![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]() Oslo danker ut Stockholm Oslo lufthavn vokser seg stor i Europa, og danker ut Arlanda. Oslo Lufthavn Gardermoen vokser nest raskest av storflyplassene i Europa, skriver Dagens Næringsliv mandag. Tallene kommer fra magasinet Airline Council International, som rangerer topp hundre flyplasser i verden. Det er kun Ryanairs hovedflyplass Dublin, med en vekst på 14,9 prosent, som vokser raskere enn vår hovedflyplass. Gardermoen kan vise til en vekst på 11,2 prosent. Gardermoen ligger på 71. plass over verdens største flyplasser og slo Arlanda utenfor Stockholm til 72. plass. - Slik veksten er i dag, vil vi vel ligge en kvart million passasjerer over Arlanda ved utgangen av året, sier informasjonssjef Jo Kobro i OSL til avisen.
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Betegnende for NA24s nyhetsformidling - kommentere noe skjedde ved årets utløp (2006) som en stor nyhet i juli 2007.
En annen ting er at hvis Kobro har sagt en kvart million over i løpet av året (2007?), så står det dårlig til med de matematiske egenskapene på OSL. Estimatet for 2007 ved utgangen av juni er henholdsvis OSL 19,1 millioner og ARN 17,6 millioner, og det er en avstand på 1,5 millioner - seks ganger så stort som NA24 hevder å fått i kommentar fra herr Kobro. Spørsmålet er så om NA24 har fått en kommentar, og har de forstått den. Betegnende nok så er ikke artikkelen signert.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Kobro har forøvrig ved flere anledninger uttrykt at veksten i flytrafikken på OSL kom overraskende i 2006. Som LN-KGL skriver, det mangler evner på flere områder der i gården. Og ikke nok med det - den offisielle beslutning om å sette i gang T2 blir visstnok ikke tatt før utpå høsten en gang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Jeg tror vi får konsentere oss om å basje NA24 og deres sommervikar, så får vi la OSL jobbe i fred med sine utvidelsesplaner og provisorier fram til T2.
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]()
vi holder på Kurt!
![]() Quote:
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Hvis veksten i 2006 har kommet overraskende på Kobro og co, bør de vel vurdere å se seg om etter ny jobber ?!?! I 2004 var veksten på 11,8%, i 2005 på 7,2%, og i 2006 på 11,2%, så da må jo Kobro og co vært i dvale i tre år?!?!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,282
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Grunnen til at T2 har blitt dyttet på, er at eieren av Avinor fortsatt vil bruke firma til å betale for andre ting på andre fronter. Tilsynspålagte utbedringer rundt landet har prioritet, og mengden penger er desverre ikke uendelig.
Dessuten er det litt pussig at eier tar ut et massivet utbytte, og samtidig låner masse penger. Tror T2 blir forsinket jeg. Igjen.....
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Dumt spørsmål, er ikke OSL ett privat selskap, slik at de selv kan ta opp lån og bestemme når det skal investeres
![]()
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Jo, OSL er et vanlig AS. Men det er eierne som bestemmer her som i det private. Og eierne det er staten gjennom Avinor. T2 er et så stor prosjekt at det må styrebehandles og da er det Avinor som bestemmer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,282
|
![]()
OSL er også ett rent datterselskap av Avinor og rent praktisk så regnes vel OSL som en egen divisjon innen Avinor. det er ihvertfall slik det står beskrevet i det nyeste Hegnar hvor det er en presentasjon av Avinorledelsen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
T2 ?? menes det en helt ny terminal med innsjekking og baggasjekarusel og gangbroer til flyene ?? eller menes det bare en ny "satellit" ?? sånt som det er i Atlanta flyplassen..
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,282
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,390
|
![]()
Hvem skal inn i T2 - eller blir det T1 innenriks og T" utenriks og/eller omvendt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Hilsen, Laurenz |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
|
![]()
Hva med å bygge en gigantisk gangbru over taxeområdet til den nye terminalen. Det ville jo bli et spotterparadis! Eneste som mangler da er noe annet enn smågriser...
Hvordan er forresten kommunikasjonen med den eksisterende terminalen planlagt? Har hørt noe om en tunnell under tarmac, men det blir jo fryktelig trist og "mørkt". Hvor er det evt planlagt at de skal kobles sammen? I ankomst eller avgang? Noen som kjenner prosjektansvarlig som kan fiske ut noe info, nå ble jeg fryktelig nysjerrig. Byggingeniørstudent som jeg er... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oslo-Stockholm-Addis Ababa-Seychellene-Addis Ababa-Stockholm-Oslo | FlightDeck | TripReports | 32 | 06-06-2013 23:03 |
Oslo-Stockholm-Düsseldorf-Wroclaw-Barcelona/Girona-Wroclaw-Frankfurt-Stockholm-Oslo | FlightDeck | TripReports | 28 | 11-05-2009 22:16 |
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteboerg-Oslo | FlightDeck | TripReports | 16 | 16-01-2009 13:41 |
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo | FlightDeck | TripReports | 30 | 26-12-2008 14:55 |
Fly vs Tog - Oslo-Stockholm-Oslo | BU595 | Flyforum | 6 | 13-01-2007 12:53 |