![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Neste uke, 26. april, kommer Freddie Awards og da braker det vel løs her på forumet.
Så jeg vil før det ta en evaluering av FB......... I DAG ER DET ÅTTE DAGER SIDEN JEG STARTET , NÅ LAR JEG DEN GÅ FRA WORD-FORMAT TIL FORUM-FORMAT. Litt langt, men håper dere leser igjennom ........ INNLEDNING: Først en liten bakgrunn om oss og vårt reisemønster. Min kone og jeg er i den heldige situasjon at vi kan foreta mange reiser i året. ”Egen sjæf” og heldigvis ingen faste ansatte som kan bli syke , streike, lage intriger etc etc.. Du verden hvor velsignet vi er....... ![]() Men siden alle reiser er betalt av oss selv, er C-klasse aldri aktuelt. Ingen av reisene er jobbrelatert. Kan leve med 31” over 12-14 timer , og da blir det flere kroner på destinasjonen. Liker ikke gymnastikk, men hvis dere har sett meg halvveis i en 12 timers leg, ville dere trodd at jeg var et slangemeneske !! Det er egentlig ikke mye forskjell på 31” og 32”, alt avhenger av setetypen som teller så mye. Det monner først mer ved 33” til 35 ”. Men bredden er jo den samme. Skuldergnissing der også. Har jo hatt en del C-klasseturer, men kun oppgradert. Selvfølgelig er det flott, men ikke verd betaling fra privat lommebok. Heller ikke poengoppgradering er verd poengene heller. Viktigste for oss er å reise mest mulig, og da teller pris veldig mye. Om vi skulle vinne 6 mill i lotto, vil vi fortsatt fly monkey. 6 mill i C-klasse ville ikke vare lenge med vårt reisemønster med de prisene !! Penger rett i dass........ Bruker heller penger på å bo godt noen dager enn 12 timer i C klasse ( hvor man ofte sover bort pengene også ). Da SK for vel to år siden begynte med ”SK25bonusprosent”, gjorde vi umiddelbart EuroBonus til program nr. 2, OG BESTEMTE OSS FOR FLYING BLUE som program nr. 1. Vi har vært sølv i EB mesteparten av tiden siden vi ble medlem i 1992. Gull er ikke oppnåelig siden vi ikke flyr C. Er fortsatt sølv , men takket være LH og andre Star-partnere. De mikroskopiske poengene vi får fra SK utgjør vel kun 10-15 % av inntjeningen på de 20.000 som trengs for sølv. Men fra høsten 2008 er det jamnt slutt på sølvmedlemskapet, antar jeg. Savne det vil vel heller ikke., snarere tver i mot med FB. Fra nå av av samler i vel opp SK ”mikropoeng” med et håp om en gratistur til BGO. Men det blir nok en LH innimellom som drar opp poengsummen. Har sansen for det selskapet. Men har en del poeng å brenne av før den oppsamlingen. Flyr SK kun når de er billigst, og det betyr vel kun noen destinasjoner i Sør-Europa ( pr. i dag ) . Uansett har SK meget gode direkteforbindelser. No-frills service, men brukbar benplass. Men siden de nye -700 får 141 seter så er vel det snart i DY-standard der i gården . Undrer om resten av flåten blir ombygd også ?? Muligens tar vi også i framtiden flighter med et annet ”system”, uten bonuspoeng, f. eks. Oneworld, dersom prisen gjør det fordelaktig. Har jo gått over til BA på London. Valg av bonussystem er jo avhengig av hvor en drar og bonuspoeng har ofte også en ”pris”. Null poeng kan være meget økonomisk av og til. En skal ikke se seg blind på poeng.:exclamati OPPTJENING: Vi byttet da til KL’s Flying Dutchman som etter kort tid ble Flying Blue . Poengene raste inn og kort tid etter vi ble sølv, fikk vi brev om at vi personlig ville få 9.000 poeng extra dersom vi fløy ytterligere 4 flighter inne ca. 3 mnd. Det var ikke noe problem, siden vi allerede var booket og betalt en tur til NYC !! Det var fire sektorer. Senere kom et tilbud fra Skyteam ( tidlig 2006 )om 2.000 poeng ekstra på alle longhaul innen noen måneder. Greit 12.000 raste inn. Måtte bare registrere oss på skyteam.com. MERK!!! ![]() KL/AF sine 100% poeng priser ligger ca. Kr. 1.800-2.000 under SK sine tilsvarende. Har sammenlignet med bl.a. vår tur med AF til NYC kommende september. Og for oss som er ofte i USA er det greit å tjene poeng på CO’s direkteflight til EWR istedenfor en ekstra rundtur i Europa på 3-4 timer.. De opererer ikk med noe 25 % så vidt jeg kan se ! Uansett er NW via AMS også topp til ”over there ”. De nye A330 er bra og topp betjening. Har i tillegg sansen for AF’s nye 777 . Med et slikt fly ( særlig deres økonomiklasse ) kan man bite i det sure eplet og dra via CDG ! Derfor NYC med dem i september ( joda, jeg vet , skrekkelige CDG ) FORDELER MED SØLV Sølv hos SK har egentlig kun en fordel, innsjekk på Business skranken på OSL og et fåtall andre plasser hvor de flyr. For oss betyr det lite likevel siden vi sjekker inn på nettet til Europa-destinasjoner ( eneste steder hvor vi nå benytter SK ) og går rett til gaten. FB har elite/business check-in for sølv over hele verden hos Skyteam-partnere. Dessuten pre-boarding også for sølv. EB gir kun 15 % ekstra poeng ved sølv BARE PÅ SK FLIGHTER. IKKE ANDRE STAR FLIGHTER.... FB har 50% ekstra poeng ( 75 % på gull, 100 % på Platina ) PÅ ALLE FLIGHTER MED SKYTEAM-MEDLEMMER !! Nok en grunn til å droppe Eurobonus.. UTTAK AV BONUSREISER: Dette er det ALLER BESTE ved FB. Bare det er nok til å bli medlem !!!! Tok nettopp ut en tur til Papeete, Tahiti med AF ( A319, 772ER, 773ER og A343 - gjett om oss flygærne får sammenlignet flytypene !!! ), kun 80.000 poeng !! :clap PPT er kun 900 km kortere i luftlinje fra OSL enn SYD !! Sør-Amerika er 70.000 poeng, og mitt favoritt-reisemål, Hawaii, kun 60.000 poeng. En får da direkte vond smak i munnen da det er 60.000 poeng med SK til NYC og så lite poeng i inntjening på samme ruta . Så lopper de deg nok en gang ved uttak av bonusreiser. Grøss..... Kjempegrøss........ Skrekkelig dårlig: ”NO-DEAL !!!” P.S. : ( Men for heavens sake, forstår alle som har EBG grunnet jobbrelatrete reiser ut i fra Norge inenfor direketeruter fra OSL til Europa etc. Hadde selv gjort det samme. Da er det ofte inget annet valg, og selvfølgelig er EB det absolutt beste valg ) BREAKING NEWS. Tittet på min kones EB konto. Hun blir EBG i år ved et uhell !! To ekstra longhaul hvor LH A346 var det naturlige valget !! Never mind, det går det også !!:clap |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,056
|
![]()
Heldigvis for EB og SAS kommer det mest sannsynlig nye opptjenings regler snart.
Jeg har uansett ikke noe valg da jeg stort sett flyr der kun Star flyr. Itillegg til at jeg nekter å sette mine ben i enn Ryanair fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
|
![]()
Er nå Gull både hos EB og FB og kan bare bekrefte dine betraktninger vedr. din helt private "Product Mach-EB against FB".
For meg er det nesten bare flygninger til Spania inkl. LPG og TFN som gjør at jeg kan opprettholde EBG statusen. Stort sett ellers benytter jeg meg ofte av NW til US, KL og OK i rest europa. Til litt kompliserte reisemønster i Asia bruker jeg byrå og får muligheten til å prøve mange spennende selskaper. Til orientering så kjøper jeg kun billetter i øko. Min konklusjon er at SK og EB har LAAAAAANG vei å gå før de i det hele tatt får en ny Freddie. Det begynner faktisk å bli en del år siden sist. Forresten jeg skal hente min fine T-shirt jeg fikk da FlyerTalk hadde DO på ARN/STO med SAS. På skjorta står følgende: Proud winner of FREDDIE SAS EuroBonus Program of the year 2003 2001 2000 1999 1998 1997 1996
__________________
...og også RYGflyer |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Vel, jeg sier i mitt innlegg ovenfor at bonuspoeng ikke er alt. Vel i dag leste jeg lørdagsVG og fant ut at AY selger BKK i dag og morgen for kr. 3.643 pr person ved utreise lørdag og søndager på finnair.no .:clap :clap
Hoppet inn og tok weekend i pinsen for kr. 7.286 totalt for to personer. Fikk topp sete på MD 11 og , endelig, E 170......... NULL, KOMMA NULL BONUS !! Who cares !! ![]() Løp og kjøp pinseferie. :wink |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Jeg kan jo gi et par synspunkter som FB sølv-gull-platinum:
-Fordeler ut på OSL er minimale. Tilgang til lounge, javisst, men ellers er det dårlig. Prioritert innsjekk fungerer ikke, det samme med "bedre" seter (på KL, AF er hakket bedre). Priority-tags på bagasje blir ikke tatt hensyn til når båndet lastes på OSL. Ingen fast-track i security. -Fordelene med NW er de beste. Som gull hadde jeg 13 av 14 flighter i første klasse, som platinum ble det ca 8 av 10, samt en oppgradering til biz over atlanteren. Som sølv hadde jeg 1 av 2 i førstekl. Veldig hyggelig personale, bagasjen veldig tidlig på båndet, og fast-track gjennom security i MSP. Sjelden kø for innsjekk. Tilgang til WC-lounger uansett om man er på domestic eller international billett. -Fordelene med CO er helt ok. Mulighet for nødutgang, men ikke up-grades. Priority-tags på bagasje, og innen USA er bagen tidlig på båndet. Tilgang til PC-lounge både på internasjonal og domestic billett. -Fordelene med AF er mulighet for ok seating og tilgang til lounge. -KL gir stort sett blanke hva man er. Jeg tjente 210 000 poeng på 2 år. Tenkte jeg skulle spare noen ti-tusener til, så kan jeg dra hvor i verden på førsteklasse med reisekammerat. Bryllupsreise en gang i tiden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
For 210.000 poeng får du to turer til Papeete med AF og en tur til HNL med NW..
Så finn en partner !! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Synd at MCO-OSL-MCO koster ca 12 000kr, mens OSL-MCO-OSL koster 27 000kr i Z i sommer. Platinum går ut nå i mai, så da er jeg gull ett år fremover, dvs 75% ekstra bonus. En tur til USA blir da 25-30 000 poeng hvis man tar et par tre legger domestic |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Nei da, det er 80.000 pr.pax til Tahiti. Står klart i "bruksanvisningen" til Flying Blue. Betalte det for ca. tre uker siden.
Her er fra kontoutdraget mitt ![]() Your last transactions Date Transactions Credit Debit Level Miles Level flights 03/30/2007 AIR FRANCE AWARD TICKET 80 000 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Hyggelig å se slike vurderinger. Det er hyggelig at folk er forskjellige. Strategien din passer nok for deg, men jeg må si at jeg er fullstendig uenig med dine prioriteringer og vurderinger. Jeg setter meg f.eks. ALDRI på en flytur fra Norge til Papeete i økonomiklasse. Når jeg har ferie, skal jeg nyte hvert øyeblikk og ikke grue meg til noe av det hyggeligste med hele ferien: Å fly dit på business eller first.
Jeg mener det blir HELT feil å bruke verdifulle bonuspoeng på billetter som du kan kjøpe dritbillig.. Eksempel: t/r fra Oslo til uansett destinasjon i USA med SAS i M koster deg 60.000 bonus poeng. Kjøper du billetten koster den fra 4500-8500.-. Velger du SAS C koster denne billetten kun 30.000 poeng mer, dog koster billetten fra 27.000-40.000. Det vil si at du får opp til 4 ganger mer igjen for poengene dine ved å legge på bare 50% mer poeng. Poenget mitt er at jeg bruker heller bonusbilletter på reiser jeg aldri hadde tatt meg råd til selv, da får jeg mye mer igjen for poengene mine. Og så for min sammeligning av programmene. Det er kun en ting som ødelegger for SAS: 25% regelen. Dersom SAS hadde gitt 100% opptjening i alle klasser hadde det ikke vært noen tvil om hvem som hadde vært vinneren... Det å sammenligne mellom amerikanske og europeiske programmer, er ikke mulig. KLM har forsøkt å finne en hybrid mellom europeiske og amerikanske programmer. Du nevnte at det er viktig for deg å komme fra A-B uten å ha en masse stopp på veien. KL har EN destinasjon fra OSL, AY har EN, CO har EN. SAS har en haug. Så her vinner SAS EB helt klart. Skal du f.eks en weekend tur til ARN, må du fly via AMS... Når det gjelder fordeler, kan også EBS sjekke inn på business skranken hos alle Star Alliance medlemmer. Selv om det ikke står i vilkårene, har alle partnerne jeg har prøvd *S skranker. Alliansemessig har EB en klar fordel. Mange flere ruter og mange, mye bedre partnere du kan ta ut poengene dine hos, som f.eks. SQ med en fantastisk C og F, New Zealand har også fått en ny C som er herlig. Ser også at FB har kampanjer på opptjening. Det har også SAS, dog ikke nok av dem. Det SAS dog har er kampanjer på uttak hele tiden til 50% avslag. Du kunne f.eks. fly til USA for 25.000 poeng t/r. Det er alltid kampanjer på uttak på sas.no Som du sier er SAS uslåelig for folk som flyr Flex og Business, det er rett og slett en strategi de har valgt.. Når det gjelder oppgradering, synes jeg det helt klart er verdt poengene å gjøre dette. SAS krever 10.000 poeng på langrutene til Economy Extra, noe som er råbillig. 30.000 til C er også fornuftig. Det som er fordelen med EB som ingen andre har er at du kan oppgradere fra uansett bookingklasse. Bakdelen er at du ikke kan oppgradere på forhånd Når det gjelder opptjening, skal det være sagt at det er mye enklere å rekvalifisere seg med EB enn det er med FB dersom du er elite og flyr på billetter som gir 100/150 og 200%. SAS belønner business og extra passasjerer mye bedre enn FB og i tillegg er de 15/25% poengene dine du får hos SAS basic points, slik at de teller mot status til neste år, noe de ekstrapoengene du får hos KL ikke gjør. I tillegg, dersom du flyr på en 100% opptjeningsbillett med SAS i Europa, får du MYE mer igjen hos EB enn hos FB. Mellom Oslo og Amsterdam er en bra sammenligning: OSL-AMS Eurobonus Economy: 1200 for EBB, 1380 for EBS og 1500 for EBG Extra: 1800 for EBB, 2070 for EBS og 2250 for EBG Business: 2400 for EBB, 2760 for EBS og 3000 for EBG OSL-AMS FlyingBlue Basic Silver Gold Platinum Economy 750 1 125 1 312 1 500 Business 1 500 1 875 2 062 2 250 Som dere seg, slår SAS KL i alle klasser og nivåer. Merk at SAS sine poeng er basic points