.
Alternativt er å endre på lovverket så det blir likt med eu eller legge tjenester på anbud. Har ikke med et ord klaget på flyveledere og deres arbeidsmoral. Neste år kommer det til å se likedant ut med huller i vaktlistene om man ikke löser bemanningen.
Quote:
Originally Posted by sidstar View Post
Konkurranseutsette er jo greit det. Men spørsmålet er hvor du finner overflødige flygeledere som mest sansynlig er villig til og gå ned i lønn i et virkelig privat selskap....og som i tillegg snakker Norsk??
Eneste løsning er bemanning god nok så også sykdom, permisjoner (som fødselspermisjon), admin uttak og feriebemanning er sikret. Og da holder det ikke med reduserte aspirantkull og de 13!! Flygelederne som mangler.

Frem til det får Avinor og NFF sette seg ned og se på tiltak som kan holde "hodet over vannet" til bemanningen er drastisk styrket om 5-10år.
Torbjørn Lothe pekte, i et TV-intervju, på at en konkurranseutsetting kunne være et tiltak. Dermed må en vel kunne anta at regjeringen ikke er fremmed for tanken.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 16:19   #124
Pluto
Newcomer

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Torbjørn Lothe pekte, i et TV-intervju, på at en konkurranseutsetting kunne være et tiltak. Dermed må en vel kunne anta at regjeringen ikke er fremmed for tanken.

Vidar
Og det er ikke noe nytt. Lederne i Flysikringsdivisjonen i Avinor (der flygelederne holder til) snakker nesten ikke om annet og at man må forbedre seg med å kutte kostnader. Underveisavgiften er kuttet siste to år i norskt luftrom. Hadde disse lederne tenkt litt mer på den daglige driften og personellmessig redundans (fint ord) kunne ting sett bedre ut i dag..

Man ser for seg at tårntjeneste er det første som konkuranseutsettes, og da på Torp da den ikke er forsvar eller Avinoreid. Approach og enroute er noe mer innviklet å konkurranseutsette.. men det kommer det, eurocontrol presser på..

Last edited by Pluto; 12-07-2012 at 16:23.
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 16:31   #125
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Avinor i oppvaskmøte med flyselskapene

http://www.aftenposten.no/okonomi/Av...e-6941544.html

Quote:
Hvis ferieavvikling virkelig er problemet er jeg overrasket over at de ikke har tatt høyde for det. Det burde ikke komme som en overraskelse på Avinor at det er sommerferie i år også, sier Kjos.
Old 12-07-2012, 17:06   #126
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Dermed må en vel kunne anta at regjeringen ikke er fremmed for tanken.

Vidar
Fra NRK P2, Dagsnytt:

Quote:
Flere partier, blant dem Frp, mener Avinor må få konkurranse om å tilby flygeledere. Bartnes (statssekretær) sier det er snakk om to ulike typer tjenester. - Den ene dirigerer trafikken mellom flyplassene, den kan ikke konkurranseutsettes. Og så er det flytårntjenesten, som kan konkurranseutsettes. Vi jobber nå med en stortingsmelding om Avinor som skal legges frem til våren. Vi utelukker ingenting nå. Men når det gjelder situasjonen vi er oppe er i nå - så lenge det er vakter som ikke er fylt av flygeledere, kommer det ut på ett hva selskapet heter....
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 17:21   #127
QQsauce
Newcomer

Jeg har jobbet som flygeleder på Røyken i 12 år nå. Vi har aldri vært dårligere bemannet. Avinor har så lenge jeg har vært ansatt konkret valgt å basere normal drift på utstrakt bruk av overtid. Jeg har jobbet 2-300 timer overtid hvert år siden jeg sjekket ut og ser ikke noe lys i tunnelen. Tvert imot har sikkerhetsmarginene de siste årene blitt klart forverret, samtidig som det "strammes inn" overalt for å spare penger. Dette sliter på personellet og tålmodigheten er i ferd med å ta slutt.

Når Avinor i tillegg viser en hårreisende arroganse i tariffoppgjøret (og da snakker jeg ikke om lønnsforhold) og attpåtil nærmest benekter at problemet eksisterer og lemper alt ansvaret over på "late og overbetalte" flygeledere i mediene så blir man ganske fedup.

Personlig har jeg logget ca 160 overtidstider hittil i år. (I fjor gikk jeg ca 350.) Ser for meg at jeg ikke gidder spesielt mange flere om ikke Avinor kommer med lua i hånda og erkjenner at de har driti seg ut, igjen.
QQsauce is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 17:22   #128
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by sidstar View Post
Konkurranseutsette er jo greit det. Men spørsmålet er hvor du finner overflødige flygeledere som mest sansynlig er villig
Det hører også med i bildet at flygeledere fra andre land (inkludert øst-Europa, der både Lothe(NHO) og den "gemene" flypassasjer mener at vi skal rekruttere fra) ikke finner betingelsene for å jobbe som flygeleder i Norge særlig attraktive.

De fleste har det faktisk bedre der de er, og kunne ikke tenke seg jobb i Norge.

(Beklager å ødelegge gode kveruleringer med facts.)
Old 12-07-2012, 18:41   #129
Fornax
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Det hører også med i bildet at flygeledere fra andre land (inkludert øst-Europa, der både Lothe(NHO) og den "gemene" flypassasjer mener at vi skal rekruttere fra) ikke finner betingelsene for å jobbe som flygeleder i Norge særlig attraktive.

De fleste har det faktisk bedre der de er, og kunne ikke tenke seg jobb i Norge.

(Beklager å ødelegge gode kveruleringer med facts.)
Yup, er nok facts dette. Ikke bare å sette inn polske FLL...
Sammenligner man med andre land jobber man lengre mere, dårligere turnus osv i Norge enn andre land. Det er grunn til at nordmenn drar til Dubai og får dobbelt så mye i lønn der nede.
Og skal man sammenligne med f.eks. Polen, Tsjekkia m.f. skulle norske FLL hatt en årslønn på rundt 3-4mill hvis man tar hensyn til kjøpekraft osv for å ligge på samme nivå som de. Hvorfor skal utenlandske FLL, som det er for få av i hele Europa, komme til fantastiske Norge og bli rævkjørt av en arbeidsgiver som kun er ute å sverte sine arbeidstakere?
Nok er nok...
Fornax is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 20:19   #130
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Det som jo slår meg som mer og mer utrolig er hvordan Avinor slipper unna med sine smått absurde uttalelser i media.
Konstaterer at Avinor-høvdingen står media og de to tingene jeg husker er

1) Vi øsnsker selvfølgelig at så mange som mulig kommer på jobb for å dekke opp vaktene

2) Og på spørsmål om han har gjort jobben sin: "Ja, det har jeg"

Er glad det ikke er min sjef...

Old 12-07-2012, 20:28   #131
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

"nok er nok" , ja det kommer frem
Det ligger vel noe i at endel fordeler meg helgeskift ble fjernet fra årsskiftet ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 20:38   #132
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

På NRKs radio "Her og Nå" i ettermiddag var sluttkommentaren til en representant fra Avinor at forsinkelser ikke var til å unngå til helgen, men at folk skulle ta det med godt humør og nytte anledningen til å drikke en ekstra brus og spise litt mer softis. Så da er vel hele denne farsen snudd til at folk kan skjeie enda litt mer ut i ferien og riktig more seg på flyplassene...

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 20:48   #133
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Jadda, sitter nå her på OSL og venter på et forsinket fly. Har allerede begynt å grue meg til mandag morgen. Vurderer seriøst å skippe Brann-kampen på søndag for å fly via TRD til EVE da.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 22:11   #134
ClearedILS
Newcomer

BA Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by Pluto View Post
Man ser for seg at tårntjeneste er det første som konkuranseutsettes, og da på Torp da den ikke er forsvar eller Avinoreid. Approach og enroute er noe mer innviklet å konkurranseutsette.. men det kommer det, eurocontrol presser på..
En ting er å utsette Torp som ligger på Østlandet. Der kan det nok være folk som er interessert i å bli værende, selv om man må gå litt ned i lønn. Et eventuelt selskap kan sikkert "lure" til seg en del yngre som ser på dette som en enkel løsning og komme seg til Østlandet, kontra å sitte nordpå. Så Torp kan sikkert være god business...

