Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-04-2012, 16:05   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Spørsmål Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Har ikke SAS en del options på flere CRJ, og kan de være "Major European Carrier" som det snakkes om her?

http://www.aviationweek.com/Article...._p0-448980.xml

Quote:
Despite the overseas expansion, the North American market is not being ignored. Fuller says there are several sales campaigns underway with U.S. domestic carriers, principally looking at CRJ regional jets. In some cases scope clause changes still have to be negotiated by the carriers, though.

Fuller says the aircraft maker also is in talks with “a major European carrier” about a deal for CRJ1000s.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 16:10   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Det var jo for noen år siden snakk om at LH og SK skulle se på dette sammen ? kokte det bort , eller var det bare på tidlig spesifikasjoner ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 16:58   #3
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Ser en på 737-600 mot CRJ-1000 så kunne kanskje det svært dyre B736 bli erstattet med en CRK.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_...Specifications

http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_CRJ700_series

123 pax i SKs B737-600
100 pax i Brit Air (Air France) CRJ-1000

Man sparer 1 FA ombord og nedgangen i seteantallet er ikke veldig stor.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 21:11   #4
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Man sparer 1 FA ombord og nedgangen i seteantallet er ikke veldig stor.
Tja, kommer vel litt an på hvordan man ser på det. Har man fulle avganger så er nok 23 PAX vesentlig mer verdt enn 1 FA mindre.
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 21:14   #5
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

LH har väl 112 stolar i 737-500?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 21:46   #6
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,081
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Hvor mye mindre stål er det i en Crj-1000 enn 737-600? 737/600 i Euroconfig hadde vel originalt 95 seter? Regner med at Crj-1000 er en forlenget utgave av crj-900?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 22:03   #7
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Tror ikke CRJ-1000 er en god erstatter for -600. Om relativt kort tid er OSL og ARN rene 737-baser, mens CRJ-900 er basert i CPH. En ting er å introdusere en ny type på OSL og ARN med tilhørende kostnader for det.

En annen ting er fleksibiliteten man i dag har med å sjonglere med -600, -700 og -800 uten å bytte besetning, noe man vil måtte gjøre om miksen er -700, -800 og CRJ-1000.

Om SK er aktuell for CRJ-1000 ser jeg for meg at det i så fall er i CPH, som ekspansjon eller erstatning for MD-87/A319 evt.

Når det er sagt har jeg ikke hørt et pip om at CRJ-1000 er på gang i SK, så dette blir bare spekulasjoner. Men det er jo moro det også

Last edited by PAFB; 28-04-2012 at 22:04. Reason: typo
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 22:19   #8
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Quote:
Originally Posted by PAFB View Post
Tror ikke CRJ-1000 er en god erstatter for -600. Om relativt kort tid er OSL og ARN rene 737-baser, mens CRJ-900 er basert i CPH. En ting er å introdusere en ny type på OSL og ARN med tilhørende kostnader for det.

En annen ting er fleksibiliteten man i dag har med å sjonglere med -600, -700 og -800 uten å bytte besetning, noe man vil måtte gjøre om miksen er -700, -800 og CRJ-1000.

Om SK er aktuell for CRJ-1000 ser jeg for meg at det i så fall er i CPH, som ekspansjon eller erstatning for MD-87/A319 evt.

Når det er sagt har jeg ikke hørt et pip om at CRJ-1000 er på gang i SK, så dette blir bare spekulasjoner. Men det er jo moro det også
Lyder jo meget rationelt. Men skulle SAS bruge en ny type i CPH udover A319/320/321 og CRJ-900, så ville et fly med omkring 120 vel passe bedre? De mindste MD'ere har vel 125, en del mindre end A319's 141.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 22:24   #9
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Agreed. Om CRJ-1000 kommer til CPH må det i så fall bli på ruter der dagens materiell er for stort (MD/Airbus) eller for lite (CRJ-900) eller på nye ruter.

Så jeg har vel ikke så stor tro på at SAS er inne i bildet her. Men man vet aldri.

Last edited by PAFB; 28-04-2012 at 22:26.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 22:35   #10
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Jeg tror ikke Boeing 737-600 skal ut på kortere sikt, og jeg tror heller ikke SAS er inne i bildet her.

Tror heller det er Brussels Airlines det er snakk om, de har en del Avro RJ85 (5) og RJ100 (12) som snart skal ut av flåten, så da kan det hende CRJ-1000 er en passende erstatter for disse.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 22:46   #11
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Quote:
Originally Posted by PAFB View Post
Agreed. Om CRJ-1000 kommer til CPH må det i så fall bli på ruter der dagens materiell er for stort (MD/Airbus) eller for lite (CRJ-900) eller på nye ruter.

