![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
Mellom bakkar og berg...
Join Date: Aug 2009
Location: Nord i landet
Posts: 41
|
![]() Quote:
Når jeg hadde sett denne filmen så ble jeg ganske skeptisk http://www.youtube.com/watch?v=Mlp4HhakB00
Jeg kan vanskelig se for meg en troverdig utredning av dette prosjektet, uten å ha med en GRUNDIG vindanalyse. Viser det seg at kraftig turbulens og vertikale luftstrømmer vil oppstå i dette området, på lik linje med mange av de KB-plassene vi har idag, så tror jeg ikke prosjektet er så veldig interessant. Da er det bedre å beholde strukturen som den er idag, hvor ihvertfall noen av plassene er landbare. Evt. så bør man finne en alternativ lokalisering. Det hersker vel ingen tvil om at dette området er bra, rent geografisk og infrastrukturmessig, når det gjelder en samlokalisering av en flyplass for Helgeland. Derimot tror jeg prosjektet faller på sin egen urimelighet, hvis de operative forholdene jeg nevnte over skulle vise seg å være tilfelle. Med den teknologien vi har idag, er det ingen problemer å simulere vindforhold. Vi har idag turbulenskart for flere flyplasser i Norge, og de er til stor hjelp for å kunne forutse hvordan forholdene vil være på det tidspunktet man skal fly inn der. Jeg har selv brukt disse kartene ved flere anledninger, og i de aller fleste tilfeller så kommer de vertikale luftstrømmene der de er tegnet inn på kartet. For dere som er interessert i å ta en titt på disse kartene, så finner dere de på www.ippc.no. Gå videre inn på "briefings" og deretter på "wind & turbulence", så får dere opp listen over de plassene som har denne tjenesten. Ønsker dere en forklaring på hvordan kartene leses og hvordan dataene innhentes, så går dere inn på "Help & Information"-fanen og laster ned en WORD-fil derfra. Håper de som utreder dette området ser viktigheten av en slik analyse, og sørger for at alle data kommer på bordet. Skulle det vise seg at min skepsis er ubegrunnet, og at siktforhold og skybase ellers ikke er noe problem, så må jeg si at dette prosjektet virker svært interessant....men jeg har mine tvil... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Jun 2009
Posts: 10
|
![]()
Får da virkelig håpe at de som utreder dette tar hensyn til alle forhold, inkludert vindforhold og mulig turbulens. Noe annet ville være en skandale.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
Pga ufullstendige og tildels feilaktige målinger og målemetoder tidligere har det vært knyttet en del prestisje fra myndighetenes side, og det er dette som nå legges til side og dette prosjektet løftes inn og blir sett på med de objektive øyne som prosjektet fortjener. Skal det bli en felles flyplass på Helgeland er nok dette det eneste alternativet. Polarsirkelen Lufthavn er jo et prosjekt som eventuelt skal erstatte Røsvoll( noe de selv også sier ... ). Hvis ikke Helgeland Lufthavn blir bygget, vil jeg tro at dagens kortbanestruktur blir opprettholdt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helgeland i dag | triple seven | Bilder & foto | 3 | 31-01-2016 20:08 |
Kystlangs i Helgeland | Bergern | Reiseforum | 0 | 05-10-2015 11:25 |
Nykommer over Helgeland | triple seven | Bilder & foto | 1 | 19-05-2015 14:32 |
''Kø'' over Helgeland i dag | triple seven | Bilder & foto | 2 | 13-10-2014 17:14 |
Dagens over Helgeland | triple seven | Bilder & foto | 2 | 26-05-2013 19:53 |