![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Man setter nesten morgenkaffen i halsen når man leser slike bestillingstall. Det er tydelig at det er low cost selskapene som er mest aggressive og satsingsklare, og det er nok der veksten vil komme først og fremst utover.
Nå er det neppe plass til alle disse fly (selv om de levere over en lang periode) i det skandinaviske luftfartsmarked, så hvem vet - kanskje dukker det både spanske, italienske etc helter opp på halen etter hvert;-). Mon tro om det blir skandinaviske crew ombord? Jeg sitter her med en følelse at Kjos ser en mulig SAS-konkurs ikke langt vekk, og da vil være mest mulig forberedt til å komme til dekket bord..., før en viss MOL smetter inn. Luftfart er spennende! Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
I diskussionen om DY eller SK vinder, kunne det være interessant, at se på hvor meget interline trafik SK har, for nok har DY "interline" med sig selv, men de har ikke interline med andre selskaber, så den del af trafikken hvor SK alene er en del af en samlet rejse, vil DY få svært ved at få fat i.
Personligt rejser jeg aldrig på seperate billetter på rejser hvor jeg ikke kan rejse PtP, her vil jeg til enhevr tid foretrække et netværkselskab der tilbyder interlining for sikkerheden når noget glipper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() Quote:
Inntrykket man får ved å følge litt med på rutenytt fra f eks USA er at de store 'legacies' kutter og kutter, og all vekst ser ut til å komme fra lavkostselskap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
|
![]() Quote:
- Flyene er hovedsakelig finansiert gjennom eksportkreditter. Videre venter vi at Norwegian vil ha positiv kontantstrøm frem til 2016 og bygge opp egenkapitalen, sier Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities til TDN Finans. Merkelig at Jacobsen gjør en så lettvint "analyse" av finansieringen - eksportkredittene er å regne som garanti for at flyene faktisk blir bygget. Norwegian må siden betale for faktisk leveranse av flyene. For å klare dette tror jeg Norwegian må hente penger i aksjemarkedet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Newcomer
Join Date: Sep 2009
Posts: 14
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Kjos sier at flyene i Norwegian-flåten ideelt sett skal skiftes ut etter syv år i drift. Er virkelig flyene så dårlige at det ikke lønner seg å bruke dem lenger? Eventuelt, er de nye flyene så gode at det vil lønne seg å bytte ut fly som bare er syv år gamle?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
|
![]() Quote:
Ellers er det jo en relevant at Kjos nevner at de nå begynner nå en størrelse som gjør at enhetskostnadene ikke vil gå så mye mer ned pga størrelse på flåten, men det derimot er mer å hente gjennom kjøp av store kvanta fra produsentene. Kjos nevner 2016 som første A320neo og 2017 for 737max, og ser for seg en årlig vekst 2016-2013 på 11%, hvilket vil gi dem 6% av totalmarkedet i Europa i 2022 Last edited by Someone; 25-01-2012 at 10:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Enig i det - og et spennende strategisk grep! Vet vi noe sikkert om hvilke(n) variant(er) av 320neo-familien det er snakk om? 319neo blir vel for liten, men det hadde jo gitt en slags mening om Kjosern ønsket seg 321neo for å kunne øke setekapasiteten ytterligere på høyvolumstrekninger, når han først går vekk fra 737. Vil våge påstanden at 321neo antakelig blir et mer modent produkt enn 737-9 når de leveres (med bakgrunn i hvor mange eksemplarer som er produsert av de respektive forgjengere).
Uansett må det ligge ganske tungtveiende argumenter på enten pris, produksjonskapasitet, differensierte produkter (kapasitet f.eks.) eller en kombinasjon for at DY skulle ønske å dele denne ordren. Operasjonene vil jo bli noe mer kompliserte med to forskjellige leverandører og to fortsatt ganske forskjellige fly, med tanke på crew, vedlikehold, handling osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,970
|
![]()
Fyyyyyyyyyyy flate! Den kom som en overraskelse!
Gratulerer til alle involverte. Dette må være sinnsykt spennende.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Oj, dette var en så spennende og god nyhet at jeg angrer på at jeg sov til 1010 i dag! 222 fly...... Blir nesten målløs. Det er ikke så mange år siden at de fløy noen Fokkere langs kysten. Og så Airbus også. Du store alpakka.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]() Quote:
http://www.tv2.no/play/nyheter/okono...ly-589880.html Ser dog dessverre ut som om lydkvaliteten på TV2s opptak er noe dårlig, men det går an å høre hva han sier. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
|
![]()
Fikk sms av en venn som spurte om det var sant, jeg svarte at sikkert bare NRK som har blingsa deluxe...
Så feil kan man ta ![]() Spennende med Airbus også, det var det siste jeg hadde trudd.
__________________
Jan Tore Elvheim |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Oi oi, dette var friskt! Noen med oversikt over hvor mange fly Norwegian har i bestilling totalt? Og opsjoner?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
som allerede er i vente Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]() Quote:
Og factsheet som Norwegian har lagt ut spesifiserer ytterligere: Quote:
Last edited by flappflapp; 25-01-2012 at 11:08. Reason: Lagt til ekstra sitat |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Harøy
Posts: 366
|
![]()
Oj, dette var en skikkelig overraskelse, trodde at eg leste feil med de samme, men gratulerer ivertfall!
![]() Ps: blir de nokk bilder til alle halene? ![]()
__________________
Flysas94 |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian bestiller nye 787-9 | sail4fun | Flyforum | 31 | 04-07-2014 15:19 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |