![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Har ikke SAS en del options på flere CRJ, og kan de være "Major European Carrier" som det snakkes om her?
http://www.aviationweek.com/Article...._p0-448980.xml Quote:
__________________
Upcoming Flights: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Det var jo for noen år siden snakk om at LH og SK skulle se på dette sammen ? kokte det bort , eller var det bare på tidlig spesifikasjoner ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Ser en på 737-600 mot CRJ-1000 så kunne kanskje det svært dyre B736 bli erstattet med en CRK.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_...Specifications http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_CRJ700_series 123 pax i SKs B737-600 100 pax i Brit Air (Air France) CRJ-1000 Man sparer 1 FA ombord og nedgangen i seteantallet er ikke veldig stor.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
LH har väl 112 stolar i 737-500?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,081
|
![]()
Hvor mye mindre stål er det i en Crj-1000 enn 737-600? 737/600 i Euroconfig hadde vel originalt 95 seter? Regner med at Crj-1000 er en forlenget utgave av crj-900?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
|
![]()
Tror ikke CRJ-1000 er en god erstatter for -600. Om relativt kort tid er OSL og ARN rene 737-baser, mens CRJ-900 er basert i CPH. En ting er å introdusere en ny type på OSL og ARN med tilhørende kostnader for det.
En annen ting er fleksibiliteten man i dag har med å sjonglere med -600, -700 og -800 uten å bytte besetning, noe man vil måtte gjøre om miksen er -700, -800 og CRJ-1000. Om SK er aktuell for CRJ-1000 ser jeg for meg at det i så fall er i CPH, som ekspansjon eller erstatning for MD-87/A319 evt. Når det er sagt har jeg ikke hørt et pip om at CRJ-1000 er på gang i SK, så dette blir bare spekulasjoner. Men det er jo moro det også ![]() Last edited by PAFB; 28-04-2012 at 22:04. Reason: typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
|
![]()
Agreed. Om CRJ-1000 kommer til CPH må det i så fall bli på ruter der dagens materiell er for stort (MD/Airbus) eller for lite (CRJ-900) eller på nye ruter.
Så jeg har vel ikke så stor tro på at SAS er inne i bildet her. Men man vet aldri. Last edited by PAFB; 28-04-2012 at 22:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Jeg tror ikke Boeing 737-600 skal ut på kortere sikt, og jeg tror heller ikke SAS er inne i bildet her.
Tror heller det er Brussels Airlines det er snakk om, de har en del Avro RJ85 (5) og RJ100 (12) som snart skal ut av flåten, så da kan det hende CRJ-1000 er en passende erstatter for disse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
|
![]()
For å klargjøre: Jeg er klar over at det ikke er en ny type i CPH, det var derfor jeg mente at CPH i så fall er eneste aktuelle base. Den kan slinges fra CPH for å fly produksjon i Norge og Sverige javisst - men om den skal erstatte 737-600 som diskusjonen gikk på her, må den baseres i OSL og ARN - og vil da bli en ny type her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,152
|
![]()
Hvordan er kapasitet på bagasje og frakt på 737-600 vs. CRJ-1000?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,414
|
![]() Quote:
Tipper SAS ville ha ca 100 seter i sin versjon så vi snakker ca 20 seter og 14 tonn forskjell. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Teknisk kan fly slinges med kun CPH som teknisk base, og med allerede eksisterende crew på sine baser så ser jeg ikke helt problemet...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,152
|
![]()
Ok, lurer bare på om det kanskje ville være risiko for at folk måtte sette igjen bagasje dersom det ville blitt mye bags og kolli. Barnevogner og ski osv. dersom man hadde brukt en CRJ1000 på innenriks i Norge. F.eks i forbindelse med ferier og sånn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Så tynne europaruter fra OSL, STO, GOT, BGO, SVG etc.; Perfekt! Innenriks; Hmmm... Nei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,152
|
![]()
Det var det jeg tenkte meg. 737 alternativt A320 er vel de beste alternativene for innenriks i Norge fortsatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Har stusset litt over at SAS bruker så små fly som 90-seters CRJ-900 i den danske produksjonen, mens 120-seters 736 er de minste i den norske og svenske. Kapasitetsbehovet er vel ikke så mye mindre på de tynnere rutene fra Danmark enn fra Norge og Sverige?
En annen potensiell kjøper kan jo være Austrian eller et datterselskap. Tyrolean har jo noen Fokkere, og uten at jeg husker detaljene fra trådene om innsparinger i LH og AUA så var det vel snakk om å strømlinje flåten framover. CRJ har jo Lufthansa en del av i Regionalflåten allerede. Det der gir ganske mange ekstra kg per sete for 736. Det må jo være mye billigere å fly rundt med en CRJ (om man ser bort fra opptrening av crew og logistikk ifht. typerating). Hvordan kan en liten regionaljet kreve 2000 meter rullebane mens ganske mye tyngre 737 klarer seg fint på norsk innenriks? |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL Iberia CRJ-1000 3/7 | Someone | Spotteralerts | 0 | 03-07-2017 18:40 |
SAS kåret til ''most improved European airline'' | LN-AFG | Flyforum | 2 | 02-01-2016 19:10 |
Ordre for CRJ-1000 - Garuda | Someone | Flyforum | 4 | 11-10-2012 13:12 |
SAS is the world’s third most punctual major airline | sail4fun | Flyforum | 8 | 08-10-2009 20:44 |
Continental Airlines to Become First Major U.S. Airline | NB | Flyforum | 28 | 08-01-2006 21:44 |