![]() |
|
![]() |
#1261 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
Et alternativ er å gå for litt mindre ruter med regjets, men det er et segment WF allrede har oppdaget. |
|
![]() |
![]() |
#1262 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]()
Enig med tidligere talere. Det er kanskje ikke så mange som vil jobbe evig deltid heller. De kan muligens bli er slags Titan Airways og leie ut fly ved behov til charter og wet lease.
Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
#1263 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
|
![]()
Tja -- å satse på utland med fritidsreiser er de ikke første selskapet som har gjort. Kan se at det kan fungere -- med rabatterte billetter utenom sesongene. Er alltids endel som skal reise men ikke nødvendigvis må reise til makspris i sesong.
Det sagt, her løper de om kapp med Norwegians muligheter for ekspansjon. Om Norwegian øker i frekvens og ikke-norsk trafikk så har de en sjanse. Har ingen tro på charter, innenriks eller wet lease. For mange aktører, de er for lite etablerte, og de har feil fly. Har egentlig aldri forstått hvorfor de gikk etter 737-800 rett inn i eksakt samme segment som DY og SK -- en annen flytype kunne ha gitt fordeler med at man kunne gå etter tynnere ruter og/eller konkurrere mer på frekvens med færre seter per avgang. F.eks. fokusere påfrekvens på mindre stor-ruter med E-jets eller tilsvarende (OSL-BOO/KRS/AES/TOS) eller utlandsruter med mindre demand -- gjerne også fra regionale lufthavner. Det sagt, å bytte flytype nå ville vel være umulig. Virker på meg som om de prøver "alt" de kan prøve med den flyparken de har. Profilen blir uklar -- det blir som med å være LCC med fritt midtsete på "business". Diffust og virker å være uten klar strategi. Som investor ville jeg vært skeptisk, men det har jeg (som mange andre her) vel vært fra dag 1 av planene deres... |
![]() |
![]() |
#1264 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1265 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1266 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
|
![]()
Nei, ikke det WF eller SAS link gjør (mindre regionale ruter) men på hovedrutene -- ruter som er A320 eller 737 hos SK og DY -- trafikkere dem med mindre fly og høyere frekvens. Mer TF enn WF.
Og på ruter som ikke allerede har massevis av avganger, derfor BOO/KRS/AES/TOS og ikke BGO/TRD f.eks. Da tilbyr man økt convenience (fly når man vil/trenger) så er også ikke fullt så avhengig av å ha laveste pris. Last edited by zeffen; 04-11-2022 at 17:44. |
![]() |
![]() |
#1267 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1268 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,110
|
![]() Quote:
Nå holder WF seg stort sett unna OSL, utenom anbudsruter og rene feedruter. Og det er vel ikke helt utenkelig de sitter på gode nok data til å understøtte dette |
|
![]() |
![]() |
#1269 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,110
|
![]() Quote:
Ser man bort i fra antagelsen om at Norwegian kanskje skulle forsvinne eller kun bli en marginal operatør, så handlet det om kostnader. Ved å starte opp 737 operasjoner så fikk man god tilgang til ressurser som var mer eller mindre ferdig utdannet og klare til å fly dem. Enten være i luften eller på bakken. Det er jo ingen tvil om at store deler av norsk luftfart var bygget rundt 737 operasjoner og når plutselig det var mange ledige (og «gratis») ressurser her ga dem i og for seg mening Men det er vel heller lite tvil det tydeligvis var total bom på kapasitet innenriks. Dog virker der tilsynelatende gå langt bedre på Middelhavsrutene, hvor frekvens er mindre viktig, og 737 (og lignende) sine lave setekostnader gir en fordel |
|
![]() |
![]() |
#1270 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
|
![]() Quote:
Det er heller ikke riktig flytype å fly Q400 på Osloruter. Mens E-Jets er en betydelig risiko — føler WF er forsiktige med å ta for mye risiko på en gang. Og hvorfor skal de egentlig fore trafikk inn til OSL der alle andre er (og de selv alltid vil være små) i konkurranse med egen hub? Ser ikke det som et reelt motargument. Bare et annet konsept enn det WF har og som fungerer utmerket for dem. |
|
![]() |
![]() |
#1271 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,110
|
![]() Quote:
Vi er vel egentlig helt enige? ![]() |
|
![]() |
![]() |
#1272 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
|
![]() Quote:
Ressurser — menneskelige (for fly av alle slags ble satt på bakken) — ser den men så må man stille seg seriøse spørsmål om å gå inn i et marked hvor alle andre downsizer. Og igjen, å justere seg etter virkeligheten når den endrer seg heller enn å double down. Ikke det, vil helst Flyr lykkes — bare forstår ikke strategien deres. Skjønt å satse på noe Jet2-aktig er kanskje ikke det dummeste. Virker som de er tvunget til å tenke nytt nå — men hvorfor ikke før? |
|
![]() |
![]() |
#1273 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1274 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 817
|
![]()
Når forbrukerrådet sier man skal bruke kredittkort hjelper det neppe på booking.
Tillit kundene og leverandørene har med selskapet er jo det som slår et selskap konk. På telefon i Nepal. https://www.tv2.no/direkte/jpybz/sis...a5a4f6ceb3697d https://www.tv2.no/nyheter/forbruker...flyr/15244854/ Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
__________________
Last edited by joandreas; 06-11-2022 at 01:17. |
![]() |
![]() |
#1275 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1276 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 817
|
![]()
Stavanger og Kristiansund er vekke på nettsiden.
Dette er Flys redningsplan – vil leie ut fly og ansatte https://flysmart24.no/2022/11/07/det...ly-og-ansatte/ Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
#1277 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
|
![]() Quote:
TOS er kanskje litt ekstremt av eksemplene, med lengre reisetid, og en flyplass jeg ikke kjenner sågodt, men ser man på TOS-OSL i dag så har man 7 reelle tidsvalg: DY / SK 6.30 / 6.20 8.15 / 8.45 -- / 10.30 13.20 / 13.50 15.00 / 15.40 17.25 / -- 18.35 / 19.10 Med økt frekvens / mindre passasjergrunnlag kan man f.eks. tenke seg: - En tidligere avgang (6.20 ankommer 8.25 på OSL) for å rekke tidlige møter - En kveldsavgang eller to etter 18.35 - Flyvninger "mellom" eksisterende avganger for å skape mer fleksibilitet Lag en klippekortløsning og/eller fleksibel bedriftsløsning så reisende kan reise til OSL og sette seg på tidligere fly om kapasitet. På FOT-ruter må vel WF samarbeide med alle. Ser heller ingen grunn til at WF skulle stille seg imot det så lenge det ikke er direkte konkurrent. Utlandsforbindelser kan evt ordnes med interline mot BA/KL etc. Bare løse tanker -- og ikke gjennomarbeidet -- tallene kan godt vise dette er kommersielt vanskelig -- men det er en viss forespørsel etter ruter som de store ikke tilbyr. Litt off topic siden dette bare var en referanse til en mulig modell som kunne differensiere Flyr, og som de helt klart ikke valgte og som vil være vanskelig å skifte til nå, men det er eneste modellen jeg kan se som kunne fungerer for å differensiere på halvstore ruter innenriks -- så litt relevant likevel. |
|
![]() |
![]() |
#1278 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]()
Noen som har tro på redningsplanen?
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
#1279 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,583
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1280 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]() Quote:
De nevnte flyselskapene vil neppe ta i Flyr med en ildtang heller. Risken er for stor. |
|
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norsk Hercules flyr for Tesco? | Maltwhisky | Flyforum | 6 | 23-12-2012 13:06 |
Nytt norsk flyselskap: Feel Air | CK | Flyforum | 608 | 28-10-2011 12:36 |
Erik Braathen ut av Norwegian | Concorde | Flyforum | 1 | 27-11-2009 22:39 |
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge | Herlov | Flyforum | 3 | 25-01-2008 13:56 |