Flyprat

Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2008, 04:58   #1
Speedbird
ScanFlyer Molded

Default Re: Gear down.... or not!

Erfaring - da jeg har ca. 400 timer i småfly som pax og elev.

Jeg har enda til gode å se en flyklubb som benytter seg av sjekklisten som står i POH,
f. eks. i BAK hvor jeg har mine fleste timer benyttes det en egen versjon.
Denne er også blitt endret fra tid til annen, uten at Luftfartstilsynet må godkjenne noe som helst..
..kan du referere til den bestemmelsen som tilsier at privatfly sine sjekklister skal godkjennes spesifikt?
Den skal jeg veldig gjerne like å se..

Personlig mener jeg at man alltid skal bruke sjekkliste, - men - sjekklisten trenger sjelden å være noe særlig lang..
..f. eks. for en C172 på takeoff, hva annet enn Fuel-selector to both og mixture rich, trenger du egentlig?
Hvis master switch er av, ja - hvis du ikke merker det så har du ingenting i ett fly å gjøre;
hvis magnetene ikke står på both - så merker du det på turtallet, og det samme med forgasser-varme for den saks skyld..
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2008, 11:35   #2
BoeingOnFinal
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
f. eks. for en C172 på takeoff, hva annet enn Fuel-selector to both og mixture rich, trenger du egentlig?
Dører og vinduer lukket? Riktig flap setting for en eventuell soft/short field take-off? Sjekke at Carb. Ht. er på COLD? Magnetos Both? Briefe Emergency Procedure ved eventuell motorkutt etter avgang? Transponder på Mode C i kontrollert luftrom? Landings-/Strobelys? Gyrokompass er aligned med C/L på rullebane?
BoeingOnFinal is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2008, 14:45   #3
Speedbird
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by BoeingOnFinal View Post
Dører og vinduer lukket? Riktig flap setting for en eventuell soft/short field take-off? Sjekke at Carb. Ht. er på COLD? Magnetos Both? Briefe Emergency Procedure ved eventuell motorkutt etter avgang? Transponder på Mode C i kontrollert luftrom? Landings-/Strobelys? Gyrokompass er aligned med C/L på rullebane?
Dører og vinduer lukket er en del av before start-up sjekklisten, riktig flap-setting setter du på før du taxer fra oppstillingsplass, sjekke carb-heat på cold og magnetos på both gjør du etter run-up, briefe nød-prosedyre er også før du taxer bort, transponder bør du alltid ha på og kan gjøres før du taxer fra rampen, strobe er memory item da du alltid skal ha det på når du er i aktivt område (rwy's eller airborne), gyrokompassen aligner du også før du taxer fra rampen.

Poenget her er;
1: Så mye som mulig skal være ferdig før du begynner å taxe.
Årsaken er todelt;
- Du kan ikke stå på rwy/taxebane og blokkere for andre med masse unødvendig tull.
- Du kan oppleve stress når du er på rwy/taxebane, og sjansen for å gjøre feil/glemme/hoppe over punkter er stor.

Og sjekklistene i de flere klubber er unødvendig tunge,
f. eks. å sjekke master-switch "on" 4 ganger før du er airborne er tull..
..hvis den skulle skrudd seg av under veis hadde du garantert - GARANTERT - merket det!

F. eks. også å sjekke lyspærer er jo helt på trynet..
..flott å se at noen ikke lyser - men det var jo denne gangen!
De kan brenne ut underveis, - og strømsjokket de får i det kretsen lukkes,
er hovedårsaken til at pærer ryker.
Så du får sjekket at pæren virker der-og-da, men kanskje det var nest siste gang den tente - for neste gang bryter tråden.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules