Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-07-2010, 19:39   #1
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Smil Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

I dag ble årets Luftfartsjazz avholdt. Er spent på hvilken internasjonal destinasjon vi kan vente fra Molde i 2011. Planleggingen har visst nok kommet langt.

http://www.molde-airport.com/index.p...72010&newsid=4
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 19:44   #2
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

2/7 tyder vel pa Norwegian...
Old 22-07-2010, 19:47   #3
pilot94
ScanFlyer Silver

pilot94's Avatar

Når jeg leste artikkelen ble jeg redd for at MOL hadde planlagt direkterute til LON (det hadde gått rett vest med tanke på at AES-LON kommer i april)

Men dette blir spennende! Jeg reiser gjerne til MOL for å reise raskere ut i Europa, så gleder meg til å høre hvor det blir!
pilot94 is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 20:36   #4
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by pilot94 View Post
Når jeg leste artikkelen ble jeg redd for at MOL hadde planlagt direkterute til LON (det hadde gått rett vest med tanke på at AES-LON kommer i april)
Ser ut til at Molde og Ålesund har sett verdien av å snakke sammen og finne ut av løsninger som gavner dem begge.
Old 22-07-2010, 23:12   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
På Oslo-ruten, SAS og Norwegian samlet, er det hittil i år et belgg på 60% av kapasiteten. Men det er ikke bare på Oslo-ruten at man nå ser svært positive tall
Selvmotsigende, spør du meg. 60 prosent kabinfaktor er selvsagt lavt både for SAS og Norwegian. Det blir neppe noen London-rute ettersom denne skal gå fra Ålesund, men en lørdagsrute til Alicante eller tilsvarende er sikkert på trappene. Norwegian vil vel dog ha forsikringer og subsidier før de går i gang.
Old 22-07-2010, 23:28   #6
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
men en lørdagsrute til Alicante eller tilsvarende er sikkert på trappene
Hadde Alicante vært i Sentral-Europa, kanskje.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 23:31   #7
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Selvmotsigende, spør du meg. 60 prosent kabinfaktor er selvsagt lavt både for SAS og Norwegian.
Om du plukker enkeltsetninger ut av sammenhengen så kan du fort få selvmotsigelser. Dog, om du leser alt som står angående dette temaet så ser du at dette kommer fra Avinors synsvinkel som da mener at det er positivt med over 30% økning på Molde - Oslo ruta.

Quote:
Det blir neppe noen London-rute ettersom denne skal gå fra Ålesund, men en lørdagsrute til Alicante eller tilsvarende er sikkert på trappene. Norwegian vil vel dog ha forsikringer og subsidier før de går i gang.
Det blir IKKE noen London-rute. Står så i teksten. At Norwegian vil ha subsidier må du utdype. De får ikke andre subsidier enn alle andre som starter utlandsrute fra MOL, EVE, KSU, HAU og en flyplass til som jeg ikke kommer på i farten. Den subsidien er forøvrig forsvinnende liten.
Old 22-07-2010, 23:39   #8
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Om du plukker enkeltsetninger ut av sammenhengen så kan du fort få selvmotsigelser. Dog, om du leser alt som står angående dette temaet så ser du at dette kommer fra Avinors synsvinkel som da mener at det er positivt med over 30% økning på Molde - Oslo ruta.

.
Det hjelper lite om passasjerøkningen er på 30 % dersom kapasitetsøkningen er endel høyere. Da blir det fort røde tall i regnskapet.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 23:43   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:

Det blir IKKE noen London-rute. Står så i teksten. At Norwegian vil ha subsidier må du utdype. De får ikke andre subsidier enn alle andre som starter utlandsrute fra MOL, EVE, KSU, HAU og en flyplass til som jeg ikke kommer på i farten. Den subsidien er forøvrig forsvinnende liten.
30 prosent vekst på en rute er ikke overraskende når en ny operatør kommer til - hva er alternativet? Når kabinfaktoren bare er 60 prosent, betyr det at både Norwegian og SAS taper penger på ruten, dessverre. Så ingenting å glede seg over. Norwegian - og andre potensielle selskaper - lokkes selvsagt til Molde, Ålesund, Kristiansund og andre mellomstore flyplasser om de får subsidier og forsikringer. Ingenting galt i det.
Old 23-07-2010, 00:08   #10
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Det hjelper lite om passasjerøkningen er på 30 % dersom kapasitetsøkningen er endel høyere. Da blir det fort røde tall i regnskapet.
Vi snakker fortsatt fra Avinors ståsted. Der blir ikke tallene rødere om man får flere pax og flere flybevegelser. Det er da ikke de som betaler drivstoffet til SAS og DY.

Forøvrig er kapasitetsøkningen på 25% fra tiden med SAS som eneoperatør til tiden med både DY og SAS. Tipper vi ser ca 70% belegg om et år (men det er altså bare hva jeg tror).
Old 23-07-2010, 00:08   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Positivt at de samarbeider, ålesunderne og moldenserne. Sentra-Europa? Hvor i all verden kan de finne på å fly til? Kanskje nærliggende med Polen, ettersom det vel er en del polakker i distriktet, samtidig som en del møringer kanskje er klar for en en rimelig weekend der? Praha er vel en typisk populær destinasjon, men det kan da ikke holde med en ren turistrute?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 00:16   #12
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Når kabinfaktoren bare er 60 prosent, betyr det at både Norwegian og SAS taper penger på ruten, dessverre. Så ingenting å glede seg over.
Hvordan kan du vite det? Sitter du med regnskapet hos begge?
Kabinfaktoren er ingen nøyaktig vitenskap om økonomien. Man kan tjene penger på 50% belegg og tape på 80%
Det hele kommer vel an på hvor mye pax betaler. I tillegg går det jo også fint å tjene kroner på frakt på samme rute.
Old 23-07-2010, 00:18   #13
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Positivt at de samarbeider, ålesunderne og moldenserne.
Absolutt og nå kan man altså ane konturene av en vinn vinn situasjon...
Men hva som er den konkrete destinasjonen det jobbes for var det altså ikke sagt noe om.
Old 23-07-2010, 08:30   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Hvordan kan du vite det? Sitter du med regnskapet hos begge?
Kabinfaktoren er ingen nøyaktig vitenskap om økonomien. Man kan tjene penger på 50% belegg og tape på 80%
Det hele kommer vel an på hvor mye pax betaler. I tillegg går det jo også fint å tjene kroner på frakt på samme rute.
Nettopp - det kommer an på hvor mye passasjerene betaler, men med to operatører og sterkt prispress er det lite sannsynlig at gjennomsnittsprisen er spesielt høy. Lave priser kan til en viss grad dekkes inn gjennom høy kabinfaktor. Kabinfaktoren på nevnte strekning er imidlertid 20 prosentpoeng lavere enn det Norwegian og SAS ellers har - og dermed tror jeg ikke at noen av selskapene tjener penger på ruten.
Old 23-07-2010, 10:10   #15
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Nettopp - det kommer an på hvor mye passasjerene betaler, men med to operatører og sterkt prispress er det lite sannsynlig at gjennomsnittsprisen er spesielt høy. Lave priser kan til en viss grad dekkes inn gjennom høy kabinfaktor. Kabinfaktoren på nevnte strekning er imidlertid 20 prosentpoeng lavere enn det Norwegian og SAS ellers har - og dermed tror jeg ikke at noen av selskapene tjener penger på ruten.
Tiltredes - Avinor får jo sine avgiftskroner uansett om billettprisene ellers er lave, så selvsagt er de fornøyd. SAS og DY er derimot lite fornøyd med lavt belegg og (trolig) lav gjennomsnittlig billettpris. Det er en dårlig kombo for ethvert flyselskap.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 11:09   #16
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Tiltredes - Avinor får jo sine avgiftskroner uansett om billettprisene ellers er lave, så selvsagt er de fornøyd. SAS og DY er derimot lite fornøyd med lavt belegg og (trolig) lav gjennomsnittlig billettpris. Det er en dårlig kombo for ethvert flyselskap.
Nettopp. Det var akkurat det jeg skrev. Avinor er fornøyd. Det er ingen selvmotsigelse. Det er her FlightDeck må ta med hele settingen.

Forøvrig ble det vist en plansje som viste at det for MOL er 84 pax i snitt pr flygning for DY og SK samlet (altså hver veg i snitt for begge flyselskap), 90 for AES, 72 for KSU og 101 i snitt for landets øvrige flyplasser.

Til slutt kan der nevnes at SAS var svært skeptisk til en utlandsrute, Norwegian mente det var på sin plass og WF´s representant hintet om at de har Q400 som kunne fly nonstop til alpene.
Old 23-07-2010, 11:45   #17
Oggi
ScanFlyer Blue

Jeg er villig til å sette mye penger på at det er snakk om en destinasjon i Polen. 1 eller 2 frekvenser i uka.
Oggi is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 13:54   #18
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Man har gått fra fem til 6,4 avganger med B737 på ukedagene, så kapasitetsøkningen er neppe større enn trafikkøkningen.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 13:58   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oggi View Post
Jeg er villig til å sette mye penger på at det er snakk om en destinasjon i Polen. 1 eller 2 frekvenser i uka.
Jeg setter et par pærebrus, samt en ananas, på at det blir Gdansk !
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 14:40   #20
Oggi
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Jeg setter et par pærebrus, samt en ananas, på at det blir Gdansk !
Jeg vedder ikke imot!!

Dette blir nok Norwegian i konkurranse først og fremst med seg selv.
Oggi is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules