Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-10-2009, 10:10   #1
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Inte OT: Starbucks öppnar i Sverige

En latte på OSL koster fortsatt godt under femtilappen, og det i lokale kronasjer (cafe ritazza er vel nokså sentrale å sammenligne seg med, selvom kaffefokuset ikke er like rendyrket).

Last edited by JoeW; 23-10-2009 at 10:14.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2009, 10:29   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
En latte på OSL koster fortsatt godt under femtilappen, og det i lokale kronasjer (cafe ritazza er vel nokså sentrale å sammenligne seg med, selvom kaffefokuset ikke er like rendyrket).
Jeg kjøper alltid dobbel latte der og det koster 35 kr., noe jeg anser å være en vanlig og helt akseptabel pris. De har dessuten en veldig flink barista der.
Old 23-10-2009, 12:52   #3
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Jeg må tilstå at jeg lar meg underholde av sammenligningene mellom Nespresso og fersk kvalitetskaffe hvor en selv eller en flink barista har full kontroll. Er det meningen å gi Nespresso så mye cred?

For meg er Nespresso en super løsning hjemme. Jeg har måttet innse at jeg ikke er glad nok i å lage kaffe, eller får ro nok om morgenen i ukedagene, til at jeg fyrer opp den ellers utmerkede espressomaskinen min. Nespresso-maskinen gir meg imidlertid lett tilgjengelig og stort sett god nok i massevis kaffe, selv om jeg er langt fra uinteressert. (Nå er jeg ikke helt presis; sannheten er at jeg for tiden er "mellom Nespresso-maskiner".) Jeg har en del meninger om både distribusjon og miljøregnskap, men den ranten kan vi ta over en kopp kaffe.

Når det gjelder Starbucks i Norge er det vel kombinasjonen av meget høy franchise-leie og et lavt inntektspotensiale fordi det allerede er etablert så mange kjeder og gode frittstående kaffebarer som gjør at agenten Narvesen ikke har satt i gang forlengst. Hvis brandet dukker opp blir det antagelig på samme måte som i Sthlm og København; på flyplassen, hvor publikum er lite prissensitivt. Det blir nok OSL og Nordkapp før Oslo eller andre norske byer får noen Starbucks.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2009, 15:00   #4
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Falcon View Post
Når det gjelder Starbucks i Norge er det vel kombinasjonen av meget høy franchise-leie og et lavt inntektspotensiale fordi det allerede er etablert så mange kjeder og gode frittstående kaffebarer som gjør at agenten Narvesen ikke har satt i gang forlengst.
Jeg spekulerer også på om ikke Reitan-gruppen er bedre tjent med å holde Starbucks ute av det norske markedet. De ville vel ha kannibalisert noe på sine egne butikker som selger kaffe, som f.eks. 7-eleven.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules