![]() |
|
![]() |
#121 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Samtidig så er det vel ikke helt akseptabelt å bruke anbudsrutene for å krysssubsidiere?
Er noen år siden jeg leste på det, så kan være regelverket har forandret seg. Edit: Med unntak av hvor anbudet åpner for at man kan gi egne priser på to eller flere pakker i kombinasjon ala "pris pakke A hvis også B+C" Edit 2: Det er forøvrig en økning fra 600 seter man-fre til 1150 på HOV-OSL, så prisøkningen er nok reell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Som du viser til er det markedskreftene som påvirker, og de kan det jo være litt vanskelig å gjøre noe med. Det er ikke så lett for SD å skape et konkurranseforhold om ikke aktørene selv, i tilstrekkelig grad, kommer på banen. Så da blir spørsmålet i hvilken grad man kan regulere prissettingen når konkurransen uteblir/er marginal? Quote:
Alternativet, for å unngå underprising i enkelte områder, kan være å gjøre det Konkurransetilsynet gjorde i.f.t SK og DY. Ved å gå inn i ruteregnskapene og fastsette selvkost, og derved lavest "tillatte" pris. Det er imidlertid ikke spesielt heldig ettersom man nok ikke kommer til å bli enig om hvordan selvkost skal fastsettes. Tilsynet gikk jo veldig spesifikt inn på enkeltruter mens selskapene vil ta hensyn til feeding og andre synergieffekter. (Men det har vel vært diskutert tidligere i andre tråder?) Evt overprising blir jo ytterst vanskelig å unngå om konkurransen ikke er der. Men, diskusjonen blir jo litt for artighets skyld ![]() (I den grad man trenger å rettferdigjøre noe som helst i en åpen anbudskonkurranse.) Edit: Full fart på konkurransen blir det nok ikke før evt Avinors anbefalinger i Nasjonal Tranportplan materialiserer seg. Last edited by Cloudius; 07-03-2012 at 21:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Etter hva jeg kunne se, og husker, så var striden om lønns- og flykostnader var faste eller variable. Videre hevdet SAS at nettverksinntektene ikke ble hensyntatt (noe jeg siktet til under synergi). Jeg har imidlertid ikke satt meg nok inn i det til å hevde rett/galt eller ha noen sterk oppfatning om det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Problemet er at rettspraksis har bitt seg fast i en forståelse av rovprising som i økonomisk forstand ikke er fornuftig eller korrekt, for den saks skyld, men det blir nok litt vel mye på siden av temaet her... ![]() Last edited by TOS; 07-03-2012 at 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2011
Posts: 256
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
WF må vel i sofall flyge med 39-seter, dersom ikkje Avinor får dispensasjon?
Og kva vart gjort i BNN - utvida Avinor til kategori 5 eller har dei dispensasjon? (berre til samanlikning?)
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Det er jo halve sannheten, de har 100-serien som kan operere der, men må evt. sette inn flere avganger. Om de har nok 100er til å greie det er en annen sak. Forøvrig var vel spørsmålet om det var noen som vet hva som skjer, ikke som tror?!
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Det ser ut til at det er -100 på alle avganger nå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]()
Djuvik har klaga Widerøe-konsesjon inn for ESA
Meiner flyselskapet har fått konsesjon for rutetrafikk i Florø på feil grunnlag http://www.firda.no/nyhende/article5988208.ece http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article5988067.ece Usikker på om denne kanskje skal ha en egen tråd?
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 27-03-2012 at 16:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Det vises til "åpenbare brudd på forskrifter og konkurranseregler".
Hvilke brudd er det snakk om? |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Uten noe mer informasjon enn denne avisartikkelen så er det vanskelig å vurdere. Et selskap har imidlertid full anledning til å legge inn et 0-bud om de mener de kan tjene penger på ruten gitt at de får enerett og uten tilskudd. Nå vil det vel ikke være første gang en FrP-politiker ikke har full kontroll på regelverket og hvordan konkurranse fungerer (eller ikke fungerer)...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
I den andre artikkelen henvises det også til at "Widerøe ikkje tilfredssiller tekniske operative krav." Eneste jeg kan tenke meg her er at WF har lagt inn anbud med bruk av Dash8-300. Som kjent er det kommet frem i ettertid at Florø ikke uten videre kan ta i mot flytypen.
__________________
Last edited by LN-TIB; 27-03-2012 at 17:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]()
Noen som vet om antall avganger faktisk er utvidet?
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,609
|
![]()
Hvem bestemmer hvilken billettprisene det skal brukes på FOT-rutene?
Kan opratøren sette så høy pris de ønsker? De har jo monopol på ruta. Eller er det oppgitt i anbudet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
Også kortbanerutene har daglig konkurranse med privatbil, buss, tog , hurtigbåter etc, slik at det gjelder å hele tiden finne et prisnivå som gjør at man får nok passasjerer til "rett" pris. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe må tilbakebetale 4,7 MNOK fra FOT-rutene | Someone | Flyforum | 6 | 13-11-2018 13:23 |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |