![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#421 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Sosial dumping er ikke en svart-hvitt definisjon - det er en vurdering av en rekke forhold. Nettopp derfor er det vanskelig å diskutere dette, fordi man legger forskjellige ting inn i begrepet. Det du hevder er sosial dumping vil jeg si at kan være en naturlig konsekvens av økt konkurranse på tvers av landegrensene, og kan godt være en god utvikling. De som er effektive til å produsere en gitt vare/tjeneste gjør dette og de andre satser på andre ting som de er flinke til. Dette helt vanlig med økt internasjonal handel. Hvordan tror man ellers at diverse saker og ting som man kjøper (klær/sko, elektronikk, osv.) stadig blir billigere? Noe er teknologidrevet, mens mye annet er på grunn av effektivisering av den internasjonale arbeidsdelingen. Regjeringen sier f.eks. dette om sosial dumping: Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#422 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
Utenlandske arbeidstakere får dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn norske for samme jobb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det jeg tror du må bite deg merke i er den svært vesenlige kvalifiseringen som står i både sitatet jeg har hentet fra regjeringens sider om dette, og i RWY24 sitt innlegg: "vesentlig eller uakseptabelt dårligere". At de får dårligere betingelser er ikke tilstrekkelig for å kalle det sosial dumping.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Og for dansker som jobber for et dansk selskap og som er hjemme i Danmark 4 av 9 dager, er det ikke nødvendigvis "dårlige arbeidsforhold og/eller betingelser"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
Å innføre, slik Regjeringen har gjort, nye betingelser i en definisjon er meget uheldig. Da blir det som du sier rom for tolkning, og da har man plutselig mange utfall. Hvis en definisjon skal inneholde slike "flytende" betingelser, er hele poenget med en definisjon borte. Vi er vel relativt enige da om at man bør ha vilkår tilpasset det landet man skal bo/jobbe i. Feks lønn i snekkernes tariffavtale mener jeg er fastsatt, dvs XXX NOK pr time. At en polsk snekker får 30, 70 eller 95% er ikke godt nok, da det uansett er forskjell mellom de polske og de norske.(Eller har jeg misforstått Regjeringen her; de synes kanskje polske ansatte til 70% av tariff er greit?) At norske flygere derfor reagerer når danske/baltiske/spanske piloter tar norske jobber til 30, 70 eller 95% av "norsk pilotlønn" er helt legitimt og skulle bare mangle. Men siden man i pilotyrket ikke har fastsatt minimumslønn er det tydeligvis greit for mange. Jeg mener denne rapporten oppfordrer til bruk av utenlandske ansatte, nettopp for å spare penger ved neste anbudsutlysning. Det er hele poenget med utenlandske ansatte, slik det også står i rapporten side 7; "fortrinnsvis land med lavere lønnsnivåer og dårligere arbeidsvilkår. Målet er selvsagt å redusere kostnadene og være mer konkurransedyktig." Altså på bekostning av ansattes lønn/betingelser. Jeg skjønner selvfølgelig at denne rapporten ikke skal følges slavisk, men ble overrasket over at man skrev dette såpass direkte i en anbefaling til SD. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
Quote:
Da DAT hadde(har) base Fløro, er det flere norske ansatte både cockpit og kabin, som er ansatt på danske vilkår men som altså må forholde seg til norsk utgiftsnivå. Og en lønn i cockpit i DAT på 19.000 DKK plus diett, dvs alt fra 24-til 27.000 DKK før skatt er ikke mye i Norge. Hva kabinansattes lønn er, tørr jeg ikke tenke på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
![]() ![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#430 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Jeg klarer ikke helt skjønne hvor du vil. På den ene siden sier du at man "nødvendigvis ikke trenger lønnsnivå tilpasset norske forhold", og på den andre mer eller mindre det stikk motsatte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
De har ingen base i Norge(etter 1.april) og trenger nødvendigvis derfor ikke ha norsk lønn i CPH. Jeg mener forskjellen kommer an på hvor de ansatte bor. Har man norsk base, dvs ansatte bor i norge(Bodø/Florø), bør dette reflekteres i vilkårene. Noe de ikke gjør den tid DAT har vært i Florø. Der har man norske ansatte, dvs bor i Norge, på danske lønninger. Forøvrig lave lønninger sammenliknet med andre sammenliknbare selskaper i danmark. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Jeg ser ikke helt hvordan de lønningene er et problem. Noe lave muligens, men tydeligvis konkurransedyktige nok til at de har fått ansatte.
Stikkordene her er egentlig demand and supply, så lenge skolene både i USA og her i Europa spyr ut 13 piloter på dusinet, når det egentlig bare er behov for 9, så vil selvfølgelig arbeidsgiverne presse lønningene ned. (Men også her er det et bristepunkt selvfølgelig) |
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
Egentlig har ikke pilotene noen andre å skylde på enn seg selv. Så lenge folk er villige til å ta jobben, eller til og med betale for å fly, så går det bare én vei. Det jeg derimot reagerte på, og dermed kommenterte rapporten som kom, var at SD oppfordres, om enn bare fra et privat firma, til å legge ytterligere press på betingelsene, spesielt da i cockpit. Man har jo sett fra USA at betingelser faktisk kan ha en innvirkning på flysikkerheten(Colgan-ulykken) hvis de presses alt for lavt, og folk ikke har råd til å bo der man har arbeidssted. Jeg sier ikke at vi er kommet dit i Norge. Enda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Siden "vesentlig" er juridisk for "veldig mye", "markant", "hovedsaklig", "uakseptabelt stort/lite/mye", er handlingsrommet mellom "lik lønn" og "vesentlig dårligere lønn" eller "uakseptable arbeidsforhold" så stort at det nok vil være penger å hente. Går det bare på lønn, skal det nok mer til for å kalle det sosial dumping enn hvis det går på andre forhold i tillegg. Last edited by RWY 24; 03-03-2012 at 08:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hvor står det at man anbefaler å legge ytterligere press på betingelsene? I sitatet du hentet ut i innlegget der lenken til rapporten var så står det vel bare en konstatering av et faktum (nemlig at utenlandske aktører bruker utenlandsk personell for å være mer konkurransedyktig)? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Det som er interessant i dette dokumentet fra SD, er at det skrives så rett fram at det viktigste er å få ned kostnadene for Staten, men ikke nødvendigvis for de reisende. Isolert sett er jo dette helt klart en riktig forvaltningssmessig tanke, hvor fellesskapets midler skal forvaltes best mulig.
Det som jeg savner i alle analyser og diskusjoner rundt dette med anbud ( både til vanns, i luften og til vanns) er et større helhetlig blikk på hva som gagner vårt samfunn aller best. De skatteinntekter nasjonen får inn er det limet som får samfunnet til å fungere, og hvis man hele tiden skal lete etter løsninger som isolert sett er billigere for EN del av forvaltningen, så er ikke dette sikkert at dette er det beste for hele samfunnet. Hvis det nå er slik at det er en ønsket politikk at all transport skal drives av utenlandske selskap, hvor både ansatte og selskapet skatter til et annet land, så lurer jeg på hvor stor gevinst det er for vår nasjon om det spares 20-30 mill pr år på et ruteområde på kortbanenettet. Vil det oppveie for den omsetning, skatteinngang og ikke minst kompetanse som bygges i Norge i dag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#438 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
Hvis en utenlandsk snekker får under tariff så er det dumping. Hvis en pilot får "såpass mye mindre at man kan spare masse penger"(hvor mye det enn måtte være, men fortsatt over grensen til vesentlig) så er det helt ok. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
Som feks Novair og TUIfly Nordic; Innen sitt eget selskap har de ulik lønn etter hvilket land de har base. Feks har man base Oslo får man XXXX kr mer enn om man har base ARN. Dette for å tilpasse det utgiftsnivået den ansatte må forholde seg til. Så kan feks en nordmann, som bor i Oslo, pendle til ARN hvis han vil, men da får man en lavere lønn som er tilpasset levekostnader i Sverige. At han da fortsatt bor i Oslo/Norge blir den enkeltes vurdering om man har råd til pendlingen eller ikke. Hadde WIF hatt base i Sverige eller Danmark hadde det vært legitimt med ulik lønn. Er det ikke det som er hele poenget med "sosial dumping"; det spiller ingen rolle hvilket land man er fra så lenge man jobber i Norge får like betingelser som nordmenn for samme jobben? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |