Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-07-2010, 19:39   #1
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver
 
Wiggo Hovde's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 615
Smil Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

I dag ble årets Luftfartsjazz avholdt. Er spent på hvilken internasjonal destinasjon vi kan vente fra Molde i 2011. Planleggingen har visst nok kommet langt.

http://www.molde-airport.com/index.p...72010&newsid=4
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 19:44   #2
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

2/7 tyder vel pa Norwegian...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 19:47   #3
pilot94
ScanFlyer Silver
 
pilot94's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 586
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Når jeg leste artikkelen ble jeg redd for at MOL hadde planlagt direkterute til LON (det hadde gått rett vest med tanke på at AES-LON kommer i april)

Men dette blir spennende! Jeg reiser gjerne til MOL for å reise raskere ut i Europa, så gleder meg til å høre hvor det blir!
pilot94 is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 20:36   #4
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver
 
Wiggo Hovde's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 615
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by pilot94 View Post
Når jeg leste artikkelen ble jeg redd for at MOL hadde planlagt direkterute til LON (det hadde gått rett vest med tanke på at AES-LON kommer i april)
Ser ut til at Molde og Ålesund har sett verdien av å snakke sammen og finne ut av løsninger som gavner dem begge.
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 23:12   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
På Oslo-ruten, SAS og Norwegian samlet, er det hittil i år et belgg på 60% av kapasiteten. Men det er ikke bare på Oslo-ruten at man nå ser svært positive tall
Selvmotsigende, spør du meg. 60 prosent kabinfaktor er selvsagt lavt både for SAS og Norwegian. Det blir neppe noen London-rute ettersom denne skal gå fra Ålesund, men en lørdagsrute til Alicante eller tilsvarende er sikkert på trappene. Norwegian vil vel dog ha forsikringer og subsidier før de går i gang.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 23:28   #6
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
men en lørdagsrute til Alicante eller tilsvarende er sikkert på trappene
Hadde Alicante vært i Sentral-Europa, kanskje.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 23:31   #7
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver
 
Wiggo Hovde's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 615
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Selvmotsigende, spør du meg. 60 prosent kabinfaktor er selvsagt lavt både for SAS og Norwegian.
Om du plukker enkeltsetninger ut av sammenhengen så kan du fort få selvmotsigelser. Dog, om du leser alt som står angående dette temaet så ser du at dette kommer fra Avinors synsvinkel som da mener at det er positivt med over 30% økning på Molde - Oslo ruta.

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Det blir neppe noen London-rute ettersom denne skal gå fra Ålesund, men en lørdagsrute til Alicante eller tilsvarende er sikkert på trappene. Norwegian vil vel dog ha forsikringer og subsidier før de går i gang.
Det blir IKKE noen London-rute. Står så i teksten. At Norwegian vil ha subsidier må du utdype. De får ikke andre subsidier enn alle andre som starter utlandsrute fra MOL, EVE, KSU, HAU og en flyplass til som jeg ikke kommer på i farten. Den subsidien er forøvrig forsvinnende liten.
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 23:39   #8
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Om du plukker enkeltsetninger ut av sammenhengen så kan du fort få selvmotsigelser. Dog, om du leser alt som står angående dette temaet så ser du at dette kommer fra Avinors synsvinkel som da mener at det er positivt med over 30% økning på Molde - Oslo ruta.

.
Det hjelper lite om passasjerøkningen er på 30 % dersom kapasitetsøkningen er endel høyere. Da blir det fort røde tall i regnskapet.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 23:43   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Om du plukker enkeltsetninger ut av sammenhengen så kan du fort få selvmotsigelser. Dog, om du leser alt som står angående dette temaet så ser du at dette kommer fra Avinors synsvinkel som da mener at det er positivt med over 30% økning på Molde - Oslo ruta.


Det blir IKKE noen London-rute. Står så i teksten. At Norwegian vil ha subsidier må du utdype. De får ikke andre subsidier enn alle andre som starter utlandsrute fra MOL, EVE, KSU, HAU og en flyplass til som jeg ikke kommer på i farten. Den subsidien er forøvrig forsvinnende liten.
30 prosent vekst på en rute er ikke overraskende når en ny operatør kommer til - hva er alternativet? Når kabinfaktoren bare er 60 prosent, betyr det at både Norwegian og SAS taper penger på ruten, dessverre. Så ingenting å glede seg over. Norwegian - og andre potensielle selskaper - lokkes selvsagt til Molde, Ålesund, Kristiansund og andre mellomstore flyplasser om de får subsidier og forsikringer. Ingenting galt i det.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 00:08   #10
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver
 
Wiggo Hovde's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 615
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Det hjelper lite om passasjerøkningen er på 30 % dersom kapasitetsøkningen er endel høyere. Da blir det fort røde tall i regnskapet.
Vi snakker fortsatt fra Avinors ståsted. Der blir ikke tallene rødere om man får flere pax og flere flybevegelser. Det er da ikke de som betaler drivstoffet til SAS og DY.

Forøvrig er kapasitetsøkningen på 25% fra tiden med SAS som eneoperatør til tiden med både DY og SAS. Tipper vi ser ca 70% belegg om et år (men det er altså bare hva jeg tror).
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 00:08   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Positivt at de samarbeider, ålesunderne og moldenserne. Sentra-Europa? Hvor i all verden kan de finne på å fly til? Kanskje nærliggende med Polen, ettersom det vel er en del polakker i distriktet, samtidig som en del møringer kanskje er klar for en en rimelig weekend der? Praha er vel en typisk populær destinasjon, men det kan da ikke holde med en ren turistrute?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 00:16   #12
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver
 
Wiggo Hovde's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 615
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Når kabinfaktoren bare er 60 prosent, betyr det at både Norwegian og SAS taper penger på ruten, dessverre. Så ingenting å glede seg over.
Hvordan kan du vite det? Sitter du med regnskapet hos begge?
Kabinfaktoren er ingen nøyaktig vitenskap om økonomien. Man kan tjene penger på 50% belegg og tape på 80%
Det hele kommer vel an på hvor mye pax betaler. I tillegg går det jo også fint å tjene kroner på frakt på samme rute.
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 00:18   #13
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver
 
Wiggo Hovde's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 615
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Positivt at de samarbeider, ålesunderne og moldenserne.
Absolutt og nå kan man altså ane konturene av en vinn vinn situasjon...
Men hva som er den konkrete destinasjonen det jobbes for var det altså ikke sagt noe om.
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 08:30   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Hvordan kan du vite det? Sitter du med regnskapet hos begge?
Kabinfaktoren er ingen nøyaktig vitenskap om økonomien. Man kan tjene penger på 50% belegg og tape på 80%
Det hele kommer vel an på hvor mye pax betaler. I tillegg går det jo også fint å tjene kroner på frakt på samme rute.
Nettopp - det kommer an på hvor mye passasjerene betaler, men med to operatører og sterkt prispress er det lite sannsynlig at gjennomsnittsprisen er spesielt høy. Lave priser kan til en viss grad dekkes inn gjennom høy kabinfaktor. Kabinfaktoren på nevnte strekning er imidlertid 20 prosentpoeng lavere enn det Norwegian og SAS ellers har - og dermed tror jeg ikke at noen av selskapene tjener penger på ruten.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 10:10   #15
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Nettopp - det kommer an på hvor mye passasjerene betaler, men med to operatører og sterkt prispress er det lite sannsynlig at gjennomsnittsprisen er spesielt høy. Lave priser kan til en viss grad dekkes inn gjennom høy kabinfaktor. Kabinfaktoren på nevnte strekning er imidlertid 20 prosentpoeng lavere enn det Norwegian og SAS ellers har - og dermed tror jeg ikke at noen av selskapene tjener penger på ruten.
Tiltredes - Avinor får jo sine avgiftskroner uansett om billettprisene ellers er lave, så selvsagt er de fornøyd. SAS og DY er derimot lite fornøyd med lavt belegg og (trolig) lav gjennomsnittlig billettpris. Det er en dårlig kombo for ethvert flyselskap.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 11:09   #16
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver
 
Wiggo Hovde's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 615
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Tiltredes - Avinor får jo sine avgiftskroner uansett om billettprisene ellers er lave, så selvsagt er de fornøyd. SAS og DY er derimot lite fornøyd med lavt belegg og (trolig) lav gjennomsnittlig billettpris. Det er en dårlig kombo for ethvert flyselskap.
Nettopp. Det var akkurat det jeg skrev. Avinor er fornøyd. Det er ingen selvmotsigelse. Det er her FlightDeck må ta med hele settingen.

Forøvrig ble det vist en plansje som viste at det for MOL er 84 pax i snitt pr flygning for DY og SK samlet (altså hver veg i snitt for begge flyselskap), 90 for AES, 72 for KSU og 101 i snitt for landets øvrige flyplasser.

Til slutt kan der nevnes at SAS var svært skeptisk til en utlandsrute, Norwegian mente det var på sin plass og WF´s representant hintet om at de har Q400 som kunne fly nonstop til alpene.
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 11:45   #17
Oggi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 117
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Jeg er villig til å sette mye penger på at det er snakk om en destinasjon i Polen. 1 eller 2 frekvenser i uka.
Oggi is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 13:54   #18
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Det hjelper lite om passasjerøkningen er på 30 % dersom kapasitetsøkningen er endel høyere. Da blir det fort røde tall i regnskapet.
Man har gått fra fem til 6,4 avganger med B737 på ukedagene, så kapasitetsøkningen er neppe større enn trafikkøkningen.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 13:58   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by Oggi View Post
Jeg er villig til å sette mye penger på at det er snakk om en destinasjon i Polen. 1 eller 2 frekvenser i uka.
Jeg setter et par pærebrus, samt en ananas, på at det blir Gdansk !
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 14:40   #20
Oggi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 117
Default Re: Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Jeg setter et par pærebrus, samt en ananas, på at det blir Gdansk !
Jeg vedder ikke imot!!

Dette blir nok Norwegian i konkurranse først og fremst med seg selv.
Oggi is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trenger noen regs fra 2010 og 2011.. Even92LN Register- og ATC-Forum 2 20-07-2012 12:51
Spottebilder fra 2010-2011 andreas97sas Bilder & foto 2 10-02-2012 09:36
Blandingsbilder fra 2009/2010/2011 FlyboyKarsten Bilder & foto 7 07-01-2012 21:49
SAS flyr Apollo til Sharm El Sheik fra SVG/TRD vinteren 2010/2011 LN-RRA Flyforum 8 14-02-2010 13:13
Polsk rute til Molde MartinL Flyforum 1 09-09-2008 14:24


All times are GMT +2. The time now is 18:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.