![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tenkte det kunne vært morro å lest hva som fikk folket her inne intressert i å ta bilder, selv fikk jeg interessen da jeg kjøpte mitt første (digital) kamera for mange år siden å foto interessen min har bare økt etter at jeg fikk mitt første speilrefleks kamera til jul 2010.
Legger ved et av de første bildene jeg tok etter jeg hadde gått over fra auto til manuelle innstillinger. ![]()
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flott bilde!
![]() Vel jeg veit ikke om det var noe spesielt, jeg har alltid tatt veldig mye bilder,og da særlig etter at jeg fikk barn naturlig nok ![]() Så bilder var før den digitale greia en stor utgift for meg. ![]() ![]() Den digitale greia åpna en helt ny verden for meg. Så kom interessen for makro. JEg har helt dilla på det. Når det blir tatt bilder av ting somikek engang det blotte øyet kan se. Da kan man se hvor mye vakkert det virkelig er her i verden! I tillegg det at ting kan se ganske så spesielle ut på bilde om man bruker spesielle innstillinger. Jeg er ikke ute etter noen utfordring i å bruke manuelle innstillinger og sånt.Jeg bruker kun auto enn så lenge hvertfall. Jeg er ute etter det perfekte bildet og den perfekte stemningen. Timing rett og slett. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Gruppepress I guess
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Front section flyer
|
![]()
Da jeg hadde arbeidsuke i lokal avisa her i byn på midten av 80 tallet. Ble starten på endel år som sportsfotograf.
Første kamera jeg hadde var en Canon AE-1 hvis jeg ikke husker så feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Skygazer
|
![]()
Det var vel muligheten til å låne mammas pentax speilrefleks som utløste det, en gang på starten av 90-tallet.. Så gikk det slag i slag til jeg kjøpte digitalt kompaktkamera i 2004, men det vokste jeg fort i fra. Kjøpte en EOS 400 i 08, og da tok det av med fotografering.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Fikk skikkelig tenning i 2009/2010. Så mange flotte flybilder på forumet som vekket interessen. Nå er kamera alltid med uansett hvor jeg går. Prøver å ta mer enn bare fly og skipsbilder. Stor takk til Tom McNikon, putzmeister, viking1965 m.f. som har holdt ut alle spørsmålene jeg har kommet med ang. foto. Dette er fra i går på Rådhusbryggen:
![]() Smile
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 30-07-2011 at 15:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det var vel det at mange av venna mine fikk skikkelig kamera, og da kunne jeg ikke være noe dårligere. Haha, neida. Hatt interessen ei stund, men det var vel det med at så mange av venna mine fikk speilrefleks som gjorde at jeg ente opp med det også, på en måte. Husker ikke helt eksakt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fikk et lite olympus digitalkamera på massive 4 megapixler
![]() Foto falt bare ganske godt i smak for min del! ![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er jo et utrolig godt argument for å ikke bruke auto-innstillinger da men :P
Har hatt fotointeressen i mange år, tror jeg begynnte å ta bilder regelmessig da jeg var 11-12 år, da med et lite kompaktkamera som jeg hadde (dette var før digitale kameraer ble allemannseie) og jeg har tonnevis med dårlige flybilder fra den tiden, hvor man såvidt kan se flyet. Så kjøpte jeg meg etterhvert et speilreflekskamera (hadde fortsatt ikke gått over til digitalt) som jeg brukte i noen år, og i 2006 kjøpte jeg meg en 350D og da tok interessen av. 350D hadde jeg i noen år til jeg kjøpte meg 50D for to år siden, og det er det kamerahuset jeg sitter med i dag. Jeg tar bilder av alt mulig, ikke bare fly, men hovedinteressen ligger helt klart på fly. Syns det er artig å prøve ut flere forskjellige "spots" når jeg tar bilder slik at jeg slipper å ende opp med tre hundre bilder av fly direkte fra siden, da det fort blir kjedelig, så jeg har vært på nok av "ekspedisjoner" gjennom skog og kratt og utpå jorder for å få bildet jeg ønsket :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
HAr faktisk ikke peiling. Blei veldig inspirert av foto første gang jeg var på Sola uten kamera. Husker at Lennart hadde kamera og jeg syns det var stilig og å kjøpte eg mitt eget kamera
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Pappa var fotograf i en tid tilbake og hadde et gammelt Canon speilrefleks med film. Jeg holdt paa aa ta litt bilder med det paa sola og andre steder helt til jeg kjøpte Nikon D60
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
En ting er å skrive ned registreringer av fly, du har egentlig ingen bevis for at du har sett flyene.
Nå med digitalt tar jeg bilde av absolutt alle fly på mine turer. Prøver ikke nødevingvis å få til kanon spesielle motiver. Når jeg begynte i 1985 hadde jeg bare en 85mm zoom, da ble det som en liten flue på et stort lerret. heldigvis har ting forandret seg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg er så spontan og tar jo mest bilder av motiv i bevegelse og man aner ikke når de er verken her eller der eller hva de gjør. Dyr og mennesker er dog best på bilder når de ikke veit de blir tatt bilde av. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Amatør
|
![]()
Å kunne utfordre seg selv, og debattere med andre om metoder som vi lærer av pluss det å ha en god hobby var vel det egentlig om jeg skal gi et svar på dette. Kameraene er med nesten overalt nå, noe ryggen merker ofte nok
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Farfar er portrettmaler/hoffmaler og har dermed også brukt speilreflekskamera for å dokumentere poseringer når personer med tett tidsplan har skullet bli avbildet. Jeg vokste praktisk talt opp i atelieret hans og var mye med ut under landskapsmalingen hans. Dermed ble det motivopplæring allerede før barnehagen. Min far har også alltid hatt et sterkt forhold til foto og hadde eget mørkerom og det hele. Jeg har alltid brukt masser av engangskameraer og i 2004 ble det Nikon Coolpix 2100 - 2 mpix og 3x zoom. Turer med pappa og farfar ble til motivjakter og ivrig sendte jeg inn til fotokonkurranser - og vant gang på gang. Dette var gøy og da 400D kom til farfar i 2006 var jeg hans læremester og i 2007 havnet et 400D på mitt fang også. 150 000 bilder senere er jeg freelancer. Jeg er en som elsker å se for meg et bilde for så å gå ut å gjøre det. Jeg har alltid likt foto, men fra og med første digitale speilrefleks har bare hver dag bydd på mer tanke og facinasjon rundt fotografi - uansett hvor jeg skal skal iallefall ett slags type kamera være med meg. Og et godt kompaktkamera er HELT nødvendig å ha i tillegg til godt DSLR-utstyr. Du orker aldri å ALLTID ha med deg 10 kg. 220g og du overlever en måned.
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III Last edited by Halvorsn; 03-08-2011 at 02:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Omvisning på bhphotovideo i New York. Da var jeg hekta.
![]() |
#18 |
Free Luigi
|
![]()
Fikk et kompaktkamera hos fattern da jeg var 12-13år, etterhvert kom fotointeressen egentlig helt av seg selv. Selv om jeg må innrømme jeg alltid har vært en "minne-addict" - dvs at jeg synes det er helt fantastisk å kunne se tilbake på opplevelser gjennom bilder. Og minnes alt det fine man har gjort i livet. Dermed har fotografi i sin enkelste form - ta bilde for å ha et minne - alltid vært viktig for meg. Mennesker forsvinner så fort, og noen av mine kjæreste bilder er de jeg tok med et engangskamera jeg fikk hos mamman min i 6års alderen. Bestefar, som nå er borte, smiler så fint til meg på de bildene...
![]() I senere alder fikk jeg meg speilrefleks fordi jeg fikk meg bikkje, og at det i bikkjemiljøet er utbredt å ha speilrefleks. Kunne ikke være noe dårligere jeg vøtt. Spesielt siden jeg hadde en "interesse" for foto. En annen viktig foto-bestanddel i livet mitt er mobilkameraet. På 1 år med min iPhone 3G har jeg nå tatt 2500 bilder og 600 videoer. For å minnes de små tingene i livet, de små hverdagslige tingene du ikke tar bilde av med DSLR'en eller kompaktkameraet. Som nevnt: å minnes ting er sentralt for meg når det gjelder interessen for fotografi. Last edited by Polaris; 03-08-2011 at 03:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
PROFIL IKKE AKTIV
|
![]() Quote:
![]() ![]() Altså liten rotte, liten kamera, har man skt. bernhard må man ha hasselblad ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
PROFIL IKKE AKTIV
|
![]()
Min foto interesse startet tilbake i skolen, da jeg gikk i 8 klasse skulle vi velge mellom matlaging,fransk,motor/teknik og foto, ettersom matlaging er noe jeg aldri har giddet å bruke tid på, og fransk hadde ikke noen interesse overhodet, motor og teknik kunne kansje ha vært noe, men da ville jeg bli møkkete, å det ville jeg ihvertfall ikke bli, altså ble det foto, jeg valgte.
Torben |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva er årets sommer-foto fra forumets ivrige fotografer? | Utflyttet | Flyforum | 9 | 19-09-2008 14:41 |
Hva betyr mest for deg? | imm | Flyforum | 44 | 25-08-2008 07:48 |
For de som er bittelitt intressert | krølle | Flyforum | 0 | 28-10-2006 23:15 |
Hva fikk du til jul ?? O/T så det rekker.. | TigerBlack | Flyforum | 10 | 27-12-2004 08:39 |