Men! De flyplassene som ligger mellom halvannen times og to timers flytur unna Oslo - ja der skulle jeg like å se et privatselskap få til en slik løsning med å be flygelederne gå ned i lønn. Såvidt meg bekjent "flommer" de nordligere strøkene våre over av unge flygeledere, og aldri i verden om de er interessert i å bli sittende der oppe i årevis på lavere lønn enn kollegaer sørpå. Det er mulig jeg tar feil og at det finnes unntak, men generelt er vel status på tårnene som Harstad, Bardufoss, Banak, Kirkenes, Alta osv at det sitter folk på plikt. Jeg tviler vel på at veldig mange av de ser for seg et eviglangt liv der oppe - hvert fall om betingelsene blir dårligere enn de er vant til nå, og som eventuelt blir dårligere enn det tidligere kolleger har i Avinor om noen år.

Og da blir spørsmålet, hvordan skal et privateid selskap, f.eks. i Alta klare å beholde folk? Jo, de må øke lønnen. Og da er neppe så mange private selskap interessert. For det gjør jo naturligvis at utgiftene blir høyere. Et annet spørsmål er hvor de skal hente arbeidskraft fra, som da er villig til å flytte til Nord-Norge, for å tjene mindre enn i sine egne hjemland?

Tanken rundt privatisering er sikkert sund og konkurranse er vel og bra i de fleste sammenhenger. I Norge har vi i første rekke en stor trussel mot at det skal lykkes - nemlig geografi. Den andre er at vi ikke kan lokke utenlandsk arbeidskraft med høyere lønn enn de allerede har. Jeg stiller meg tvilende til at noen selskaper vil få noe ut av dette.
ClearedILS is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 22:28   #135
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Konstaterer at Avinor-høvdingen står media og de to tingene jeg husker er

1) Vi øsnsker selvfølgelig at så mange som mulig kommer på jobb for å dekke opp vaktene
2) Og på spørsmål om han har gjort jobben sin: "Ja, det har jeg"

Er glad det ikke er min sjef...
Det som er mest sjokkerende med mediedekningen er at en bedriftsleder kan tillate seg å si:
Quote:
- Både Avinor og NFF var enige om denne sommerturnusen, men forskjellen er at færre har stilt opp på ekstravakter som de er forpliktet til i tariffavtalen. Vi håper NFF vil mobilisere flere krefter.

- Men dere har jo det overordnede ansvaret?

- Det er derfor toppledelsen griper inn. Jeg kan ikke si noe mer enn at vi har en dialog med NFF hvor vi ber om en forklaring, sier Narvesen.
...uten at VG kjører ett eneste oppfølgingsspørsmål på hvorfor de i all verdens navn og rike har en tariffavtale som forplikter overtid, og hvorfor ikke dette er et ledelsesproblem når dette skjer hvert år. Heldigvis kommer ledelsen på banen nå for å kreve litt mer overtid fra deres ansatte!

Jeg jobber gjerne over for å få jobben unna, men vill aldri akseptert en arbeidsgiver som avtalefester overtidsplikt. Her må fagrøysla tyngre på banen for å være en motvekt i media, men det er vel ikke like sexy å formidle...
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 23:10   #136
Michael
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
På NRKs radio "Her og Nå" i ettermiddag var sluttkommentaren til en representant fra Avinor at forsinkelser ikke var til å unngå til helgen, men at folk skulle ta det med godt humør og nytte anledningen til å drikke en ekstra brus og spise litt mer softis. Så da er vel hele denne farsen snudd til at folk kan skjeie enda litt mer ut i ferien og riktig more seg på flyplassene...
Kjenner at jeg gleder meg til å tilbringe 30 timer på OSL i helgen...det er ikke bare pax det går utover.
Sjelden jeg gruer meg til jobb, men akkurat denne helga kunne jeg tenkt meg å hatt fri.

