Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-03-2023, 15:13   #181
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

Det lavet ned skikkelig her i en times tid, men då ser det ut til at det verste er over.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2023, 15:28   #182
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,179
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

SAS og Norwegian med hhv. en maskin fra Oslo og London kom seg ned etter en god del tid i holding så de hadde nok rikelig med fuel ombord. KLM hadde en maskin som gikk til SVG.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2023, 17:19   #183
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

Ser ut til at Wizz GDN - SVG tar turen til Østlandet.

Quote:
METAR: ENZV 161550Z 13028G40KT 9999 -RA FEW009 SCT022 OVC060 03/00 Q1000
Novair is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2023, 19:20   #184
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,812
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

Quote:
Originally Posted by Novair View Post
Ser ut til at Wizz GDN - SVG tar turen til Østlandet.
Norwegian fra Oslo kom seg heller ikke ned og drar tilbake til OSL med uforrettet sak.

https://www.flightradar24.com/NOZ544/2f8ba767

ENZV 161750Z 15027G39KT 9999 RA FEW009 SCT024 BKN035 03/01 Q1000 WS R10
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2023, 19:22   #185
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,812
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Norwegian fra Oslo kom seg heller ikke ned og drar tilbake til OSL med uforrettet sak.

https://www.flightradar24.com/NOZ544/2f8ba767

ENZV 161750Z 15027G39KT 9999 RA FEW009 SCT024 BKN035 03/01 Q1000 WS R10
Og SAS CRJ fra BGO drar også til OSL

https://www.flightradar24.com/SAS4169/2f8bb4ee
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2023, 09:22   #186
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

Tåke i BOO i dag, så ser ikke ut som alt går som planlagt
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2023, 08:27   #187
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

Ser ut som det ikke er helt den ideelle dagen å dra fra OSL i dag, men relativ våt snø
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2023, 08:33   #188
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ser ut som det ikke er helt den ideelle dagen å dra fra OSL i dag, men relativ våt snø
Tja, er muligens noen kontrollerbare faktorer som man ikke har fulgt opp godt nok. Ifg den spisse enden på flyet jeg sitter i er det lav bemanning hos de-ice og brøyting, samt lavt drivstoff-nivå på noen av truckene.

Like fascinerende hver gang, både om høsten og våren, nedbør, frost og is kommer alltid overraskende. Er det bare vi privatpersoner som sjekker yr titt og ofte? De som brøyter og strør for både kommune og flyplass virker å være totalt uforberedt hver gang det ikke var glatt/snø forrige uke.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2023, 08:48   #189
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
Avinor Re: Vinterværtråden 2022/2023

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ser ut som det ikke er helt den ideelle dagen å dra fra OSL i dag, men relativ våt snø
Ikke helg ideelt å reise til OSL heller. Sitter stuck i en DY 738 på Værnes. Venter på avgang. 90 min siden vi skulle ta av. Nå anslår de ankomst OSL 12:25! Da blir det 4 timer delay…
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2023, 08:57   #190
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

Pushet 1 time etter rute her. Ikke så ille. 3 fly i deice før oss
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2023, 09:05   #191
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Tja, er muligens noen kontrollerbare faktorer som man ikke har fulgt opp godt nok. Ifg den spisse enden på flyet jeg sitter i er det lav bemanning hos de-ice og brøyting
Typen til ei jeg jobber med jobber med brøyting der oppe. Det vil si, han har tatt "sommerferie" nå, og de sitter visstnok igjen med bare "sommerskiftet" der oppe.

Så kan det sikkert diskuteres om det var fornuftig planlagt eller ikke
Martin is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2023, 11:13   #192
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,654
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Tja, er muligens noen kontrollerbare faktorer…
I høyeste grad. Problemet er at de kontrolleres av økonomer, og de er som kjent ikke interessert i å bruke mer enn høyst nødvendig på noe som helst.
Vinterdriften på Gardermoen besørges av et hundretalls sesongvikarier som leies inn. Som Martin sier, de er nå dimittert for sesongen og de færreste kan innkalles på kort varsel.

Det tas også mye vedlikehold på diverse utstyr, så mulig det disponible materiellet heller ikke er tilstrekkelig til å ta unna kraftig snefall og avising.

Som alt annet koker det ned til hvor mye markedet er villig til å betale ekstra for dyre reserveløsninger. Og svaret på det er stort sett ingenting. Derfor tar man de fleste steder en kalkulert risiko og baserer seg på at det mannskapet og utstyret som er tilgjengelig kan klare å ta unna det verste uten alt for mye forsinkelser.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2023, 18:36   #193
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,298
Default Re: Vinterværtråden 2022/2023

Mannskapet som brøyter internveier, gater, cargo og fjernparkering er 100% innleid og er i beredskap 15/10-15/4.

Av mannskapet som betjener Avinors utstyr på taxebaner, deice og rullebaner er drøye 2/3 av mannskapet sesongansatte som går skift fra medio oktober til medio april. Etter det er det kun de faste helårsansatte i turnus som er på jobb, så når 8-10 mann skal ut å brøyte tar det litt tid. Det ble kalt inn en del ekstra mannskap i dag, men på langt nær fullt lag.
Dette er en kalkulert risiko Avinor har hatt i «alle» år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian vinterprogram 22/23 Someone Flyforum 18 02-11-2022 10:30
Norse vinterprogram 22/23 Someone Flyforum 6 13-10-2022 12:04
Vinterværtråden 2021/2022 LN-FGA Flyforum 201 11-07-2022 20:41
Vinterværtråden 2020/2021 Someone Flyforum 13 07-04-2021 11:16
Vinterværtråden 2017/2018 Concorde Flyforum 224 10-08-2018 09:42


All times are GMT +2. The time now is 02:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.