Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 25-04-2012, 21:34   #9
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Prøver meg på noen linjer som forhåpentligvis tilhører tema for tråden?

Prisen ut til forbruker er vanskelig å styre og det er forøvrig vurderinger som taes av selskapene ut fra rådende premisser. Kundene vurderer tilbudene de har for hånden og alle vekter pris opp mot produkt ulikt.

Det er ved bransjens grunnpremisser jeg føler at utfordringene ligger. Hva oppfattes som rimelig? Hva skal til for at aktørene skal kunne konkurrere på tilnærmet likt grunnlag? Og hva kan man gjøre for å få en bransje som er velfungerende for kunder, ansatte, firma, investorer og samfunnet forøvrig?

Gjennom mange år har man opparbeidet et velferdssamfunn som er bygget på en balanse mellom ulike interesser. Arbeidstagere har fått bedre vern og vilkår forøvrig. Det argumenteres med at det i andre bransjer ikke er uvanlig med kontrakter/vikariat. Er det et argument for å redusere arbeidsvilkår i f.eks. luftfartsbransjen? Eller skal man heller fokusere på å løfte de bransjene/områdene som enda sliter med kontrakter/vikariater?

Videre argumenteres det med at det er overskudd av flygere og dermed "arbeidsgivers marked". På generelle vilkår som lønn, pensjon, forsikring etc: Ja! Men hvorfor skal antall arbeidstagere/jobbsøkere avgjøre om man skal ansette eller ta inn på kontrakt?

Muligens som en liten brannfakkel i egen leir kan jeg nevne at jeg tar den nedadgående trenden for lønn, pensjon etc med knusende ro. Vel og merke så lenge det konkurreres på noen lunde like vilkår. Da er det tilbud og etterspørsel som avgjør hva man sitter igjen med i lønningsposen, og det vil være opp til meg å avgjøre om det er verdt å bli sittende der jeg er eller om det er bedre å skifte beite.

Problemet for meg oppstår når det konkurreres gjennom unndragelse/reduserte skatter og avgifter. Da tenker jeg fortrinnsvis på arbeidsgiveravgift og sosiale forliktelser man normalt har for faste arbeidstagere. Dersom noen tillates å organisere arbeidstagerne/kontraktørene fra null-/lavskattland vil de andre nødvendigvis måtte følge etter på et tidspunkt.

Er man som samfunn tjent med det?
Skal man la markedet/aktørene styre dette helt selv, eller har samfunnet som helhet noen verdier som man ønsker skal hensyntas?
Cloudius is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TK9 på vei mot OSL AMSKIX Småprat 11 10-11-2016 21:49
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik RIBRO Flyforum 103 09-09-2012 13:19
Ariana på vei mot stupet CK Flyforum 5 11-04-2007 12:16
det går mot streik i BA CK Flyforum 1 16-01-2007 13:49
Northwest mot streik? LN-MOW Flyforum 0 19-08-2005 16:20


All times are GMT +2. The time now is 17:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.