Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2005, 12:58   #1
LN-BIZ
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 72
Default SAS AIRBUS 321

Hei !! Er det noen er som vet hvorfor SAS har Airbus 321 stasjonert i CPH??
Har inntrykk av at disse maskinene står unødvendig mye på bakken...
Hva om SAS Braathens overtok disse?!?
LN-BIZ is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2005, 13:04   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Med en 321 stasjonert i oslo kunne SAS fått til noe mer spenstige destinasjoner.

Har ikke 321 rekkevidde til Dbai fra Oslo fks?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2005, 13:08   #3
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Quote:
Originally posted by MartinL
Har ikke 321 rekkevidde til Dbai fra Oslo fks?
hvis der var et DXB marked var den nok startet fra CPH
Guest is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2005, 13:14   #4
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Hvorfor det? mener å ha lest flere steder at Nordmenn er av de skandinavere som flyr oftest til dubai?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2005, 13:25   #5
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Varför behöver SASBraathens A321 för att flyga till Dubai? En 737-800 klarar samma uppgift om man nu skulle vilja flyga direkt från OSL till DXB.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2005, 13:27   #6
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Quote:
Originally posted by jens


Quote:
Originally posted by MartinL
Har ikke 321 rekkevidde til Dbai fra Oslo fks?
hvis der var et DXB marked var den nok startet fra CPH
Men dette er absolut ikke et argument i dette forum - det går godt i norsk luftfart, men storhedsvanvid skal man passe på med...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is online now   Reply With Quote
Old 05-11-2005, 13:36   #7
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Hmm, måste rätta mig själv. En A321-200 har längre räckvidd än en 737-800. Ganska så mycket också.

Quote:
Har inntrykk av at disse maskinene står unødvendig mye på bakken...
Vad har du fått det intrycket ifrån? Stämmer det att dom står mycket på marken?
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2005, 13:51   #8
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Grunnen til at A321 hører hjemme i CPH beror på flere grunner.
For det første koster det utrolig mye penger pr. år for hver flytype man har tillatelse til på et AOC.Vitsen med SAS Braathens var mye nettopp én flytype=én pilotgruppe.A321 ville bli uforholdsmessig dyr med kun ett eksemplar av arten på OSL.Det ville kreves en ny pilotgruppe som tilsvarer minst 6-7 crew,dvs. 14-16 piloter.AOC krever egen typeadministrasjon og treningsavdeling/-opplegg for hver flytype og crewgruppe.
For det andre,så ligger vedlikeholdsbasen for A330/340 i CPH,og i likhet med operations,så er også maintenance meget likt med de andre 'bussene.
Pr. idag,så må SAS ha ca. 14-16 fly av en type før driften blir lønnsom.Dette betyr at de A319 som kommer blir stasjonert i CPH.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2005, 20:10   #9
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

FBU 4EVER:

Var dette noe av grunnen for at Airbus bare fikk en kort gjestevisitt i SAS på tidlig 80-tall? Dengang man dyrket begrepet "enhetsflotta", som egentlig virker fornuftig. Husker det var snakk om at den var spesialbygd og ble vanskelig å selge.

Skjønte aldri heller hvorfor de valgte å fase ut 747, når det dengang sto pax igjen både i LAX og BKK på hver avgang. Kanskje noen hyper-blåruss som talte motorer og glemte å regne fuel kontra seteantall? Sikkert en forklaring på det også.

BTW - Veldig rart å se SAS-737, var liksom Braathens sine fly. Alle disse kom vel ikke fra Linjeflyg? Lenge mellom hver MD på GM nå.

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2005, 22:16   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,411
Default Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Quote:
Originally posted by ANX




BTW - Veldig rart å se SAS-737, var liksom Braathens sine fly. Alle disse kom vel ikke fra Linjeflyg? Lenge mellom hver MD på GM nå.

Linjeflyg bestilte aldri NG - kun 735, og de forsvant for mange aar siden. Alle NG'ene ble bestilt av - og levert til - SAS. Unntatt BU's -700'ere selvsagt. Alle -400 og -500 i SAS Braathens er ex-Braathens.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 05-11-2005, 22:58   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Og her er en av disse tidligere Linjeflyg-maskinene

737-59D G-BVZH (ex. SE-DNG)
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2005, 13:10   #12
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Quote:
Originally posted by ANX


FBU 4EVER:

Var dette noe av grunnen for at Airbus bare fikk en kort gjestevisitt i SAS på tidlig 80-tall? Dengang man dyrket begrepet "enhetsflotta", som egentlig virker fornuftig. Husker det var snakk om at den var spesialbygd og ble vanskelig å selge.

Skjønte aldri heller hvorfor de valgte å fase ut 747, når det dengang sto pax igjen både i LAX og BKK på hver avgang. Kanskje noen hyper-blåruss som talte motorer og glemte å regne fuel kontra seteantall? Sikkert en forklaring på det også.

BTW - Veldig rart å se SAS-737, var liksom Braathens sine fly. Alle disse kom vel ikke fra Linjeflyg? Lenge mellom hver MD på GM nå.

A300 var et siste "promp" fra tiden før JC Superstar gjorde sitt inntog:Heller flere passasjerer på få avganger med store fly enn flere avganger med mindre fly som ble starten på det SAS vi har levd med frem til nå. Og der ligger vel også årsaken til at 747 forsvant og ble erstattet med DC-10 helt og holdent.Det var en dyr maskin å operere på SAS rutenett.Da var det bedre å sette igjen Monkey Class-pax rundt omkring.De bidro jo ikke i stor grad i SAS-kassen.

A321 har stått endel på bakken i sensommer og høst pga. pilotmangel på typen.Alle norske og svenske piloter ble skolet om til 737,MD-80 og A340 før SAS DK hadde fått konvertert sine egne piloter til A321.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Airbus 321 av Geminijets sas_bobby Samlerhjørnet 0 19-06-2015 02:53
OSL AUA 321 21.02.12 SeatBelt Spotteralerts 9 28-02-2012 09:37
LIMA NOVEMBER DECALS 1/144 SAS A319/321 rhusberg Samlerhjørnet 4 19-12-2007 11:50
"Flyr" Airbus 321 for kr. 78,- /time ! karlsdp Flyforum 11 02-09-2006 16:36
SAS nu med 321 på dansk indenrigs Guest Flyforum 0 09-03-2006 09:13


All times are GMT +2. The time now is 14:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.