Så jeg har vel ikke så stor tro på at SAS er inne i bildet her. Men man vet aldri.
En evt CRJ1000 i CPH er ingen "ny type"; Samme piloter, samme antall CA etc etc... Er egentlig flytypemessig en stretched CR9 med 20 ekstra pax. Genialt, og SAS er SAS uavhengig av base, så det er vel egentlig ingenting som forhindrer den fra å fly fra OSL eller STO (eller BGO, TRD eller SVG) heller...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 23:05   #12
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

For å klargjøre: Jeg er klar over at det ikke er en ny type i CPH, det var derfor jeg mente at CPH i så fall er eneste aktuelle base. Den kan slinges fra CPH for å fly produksjon i Norge og Sverige javisst - men om den skal erstatte 737-600 som diskusjonen gikk på her, må den baseres i OSL og ARN - og vil da bli en ny type her.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 23:10   #13
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
En evt CRJ1000 i CPH er ingen "ny type"; Samme piloter, samme antall CA etc etc... Er egentlig flytypemessig en stretched CR9 med 20 ekstra pax. Genialt, og SAS er SAS uavhengig av base, så det er vel egentlig ingenting som forhindrer den fra å fly fra OSL eller STO (eller BGO, TRD eller SVG) heller...
Nei, det er ingenting som forhindrer den, men likevel er det nok ikke uten grunn til at f.eks Airbus A319/A321 kun brukes på ruter fra DK, og B737-600/700/800 kun fra SE/NO osv...
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 23:22   #14
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,152
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Hvordan er kapasitet på bagasje og frakt på 737-600 vs. CRJ-1000?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 23:26   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,414
Default

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Hvor mye mindre stål er det i en Crj-1000 enn 737-600? 737/600 i Euroconfig hadde vel originalt 95 seter? Regner med at Crj-1000 er en forlenget utgave av crj-900?
CRJ-1000 Empty Weight 23179kg. 737-600 Empty weight 37340kg...

Tipper SAS ville ha ca 100 seter i sin versjon så vi snakker ca 20 seter og 14 tonn forskjell.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 23:30   #16
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Nei, det er ingenting som forhindrer den, men likevel er det nok ikke uten grunn til at f.eks Airbus A319/A321 kun brukes på ruter fra DK, og B737-600/700/800 kun fra SE/NO osv...
Nei, det er ikke uten grunn: Grunnen er "bolagiseringen" hvor det var separate AOC. Nå er det EN felles AOC, ca 20 norske og 30 svenske piloter på typen som pga manglende flytype på basen blir transportert til CPH (dyrt!)...

Teknisk kan fly slinges med kun CPH som teknisk base, og med allerede eksisterende crew på sine baser så ser jeg ikke helt problemet...?
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 23:31   #17
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,152
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
CRJ-1000 Empty Weight 23179kg. 737-600 Empty weight 37340kg...

Tipper SAS ville ha ca 100 seter i sin versjon så vi snakker ca 20 seter og 14 tonn forskjell.
Ok, lurer bare på om det kanskje ville være risiko for at folk måtte sette igjen bagasje dersom det ville blitt mye bags og kolli. Barnevogner og ski osv. dersom man hadde brukt en CRJ1000 på innenriks i Norge. F.eks i forbindelse med ferier og sånn.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 23:47   #18
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Ok, lurer bare på om det kanskje ville være risiko for at folk måtte sette igjen bagasje dersom det ville blitt mye bags og kolli. Barnevogner og ski osv. dersom man hadde brukt en CRJ1000 på innenriks i Norge. F.eks i forbindelse med ferier og sånn.
Det er nesten aldri hverken volum- eller vektproblem på CR9, men problemet i f.t norsk og svensk innenriks er at det er et Cat D fly (A340 er cat C). Dvs at det i praksis ikke kan fly fast på flyplasser med mindre enn ca 2000 m runway (KRS var vel akkurat innenfor praktisk limt).

Så tynne europaruter fra OSL, STO, GOT, BGO, SVG etc.; Perfekt! Innenriks; Hmmm... Nei.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2012, 23:49   #19
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,152
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Det var det jeg tenkte meg. 737 alternativt A320 er vel de beste alternativene for innenriks i Norge fortsatt.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2012, 01:53   #20
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Har stusset litt over at SAS bruker så små fly som 90-seters CRJ-900 i den danske produksjonen, mens 120-seters 736 er de minste i den norske og svenske. Kapasitetsbehovet er vel ikke så mye mindre på de tynnere rutene fra Danmark enn fra Norge og Sverige?

En annen potensiell kjøper kan jo være Austrian eller et datterselskap. Tyrolean har jo noen Fokkere, og uten at jeg husker detaljene fra trådene om innsparinger i LH og AUA så var det vel snakk om å strømlinje flåten framover. CRJ har jo Lufthansa en del av i Regionalflåten allerede.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
CRJ-1000 Empty Weight 23179kg. 737-600 Empty weight 37340kg...
Det der gir ganske mange ekstra kg per sete for 736. Det må jo være mye billigere å fly rundt med en CRJ (om man ser bort fra opptrening av crew og logistikk ifht. typerating).

Hvordan kan en liten regionaljet kreve 2000 meter rullebane mens ganske mye tyngre 737 klarer seg fint på norsk innenriks?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL Iberia CRJ-1000 3/7 Someone Spotteralerts 0 03-07-2017 18:40
SAS kåret til ''most improved European airline'' LN-AFG Flyforum 2 02-01-2016 19:10
Ordre for CRJ-1000 - Garuda Someone Flyforum 4 11-10-2012 13:12
SAS is the world’s third most punctual major airline sail4fun Flyforum 8 08-10-2009 20:44
Continental Airlines to Become First Major U.S. Airline NB Flyforum 28 08-01-2006 21:44


All times are GMT +2. The time now is 17:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.