som teller mot status. Hos FB tjener alle status nivåer kun 750 poeng i økonomi, 1500 i business. Over dammen slår EB FB enda mer i de dyrere klassene. FB gir kun 50% ekstra bonus for Business passasjerer, noe som er typisk amerikansk. ARN-AMS Eurobonus Economy: 4900 for EBB, 5635 for EBS og 6125 for EBG Extra: 7350 for EBB, 8480 for EBS og 9215 for EBG Business: 9800 for EBB, 11270 for EBS og 12250 for EBG AMS-ORD FLying Blue Basic Silver Gold Platinum Economy 4 109 6 163 7 190 8 218 Business 6 163 8 218 9 245 10 272 Når det gjelder poenguttak gir SAS muligheten til å ta ut reiser i hele Norden for 12000 poeng. På Europa er FB bedre 5000/15000 poeng billigere, dog gjør SAS dette godt igjen med non stop ruter og bedre opptjening i alle 100% klasser. Konklusjonen min er at om EB hadde gitt 100% opptjening i alle bookingklasser hadde Eurobonus vunnet på ALLE punkter mot FB. Forhåpentligvis blir reglene endret i mai slik at EB atter igjen kan blir verdens beste bonusprogram. Jeg skal selv på Freddies neste uke og forventer ikke at SAS gjør det særlig godt der.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,056
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,056
|
![]() Quote:
Men får se hva prisene blir, men det er store sjanser for Y ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Hei Dag Viking. Vi har vel snakket om hverandre. Siden jeg aldri vurderer C klasse eller høyere var 80.000 poeng det naturlige valg for meg. Men uansett meget lavt så langt i økonomiklasse
![]() Til Tommy 777, det blir faktisk nesten 10 timer i LAX på utreisen til Papeete ( rett hjem på retur ) . Det er OK, fordi da kan vi ta et dagrum og sove ut på LAX,, deretter natta til PPT. Mitt spørsmål til deg. Hvilket airporthotell er veldig convenient å komme til og fra terminalen ?? ![]() ( Har ikke problem med å reise så langt vestover i økonomi , HNL går glatt nesten hvert år. Stuper i seng i andre enden og er kvitt jetlag og trøtthet på ei natt !! ) . Joda poeng teller ingenting ved billigbilletter, som BKK i pinsen til kr. 3.643 med AY. Fremre kabin i MD 11, selvsagt og Shangri-La allerede bekreftet der borte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Amen! Økonomi er tortur, og tortur er ikke en god start på ferie. Man skal glede seg til ferien, også flyturen! Quote:
Quote:
Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Tusen takk, Tommy 777 :exclamati :wink
Reidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
da er opptjeningen i Y: Sølv OSL-CPH: 1035 CPH-NRT: 9865 NRT-CPH: 9865 CPH-OSL: 1035 Totalt: 21.800 Gull OSL-CPH: 1125 CPH-NRT: 10.720 NRT-CPH: 10720 CPH-OSL: 1125 Totalt: 23.690 Basic OSL-CPH: 900 CPH-NRT: 8550 NRT-CPH: 8550 CPH-OSL: 900 Totalt: 18.900 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,056
|
![]()
Nei, jeg er basic. Og dessuten begynner jeg i CPH og ikke OSL
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flying Blue-miles | lurudal | Reiseforum | 3 | 15-06-2011 23:52 |
Flying Blue opggradering | jb1 | Reiseforum | 5 | 19-01-2010 17:09 |
Flying Blue bonusreisebestilling | LN-KEH | Flyforum | 1 | 06-08-2006 00:19 |
Flying Blue spørsmål | Trety | Flyforum | 6 | 18-10-2005 20:00 |
Flying Blue spørsmål | Trety | Flyforum | 2 | 06-06-2005 20:06 |