![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Hva er CASM?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Tilsvarende har en RASM/RASK, Revenue Per Available Seat Mile/Kilometer, som er driftsinntekter delt på antallet tilgjengelige setemile/-kilometer, altså at det viser hva et selskap har av inntekter på sin(e) rute/ruter. Oppsummert: RASM sier noe om hva et selskap tjener på en rute, mens CASM sier noe om hva det koster å fly en rute. Og om RASM er en hel del større enn CASM vil du se at økonomene i flyselskapet smiler, for da blir det mye penger i kassa ![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
|
![]()
Med tanke på att just Ryanair har enbart -800 så borde ekonomin med att flyga dem vara bättre än -700.
Att vissa resmål är "för små" för en -800 spelar ju ingen större roll så länge som DY har kvar sina -300. Jag kan inte tänka mig annat än att utlandssträckorna från Norge (Spanien, någon?) skulle fungera utmärkt med en -800?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Kanskje Ryanair maskinene er mindre attraktive, med tanke på at Ryanair bestillte de uten blinds på vinduene, med seter uten recline, absolutt gyselig gult interiør og at de generellt flyr de 24/7 med ett minimum av vask og rens. Maintenance vet jeg mindre om, men det er tenkelig at Ryanair bare gjør det som loven krever av dem, og minimalt med andre ting.
Hvis DY vil ha disse flyene og oppgradere kabinen til en brukbar standard, skal vel det tilsi mer penger i retrofitting på disse kjerrene, enn andre på markedet. Edit: Her er forresten det som GlobalPlaneSearch lister av tilgjengelige 73G og 738 13 ledige 73G 5 ledige 738 http://www.globalplanesearch.com/vie...44AdsPage1.htm http://www.globalplanesearch.com/vie...45AdsPage1.htm
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Håkon da, de tidlige -8AS var ikke tivolimaskiner - da kom de både med normale plastseter med bevegelse og plastgardiner. Spørsmålet er hvor mange av disse de har maktet å ødelegge i forbindelse med montering av winglets/nylakkering for å få større pupper på dama?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Nei si det Kurt. Blir allikevel spennende å se hva DY finner på til slutt. Hadde ikke vært så dumt med noe Airbus maskineri heller.
![]()
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Jeg har faat hoere fra sikre kilder at DY kommer med disse -800 til hoesten...
Om det blir Airbus avgjoer vel Airbus selv, kommer vel ann paa hva de er villig til aa "betale" for at DY skal bytte... Og da mener jeg hva det koster DY aa konvertere crew osv...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
interessant rykte - men rykter er det mye av. 737NG gir både bedre range, bedre fueløkonomi og lavere kostnader når staten (godt støttet av vennene i BRU) begynner å suge CO2-avgifter av flyene også... Men, 738?? Spektisk.... En 737-800 gir ganske stort hopp i antall seter i forhold til en 737-300 (jeg vil tippe 41 seter til), noe som selvsagt er bra på peak-avgangene på BGO og til Middelhavet i høysesongen, men som resten av året bare gir flere seter som må selges til lav-lav-lav-pris, og som dermed ødelegger yielden enda mer. En ekstra c/a må også inn, og 738 drar på noen ekstra tonn i max. take-off vekt, som er det underveis- og landingsavgifter regnes ut etter (noen kan sikkert fortelle hvor stor % økning i MTOW en 738 gir mot en 733). Den magiske kabinfaktorparametren som analytikerne og meglerne elsker å henge seg opp i taper på å sette inn større maskiner også. Og - dette er ingen liten sak - en operatør som har både 148-setere og 189-setere må finne en god måte å slinge flyene slik at de store maskinene havner der de er mest etterspurt, og det må finnes rutiner og løsninger på plass den dagen det står en 733 ved gate og ikke en 738 i peak! - hva gjør man med de 41 pax'ene som ikke får plass?
Jeg husker selv - med gru - de problemene DY hadde mens LN-BRU var i flåten (737-500 med 120 seter). Jeg jobbet på revenue i DY da, og det var ingen rutiner for slinging av den lille maskinen. Etter et par tildeller med 28 sinte pax som ikke kom med fordi operativ avdeling hadde satt inn BRU på en flight der vi hadde solgt 148 seter (DY overbooker ikke), satt vi oss ned med papir og blyant og satte opp slinger som passet best til den maskinens seteantall. Moro. Litt pionertid. I dag regner jeg med at DY har veldig gode verktøy for slinging av maskinenene, men det skaper et ekstra ledd med kompleksitet å ha fly med ulik kapasitet i flåten. Det er en grunn til at Ryanair har kun 189-seters 737-800 og Southwest kun har 737-300/737-700, og at easyJet kun har A319 (og noen 737-700, som er på vei ut) og ikke A320 selv om de ekstra setene nok kunne være greie å ha en gang i blant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
... for å fortsette litt etter CK...
...og en av grunnene til at SAS Braathens har 736, 735, 73G, 734 og 738... som de vel klarer å slinge ganske greit, eller? Hvorfor skulle ikke DY kunne klare det, om de vil?
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
Jeg tror bare at dersom DY skulle ønske å investere i nye fly (noe jeg betviler), tror jeg 737-700 er en bedre maskin for dem enn 737-800. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,597
|
![]()
Som jeg nevnte i en tidligere tråd så vurderer DY -800 fra høsten av som også er gjenganger i denne tråden.
Det blir innleie maskiner. Det forhandles med 2-3 mulige "leverandører " av -800 maskiner i øyeblikket og det er ikke avklart enda hvem de leier ifra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
når du sier innleie, Ole Johan - mener du da "våt" eller "tørr"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,597
|
![]()
Det forhandles om "tørr" leieavtale, men i en overgang kan det bli aktuelt med "våt" avtale i en kortere periode.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
|
![]() Quote:
om flyene er våt eller tørr inni.
__________________
--- Tidligere brukernavn: Captain Caveades |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
|
![]()
Edit: TOS kom meg i forkjøpet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]() Quote:
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,597
|
![]()
Kan sies på en annen måte at selskap som leier inn fly på wetlease leier disse inn på vedkommende selskaps egen driftstillatelse(AOC på engelsk)
Drylease ; da leier man inn materiell som inngår i ens egen driftstillatelse.Med andre ord , full teknisk og operativt ansvar for flyene. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian med sale-leaseback på 3 737-800 | Someone | Småprat | 0 | 20-12-2016 09:54 |
Norwegian med *kreativ" finansieringform på sine fem siste 737-800 - EETC (splittet) | Frequent Traveller | Flyforum | 3 | 21-01-2014 15:00 |
Norwegian sine 737-800 | Marius Moberg | Flyforum | 13 | 24-06-2013 21:42 |
Norwegian 737-800 | svgspotter | Reiseforum | 13 | 01-09-2010 10:03 |
Norwegian 737-800 | putzmeister | Samlerhjørnet | 2 | 14-10-2008 21:05 |