Da kan man bare konstatere at jobbhelga begynner om 6 timer. Bare å finne frem smilet...for det er jo min skyld at flyene er forsinket.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 00:06   #137
ClearedILS
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Kjenner at jeg gleder meg til å tilbringe 30 timer på OSL i helgen...det er ikke bare pax det går utover.
Sjelden jeg gruer meg til jobb, men akkurat denne helga kunne jeg tenkt meg å hatt fri.

Da kan man bare konstatere at jobbhelga begynner om 6 timer. Bare å finne frem smilet...for det er jo min skyld at flyene er forsinket.
Ja nåde deg om flyet mitt er forsinket på søndag!

Jeg skulle likt å se lokførerne, konduktørne eller hvem det skulle være få skylden om NSB hadde stilt seg i en situasjon som Avinor er i nå. Eller at sykepleierne får skylden fordi eldreomsorgen går dårlig. Helt utrolig hvilken linje mediene har lagt seg på i dekningen av denne saken...
ClearedILS is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 00:33   #138
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Jeg må bare tiltre det de foregående poster skriver. En toppsjef som må bønnfalle arbeidstakernes fagforening om å jobbe enda mer overtid for at selskapet han leder skal kunne levere de mest grunnleggende tjenestene Avinor skal stå for??? Maken til udugelighet og inkompetanse. Han virket å være likeglad, men ville vise at nå fikk passasjerene vær så god være formøyd når han, sjefen sjøl, selv hadde holdt møte.

Som flere har påpekt; hvordan et de mulig at mediene ikke stiller mer kritiske og kunnskapsrike spørsmål?

Avinor har bare sittet med hendene i fanget og ventet på at sommertrafikken for feriereisende skulle ødelegges? Og hvor er politikerne?
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)

Last edited by litt-amatør; 13-07-2012 at 00:35.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 01:05   #139
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Tid for en statusrapport på en av de mest begredelige dager på OSL i år, 12. juli:

Punktlighet på avganger
SAS | 56 %
Norwegian | 54 %
Widerøe | 30 %
Andre selskap | 47 %
Totalt OSL | 51 %

La oss også ta for oss punktlighet for ankomster (med samme 15 minuttersregelen)
SAS | 36 %
Norwegian | 45 %
Widerøe | 35 %
Andre selskap | 52 %
Totalt OSL | 51 %

Må berømme bakkemannskapene til de to største aktørene på OSL for å greie å bringe så mange for sene ankomster innenfor 15 minutters forsinkelse på avgangene igjen - SAS har 20% forbedring, mens Norwegian greier å få inn 9% fler.

Gjennomsnittlig forsinkelse ved ankomst for de med mer enn 15 minutter er 39 minutter, og maksimalt hadde SAS 2:04 forsinkelse (SK4734 fra Split hvis de ankommer som varslet kl 01:34), Norwegian 1:25 (DY541 fra Stavanger) og Widerøe 2:14 (WF145 fra Sandane).

Samtlige SAS-fly med planlagt ankomst mellom 16:50 og 21:45 og samtlige Norwegian-fly mellom 16:00 og 21:35 hadde en punktlighet på 0%.

Vanligvis benytter jeg ikke store ord som skandale på å beskrive noe, men dette er en skandale som Avinor og deres ansatte er ansvarlig for. Hvem som skyld i dette driter jeg tynt i - det må bare rettes øyeblikkelig punktum.
Old 13-07-2012, 01:11   #140
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Vanligvis benytter jeg ikke store ord som skandale på å beskrive noe, men dette er en skandale som Avinor og deres ansatte er ansvarlig for. Hvem som skyld i dette driter jeg tynt i - det må bare rettes øyeblikkelig punktum.
I andre bransjer er det muligheter for å kansellere ansattes ferie og beordre overtid, hvordan er avtalen til flygelederne på dette punktet?

Det skal ikke være lett å drive flyselskap i Norge, med dårlig vær om vinteren, streik og ferie+underbemanning om sommeren og generelt liten betalingsvilje. Heldigvis regner det mye, så folk drar mye på ferie til sydligere strøk.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules