![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#181 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Til orientering: Det er ingen lovfestet minstelønn på noe område i Norge. (Lovfesting er forresten den eneste måten staten kan fastsette minstelønn på.) Så vidt jeg vet, er det ingen politisk vilje til å la staten fastsette minstelønn.
Norsk politikk er at lønnsdannelsen skal skje mellom partene i arbeidslivet gjennom individuelle og kollektive avtaler. Ulempene med statlig styring av lønnsdannelse er mange, men en fordel med statlig fastsatt minstelønn er åpenbar: hindring av sosial dumping. For å møte dette (og andre problemer) uten å gripe inn for mye, har vi allmenngjøringsloven (fra 2007) som gjør at tariffavtalt minstelønn kan gjelde hele bransjen uansett organisasjonstilknytning eller ikke, f.eks. gjelder dette bygg- og anleggsbransjen (fastsatt i forskrift i 2008). Noe sånt kunne kanskje vært aktuelt for flybransjen? Last edited by RWY 24; 08-01-2012 at 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Jeg er redd dette er en utvikling som ikke lar seg stanse. I norsk luftfart har man vært rimelig forskånet for dette inntil Norwegian startet sin HEL-base med estlandske kontraktsvilkår, og nå PARC -vilkår (ingen fastansettelser der på flight-deck fremover).
I Danmark har man selskaper som Jet Time, der man har piloter som flyr på noenlunde samme vilkår, og uten dietter etc når de er hjemmefra. Cimber Sterling er vel på samme vei sammen med et par svenske innenrikselskaper, etter at de ble kjøpt av en ukrainer. Og Ryanair's personalpolitikk er grenseskapende innen denne bransjen. På denne måten kan man fastslå hvem som setter en ny standard. Andre selskaper kan tvinges til å følge etter, og hvorfor skulle kortbanenettet være unntatt? Jeg synes det er ufattelig at det ikke har vært mer mediaeksponering omkring disse sakene. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Konkurranse fører gode og mindre gode ting med seg, avhengig av hvor man selv er i "the food chain". En av fordelene er at mye produseres i dag til en betraktelig lavere kostnad enn tidligere, dels pga teknologisk fremgang men også i høyeste grad fordi mer effektive aktører tar over produksjonen. Så er det slik at økt konkurranse kan gi for mye konkurranse, eller ha for store negative virkninger på enkelte grupper. Det man da ofte må gjøre er å gripe inn i forhold til rammebetingelsene for konkurransen.
I dette konkrete tilfellet er de to beste forslagene jeg har sett er: 1. Stille strengere krav for å tildele sertifikater (dette løser (kanskje) en del av problemstillingen knyttet til kompetansen og ferdighetene til pilotene). 2. Tariffavtaler som allmenngjøres og som (kanskje) kan motvirke sosial dumping i en viss utstrekning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
Colgan air ulykken som eksempel. Kapteinen hadde strøket 3 check rides, men kom seg gjennom til slutt. Dette sier for meg at det ikke er en spesielt god pilot. Kanskje man skal sette en maks grense for hvor mange ganger man få stryke før man ikke før prøve mer? En annen ting er jo at det ikke er noen opptakskrav på skolene. Man gjør de som tar en pilotutdannelse en tjeneste i å stoppe dem allerede på opptak hvis de ikke er skikket. Det er jo synd å si til en person på slutten av utdannelsen når man skal fly opp til kommersielt flygesertifikat at man ikke er skikket til dette og ikke får sertifikat... 1 million bortkastet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Vanskelig å gjøre kravene til sertifikater strengere, da det `jukses` i alle utdanninger uavhengig av prøveform. Siste jeg hørte er jo at ATPL databasen har over 30,000 forskjellige spørsmål så det skal jo godt gjøres å memorisere alle disse
![]() Det blir jo i bunn og igrunn opp til selskapene å sile ut de som kanskje ikke egner seg i yrket. Men det ser man jo at mange selskaper gir en god f.... i da det å være villig til å betale en rating betyr mer enn personlige egenskaper..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er jo nettopp derfor det er et poeng å gjøre det vanskeligere å komme gjennom? For at selskapene ikke er sitt ansvar bevisst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Ja, skjønner det. Men redd det er en håpløs oppgave å pålegge skoler og institusjoner regler for når elever ikke skal få lov til å fortsette en utdanning.
Med alle de skolene som finnes over hele verden idag vil det nok ikke være praktisk mulig å gjennomføre slike tiltak ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Tilsynsmyndighetene kan påse at selskapene er sitt ansvar bevisst ved å kontrollere at de har rekrutteringsrutiner, at de er i bruk og at de holder mål (er tilpasset den typen virksomhet selskapet driver og for øvrig sikrer at krav til sikkerhet og andre krav er oppfylt).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
|
![]()
Fagorganisasjonene er vel heller ikke særlig lystne på innføring av minstelønn - presset for å godta lav lønn (ned mot minstelønn) vil fort bli resultatet.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Det er riktig og et typisk resultat av sentralt fastsatte minstekrav, uansett om det er lønn, antall særlig kvalifiserte personer, timer eller hva det måtte være.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
I artikkelen spekuleres det vel i problemstillingen skatteunndragelse, noe vi har diskutert i det vide og brede i andre tråder. Last edited by TOS; 11-01-2012 at 10:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
![]() De sier også i artikkelen at selskapene hevder at mange av sine ansatte ikke bor i landet de jobber og skal derfor ikke skatte dit, men virkeligheten viser at de bor uregistrert i landet de jobber. Last edited by Earlybird.; 11-01-2012 at 10:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Så har altså departementet bestemt seg for å ikke stille krav til lønn og arbeidsforhold:
http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=628 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Skuffende, men ikke overrasket. SD avslutter imidlertid sitt brev til NF med følgende: "Dere peker på viktige problemstillinger. Vi vil vurdere våre muligheter til å stille ytterligere krav fram mot neste anbud."
Så da får vi håpe det skjer noe om 4-5 år... |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Det er jo et rart "løfte" å gi, gitt det er ingen garantier for at det er de som sitter i departementet om 4-5 år...
Skulle f.eks WF få et dårlig anbud nå er 4-5 år lenge å holde ut før SD "titter" på dette igjen... ansvarsfraskrivelse spør du meg.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Skulle WF få et dårlig anbud nå er det først og fremst fordi de er dyrere enn alternativene. Det har da ikke SD noe ansvar for…
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Rymle, så du mener med andre ord det er helt greit at man tildeler anbud utelukkende på bakgrunn av pris?
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |