Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 27-01-2012, 21:05   #1
Fjordheim
ScanFlyer Blue

Default Skitur til Val d'isere

Hei,

Tenkte jeg skulle prøve meg på en slags aldri så liten delvis live rapport for første gang.

Sitter nå her på Comfort Runway på Gardermoen etter å ha ankommet OSL rundt 10.tiden i dag. Hadde egentlig tenkt å stikke en tur til Oslo, men siden jeg fikk en skikkelig strekk i nedre del av ryggen i det jeg skulle snu meg i heisen på vei til rommet med altfor mye bagasje på ryggen så blir det hotellrommet resten av dagen i stedet.

Men dette lover ikke godt for de skidagene jeg har foran meg.

Det ligger noen få dårlige bilder til slutt i rapporten.

Vel, uansett så er dette i grove trekk planene frem til og med neste søndag:

HAU-OSL-Grenoble-Val'disere T/R, 27/01-05/02

• 27/01: DY187 HAU-OSL
• 27-28/01: Comfort Hotel Runway, Gardermoen
• 28/01: SK7527 (SAS charter) OSL-Grenoble, 3 timer busstur Grenoble-Val'disere
• 28/01-04/02: Hotel La Foret Val'disere
• 04/02: 3 timer busstur Val d'isere-Grenoble, SK7528 (SAS) charter Grenoble-OSL
• 04/02-05/02: Comfort Hotel Runway, Gardermoen
• 05/02: DY190 OSL-HAU

Fredag 27/01:

DY187 HAU-OSL / 738 / sete 9F / kabinfaktor: 100%

Så skulle årets vinterferie påbegynnes. Denne gang til Val d’isere og forhåpentligvis 6 fine skidager. Værmeldingene var i hvertfall brukbare; snødump på vår ankomst dag, så 3 dager med sol, så 1 ny dag med snødump og så de siste 2 dagene med sol.

Hadde pakket nesten alt ferdig kvelden før samt bestilt taxi til kl.07:15, og satt alarmen til kl.06:15. Fordi jeg fikk i meg et eller 2 glass vin for mye under pakkingen kvelden før så innvilget jeg meg selv 3 snoozer @ 5 minutter. Men både taxien og meg selv sto klare utenfor på minuttet kvart over sju. Ergo var jeg på Helganes kl.07:30 og ferdig innsjekket med ski og allting og klarert inn av vekterne allerede 10 minutter senere. Alt gikk effektivt og smertefritt.

Logget meg på det trådløse nettet som fungerte utmerket, og konsumerte 2 X 0,4 Cola og 2 X dobbel espresso i ventetiden. Colaen hadde jeg behov for p.g.a. de nevnte glassene med vin, og kaffi bare må jeg ha før jeg begynner å fungere om morgenen.

Vel, flyet jeg skulle ta skulle ha landet kl.08:40, men det ble meldt om en 20 minutters forsinkelse. Dog så landet det kl.08:51, altså 11 minutter forsinket reelt sett. De tømte flyet ganske så kjapt og boarding startet kl.09:00 og det gikk veldig kjapt i dag synes jeg. Pushback allerede kl.09:15 og avgang kl.09:25 fra nord mot sør.

Stappfullt fly i dag hvor en stor del av passasjerene bestod av jenter i alderen 3-7 år, sånn omtrentlig. Det må ha vært 30 kanskje til og med 40 av dem. Så det var til tider høylytt og livlig ombord, tror nok det var en god del av dem som fløy for første gang. Aner ikke hvorfor det var så mange, men hørte flere foreldre pratet noe om "Disney....et eller annet".

Som nevnt stappfullt fly så det tok nok bort i en 20 sekunders tid på rullebanen før vi var i lufta. Det blåste en del denne morgenen også men vi merket lite til det underveis, knapt nok antydning "til antydning" til noe som helst i nærheten av det man kaller turbulens. Tror faktisk dette må være en av de mest komfortable flyturene jeg har hatt på mange år.

Det blåste fra sør denne dagen, så siden vi fløy østover så antar jeg at vi hadde sidevind da. Uansett så tok de nesten igjen den 20 minutters forsinkelsen vi hadde ut fra HAU, da vi landet kl.10:05 på OSL og taxet til gate nummer 32. Ikke spør meg om hvilke rullebaner osv., for slikt aner jeg ikke, men det ble opplyst underveis at vi skulle lande fra østlig retning i alle fall.

Blid og hyggelig besetning på denne turen og jeg kan egentlig ikke finne noe som helst å utsette på denne korte turen over fjellet.

Snødrev og litt dårlig sikt i Oslo men også landingen var omtrent så fin som det går an. Mange av de tidligere nevnte ungene jublet og syntes at dette var veldig gøy og jeg hørte flere spør foreldrene sine om de ikke kunne lande en gang til.

Fikk kjapt ut bagasjen min på OSL, for en sjelden gangs skyld så var min bagasje av de aller første som kom på båndet, og til og med skiene mine var blant de første kolliene som kom. Akkurat da jeg var på vei til bånd 1 som det sto at spesialbagasje måtte hentes på, som kom de på det opprinnelige båndet.

Hadde tenkt å tilbringe hele dagen i Oslo, men ville sjekke inn på Comfort Hotel Runway først. Rommet mitt var opprinnelig ikke klart før kl.15:00, så jeg ringte dit og spurte om det var noen mulighet for å sjekke inn tidligere. Fikk til svar at de skulle sende meg en SMS når de hadde rom klart, hvilket jeg fikk litt senere.

Siden ryggen fant ut at den ville slå seg vrang så slo jeg meg litt vrang selv også. Ergo, intet Oslo besøk i dag.
Comfort Runway virker helt ok så langt. Ganske fine og rene rom med 2 hyggelige og servicemindede svenske jenter i resepsjonen nå. Og med tanke på jeg har betalt den nette pris kr.199 inkludert gratis nett (som virker) så kan man i alle fall ikke forlange noe som helst mer.

Nå har jeg vært ute og ruslet meg en tur her i området og mimret litt om «gamle» dager da jeg tilbrakte 3 måneder på rekruttskolen her omkring. Vi «angrep» faktisk gamle Gardermoen på en øvelse en gang.

Si gjerne ifra dersom dette ble altfor mye og uinteressant så kan jeg korte det ned etterhvert.

Nå har jeg også testet buffeen her på hotellet. Den kostet mer enn rommet mitt, men den kan trygt anbefales.

Mvh
Fjordheim
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG212 (1024x766).jpg
Views:	1294
Size:	75.2 KB
ID:	31208   Click image for larger version

Name:	IMG213 (744x1024).jpg
Views:	1276
Size:	33.8 KB
ID:	31209   Click image for larger version