![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Igjen så har man jo misforstått saken, eller blåst den opp på feil grunnlag. Hvis man ser bort fra flyselskapskravene her så skal man ha med gyldig legitimasjon ved reiser i Schengen, og da er bare pass godt nok for norske statsborgere (Schengen minus Norden).
Har forøvrig vært oppe div ganger før, eks: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=35344
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Men at jeg er i stand til å legitimere meg på hotellet når jeg kommer fram er ikke flyselskapets ansvar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]() Quote:
Selv om det ikke er noe passkontroll mellom schengen landene, så er det ofte kontroller / stikkprøver ved ankomst. Hvis man f.eks handler i en slik kontroll og de ikke godtar norsk førerkort eller bankkort. Så vil man i ytterste konsekvens bli sendt i retur el deprtert. Passasjeren har da kastet bort en billett og flyselskapet kan da få en bot for å ha fraktet noen uten korrekte dokumenter. Dette er bøter som svir. F.eks vil UK gi en bot på ca GBP2000 for en åpenbar feil fra flyselskapet. S |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Dersom jeg har misforstått dette, så korriger meg gjerne. UK er, selvfølgelig, noe annet enn Schengen-land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
![]() UK er noe helt annet siden de ikke er medlem av Schengen avtalen og gir bøter til flyselskaper. Mange av landene har dette også som en ren inntektkilde, ser det nå for tiden i Russland, den reisende sendes hjem med bot til flyselskapet om det er en minste feil med pass eller visa. Belgia hadde dette også før Schengen avtalen da de gav flyselskapene bot på over NOK 30.000 bare om det var en nordmann uten pass, som allikevel ble sluppet inn i landet! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fuktighet på passet, bytte? | petru26 | Reiseforum | 3 | 23-12-2010 03:30 |