![]() |
|
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Prøver meg på noen linjer som forhåpentligvis tilhører tema for tråden?
Prisen ut til forbruker er vanskelig å styre og det er forøvrig vurderinger som taes av selskapene ut fra rådende premisser. Kundene vurderer tilbudene de har for hånden og alle vekter pris opp mot produkt ulikt. Det er ved bransjens grunnpremisser jeg føler at utfordringene ligger. Hva oppfattes som rimelig? Hva skal til for at aktørene skal kunne konkurrere på tilnærmet likt grunnlag? Og hva kan man gjøre for å få en bransje som er velfungerende for kunder, ansatte, firma, investorer og samfunnet forøvrig? Gjennom mange år har man opparbeidet et velferdssamfunn som er bygget på en balanse mellom ulike interesser. Arbeidstagere har fått bedre vern og vilkår forøvrig. Det argumenteres med at det i andre bransjer ikke er uvanlig med kontrakter/vikariat. Er det et argument for å redusere arbeidsvilkår i f.eks. luftfartsbransjen? Eller skal man heller fokusere på å løfte de bransjene/områdene som enda sliter med kontrakter/vikariater? Videre argumenteres det med at det er overskudd av flygere og dermed "arbeidsgivers marked". På generelle vilkår som lønn, pensjon, forsikring etc: Ja! Men hvorfor skal antall arbeidstagere/jobbsøkere avgjøre om man skal ansette eller ta inn på kontrakt? Muligens som en liten brannfakkel i egen leir kan jeg nevne at jeg tar den nedadgående trenden for lønn, pensjon etc med knusende ro. Vel og merke så lenge det konkurreres på noen lunde like vilkår. Da er det tilbud og etterspørsel som avgjør hva man sitter igjen med i lønningsposen, og det vil være opp til meg å avgjøre om det er verdt å bli sittende der jeg er eller om det er bedre å skifte beite. Problemet for meg oppstår når det konkurreres gjennom unndragelse/reduserte skatter og avgifter. Da tenker jeg fortrinnsvis på arbeidsgiveravgift og sosiale forliktelser man normalt har for faste arbeidstagere. Dersom noen tillates å organisere arbeidstagerne/kontraktørene fra null-/lavskattland vil de andre nødvendigvis måtte følge etter på et tidspunkt. Er man som samfunn tjent med det? Skal man la markedet/aktørene styre dette helt selv, eller har samfunnet som helhet noen verdier som man ønsker skal hensyntas? |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |