![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 72
|
![]()
Hei !! Er det noen er som vet hvorfor SAS har Airbus 321 stasjonert i CPH??
Har inntrykk av at disse maskinene står unødvendig mye på bakken... Hva om SAS Braathens overtok disse?!? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Med en 321 stasjonert i oslo kunne SAS fått til noe mer spenstige destinasjoner.
Har ikke 321 rekkevidde til Dbai fra Oslo fks?
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Hvorfor det? mener å ha lest flere steder at Nordmenn er av de skandinavere som flyr oftest til dubai?
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Varför behöver SASBraathens A321 för att flyga till Dubai? En 737-800 klarar samma uppgift om man nu skulle vilja flyga direkt från OSL till DXB.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Hmm, måste rätta mig själv. En A321-200 har längre räckvidd än en 737-800. Ganska så mycket också.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Grunnen til at A321 hører hjemme i CPH beror på flere grunner.
For det første koster det utrolig mye penger pr. år for hver flytype man har tillatelse til på et AOC.Vitsen med SAS Braathens var mye nettopp én flytype=én pilotgruppe.A321 ville bli uforholdsmessig dyr med kun ett eksemplar av arten på OSL.Det ville kreves en ny pilotgruppe som tilsvarer minst 6-7 crew,dvs. 14-16 piloter.AOC krever egen typeadministrasjon og treningsavdeling/-opplegg for hver flytype og crewgruppe. For det andre,så ligger vedlikeholdsbasen for A330/340 i CPH,og i likhet med operations,så er også maintenance meget likt med de andre 'bussene. Pr. idag,så må SAS ha ca. 14-16 fly av en type før driften blir lønnsom.Dette betyr at de A319 som kommer blir stasjonert i CPH.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
FBU 4EVER:
Var dette noe av grunnen for at Airbus bare fikk en kort gjestevisitt i SAS på tidlig 80-tall? Dengang man dyrket begrepet "enhetsflotta", som egentlig virker fornuftig. Husker det var snakk om at den var spesialbygd og ble vanskelig å selge. Skjønte aldri heller hvorfor de valgte å fase ut 747, når det dengang sto pax igjen både i LAX og BKK på hver avgang. Kanskje noen hyper-blåruss som talte motorer og glemte å regne fuel kontra seteantall? Sikkert en forklaring på det også. BTW - Veldig rart å se SAS-737, var liksom Braathens sine fly. Alle disse kom vel ikke fra Linjeflyg? Lenge mellom hver MD på GM nå. ![]() ![]() ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,411
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og her er en av disse tidligere Linjeflyg-maskinene
![]() 737-59D G-BVZH (ex. SE-DNG)
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
A321 har stått endel på bakken i sensommer og høst pga. pilotmangel på typen.Alle norske og svenske piloter ble skolet om til 737,MD-80 og A340 før SAS DK hadde fått konvertert sine egne piloter til A321.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Airbus 321 av Geminijets | sas_bobby | Samlerhjørnet | 0 | 19-06-2015 02:53 |
OSL AUA 321 21.02.12 | SeatBelt | Spotteralerts | 9 | 28-02-2012 09:37 |
LIMA NOVEMBER DECALS 1/144 SAS A319/321 | rhusberg | Samlerhjørnet | 4 | 19-12-2007 11:50 |
"Flyr" Airbus 321 for kr. 78,- /time ! | karlsdp | Flyforum | 11 | 02-09-2006 16:36 |
SAS nu med 321 på dansk indenrigs | Guest | Flyforum | 0 | 09-03-2006 09:13 |