Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-09-2009, 21:56   #1
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Default Russisk flyindustri står for fall?

Jeg så tidligere i dag på BBC at aeroflot ikke har lengre råd til å betale for drivstoff til deres egene russiskbygde-maskiner. Tupolev 154 står som den mest utsatte. I reportasjen kommer det fram at motorene er såpass tørste, at en billig pris på maskinene vil ikke være lønnsom.
SSJ 100 er "håpet", men de vil jo ikke greie og bygge disse maskinene i samme tempo som de andre to store.

Les mer her: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8234421.stm
Jeg har ikke sett den videoen i den linken, men jeg regner med at det er den samme reportasjen jeg så tidligere dag på BBC.

Kan dette være slutten for russisk flyindustri?
Jeg håper ikke det. Etter det jeg har skjønt er det overlegen kvalitet på disse flyene, men det er vedlikehold og fuelforbruk det står på

Last edited by Martin; 03-09-2009 at 22:27.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2009, 18:19   #2
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Default Re: Russisk flyindustri står for fall?

Det er ikke så enkelt å spå om sivil russisk flyindustri. De tre fremste typene russerne setter sin lit til nå er An-148, Tu-204 SM og den høyt profilerte superjet'en SSJ100.

De siste årene har importen av nye og brukte Boeing- og Airbus-maskiner til Russland vært enorm, men nå i sommer ble det innført en beskyttelsestoll som først og fremst vil ramme import av A320 og B737.

Sovjetunionen hadde en høyt utvilket flyindustri, men siden fabrikkene fikk ordrer uten konkurranse, var det så som så med evnen til å utvikle nye og bedre modeller. Etter Sovjetunionens oppløsning fikk omtrent alt sovjetisk- og russiskprodusert et b-stempel av russerne selv, og fly (og biler) fra Vesten ble sett på som det beste og mest prestisjefylte.

Konstant billig drivstoff og fravær av miljøkrav og energiøkonomisering har også preget russisk tankegang frem til i dag.

Det som gir håp er at i Russland har teknikere, ingeniører og konstruktører en meget høy prestisje, og samfunnet har derfor en høy kompetanse på tekniske løsninger og evne og vilje til å finne nye løsninger.

De sliter derimot med et uhyggelige byråkrati, korrupsjon og at mange bedrifter er statseide og har alldeles for mange folk i arbeid, men masseoppsigelser er et ømtålig tema. Det kan føre til sosial uro som igjen vil utfordre dagens meget populære makthavere (les Putin og Medvedjev).

Da finanskrisen rammet Vesten for et års tid siden, ble den av makthaverne, nærmest på sovjetvis, avskrevet som et vestlig-kapitalistisk problem. Men den og fallet i oljeprisen har rammet Russland hardt og spesielt den sivile luftfarten, med noen konkurser og en generell trafikknedgang for mange selskaper på 20 - 30 %.

Jeg tviler på at Russland vil gi avkall på sin sivile flyindustri. Til det er den for viktig og prestisjefylt. Også Boeing og Airbus lever god på indirekte statlige subsidier og garantier, og det vil også den russiske flyindustrien i fremtiden. Og liksom USA ble fryktelig nasjonalistisk etter 9/11, så har Putin-regime også visst å spille på slike strenger. Av den grunn er også russiske produkter (også fly) i ferd med å komme på moten igjen. Den innenlandske promoteringen av SSJ100 er for eksempel formidabel.

Og liksom MD80 all series er i ferd med å takke for seg i Vesten fordi de er gamle og bruker mye drivstoff, ja så er det akkurat det samme tilfellet med Tu 154 i Russland.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2009, 19:30   #3
DYflyer
Aviation Junkie

DYflyer's Avatar

For det første: Antonov er ikke russisk, men ukrainsk . Problemet for TU204'n er vel først og fremst at de ikke klarer å få opp produksjons-takten, og selskapene vegrer seg derfor for å bestille denne. Det tar rett og slett for lang tid å få levert en "lønnsom" flåte. Dermed står vi nok igjen med SSJ'n som eneste håp for den sivile russiske flyproduksjonen. Både TU154'n og IL96'n er vel på vei ut av Aeroflot's flåte (og dermed blir SSJ'n eneste russiske flytype hos dem), men vi har vel fortsatt ett håp om å få sett disse hos andre selskaper i noen år til. Men det er nok desverre slik at de av oss som ønsker å få flydd diverse russiske flytyper bør kjenne sin besøkelsestid.
Old 05-09-2009, 19:58   #4
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

[QUOTE=DYflyer;413840]For det første: Antonov er ikke russisk, men ukrainsk . QUOTE]

Det er rett, men typen produseres nå også i Russland, i Voronezh, hvor RA 61701 (c/n 40-03) hadde sin første tur i luften 19. juli. Den skal leveres til Rossiya. Jeg viser til artikkel i Airliner World s. 14 i september-utgaven 2009.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules