![]() |
|
![]() |
#181 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]() Quote:
SAS ledelsen er/skal på et road show i disse dager for å selge emisjonen inn mot andre nåværende og potensielle nye investorer of dette er noe som gjøres i samarbeid med forskjellige finansinstitusjoner |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Alle har rett til å delta, men når de som spytter inn utgjør over 50% kan de gjøre det uten at de resterende spytter inn noe, som da vil få sine eierdeler minket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Planen var at de øvrige skulle ha separate AOCer fra jan i år, og kun SAS International skulle forbli i et felles skandinavisk AOC, men dette ble stoppet for et par uker siden. Så vidt jeg kan lese informasjonen fra SAS så er planen nå at et felles skandinavisk AOC underlagt STK nå skal opprettholdes, og at også den norske "avdelingen" skal inn under dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Quote:
Last edited by sail4fun; 10-03-2009 at 07:45. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2005
Posts: 221
|
![]()
Denne emisjonen, er det noe en simpel småaksjonær kan være med på? Hva vil disse aksjene koste? Er det bestemt? Vil det være over den forholdsvis lave kursen vi ser nå? (16-17 kr.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Storting torsdag den 12. mars 2009 kl. 10:00
Storting torsdag den 12. mars 2009 kl. 10:00 1. Innstilling frå næringskomiteen om SAS AB - statens deltakelse i kapitalforhøyelse (Innst. S. nr. 161 (2008-2009), jf. St.prp. nr. 41 (2008-2009)) Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
|
![]()
Dette skal jeg trekke av på skatten .....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Helt fantastisk at enkelte ENDA ikke skjoenner poenget med hva som skjer her. Det har blitt forklart i denne og X antall traader titalls ganger allerede, ikke en gang en mikro teskje hjelper en gang.
For nnnnte gang: Staten gir ikke SAS penger i statsstoette etc., de er medeiere og deltar i en emisjon for ikke aa bli utvannet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
|
![]() Quote:
Du kan komme med så mange skjeer du vil. Det er vel lov å ha litt annet syn på dette, uansett hvor korrekt emisjonen er gjennomført og hvor rett alt er...... Last edited by BU595; 15-03-2009 at 00:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Poenget er at jeg også er i mot statlig eierskap, men når man først har det må man opptre som en forsvarlig, ansvarsbevisst eier - og da deltar man i emisjonen.
Ja, jeg mener statens eierandel i SAS bør selges, men når staten har valgt å ha eierandeler i et børsnotert selskap, så må man også være med på baksiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Antageligvis var konkurs et mer reellt alternativ, og da er det god butikk å gå inn med 800 millioner, dersom man tror man skal få mer enn 800 millioner igjen i verdi. Helst betydelig mer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Børsverdi= antall aksjer utstett x verdi per aksje. Hvis staten hadde fått 600 mill for sin aksjepost er en annen sak!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]() Quote:
Så Gustavf sin kalkulator er helt rett, det samme gjelder økonomiforståelsen hans ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
Det er delte oppfatninger om saken Tommy, nå også Easyjet Quote:
__________________
Lufta er for alle! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Ja, det er idioti at man kaller dette for statsstoette, bail, gi SAS mine skattepenger etc etc. Er fullstendig enig i at staten ikke burde eie noe som helst i stor stoerrelsesorden i hverken SAS, StatoilHydro eller noen andre. SAS har meget godt av og hadde vaert drevet MYE bedre dersom man hadde faatt inn ikke statlige eiere som faktisk deltar mer aktivt og hiver ut mye av det samme daukjoettet i middle management og faar inn noen med ambisjoner og visjoner. Samme folka har jobbet i SAS i administrasjonen i en aarrekke, ingenting nytt bortsett fra at man flytter jobber internt. Men staten er medeier i en masse selskaper, ogsaa selskaper som har blitt bailet out der britiske, amerikanske og andre land ufrivillig har blitt store medeiere. Hvor mange oljemilliarder som har gaatt ned i dass den siste tiden som aldri kan vinnes tilbake over tid, er vanskelig aa si, men det er mye mer enn hva man investerer i her. Staten er en stor medeier i ett selskap som heter SAS. Det selskapet skal ha kapitaloekning og alle aksjonaerer kan velge aa si ja eller nei. Om de sier nei, vil andre aksjonaerer som deltar i emisjonen faa en stoerre eierandel, mens staten sitter igjen med smuler av sin investering. Det smarte er derfor aa delta i emisjonen og selge paa et annet tidspunkt, ikke naar selskapet er paa bunn. Det er noe alle med litt oekonomisk og investerings kunnskap lett kan kalle for idioti fordi da taper man ihvertfall pengene man har investert. Jeg er dog enig at staten boer ha en exitstrategi allerede naa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Så har SAS Danmark regnet på, hvor mange kabinansatte
som må forlate selskapet. Totalt blir 225 CC overtallige, 70 stillinger fjernes allerede nå - mens de resterende 155 er ute medio August-måned. Dog er det fler av de overtallige som går over til førtidspensjon, samt andre går over i permisjon i enten ett eller to år. Ikke noe endelig tall mh.t. piloter, men de regner med at ca. 150 blir overtallige i SAS Danmark av totalt 400 som skal fjernes i hele skandinavia. Les mer her: http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=20374 og evt. her: http://www.boarding.no/art.asp?id=35847
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hvordan er det med pilotene som dobbeldipper nå? Det var jo så mye styr med disse som var gått av med pensjon, og fikk utbetalt dette, men som fortsatte å fly og dermed heve lønn i tillegg. Er disse fortsatt i aktiv tjeneste?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Boarding.no melder at SAS sin nyemisjon ble overtegnet med 24%
Jeg forstår ikke mye av dette, men noen - eller someone som det heter på engelsk - kan sikkert forklare dette nærmere. Her er artiklen fra boarding no: http://www.boarding.no/art.asp?id=36043
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
|
![]()
En forklaring kan være at mange tror på SAS i det lange løp ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS sminket bort 12 milliarder | MartinL | Flyforum | 12 | 17-01-2010 22:01 |
SAS ”sminket bort” 12 milliarder | PAS | Flyforum | 1 | 17-01-2010 21:46 |
Norge skal bruke opptil 40 milliarder på nye jagerfly. | sail4fun | Flyforum | 6 | 03-05-2006 07:56 |
OA skal betale milliarder retur | Guest | Flyforum | 2 | 15-09-2005 08:34 |